Thursday, November 05, 2009

Aku yanG GagaL MengawaL EmOs| ataU T|aDa kEsaBaraN?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:55 PM
Aku ada dua cerita. Aku cerita satu persatu okey?

Cerita pertama.
Alhamdulillah Pra-Audit berjaya di tempuh dengan jayanya walaupun ada beberapa teguran yang aku terima. Terutamanya dalam pengurusan Buku Panjar Wang Runcit. Ini kerana dengan buku ini aku baru sahaja berkenalan dan belum kenal mesra. He he he..

Photobucket

Dokumen inilah yang aku angkut tadi. Hanya dua pusingan pergi balik sahaja. Ekekekeke...

Photobucket

Kerja-kerja semakan kerja aku di lakukan oleh Ketua Pembantu Tadbir dari Unit Kewangan Jabatan Pelajaran Melaka. Beruntung sekali rasanya sebab KPT itu memang banyak pengalaman. Yang lain-lain semuanya di semak oleh JU. Dalam tengah hari sudah siap. Tapi masih kena tunggu hingga semuanya selesai dan ada rumusan yang akan di buat oleh Penolong Akauntan JPM. Jadi aku duduk melopong di tempat duduk dalam suasana yang sejuk dan mengantuk. He he he...

Cerita kedua.

Balik dari PPD aku terus ke Pasar Malam Ayer Molek bersama kakak, adik dan anak-anak saudara. Hujan turun dengan gerimis. Jadi kakak dan anak-anaknya hanya 'berpasar malam' di dalam kereta sahaja.

Rindu untuk makan Popiah Basah. Aku dan adik ke gerai mereka. Menunggu popia agak lama. Aku meminta adik membeli kuih-muih yang lain untuk di bawa ke surau. Adik ke bahagian kuih muih dan mula memesan. 'Makcik. kuih lopis RM2.00'. Makcik itu terus melayan pelanggan lain. Mukanya memang sedia masam. Penat mungkin.

Adik berkata lagi bila melihat makcik itu selesai melayan pelanggan sebelah kiri. "Makcik, kuih lopis RM 2.00 ...." Belum habis adik cakap makcik itu sudah memotong percakapan. "Saya dengar. Sabar dulu. Satu-satu saya layan". Dengan suara yang kuat dan muka yang mencuka. WTH!! Memalukan pelanggan.

Okey!! Aku memang 'hangen!!'

Makcik, masa adik aku minta kali pertama kau buat tidak tahu sahaja. Tiada angguk tiada berjawab. Aku perati sahaja. Jadi manalah kami tahu kau dengar atau kau tidak dengar. Lain kali bila orang minta sila jawab 'Ya, sekejap ya'. Jadi aku tahu kau mendengar.

Lain kali kalau kau rasa kau penat, gajikan orang untuk menolong. Gerai kau memang laku sebab kau satu-satunya yang menjual kuih muih. Tapi itu tidak bermakna kau boleh masam muka dan melayan pelanggan macam kami tiada perasaan malu. Pelanggan sentiasa betul Mungkin kau tidak belajar itu. Aku maafkan kau!!

Adik memang berasa malu sehingga terlupa mengambil baki duit. Makcik itu memanggil. Aku memandang makcik itu dan menggeleng-gelengkan kepala tanda memprotes ketidak sopanannya melayan pelanggan.

Terlalu emosikah aku atau kurang kesabaran?

Nota kakitanganku : Amat penat! InsyaAllah aku akan berjalan-jalan ke tempat kamu malam ini. He he he...

** JU = Jurulatih Utama . Terdiri dari Ketua Pembantu Tadbir dan Pembantu Tadbir Sekolah.










35 kUs-kUs:

Anisa on November 5, 2009 at 8:05 PM said...

hoho.
garangnye macek tu.
maybe die kena monopos kot
hormon bercantum buat die hangen2
sampai kau pon hangen

ui..sedapnye popia basah..

aku rindu melaka!
rindu pasar malam kat ayer molek!

ahhh

melaka!

Samaira on November 5, 2009 at 8:08 PM said...

huh kalau aku
x jadi beli hehehe

oranglidi on November 5, 2009 at 8:10 PM said...

third!!

oranglidi on November 5, 2009 at 8:11 PM said...

wa rasa antara blogger yang paling byk apdet blog ni lah. bagus!! keep it up!!

Watierman on November 5, 2009 at 8:15 PM said...

Mungkin makcik yg masam muka semuanya buat kuih sedap2 kot...sebab akak dulu suka beli popiah seorang makcik...ni..tapi tak pernah senyum...sampai hubby kata..kena makan popiah dia juga ker???

Sekarang dah belajar buat sendiri walau pun tak sedap macam makcik tu buat...sebab asyik sengih jer...kalau masam muka agaknya lebih sedap hohoho teori apakah ini???

zhrhtoodem on November 5, 2009 at 8:19 PM said...

tak pe tedi.
nanti aku balik melaka aku tarbiah kan makcik tuh nanti.

hahahahah(gelak jahat)

Solehah on November 5, 2009 at 8:28 PM said...

aku pun pantang dengan jurujual yang tak bersopan..sampaikan aku rasa semua jurujual kat malaysia ni almost perangai mcm tu..sombong tak kena tempat.dulu aku selalu sabar..sengeh2 bila kena tengking ka apa..tp skg, aku muak la..aku la nak buat jahat..

khasyikelvin_ on November 5, 2009 at 8:35 PM said...

semua org mahu dihargai.
ada timbal balik.
sekurang2nya kita beradab,
kalo org tak,,,
mmg nak kena diajar beradab
ler kan?

DramaQueen on November 5, 2009 at 8:40 PM said...

ted,
jujur aku kata ko dalam kategori sabar lagik tu.. klu aku, dah aku kensel dan sblum aku blah, aku bagi pengajaran dulu kat makcik tu.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr on November 5, 2009 at 8:40 PM said...

kalo aku dh lama blahhhh....

hangen sket kalo situasi cenggini...

PuanPepel on November 5, 2009 at 8:53 PM said...

er.. klu sy sabar jek... klu mak,dia blah gtu jek.... nk bniaga wat la cara nk bniaga... pelanggan is sllu betul... ayat tunggang tbalik..hehe

sueanne on November 5, 2009 at 9:07 PM said...

laaa sian adik kamu ted..klu kite pun, kite berangin gak..

nak berniaga, tue bukan caranya..pelanggan lari ada la..huh..

Maiyah on November 5, 2009 at 9:07 PM said...

sy tak bleh kalo ada yg dok tinggi sore padahal kita dah bg lembut yg sepatutnya dia tahu dia berniaga mestilah nak kena byk sabar slalu

kawie2020 on November 5, 2009 at 9:15 PM said...

awak mempunyai kesabaran yg bleh dipuji.. yg bagusnya awak telahpun maafkan makcik tu. mungkin makcik tu penat kot.. bersangka baik kan bagus...

Beruwang on November 5, 2009 at 9:30 PM said...

kenapa tak sound je mak cik tu ...

Ayu on November 5, 2009 at 9:30 PM said...

kalau aku sound je..

"..nk berniaga wat la cara nk berniaga.. "..

cheryna zamrinor on November 5, 2009 at 9:38 PM said...

makcik tuh punya kuih mesti masam kan? adehhh..susah orang macam nieh...

Anem Arnamee on November 5, 2009 at 10:15 PM said...

Salam akak, alolo, takpe la, bgi peluang lagi pde mcik tu, mungkin kita taktahu situasi dia:)

p/s:kira akak penyabar gak tu:)

NURA on November 5, 2009 at 10:19 PM said...

salam sobat
semua orang suka dengan bekerja,,
wah itu dokumen yang diangkut ,banyak juga,,
apa sih dua pusingan pergi balik?

Nakamura Kazuki on November 5, 2009 at 10:48 PM said...

biasala tu.....bila berniaga penat....ambe pun penah kena....cuma ambe senyum je..dan tengok muka dia pastu dia cakap...

maafla dik, tadi tak sempat nak ambil ....so yang penting kena sabar..sebab sabar ni adalah senjata bagi orang yang dalam keadaan panas dan tertekan...

Nadiene on November 5, 2009 at 11:11 PM said...

kalu aku dah reject kedai tue.. hahahhhhh

Yuki Yusuf on November 5, 2009 at 11:27 PM said...

nasib baek tak kena baling dgn kuih lopis itu si tedi dan adiknya..

huhu~

mamai on November 6, 2009 at 12:26 AM said...

aku juga begitu memang pantang dengan peniaga yang rasa macam mereka punya makanan tu sedap sampai orang tak boleh kalau tak makan..memang aku sound depan-depan

Unknown on November 6, 2009 at 1:15 AM said...

ambe pong pantang kalu nak membeli, kabo kat penjual..penjual tu x pandang muke ambe(yg cun ni..wekkk)..aku memang anti kat auntie itu..kalu kes camni..aku akan tunggu punya tunggu punya tunggu dolu ngan sabo...sampai tiba giliran aku..tetibe penjual nk bagi org yg last skali,aku akan hangen lah..dan berkata :
'weh..ambe dolu beli nih...org belakang duk blakang ah.."

lam ati "tu ah..aku kabo sakning, xmboh tgk muke..mengong"

sekian...hhehe

Anonymous said...

kalau aku.. juz say thank you dgn senyuman manis lalu blah..

imHepPie on November 6, 2009 at 1:40 AM said...

aku pon nyampah gitu tmpt aku pun ada gak spesis nk bniaga tpi masam buleh blah ar...

[z@ck] on November 6, 2009 at 2:49 AM said...

agaknya mak cik tu tengah period kot..emosi x stabil

en_me on November 6, 2009 at 6:50 AM said...

nyamfahhh kannns..

amal on November 6, 2009 at 7:26 AM said...

aaa....wani pon paling pantang dan paling benci dengan jurujual macam ni. x kirela makcik ke pakcik ke, kakak ke, abang ke, adik ke...kalo wat pangai marah2, masam2 muka ngan customer mmg kuang ajo nih huhuhu...

on November 6, 2009 at 8:22 AM said...

makcik yg garang...huhuhu....
mcm mana leh jadi peniaga kalau cenggitu perangai nyer...

haihhh...

[s][u][e][h][a][n][n] on November 6, 2009 at 9:13 AM said...

aku penah duk mlaka 3 bulan..mmg best sgt2...rindunyaaaaaaaaa..

uik makcik tu...sapalah makcik tu tanpa pelanggan kan?

CEOMesinTaip on November 6, 2009 at 10:20 AM said...

fuiyoo....kalau iva...iva dah sound makcik tu dah...sori ar..dulu iva pon meniaga jugak...lagi ar setiap kali pasar ramdham..lagi penat...tapi maintain senyum je sampai habis jualan...huhuhu

Softtouch [Hanim] on November 6, 2009 at 11:23 AM said...

alhamdulillah semuanya ok yer tedi..sikit2 xelok tu biasalah kan...

period ke ape makcik tu nk marah..mana boleh buat customer mcm tu kan..nak marah2 customer2 n memalukan jer..

@reLong on November 6, 2009 at 11:56 AM said...

kT pn xtaU..
yg kT tau..makcik tu pn..
kot da kaye..jgn la lupe daratan..hahah!!

Amal on November 6, 2009 at 6:42 PM said...

wth la makcik tu.
aku pena nak beli nasi kerabu, makcik tu jeling aku.
"tak pe la makcik. tak jadi"
terus aku blah.
hahaha

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting