Monday, November 23, 2009

GeLanG MeKah!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:45 AM
Photobucket

Gambar ini adalah definisi gelang Mekah bagi aku. Selain ini tiada.

Masa aku kecil-kecil dahulu, kalau ada orang pergi Haji mesti bagi gelang ini sebagai buah tangan bila balik. Seronok pakai. Tayang pada kawan-kawan macam dapat gelang emas.

Gelang ini penuh dengan nilai sentimentalnya. Aku belum jumpa lagi ada di Malaysia. Walau nampak ringkas, tetapi nilai klasiknya tetap ada.

Nota kakitanganku : Walau hanya plastik!





23 kUs-kUs:

chentaMAYA on November 23, 2009 at 8:19 AM said...

betoi4~
same la!

tapi skg dah xde~

kan?
hee~

org pegi mekah pon xbeli nie~
amek air zam2 jerk!~

hih!

Unknown on November 23, 2009 at 8:35 AM said...

bila la boleh nak ke Makkah...

Unknown on November 23, 2009 at 8:42 AM said...

ahhaha..ini gelang ke?cite gelang nih..dolu masa aku kecik, kwn mak aku pegi mekah..
aku dapat jugak gelang ni..tp aku nih jenis x ske pakai gelang2 nih..pahtu dahlah gelap, x lawo cam gelang lain, aku trus buang je...cam xde value..pahtu mak aku tarik tinger aku...aduhlah..ahaha

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) on November 23, 2009 at 8:42 AM said...

wah..
cik tedi ada lagi
nur punya dulu tah ke mana..

CITY® on November 23, 2009 at 8:53 AM said...

heeeee
betul betul betul
dolu2 mesti dpt gelang nih kalo saper balik dari haji kan kan,

now, dah jarang sgt dapat dah
gelang2 macam india, kilat2 emas tuh byk arh

heeeeeeeeee

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ on November 23, 2009 at 9:06 AM said...

salam,

btol la...sekarang dah tak dapat...dulu cam best je ade gelang Mekah.. ;)

Zuwairi on November 23, 2009 at 9:19 AM said...

adus.. xpernah dpt pun.. cmne ni ek?

Cetusan on November 23, 2009 at 9:21 AM said...

dapat gelang yang naik haji pun jadi la kan..

Aida Lela on November 23, 2009 at 9:25 AM said...

haa.. tedi, aku pom ada.. tp dulu la..time kecik2..skang ni dh takde..

suke giler dapat gelang nih.. sampaikan patah2.. tp still pakai lagi..

yg kaler merah pom ok.. :)

pst! ko mengusik kenangan silam betol la.. hahhahaaa..

myLovepatzi on November 23, 2009 at 9:30 AM said...

hehe..comel...saper bg tu??nk jgk...

syaf on November 23, 2009 at 9:31 AM said...

a'a...kalu nenek aku p haji die msti bawak untuk cucu2 pompuan die...
aku slalu curi akak aku nye pas 2 aku main lanton2 mende 2'
muahahah

ŝŐŦĩŷĂ ʷˡͭʱ♥♥ on November 23, 2009 at 10:01 AM said...

waahhh...
btl2..
skrg dh xjumpa gelang nie..
pegi tgk org blk mekah pn dorg xbg gelang nie..selalu bg myak wangi,inai,or kopiah..air zamzam of course..
dlu saya ade gelang nie..elok dia bg tebal lama2 tggl bp gulungan jek sbb patah..heheh..
kini dh pupus itu gelang.

Solehah on November 23, 2009 at 10:44 AM said...

aku suka gak..yg kaler merah..

[s][u][e][h][a][n][n] on November 23, 2009 at 10:56 AM said...

tul tu suka sgt masa dapat gelang ni dolu2.. :)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on November 23, 2009 at 11:58 AM said...

cantik

[z@ck] on November 23, 2009 at 11:58 AM said...

dulu ada kamera mekah yg tiap kali kita klik dia akan tukar gmbr..
lgi satu spring colourful..

Alimaz-Kembara Terasing on November 23, 2009 at 11:59 AM said...

dulu pernah ada satu...tapi dah hilang...

Dina Zakaria on November 23, 2009 at 12:11 PM said...

penah gak dpt gelang cmtu..
masa kecik2 dulu..
tapi ntah mne pegi ntah..
huhuhu

Unknown on November 23, 2009 at 12:26 PM said...

eh tedi, ade kaler merah kan..
aku ske kaler merah punye ihiks

Unknown on November 23, 2009 at 5:12 PM said...

Assalam alaikum

Hallo Teddy,

Woo, gelang tu Saya tidak pernah lihat orang pakai. Pertama lihat di dalam blog kamu. Nama gelang ini Gelang Mekah?

Oh ya, sebelum Saya berusia 40 Saya ingin menunaikan Haji (jadi orang panggil Saya Hj. Sam). Jika termakbul Saya akan cuba cari gelang ini di Bazaar atau Sauk. Mungkin boleh dapat. Jika tidak pun Saya akan tanya dengan kawan Arab saya di Jeddah sana, mungkin dia tahu.

Saya tidak suka pakai gelang. Cincin pun tidak. Tapi gelang dan cincin di Habib Jewels itu mengujakan!!!awesome amat!!!

Jika Habib Jewels menggunakan berlian dengan kombinasi tungsten atau platinum menghasilkan gelang seperti di atas, bagaimana rasanya?
Mengujakan bukan?

Ok, noktah dulu.

Oh ya, Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat Eid Ill Adha. Semoga ia memberi rahmat dan berkat buat kita semua.

Wassalam

Sam

Faarihin on November 23, 2009 at 9:26 PM said...

Salam.. wah.. betul.. betul.. betul..
masa kecik2 dapat gak gelang ni.. skang entah mana ilangnya.. tapi untuk zaman skang dpt gelang baru.. gelang yg dibuat dari kayu kokka pula.. (^__^)

tuan tanah on November 12, 2010 at 6:12 AM said...

Salam,

Saya mohon untuk ambil gambar gelang mekah itu daripada blog cik ya.

Akan dikreditkan kepada cik foto itu, dan tak akan dibuang watermarknya.

Terima kasih.

Unknown on May 30, 2017 at 2:49 PM said...

kalu kat KL ada tak kedai yg jual gelang canni lagi? kalau ada kat mana ye?

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting