Tuesday, July 05, 2011

KucinG DaLaM MasJiDiL HarAM : emaK KaTa sayA hanYa BeriLusI SenDirI. TaPi saYa yaKin Dan sayA BukTikaN.

cOrat cOret Oleh : myQza pada 8:00 AM
** Beliau adalah tanda kasih yang Allah ingin tunjukkan kepada saya mungkin bahawa kasih sayang itu akan mengikut kita kemana sahaja langkah kita berada.
Maaf. Tiada 'entry' yang menarik untuk kamu di pagi Jumaat ini. Mode : 'repost'. =))


Saya ceritakan kepada emak tentang pertemuan saya dengan seekor kucing di dalam Masjidil Haram ketika saya bersolat Zohor. Saya solat di tingkat satu Masjidil Haram. Emak kata, hanya bayangan saya sahaja. Mungkin saya selalu teringatkan kucing saya jadi pandangan saya tidak lepas dari kucing, kucing dan kucing.

2 hari kemudian Si Kuning itu datang lagi kepada saya saat saya bersolat. Dia menyandarkan badan di tiang masjid seolah-olah menunggu saya. Eh! Macam mana dia tahu dalam beg sandang saya ada 2 tin tuna? Ada bau ke? =))

Photobucket

Kali ini saya tidak lepaskan peluang. Saya ambil gambar sebagai bukti untuk emak. Tengok! Saya bukan berangan seorang diri. Kucing ini wujud. Mungkin dia memang duduk dalam Masjidil Haram. Saya sangat bersyukur kerana dia 'mencari' saya dalam ratusan ribu jemaah yang bersolat di dalam Masjidil Haram.

Kakitangan yang membersihkan Masjidil Haram sangat bertimbang rasa. Tidak sedikit pun memarahi saya bila saya dengan selambanya memberi kucing itu makan dan ada sisa yang terjatuh atas lantai. Dia menunggu sehingga kucing itu selesai dan membersihkannya dengan senyuman. =))

Alhamdulillah...





25 kUs-kUs:

Wanita Mutalib on May 6, 2011 at 10:03 AM said...

Alhamdulillah :)

GtHans on May 6, 2011 at 10:26 AM said...

Syukur Alhamdulillah..:)

NoRa on May 6, 2011 at 10:28 AM said...

now u belive or not what i told u...they will find u in the diffrent look..but inside of it is belong to u..syukur alhamdulillah..akhirnya termakbur juga doa yg diiringkan...

hayatunfadzila on May 6, 2011 at 10:33 AM said...

Alhamdulillah(^___^)~

SabmYzSa on May 6, 2011 at 10:42 AM said...

Alhamdulillah...

ejaMaria on May 6, 2011 at 10:44 AM said...

indah nya pengalaman kamu... :)

Cat-from-Sydney on May 6, 2011 at 10:45 AM said...

Cik TEdi,
On behalf of alll cats in the world: thank you....we love you! purrr....meow!

Shaz Alina on May 6, 2011 at 11:05 AM said...

Indah sgguh momen tu...
bertuah teDi... Alhamdulillah...
^_^

Chika on May 6, 2011 at 11:53 AM said...

Alhamdulillah... :)

l.u.q on May 6, 2011 at 11:54 AM said...

wow...Subhanallah..
tersentuh ble dia sanggup tggu kucing tu makan baru bersihkan~

Juz Call Me Sharz on May 6, 2011 at 12:58 PM said...

Syukur Alhamdulillah...

sangat2 tersentuh dengan entry ini walaupun pendek tapi padat dengan nilai kemanusiaan.. =))

akudandia on May 6, 2011 at 1:19 PM said...

alhamdulillah..
insan terpilih dr banyak kalangan berjuta-juta jemaah..

Sumayyah Nadhirah on May 6, 2011 at 1:54 PM said...

Alhamdulillah =) semoga dimurahkan rezeki...

thefluffies on May 6, 2011 at 2:10 PM said...

Alhamdulillah.. kucing tu pasti doakan cik tedi murah rezeki :)

baincardin on May 6, 2011 at 2:40 PM said...

Alhamdulillah...bersyukur dan berdoa byk² kpd Allah utk kebaikan dunia dan akhirat. :)

veesakura on May 6, 2011 at 3:14 PM said...

alhamdulillah.. sangat terkesan di hati saya..

meowwmania on May 6, 2011 at 3:45 PM said...

seronoknya..

tumpang gembira membaca pengalaman kamu :)

Dayang on May 6, 2011 at 4:56 PM said...

mashaallah

umi_e on May 6, 2011 at 10:10 PM said...

Alhamdulillah... bersyukur dengan kurniaan-Nya...

*teringin juga ke sana... Insyaallah...

yusz chomei on May 6, 2011 at 11:25 PM said...

salam...tedi masa k.yus g haji dlu po k.yus ader jmp kucen kat dlm masjidil haram 2...tp sek bek k.yus & adek k.yus nmpk...tp 2 la yg musykil nyer lepas jew dier jalan kat rak2 al-quran trus x nmpk dh...

zaicatzz on May 8, 2011 at 1:22 PM said...

seronok mendengar cerita pengalaman awak ni !!!

Anonymous said...

salam,
saudara mak saya nama dah arwah lama dah. dia suka membela kucing kucing biasa yg dtg ke rumah. beri makan etc....
masa dia di makkah dia tengah sembahyang, dia rasa dan nampak dikelilingi banyak kucing, ada duduk diriba, ada menjilat tangannya dsbnya...
tapi dia kata rasa tenang saja..

so bahagian la kan...

larradanish on May 11, 2011 at 9:50 PM said...

aku rs nk nangis tedi dgn kebesaran allah...aku percaya semua kucing yang pernah jumpa kau..akan ingat kau sampai bila2..

Huda Ramlee on October 21, 2011 at 12:25 PM said...

salam perkenalan..

kali pertama baca blog ni dan saya terus tertarik kerana saya juga pencinta kucing..

bergenang air mata bila baca entri ni..

Ronaldhrah Wisely on October 21, 2011 at 3:05 PM said...

wow...bagusnya, tak marah pun.
bertuah kucing tu...
ingatkan, mula-mula bca tjuk entri ni,kucing tu bayangan sungguh...hehe..rupa-rupanya memang wujud.

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting