Monday, July 18, 2011

KuTu BaBi Di CuPinG TeLinGA KucinG. SiLa BersiHkaN KawasaN YanG TersemBunyi =))

cOrat cOret Oleh : myQza pada 3:43 PM
Agak geli-geleman untuk bercerita mengenai kutu yang bersusun ini. Tapi info ini saya perlu kongsikan bersama.

Saya rasakan kutu-kutu tidak menyerang kucing-kucing saya secara kronik. Saya selalu menyelak bulu-bulu mereka untuk memastikan tiada kutu yang berlari-lari anak mahu pun membuat larian 4x 400 meter di badan mereka. Ya! Tiada. Lulus.

Tetapi saya silap. Saya terlepas pandang di bahagian yang amat penting sekali. Mujur saya perasan walau agak lewat. Saya perhatikan kucing saya Dak Em, selalu menggaru kuat belakang telinga beliau. Saya sangkakan hanya gatal biasa. Satu hari saya terdetik untuk memeriksa.

Eh! Kenap kotor hujung cuping telinga kau ni Dak Em. Saya cuba kikis menggunakan kuku benda yang saya sangkakan 'daki' itu.

Ya Allah.
Saya telah mengikis puluhan kutu yang bertapa di cuping telinga beliau. Berderet bagaikan susunan manik di pergelangan tangan baju kurung!!

Saya menindas 4-5 ekor kutu sekaligus. Ada yang sudah jadi 'bapak' kutu bertukar warna menjadi cokelat pekat!!

Saya terus memeriksa ke semua cuping telinga kucing-kucing saya! Sah! Semuanya ada. Kutu Babi rakan-rakan saya gelarkan. Mereka mencengkam kuat di cuping telinga. Amat payah untuk kita tarik begitu saja.

Photobucket

Sila perhatikan kawasan yang di bulatkan pada kucing kamu. Bulatan merah, selak cuping yang berlapis. Periksa di dalamnya. Di bulatan kuning, periksa setiap hujung cuping telinga dengan teliti. Jika kamu nampak kesan hitam, jangan sangkakan itu daki. Telek dengan teliti.

Tidak mustahil itu adalah deretan kutu yang membuat 'kafe' di situ. Hinggap, mencengkam kuat kulit dan menghisap darah.

Sila periksa keadaan telinga kucing kamu seberapa segera ya?

Terima kasih. =))

Model : Cuping telinga Pakcik Oghen. Kui kui kui...





17 kUs-kUs:

MamaBetty on July 18, 2011 at 9:01 AM said...

tak nampak...nampak putih jek..nebes pulak nak check tinge budak2 nie..

m.q on July 18, 2011 at 9:18 AM said...

balik kerja ni kompem aku akan cek.
Tedi, aku dah menambah bilangan anak bulus. dari 2 ekor-4ekor
hahahah...skrg sudah jd 1 family kucing

GtHans on July 18, 2011 at 9:29 AM said...

kutu yg duduk kat telinga camtu biasanya ader kat kucen yg slalu jalan kat kawasan semak2 + hutan..dr pengalaman sendiri laa..masa kat kampung dulu..:))

reha said...

wakakaka... mengong akak ni.. mentang2 pakcik oghen je yg xkan berganjak bile akak gomol dia =))

den xdpt bygkan den nk check kutu kat dak2 ni :(( bubu mau lari pecut 100km sejam.. kelly mau nye beguleng2.. si ward2? erk.. dak domok ni mungkin blh setelah di gentel :))

thx for da inpo kak :))

anis on July 18, 2011 at 11:49 AM said...

oh, sini memg port wjib anis cek bdk2 bulu...smpai merembes air liur tinaskan kutu diorg...bez...hik3x..

MamaLeeya on July 18, 2011 at 11:56 AM said...

akak kalo dapat tu..meleleh2 air liur memicit menenyeh...hahaha...ada orang geli...tapi akak tak kesah pun...

Esah on July 18, 2011 at 2:05 PM said...

balik ni nak cek! ngeh..ngeh..ngeh..

NoRHaNa CorNER on July 18, 2011 at 4:35 PM said...

telinga kucing2 kat umah sy pun kerap sgt itam2 skrg ni..ari minggu br ni siap dh ltk ear canker drop+spray ngn frontline secara bsr2ran ...skrg ni selang 2hari kene titik ear drop tu pastu cucikn...

Lea IsNaw! on July 18, 2011 at 7:08 PM said...

kucing memang byk kutu..
dulu suka kutip kutu2 kucing tu
rasa cm best je..hehe

ILA HonEyBuNNy on July 18, 2011 at 11:13 PM said...

hehe...

adik ila suka buang kutu yg dekat badan or cuping telinga tu..ila tengok ja..ngeh3..

makdara TERdiva on July 22, 2011 at 11:58 AM said...

kalau byk yg halus2 kat bulu kucing camne eh?
nak kena pakai syampu kutu ke?

Chika on October 4, 2011 at 4:19 PM said...

hehehe siap la nomi balik ni...

nurulhueda said...

eh jap. aritu tgk telinge kucing sy. ade panjang kaler itam. ingat die kene minyak gate ke ape. gosok2 ilang skit2. err tu kutu ke???

Anonymous said...

saya pernah taruh minyak tanah pada bahagian tu,maka kucing pon melompat..mungkin kutu2 tu terperanjat lalu mengigit lagi..he he

Anonymous said...

If nk senang cari,suluh kt bawah telinga guna lampu suluh..sure nampak shadow kutu ni..geram la kt kutu kutu..

Jasa Pembuatan Website on March 17, 2014 at 11:48 PM said...

saya selalu la bersihkan telingga kucing saya... darimana datang nya tu ya

Parfum original on March 17, 2014 at 11:52 PM said...

Kadang kadang dapat dari temannya main main juga

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting