Tuesday, July 05, 2011

MenuJuKKan JaRi TenGaH, 'CurI' kucinG JiraN, BunGkuS, camPaK ke sEmaK HanyA keRaNa BeraK merATA : AzrI. amaT MaLanG MuriD PunyA GuRu serPerTi anDa!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 9:06 PM
Photobucket

Bagi anda ini sangat 'macho' kononnya. Tapi bagi kami, ini amat menjijikkan.

Photobucket

Anda mendakwa anda seorang guru di salah sebuah sekolah menengah di Negeri Sembilan. Lulusan dari salah sebuah Maktab Perguruan di Bandaraya Kuala Lumpur. Tahniah. Anda seorang pendidik. Pendidik anak pelbagai bangsa. Mendidik anak-anak dari bangsa sendiri juga. ALhamdulillah. Anda seorang yang terpelajar. Mempunyai pengetahuan dan pastinya dapat membezakan yang mana boleh dan tidak.

Photobucket

Namun alangkah malangnya kerana sifat keprihatinan dan keperimanusian anda hanya di paras buku lali. Malang bukan? Anda sudah punya profesion yang di pandang tinggi oleh masyarakat. Menjadi salah seorang kakitangan kerajaan yang di idam-idamkan oleh orang lain.

Tapi mengapa ini terjadi? Saya menilai anda berdasarkan apa yang di paparkan di dinding laman sosial anda. Apa yang telah anda lakukan?

Mengambil kucing jiran tanpa izin? Agak simpati ianya adalah anak kucing yang baru menyusu. Di tangkap, di bungkus kemudian di campak di tepi jalan dan di semak? Nyaris juga seekor lagi di campak ke dalam sungai? Gilakah anda Azri? Tidak waras?

Isu ini sangat sensitif untuk saya. Saya tidak mewakili mana-mana pihak. Ini adalah blog saya dan apa yang saya tulis adalah berdasarkan apa yang saya rasa dengan tindakan bodoh anda itu. Lebih dungu lagi ianya menjadi bahan jenaka anda bersama anak-anak murid anda? Mengapa? Mengapa perlu menyesatkan pemikiran anak-anak tersebut dengan perangai buruk anda? Apa salah mereka hingga anda membabitkan mereka sama dalam sikap kurang ajar anda melayan jiran dan kucing-kucingnya?

Tindakan biadap anda bukan satu gurauan seperti yang di dakwa. Bergurau dengan ada batasnya. Anda telah mencuri. Mengambil kucing-kucing jiran anda tanpa izin dan membuangnya mengikut suka hati anda.

Pernahkah anda fikirkan seandainya yang di ambil tanpa izin itu dari kalangan ahli keluarga anda? Di perlakukan sebagaimana anda melakukan terhadap anak-anak kucing malang itu? Tidak mengapa bukan? Itu hanya gurauan. Betul? Apalah sangat! Anda boleh senyum sekarang!!

Sebagai guru anda sepatutnya menunjukkan kepribadian yang baik dengan masyarakat terutamanya dengan anak murid anda! Sepatutnya andalah yang perlu menerangkan, mana yang buruk dan mana yang baik tentang sesuatu perkara. Membimbing agar mereka tidak melakukan sesuatu perkara negatif. Tetapi, apakah yang telah anda lakukan? Anda telah merosakkan pemikiran anak-anak murid anda dengan menunjukkan dan melakukan tindakan yang sangat negatif.

Masalahnya, kucing berak bersepah. Bolehkan ianya di bawa berbincang? Tiada tolak ansur? Mengapa sampai mahu buat program 'pelupusan kucing'. Sudah tidak waras? Di manakah tolak ansur? Perbincangan? Penyelesaian yang baik?

Kucing-kucing tersebut sudah semestinya hanya memiliki otak dan tidak akal. Tetap sebagai manusia yang Allah S.W.T kurniakan akal fikiran sepatutnya boleh berfikir dan cari jalan penyelesaian yang baik.

Semoga Allah mengampuni kekhilafan kita semua. InsyaAllah. Namun kemaafan sesama manusia amat sukar di cari.

Sama-samalah kita memuhasabah diri En. Azri.

Segalanya sudah bermula,
pasti sukar untuk berakhir...

Terimalah hakikat, anda berada dalam lingkungan manusia yang amat peka dengan kekejaman terhadap haiwan!

TOLONGLAH! HENTIKAN KEKEJAMAN TERHADAP BINATANG!!





32 kUs-kUs:

ejdeejasmi on July 5, 2011 at 9:19 AM said...

cakap mcm orang xde otak...harap jea cikgu..ni la cikgu zaman skrg...banyak yg xde sivik....bodoh,bebal...dia xtahu ke kucing tu binatang kesayangan NABI....
kalu xsuka sekalipun ...letak le kat market ke..tentu2 ada tempat makan...ni g campak lam sungai..apa kata kita lak bungkus dia campak...bodoh punya cikgu...

aku baca pun emo...eiiiii..ni mesti cikgu gila ni

Princess Nur on July 5, 2011 at 9:34 AM said...

bodo punya orang..mencemar title cikgu je..perangai cam binatang.

ketawariang on July 5, 2011 at 9:43 AM said...

kurang ajar! cikgu apa bagi contoh mcm ni dekat anak murid?????

ejaMaria on July 5, 2011 at 9:45 AM said...

mmg la kucing berak merata... dia bukan ada toilet pun...

Nama saya Atiqah on July 5, 2011 at 10:10 AM said...

cikgu x ada otak tu namanya.. senget!!!

iR yuS on July 5, 2011 at 10:16 AM said...

xde gune title cikgu law xreti gune otak.....buang mase j g blaja tetinggi tapi sivik KURENG...hampeh!!!!

Rosmawati Yusof on July 5, 2011 at 11:57 AM said...

Iya, ker dia ni cikgu..? or cikgu bawah jembatan tepi longkang... nak ajar anak orang, diri sendiri kurang ajar..

Esah on July 5, 2011 at 1:04 PM said...

hmmm.. manusia yang di anugerahkan akal.. tapi tak digunakan sebaik mungkin.. ini la bahananya.. profession guru itu hanya sekadar nama.. bagi memenuhi kuota sahaja.. alasan.. sudah abes blaja nnt mahu kerja ape.. jadi cikgu sudah la.. SENANG kerja..

Pakcu Sofi on July 5, 2011 at 1:49 PM said...

camni nak jadi cikgu?

CIK BIRU in da house! on July 5, 2011 at 2:15 PM said...

kak tedi, ni baru cikgu, jiran sebelah rumah saya, seorang tok imam.. sesuka hati perangkap kucing yg dtg ke rumah dia, kemudian, dibuang ke sungai chohong.. tu lagi x de otak... termasuk la kucing saya sekali.. T_T..

Cat-from-Sydney on July 5, 2011 at 3:37 PM said...

He's worse than an animal. Gerammmmm!!!!! har har har *evil laughs*

NahDaTuLIzaH on July 5, 2011 at 10:00 PM said...

cikgu skang memang xde kualiti! memang tak boleh jadik pendidik. tapi Allah Maha Adil. What he gave he will get back! Cikgu bengong!

Ikah on July 5, 2011 at 10:56 PM said...

memang istighfar byk2 baca pengakuan jahat cikgu yen azrie nie...sedih hanya Allah yang tahu...:( Insaflah cikgu..

AngeL BeaR on July 5, 2011 at 11:51 PM said...

orang cakap yg Cikgu Shida tu tak patut beraksi syok sendiri kat youtube....rasanya ni lagi teruk! At least Cikgu shida tu takde kacau orang lain atau buang binatang...yg ni..tak tau la apa nak cakap...cikgu apa ni mcm ni?

harap2 la kalau kementerian nampak tengok apa jadi nanti...tak kena sack pun dah kira bagus. Bertobat la cikgu oi...esok2 nanti kena kira 'hutang' balik tau....

Anonymous said...

dulu bekas mp labuan suhaili.. bila rakn pergi berjumpa dgn dia utk minta bantuan supaya kucing dan anjing dapat di beri tempat perlindungan, kerana diakan mp labuan jadi dia duduk didlm majlis bnandaran labuan. Bila diterangkan - jawapan yg dibagi adalah kucing dan anjing liar terbiar majlis bandaran kami (tangan tunjuk tembak di otak).
MAKNANYA dia tak minat nak dengar.
Lepas tu sebuk nak ke mekah umrah etc.
so org melayu ni kaya macam mana dan terpelajar macam mana hati perut memang zalim. kalau tak delah dlm atran wajib alquran mengharuskan , mereka takkan buat.
mereka cuma haruskan kawin lagi...

ctpayong on July 6, 2011 at 7:50 AM said...

negara kita kurang sgt psl undang2 lindungi haiwan. di UK, f/baller sepak owl aje kena saman. tapi yg lebih baik jika belas kasihan tu dari hati.

dia pun waktu kecik berak ikut suka tapi mak dia ada cebokkan. tak ke mana lah kalau cikgu hati busuk macam tu.

Wanita Mutalib on July 6, 2011 at 9:24 AM said...

menangis bcnye

DearCats on July 6, 2011 at 11:08 AM said...

vavi punya cikgu!!

UniMeOw on July 6, 2011 at 3:54 PM said...

aduhhh,,,memalukan golongan pendidik jer..

wahai pengkomen skalian,,watch ur komen plz..
bukan sumer cgu mcm ni..

hya krna nila stitik,,abeh rosak susu sebelanga!!

2 mr azri,,smoga anda dberikan hidayah & btaubat,,jgn lupa,,kucg juga makhluk mAllah yg boleh bdoa..

Mona Moochiku on July 6, 2011 at 9:36 PM said...

Allah Maha Adil. Mudahan balasan Allah nanti, kalau bukan terhadap diri dia sendiri, mungkin terhadap anak bini atau kaum keluarga, di dunia atau di akhirat, adalah setimpal dengan niat di hati dia. Sangat sedih mengenang perangai orang macam ni....

Anonymous said...

Ni baru slh sorang yg ber tittle cikgu yg otaknya di bontot- apa lg kt dah ada bukti..laporkan aje..ni mungkin cikgu tangkap muat je..sbb akhlak cikgu bukan begini..emmmmm..

me_diana

Ryyn_kiss12 on July 7, 2011 at 8:27 PM said...

Allah ciptakan kepelbagaian ciptaan di muka bumi ini spy menjadi ujian kepada kita sbg hamba-Nya...luak ke kalau ko sebagai jiran, ambil cangkul kecil, dan buang taik kucing tu ke tempat lain kalao kucing jiran ko tu berak kat depan umah ko?! macam tu la yang ayah saya lakukan kalau kucing2 jiran berak depan umah saya.....sikap mcmtu tu langsung tidak merugikan bahkan mendapat pahala dan ganjaran yg besar di disisi tuhan...

tak payah la nak sakit2 hati dgn jiran bahkan dapat memupuk hubugan baik sesama tetangga...aparaa!! cekgu azri ni takde akai...

Anonymous said...

apa kata cik tedi publish di youtube pulak, biar satu malaysia dapat tengok dan ambik pengajaran

The World Through My Eyes on July 8, 2011 at 9:00 PM said...

ish...apa punya cikgu la...saya setuju dengan setiap kata2 cik penulis blog ini....takda akai ka cikgu sorg ni..gila...

^sue^ on July 10, 2011 at 11:25 AM said...

memalukan profession aja!
huh

ain said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Masalahnya, sudahkah saudari selidiki apa sebenarnya yang berlaku?Adakah sudah cukup bukti jika hanya berdasarkan komen FB semata-mata?

nurulsulzali on July 21, 2011 at 10:52 AM said...

org yg beri komen kt atas ni mcm ade kaitan je dgn citer ni..heehee..
kite penah dgr kn ustaz2 cite...sorg pompuan yg bela kucing..pastu sakit ati gn kucing dia..then dera xbg makan smapai mati...MASUK NERAKA WALAU SORANG AHLI IBADAH!...Allah dh bgtau...manusia itu lbh mulia dr makhluk lain kerana akalnya...tp brgsiapa yg xgunakan akalnye, CONTOHNYE BALING KUCING, SIAP BUNUH LG...maka mereka2 trsebut lbh teruk dr haiwan...check la surah Al-Baqarah klu xcaye...

Anonymous said...

Penilaian bukan hanya kepada perkara yang dibaca sahaja. Sepatutnya diselidiki baharu betul. Buatlah apa sahaja contoh, tetapi menyebarkan fitnah dan gosip tanpa kaji selidik tidak akan menyelesaikan apa jua masalah berbangkit...

Shahira Fizuni on August 15, 2011 at 4:53 PM said...

ya allah! Saye sangke kan negara Malaysia xde pendera haiwan.. Hampanyer bile saye tau prkare mcm ni suda byk t'jadi di M'sia! Sye b'azam ign bantu haiwan yg didera olh company2 dan pnduduk2 di luar ngara kerana kadar jenayah kekejaman t'hadap haiwan amat tinggi.. Tapi sayang, negara sndiri pun xd'tolong.. Malah malu rasanya.. Saye sering menganggap setiap anak kucing yg saye jumpe tepi jln merupakan satu rahmat dari ALLAH kerana saye sering kali b'doa kpada ALLAH untuk murah kan rezeki. Barangkali ini cara nya.. Saya juga suke lihat jiran saye bela anjing 2 ekor!

cujen on September 15, 2011 at 3:40 PM said...

sial punya orang!

Anonymous said...

Org yg suka zalimi haiwan ni tk elok pgl org,elok pgl dia bangsat..babi apa perangai ni..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting