Monday, June 13, 2011

aGnes yanG MaLanG keraNa PenyakiT BuasiR yanG BeruLanG. SemOGa BeliAu akaN semBuh! InsyaAllah....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 2:53 PM





Rectal Prolapse
atau BUASIR ialah perkara yg sangat jarang berlaku kepada haiwan, namun ia bukanlah sesuatu mustahil. Ia kebiasaannya terjadi kepada puppy atau kitten yang berumur kurang dari 6 bulan.

Ada beberapa faktor penyebab rectal prolapse. Antaranya ialah jangkitan parasit pada usus, cirit birit kronik dan sebagainya.

Secara fizikal, tisu dubur kelihatan terjulus keluar dari lubang anus.

Sekiranya kucing korang ada masalah sebegini, apa yang patut dilakukan?
1) Pastikan tisu/daging yang terkeluar itu sentiasa basah dengan melembabkan bahagian tersebut dengan kain lembab.
2) Jangan biarkan haiwan tersebut menjilat bahagian tu
3) SEGERA BERGEGAS KE DOKTOR HAIWAN!


Ini AGNES, anak kucing jantan yang ditemui bergelandangan di pasar awam Bayan Baru, Penang oleh seorang rescuer,
Miss Joey. Gambar² yg disiarkan di sini adalah sumber dari Joey.




Perhatikan betul².. Agnes mengalami kecederaan di mata.

Sangat ngeri! Kesiannya kamu, Agnes :(

Beliau seterusnya mendapatkan rawatan untuk Agnes di klinik haiwan Dr Shobna & Dr Pava di Jalan Utara Bukit Gelugor, Penang.

Menurut doktor yang merawat Agnes, kecederaan di matanya adalah akibat dicucuk objek tajam dan bucu kelopak matanya terkoyak. Mata yg cedera itu tidak dapat diselamatkan dan terpaksa di buang.



Dubur yang terkeluar itu jugak dipercayai akibat daripada tekanan kuat (hard press) pada bahagian perut. Kena pijak???? Harapnya tidak! :(




Bahagian tisu dubur yg terkeluar juga telah berjaya dimasukkan semula. Namun keadaan Agnes terpaksa di pantau selama beberapa hari. Agnes masih belum dapat poopoo dengan sendiri. Sekiranya keadan ini berterusan selama beberapa hari, kami takde pilihan lain melainkan.... put him down to sleep...*touchwood*. Kami tak nak ini berlaku. Tanak sama sekali! Jadi tolonglah bersama-sama kami mendoakan si kecil ini agar cepat sembuh... Amin~




Kos rawatan Agnes ialah RM400. KTAJ membantu sebanyak RM300 menggunakan dana yang kami ada. Bil selebihnya dan bil rawatan susulan akan di tanggung oleh Joey.



Sementara waktu, Agnes di pelihara oleh seorang aunty. Harap lepas dia sembuh sepenuhnya, kami dapat carikan tuan baru untuk si malang ini...

Get well soon and have a speen recovery, Agnes! ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

UPDATE :
3.11pm - Agnes dan berjaya mem'buang' tanpa tisu dubur terkeluar kembali. Alhamdulillah :D
Terima kasih di atas doa anda semua ~

Update :
12/06/2011
Agnes menjalani '2nd surgery kerana buasir berulang. Doakan beliau kembali sihat!

From : Blog KTAJ.










14 kUs-kUs:

NoRHaNa CorNER on June 13, 2011 at 10:03 AM said...

sadis nyer kes ni..moga2 agnes cepat sembuh...

Hazwan Hakim on June 13, 2011 at 10:04 AM said...

pahala yg sngt besar! :

Ieda Al-Habsyi on June 13, 2011 at 10:24 AM said...

aduhai aku plak tersa pedih nengoknyer

Shaz Alina on June 13, 2011 at 10:40 AM said...

aduhh... ngilu tngk...
berat mata memandang, berat lg Agnes yg memikulnya...
semoga cepat sembuh ye Agnes...
kuatkan semangat..

::blog anak jawer:: on June 13, 2011 at 10:47 AM said...

ya ALLAH... kesian nya...mesti pedih n sakit tu...tp kita tak boleh dengar tangisan nya..

-Yok mampir diluk = tuntut hak pusaka ketika mereka masih ada...segera..!!!

::fadxieza:: on June 13, 2011 at 10:49 AM said...

kesiannye agnes..
:(

farra8979 on June 13, 2011 at 11:27 AM said...

siannye dia... T_T

Tengku Puteri on June 13, 2011 at 12:12 PM said...

Ya Allah kesian sgt kat dia... moga cepat sembuh dan shat mcm anak2 kucing lain....

habsahharun on June 13, 2011 at 12:30 PM said...

semoga Agnes cepat2 sembuh :(

Nur Hawa Mohd Zin on June 13, 2011 at 3:41 PM said...

first time dalam hidup awe tgk buasir kucing...kucing2 awe alhamdulillah tak kena...kesiannye kak

Princess Nur on June 13, 2011 at 4:29 PM said...

siannya diaa..huhu

NOR HAYATI PUTRI on June 14, 2011 at 10:48 AM said...

hukhukhuk....kenapa la ada manusia yang mcm ni, dah x suka jgn la didera binatang yang x berdosa ni.....

farahler on June 19, 2011 at 6:02 PM said...

KESIANnye..x snggup tgk...moga Agnes cpat sembuh...mmmuah tuk agnes!❤AGNES❤

Collin on July 20, 2011 at 11:35 PM said...

salam tedi, terima kasih kerana membantu agnes dan tak lupa pada joey. teruskan usaha anda! :)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting