Wednesday, May 06, 2009

GaranG MacaM S.I.N.G.A !!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 2:38 PM
gfh
Aku boleh sakit jantung bila hari-hari disini. cikgu-cikgu kalau marah. betul-betul marah!! Suara jangan cakap!! Satu kampung boleh dengar. Aku yang duduk dalam bilik pun boleh tersentak-sentak. Macam orang terencat aku di buatnya. Tapi kes hari ini memang betul-betul kelakar. Kesian puan ada. Tapi bab yang kelakarnya tu mengatasi segala-galanya.
Kisah ni bersambung dari semalam lah. Budak yang sama. Baru Darjah 2. Semalam dah kena rotan. Budak ni jenis yang suka mengambil barang-barang kawan. Pensil, pemadam, pengasah, apa-apa je lah. Alatulis tu bukan dia takda Tapi macam dah jadi habits dia. Mungkin bila sehari dia tak buat macam tu dia akan jadi pening agaknya. ha ha ha... Kalau dia ambil pun, dia buang dalam tong sampah lah. Letak bawah meja. Nama pun budak-budak, yang jadi mangsanya tu pun kaki kepoh agaknya.
Tapi 'drama' pagi tadi memang kelakar. Budak ni keturunan india, tapi family cina yang jaga. jadi dia memang fasihlah cakap cina. Guru Besar dah marah-marah sampai hilang suara, terus berpakat dengan cikgu disiplin nak bawa dia ke balai polis. Budak ni punya jerit, MasyaAllah!! Pecah gegendang telinga aku. Menangis sambil menjerit dan bercakap. Bayangkanlah. Haru biru jadinya. Dua orang cikgu dah papah dia nak masuk kereta. Guru Besar pula buka bonet kereta. nak masukkan dia dalam tu. Cikgu Disiplin dah ambil tali rafia, konon-konon nak ikat tangan dia dan masukkan dalam bonet kereta.
Akhirnya dia berjaya juga di bawa masuk ke dalam kereta. Guru besar start enjin terus jalan. Lepas tu kitorang tak tahu apa yang terjadi selanjutnya. Budak-budak lain ni dah beratur depan kelas. Macam ada drama tragis pula. Mungkin mereka semua memang ingat nak bawa balai lah.
tunggu punya tunggu punya tunggu.. guru besar pun balik. Rupa-rupanya guru besar memang nak bawa budak tu sampai balai polis. Konon nak gertak dia lah. Tapi guru besar pun satu, masuk kereta bawa kunci kereta je. IC semua tak bawa. Akhirnya bawa budak tu balik jumpa dengan nenek dia je lah. Bebel-bebel sikit. Dah. Balik sekolah balik. He he he he he.....
Sejak aku kat sini, gertak yang paling popular di kalangan cikgu-cikgu ni ialah, telefon polis. ha ha ha ha... Kalau budak-budak bergaduh je, terus bawa masuk pejabat, angkat telefon, 'Hello polis, tangkap ini budak, dia pukul kawan dia..' Yang budak ni, hilang suara jeirt. "Puyauuuu!! Puyauuuu!! kiranya puyau tu macam tak mahu lah!! ha ha ha ha..
kalau dengan budak-budak area umur macam ni, darjah 1...2..3 boleh lah buat macam tu. Memang jadi punyalah. Tapi kalau yang dah tua bangka tu, kirim salam je lah!! Tak makan saman orang tua-tua cakap!! Hik Hik Hik...
nota kakitanganku : Cara cikgu di sekolah cina dengan sekolah biasa memang berbeza. Aku tengok mereka betul-betul 'mengajar' dalam erti kata sebenar 'mengajar'. Waktu rehat pun selepas budak-budak makan, ada yang kena siapkan kerja rumah depan cikgu. Ada yang kena hafal perkataan melayu. ErhMmmm.. fikir-fikirkanlah bangsa apa yang semakin maju sekarang dan bangsa apa pula yang maju merempit atas jalanraya!!

4 kUs-kUs:

rizz on May 6, 2009 at 4:24 PM said...

hahah mc2 rgam bdk2 zmn skang ,..lawak la plak smpaiu g bli polis smata2 curik pensil ahhakkk

<< s| teD| yanG GOmuK >> on May 6, 2009 at 10:44 PM said...

hehehehhe.. gertak je tu rizz.. saje guru besauu nak ajak die ronda2 naik kete! hahahahaha

Nana Rosli on May 7, 2009 at 6:07 PM said...

dasyatnya cikgu2 sekolah cine nie..silap laa dlu tak belajo kat sekolah cine.. lau tak musti diri nih tak dogil n terror math! hehehe

<< s| teD| yanG GOmuK >> on May 7, 2009 at 8:49 PM said...

tau x pe cik nana!! derang kalau ade tuisyen sanggup balik sampai kol 6-7.. memang lah tuisyen berbayar... tapi kesungguhan tu yg sy respek!!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting