Sunday, May 17, 2009

sUraU Dah Nak rObOH….

cOrat cOret Oleh : myQza pada 6:51 PM
Yup! Surau kat area umah aku dah nak di robohkan. Sedih gila!! Aku ada sebab untuk sedih. Sebab surau tu banyak kenangan masa aku zaman kanak-kanak dulu. Banyak sangat!!!

Tapi robohnya surau tu bukan bermakna robohnya kenangan-kenangan tu. Tapi kalau ada surau yang baru pun, kenangan tu tetap kenangan lama. Kenangan hanya kenangan!! ChewaahH! Jiwanglah pula!! Hik hik hik….

Dulu aku mengaji kat surau tu. Sempat khatam dua kali masa sekolah rendah. Ustazah yang sama ajar. Bangga gila masa tu. Budak-budak katakan. Budak baya aku masih lagi pegang Muqaddam. Aku dah khatam. Hik hik hik.. Gigih gila!!

Nama pun budak-budak. Mengaji pun banyak main-main juga sementara nak tunggu giliran tu, sebab ustazah yang handle tu seorang je. Mana dia larat nak tengok . Ramai kan.Rotan panjang dia pun tak dapat nak kawal. Kalau dari jauh nampak dia berlenggang datang. Kitorang baru nak cari rehal kat rak. Yang buat jualan kecil-kecilan pun ada . Jual kerepeklah, gula-gula. Keropok. Sempat lagi tu. Bila makan je ustazah dah jeling. Yelah. Batallah air sembahyang. Walaupun aku cuba mempertahankan bahawa tiada keropok yang terselit kat celah-celah gigi. Ha ha ha ha…. Tapi siap sedawa kekenyangan!! Bila giliran baca baru terhegeh-hegeh nak ambil air sembahyang semula. Alamatnya, giliran dan kena ambil dengan orang lain.

Belum tiba waktu balik lagi dah bersusun kat tangga. Puas ustazah tu jerit suruh naik. Buat tak tahu je. Orang terakhir habis baca je, kitorang yang kat tangga ni dah jerit ‘Sadaqallahulazim....’ Lepas tu, Cabut!!! Walhal rumah bukan jauh pun. Selang 4-5 buah rumah daru surau jek. Siap main lumba lari lagi. Sampai terbarai-barai tudung.

Apa yang tak dapat di lupa, masa bulan Ramadhan. Awal-awal bulan puasa memang ramai pergi sembahyang terawikh. Surau tu jenis surau atas. Ada tangga. Lantai jenis papan. Sedang kusyuk sembahyang, ada malaun mana ntah. Dok jolok-jolok lidi dari bawah. Ha ha ha ha.. Hampagas tul!!! Dapatnya kena kat orang tua, mahu tak melatah. Aku pun boleh tiba-tiba gelak!! Batal sembahyang. Yang bakar mercun lain. Kalau dah hujung-hujung rakaat jangan cakaplah. Orang lain kusyuk sembahyang kitorang duduk menyandar kat saf belakang. Hik hik hik.. Tapi dah sampai waktu moreh tu, cari mak masing-masing minta makan. Ha ha ha ha....

Alahai... surau baru nak didirikan di tapak surau lama. Walaupun kami ada pilihan untuk buat surau yang lebih besar, dua tingkat lagi di tapak yang lain. Tapi selepas undian di jalankan ( macam pilihanraya da...) majoriti bersetuju kekal di tapak yang lama. Aku juga. Sebab masalah utamanya, bila surau jadi 2 tingkat, lelaki di tingkat bawah, dah perempuan di tingkat atas, masalah timbul untuk ke tingkat atas, korang kena sedia maklum, yang menjadi pengunjung tetap surau bukan muda-mudi macam aku. (muda-mudi..?? aku..?? ) yang kuat untuk memanjat tangga. Tapi majoritnya baya-baya mak aku. Warga emas. Yang jenis kaki dah tak kuat nak memanjat tangga.

Jadi, Isnin ni berakhirlah riwayat surau kenangan aku. Surau zaman kanak-kanak. Walau masing-masing dah berpindah randah, beranak pinak dan juga ada yang telah kembali ke Rahmatulllah, kenangan tetap indah untuk di kenang.

Nota kakitanganku : Tapi aku tak berapa gemar dengan nenek yang duduk sebelah surau tu. Kenapa..? Biarlah rahsia..... Tapi dia bukan Nek Nak tau!!!

2 kUs-kUs:

ashie023 on May 18, 2009 at 12:22 AM said...

erm..teringat jaman kanak2 dolu...aku kalu nak g ngaji kene lalu ikut alor pokok buluh, malam plak tu..gelap plak tu kat situ..bawak jamong..xde nak bawak lampo suluh sebab nak bagi lagi trill lah kunun..biler bunyi pelik skit, lintang pukang larik..ahahha..

kat kg aku surau ader 2 biji..surau pas ngan surau barisan..aku pong pelik giler..tp kalu terawikh skrg, aku carik mesjid jauh2 skit..

<< s| teD| yanG GOmuK >> on May 18, 2009 at 8:09 AM said...

ha ha ha ha..
ade cop surau ek..???

sebbaik area aku due2 leh campo!!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting