Tuesday, March 29, 2011

arnaB BakAr sEParuh RenTunG : waHai manUsiA ToLonGLah BerPerikeManusiAaN seDikiT. JanGan LemPar tanPa PeDuLi!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 1:45 PM
Photobucket

Ini gambar arnab. Arnab yang rentung. Rentung? Rentung separuh.

Tolonglah jangan buat begini ya kawan-kawan. Haiwan peliharaan kamu mati, tolonglah tanam! Jangan lempar sesuka hati.

Ini berlaku di hadapan saya. Saya tahu arnab kepunyaan siapa. Saya juga tahu siapa yang melempar. Aduhai! Hiba betul hati melihat arnab kelabu sederhana besar ini yang di mamah api. Sayangnya tidak rentung.

Aku pernah dengar 'jika kita tanam bangkai kucing,ianya akan jadi sasaran kilat dan petir.' Khurafat bagi aku. Mereka lebih sanggup melempar bangkai kucing ke sungai atau tempat pembuangan sampah semata-mata tidak mahu di panah petir sedangkan waktu petir adakah kamu akan terkinja-kinja mandi hujan di luar rumah?

Tolonglah tanam. Setakat ini aku belum dengar lagi ada orang mati terkena panahan petir sebab tanam bangkai kucing!

Cuba letakkan diri kita di tempat arnab tersebut. Di buang dalam api sayangnya tidak rentung. Hanya terbakar sedikit. Lalat datang menghurung dan ulat berpesta di tubuh kita. Nauzubillah...

Hormatilah mereka. Bagaimana sewaktu mereka hidup, mereka menggembirakan kamu, gembirakanlah mereka walau waktu itu mereka sudah tidak bernyawa.

Sempurnakanlah tubuh kaku mereka.

Wallaualam...

Nota kakitanganku : Jalan mudah..





17 kUs-kUs:

l.u.q on March 29, 2011 at 11:07 AM said...

ish2...sadis sy tgk..
sy ada 6 ekor arnab kat umah..dan 4 ekor baru berusia 5 hari...sayang teramat...bile tgk entry blog ni..gler sadis..sampai hati orang itu...

ada jugak arnab sy yg da mati...ditanam depan umah...takde plak yg kne panah petir..

betul2 sadis..huhuhu

Rosmawati Yusof on March 29, 2011 at 11:17 AM said...

Apalah salahnya, kita beri penghormatan yang terbaik utk kali terakhirnya....

ƨuнαiℓʏ ƨααd on March 29, 2011 at 11:27 AM said...

bakar je orang yg buat ni . haisshh :/

Brilliant Marjan on March 29, 2011 at 11:48 AM said...

sadis je tgk..ish..org yg wt arnab ni macam tu berfikiran sempit.masa arnab tu ada, syg je tp masa dh tak ada jadi gini pula..apalah..

arekymz mukmeen on March 29, 2011 at 11:55 AM said...

"sedangkan waktu petir adakah kamu akan terkinja-kinja mandi hujan di luar rumah?"

dorg terkinja2 sebab x betol kot.
patot kene panah je.

aNIe on March 29, 2011 at 12:16 PM said...

Astaghfirullah halazim...

Kenapalah zalimnya manusia ni...

Tak sanggup akak lihat tEDL...

Just Call Me V on March 29, 2011 at 12:30 PM said...

memang sampai hati mereka tu..dlm bahsa org swak "pengempang"!

kucing sya mati pun sye terus bawa ke kmapung kawan sbb nak tanam.sbb sye duk apartment..

Cat-in-Sydney on March 29, 2011 at 12:51 PM said...

Aunty tEdi,
You have very "interesting" neighbours, eh? Pity that rabbit. Kesian dia. purrr...meow!

~mrs azmi~ on March 29, 2011 at 1:25 PM said...

ape yang susah sangat nak tanam tah?

ooo time gebu mulus kemain lagi sayang..

bila dah tinggal bangkai kenapa jadi kejam??

mami iyau said...

pernah gak dulu dgr org tua2 kata jgn tanam bangkai kucing kat halaman rumah... kot nak tanam gak tanam jauh2... atau campak dlm sungai... ishhh!! what a pity... kesian kan sampai campak2 camtu... huuu~
arap2 rabbit ni memaafkan la tuannye yg wat camtu... ;-(

sunyi sepi on March 29, 2011 at 1:35 PM said...

pernah terjadi pd akak jgk...hritu masa tanam kitten...pakcik sebelah rumah marah2...sedangkan sudah pergi haji...masih mahu percaya benda karut2...skali tpksa mnjawap ala2 kurang aja...."KALAU PAKCIK JADI KUCING NI...NAK KE SAYA CAMPAK PAKCIK DLM TONG SAMPAH..." fikir2kan...semua ni adalah makhluk Tuhan berhak mendapat bahagian tanah masing2...

Myaby on March 29, 2011 at 2:05 PM said...

kesiannya arnab tu kak.

astagfirullah.

sampai hati mereka.

T_T

habsahharun on March 29, 2011 at 2:14 PM said...

sian encik rabbit..:(

pija on March 29, 2011 at 6:17 PM said...

kucing pija pon tanam gak..yang meow tuey....yang wrne kuning tu...sbb itu kucing ayh dan mak pija mngkin mcm suke kat kucing niey...die slalu gigit2 kat kaki orng..pastu lari sini,lari sane....bergegar umah..mak pija yang ckp mcm tu......

Anonymous said...

Salam,

Kejamnya manusia... apalah salahnya tanamkan arnab tu...

psl kubur kucing mati yg ditanam kena panah petir tu mengarut yg terama-amat sgt... saya ni ntah dah berapa ekor kucing saya mati saya tanam, dah tak terkira (dr sy kecik smpi skang dekat 30 thn dah)... tak pernah sekali pun dipanah petir kubur2 kucing tu... petir panah kat wayar telefon ada la... tp sy tak tanam kucing sy yg mati kat wayar telefon tu pun... sape yg percaya bangang la tu... hehehe

-mawar-

azureEn on March 30, 2011 at 11:35 AM said...

kalau saya.. binatang sekecil ikan guppy pn sy tanam kt depan rumah..

kalau time hidup boleh disayang2.. kenape bile da tak bernyawa sayang pn hilang..? manusia.. manusia..

Hamba Allah said...

Astaghfirullah... semoga Allah Maha Menyeksa membalas perbuatan mereka yang melakukannya..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting