'The access has been suspended'
Sudah 2 minggu aku tidak boleh lakukan transaksi melalui CIMB-clicks. Semuanya gara-gara aku gatal tangan memasukkan ID dan kata laluan ke dalam satu emel SPAM yang aku terima.
Logo di dalam emel memang sebiji macam CIMB. Aku tidak syak apa-apa.
Emel pertama dan kedua aku abaikan. Masuk emel yang ke tiga aku sudah keliru dan berbelah bahagi. Hari tertanya-tanya, benarkah dari CIMB. Tengok macam 'real'. Bila klik terus di bawa ke lama web sama bentuknya dengan CIMB kemudia masukkan ID dan kata laluan. Tidak berjaya. Rupanya itu semua hanya helah dari mereka yang tidak bertanggungjawab.
Aduhai! Menyesal sungguh. Semua bil belum berbayar. Sebelum ini semua melalui dalam talian. Hari ini telefon khidmat pelanggan CIMB mereka suruh buat surat dan fakskan. Aku sudah buat petang tadi. Akaun masih belum di aktifkan.
Nasihat aku kepada semua, jangan di layan sebarang emel dari mana-mana bank kononnya. Jika berasa syak wasangka silalah berhubung dengan bank yang berkenaan.
Jangan jadi seperti aku. Dalam berhati-hati terpedaya juga akhirnya.
Nota kakitanganku : Bayar bil cara manual esok!
24 kUs-kUs:
huhuhu nasib xilang wet lam akaun..skrg ni mcm2 cara nk rompak duit orgkan..
Tukau password dan kalau blh tukau id sekali..
jgn layan SPAM..
Bank takkan minta anda mengubah maklumat melalui emel....
owh! me baru aje buat transaksi thru online [cimb].. hehhehe..
betol kata org di atas.. bank tak kan mintak maklumat thru emel..sesenang cenggitu.. lenkali hati2..
kesian ko.
takpe2.
lain kali jgn buat dah.
=)
huhu, memang bahaya kan. adei, siapa lah yg gatai wat onar dlm tenet nih..
ada jugak bahayanya teknologi canggih ni:)
tedi,hati2!
Sala perkenalan...
Sekarang ni macam2 cara orang nak menipu. Bukan nak jaga tepi kain orang. Tp, kes ni dah terjadi kat kawan saya. U dah tengok akaun u tak? Maksud sy cek kat bank. Coz kes u sama cam kawan saya. Dia masukkan pasword dan ID lepas tu lesap duit dia nak dekat 2k. Sampai sekarang tak settle2. Jika kata2 sy menyinggung hati u saya minta maaf yer...
hmm..skg ni kene berhati2 lebih..mcm2 jenayah..duit dalam akaun hilang x tedi?
salam..i setuju...byr tunai lagi elok....
Terima kasih atas nasihat dan maklumat!
Alhamdulillah.. duit ada lagi.. x ilang! ekekekekekke... Baru g skodeng tadi! nebes gak!!
bahaya oooo urusan guna tenet ni... dlu pn kena sekali beb.. aku nk topup gn bank islam online pnya... alih2 duit potong, pastu nombor nk topup x masuk2... nasib baik dpt claim balik.
seb baik..fuhh...
aritu register maybank2u pn cuak2...
pencuri makin bijak..tp bodoh sebb tanak keje sndiri...nk amik titik peluh org je
te pernah jugak dapat email camtu..
bukak page tuh..
mmg sejibik..
tapi te terperasan...
kat bawah seklai tulisan kecik updated 2005..
so te telefon terus CIMB mintak penjelasan..
so mmg diorang kata diorang tak hantar email pape..
mmg kena hati2 ted|..
lepas ni harus berhati-hati.. mungkin tiba masanya cik tedi kena menjengah ke bank itu pula.. (^__^)
alamak, akak...
nseb akak cpt2 bertindak...
pasni beringat ek...
eh, lupe...
TQ letak award tuh...
ooh bahaya nye!
tedi betul tu..skang nie apa2 emel spam better padam jer..kena ati2 bila guna online banking..
pergh..
moon penah kene gini
lapanpolohtahun ayah bising
Ha ha ha Tedi...sapa suruh kau mengatal gatal tangan ni..
sara pun da dapat email camtu dari maybank..tp sara xlayan sebb dah tau tu email tipu..
huhu kena lebih berhati2
ted, bahaya ko nih..aku baru je upkan entri psal penipuan.. hmm.. hati2 ler ted.. orang zaman kang ni..pemalas..sme nak dpt duit cara mudah iaitu dgn penipuan..
ngeri aku..nasib baik tadek ape yg jadik kat akaun ko..
Post a Comment