Tuesday, February 02, 2010

JanGan sOmBonG SanGaT BeB!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 1:30 AM
Aku melangkah ke sekolah rendah sewaktu aku darjah 4 dan 5. Banyak perubahannya. Ini pertama kali aku masuk ke kawasan sekolah setelah berabad-abad aku tinggalkan. Bangunan perpustakaan sudah tidak ada. Bangunan baru telah di wujudkan. Pejabat juga telah di pindahkan.

Aku sampai di pintu pagar utama sekolah tepat jam 7.30 pagi. Perhimpunan hari Isnin baru sahaja selesai. Aku menunggu keadaan reda untuk masuk. Belum sempat lagi aku keluar kereta, senior aku semasa di SMA Merlimau dulu yang sekarang menjadi tenaga pengajar di sini datang mendapatkan aku. Terharu sekali. Kami berpelukan dan bersalaman. Oh! Dia seorang perempuan. Gila mahu peluk lelaki bukan muhrim?

Bila semua sudah bersurai, kami bergerak ke Makmal Komputer di mana Bengkel Kemaskini HRMIS 'offline' akan di adakan. Bengkel amat selesa. 'Fasi' yang memberi penerangan amat ramah dan menerangkan secara santai dan bersahaja.

Pukul 10.30 pagi berhenti seketika untuk minum pagi. Di sinilah ianya berlaku.

Aku bertemu seorang rakan sebaya yang menjadi guru di sini. Beliau sedang makan bersama-sama rakan di kantin. Aku masuk. Teruja melihatnya kerana sudah lama tidak bertemu, lantas aku melambai tangan dan tersenyum lebar. Dia hanya tersenyum sedikit dan mengangkat kepala. Senyumnya memang sedikit. Aku ingin bertanya khabar dan bertanya lanjut, tetapi dia seakan tidak berminat dan terus makan serta berbual dengan rakan-rakan.

Cubaan aku untuk berbual gagal. Aku tidak mahu memotong kerancakkan beliau berbual dengan rakan-rakan gurunya yang lain.

Oh! Terusik hati kecil ini. Ya! Aku datang ke sini bukan atas kapasiti seorang guru. Mungkin dia malu untuk mengaku aku adalah rakan sedarjah dan sepermainan. Baik. Aku akur.

Siap mengambil makanan aku duduk semeja dengannya. Meja panjang. Dia selang 2 buah kerusi dari aku. Aku memandangnya dan berkata 'makan'. Dia masih senyum sedikit. Masih rancak berbual dengan rakan-rakan. Sehingga dia selesai makan dan keluar dia tidak bertegur sapa dengan aku. Laju sahaja langkahnya.

Oh kawan! Adakah kita sudah tidak setaraf dalam menilai erti kata sebenar rakan? Menjadi guru DGA29 sudah cukup gah buat kamu sehingga kawan yang pernah kamu tumpangi bahunya saat kamu kesedihan terkontang-kanting melihat perilaku kamu?

Aku menggeleng kepala. Menyuap lemah mihun goreng ke dalam mulut sambil berfikir, mengapa begitu layanannya?

Otak! Tolonglah berfikir secara positif. Mungkin dia memang mahu cepat. Mungkin ada perkara penting yang sedang mereka borakkan. Mungkin dia mengejar waktu. Mungkin... Mungkin...

Nota kakitanganku : Senyum saja!








42 kUs-kUs:

Tie on February 1, 2010 at 8:52 PM said...

Masa boleh merubah seseorang. Bersyukurlah kita masih seperti dulu. :)

Mybabah on February 1, 2010 at 8:53 PM said...

Salam TeDi. Saya kongsi perasaan sedih dengan TeDi. Ah..persetan semua itu. Jangan ambil pusing. Banyak lagi benda lain perlu difikirkan...TeDi ambil air sembahyang, solat dua rakaat. Pasti rasa lega...Ok cerialah skit...

FatinZol on February 1, 2010 at 8:57 PM said...

xpe la tedi...mlgkan pntai leh brubah..apatah lg mnusia ( cheewah)..

FatinZol on February 1, 2010 at 8:57 PM said...

xpe la tedi...mlgkan pntai leh brubah..apatah lg mnusia ( cheewah)..

F.Aminurrashidd on February 1, 2010 at 9:06 PM said...

Bakal guru... risau..

sonata anak kancil on February 1, 2010 at 9:08 PM said...

mungkin pelandok 2 serupa kot....orang tak sudi sudah la...biaq pi la....

nursarah on February 1, 2010 at 9:12 PM said...

senyum skit. adei kedekut senyuman, biarkan sajalah.huh

Yunus Badawi on February 1, 2010 at 9:21 PM said...

Sabar ajelah. Eloklah ko berfikiran positif. Kalau tak ko jugak yg rasa geram nanti. Ramai lagi org yg ko boleh buat kawan. Kami ini kan ada? hehehe

hans on February 1, 2010 at 9:27 PM said...

maaf kalau tersalah topik tapi nak minta tolong vote entry saya bernombor 19 di blog www.denaihati.com

senang2 leh tgok dkt entry nih

thanks dan suruh lah member2 kamu vote juga...hehehe

Solehah on February 1, 2010 at 9:28 PM said...

aku tak suka gak org berangan berlagak camtu..hmm..tah apa2 kan..apapun sabar ya..teruskan positif..biar aku yg marah dia sesorang ni..hehe..emo lak.

Faarihin on February 1, 2010 at 9:31 PM said...

bersangka baik sajalah cik tedi.. tapi dalam hati kalau kena kat saya pun.. huh.. boleh jalanlah sama manusia itu.. adeh.. saya pulak yang panas.. huhuhu.. opss.. sabar..sabar..

tengku_fir21 on February 1, 2010 at 9:47 PM said...

BIARKAN SEMUA ITU BERLALU DIBAWA ANGIN YANG PENTING KITA MASIH MEMPUNYAI inTERGRITI

aNIe on February 1, 2010 at 9:48 PM said...

tEDl...mungkin lama tak jumpa...jurang persahabatan dah jadi jauh...mungkin dia takut tak tau apa nak dibualkan dgn tedi...tapi...ntahlah...aku pun kadang bengang dengan mereka yang bersikap begitu...

Ah Fatt on February 1, 2010 at 9:49 PM said...

manusia berubah

Uruchimaru @ kf on February 1, 2010 at 10:01 PM said...
This comment has been removed by the author.
Uruchimaru @ kf on February 1, 2010 at 10:02 PM said...

kerna pangkat manusia bisa berubah tedi!
well jgn jadi spt itu ok!

plz ignored about that!..

Nakamura Kazuki on February 1, 2010 at 10:07 PM said...

tedi..sabo la...apapun syabas sebab kome tak pernah lupakan kawan..itulah erti persahabatan yang sebenarrrrrrrrrr

ashie023 on February 1, 2010 at 10:21 PM said...

kene kenal asal usul..

ashie023 on February 1, 2010 at 10:22 PM said...

aku x melihat dier tu seorang yang hebat kalu nk berlagak...

eh?aku amik 2 kotak komen..ahaha..sori..

touyakaruma on February 1, 2010 at 10:36 PM said...

Entahlaaa manusia akan sentiasa berubah

[asam]pedas on February 1, 2010 at 10:56 PM said...

sabar tedi~
bagus ko pk dier ade keje lain jerk...
kalau aku, ABAIkan coz orang sombong memang tinggi hidung walaupon pesek! hahaha

relax k...
sesungguhnya kawan ko tu kerugian~

yusuf mujahidin ™ on February 1, 2010 at 10:57 PM said...

manusia berubah....
tu bagus....

malangnya bg yg brubh ke arah keburukn lebih dr kebaikn...


sabo ye cik tedi

=)

yusuf mujahidin ™ on February 1, 2010 at 10:57 PM said...

manusia berubah....
tu bagus....

malangnya bg yg brubh ke arah keburukn lebih dr kebaikn...


sabo ye cik tedi

=)

aNiSa hANg tUaH on February 1, 2010 at 11:02 PM said...

manusia memang macam-macam
:)

aNiSa hANg tUaH on February 1, 2010 at 11:03 PM said...

manusia memang macam-macam
:)

♀.รﻨν.♂ on February 1, 2010 at 11:07 PM said...

mungkin die hilang ingatan.


chill tedi.
=)

iedaLUVsham on February 1, 2010 at 11:17 PM said...

sabo jela..

FarhanaDr on February 1, 2010 at 11:31 PM said...

Wahhhh.. Smpi bgitu sekali dia berubah.. Hmmmm.. Manusia sukar dijangka.. Kan? :)

~ senyumlah senyumlah ahai cek mek molek..

Qisha on February 1, 2010 at 11:59 PM said...

memang banyak manusia yang camni tapi yang memalukan adalah anda tu seorang guru..tunjukkanlah teladan yang baik :)

biarkanlah orang camni tedi..bagai melukut di tepi gantang

JMR on February 2, 2010 at 12:09 AM said...

sikap manusia kadang2 susah dijangka...

muga dia igt blk apa yg dh jadi...

Dak Wan on February 2, 2010 at 1:42 AM said...

Tu blum jadi millionaire lagi tu..... teman cukup nyampah dgn guru yg tak layak mengajar camtu.

bobo on February 2, 2010 at 1:45 AM said...

beb byk tul wa tgk org komen 2 kali ayat sama..huhu.. peNEKANaN tul! wakakakakak! sabo k? think + ya!

ciK LyndaWawa igUana on February 2, 2010 at 1:47 AM said...

mmg ade kawan camtu jugak..kawwan kuoe kawan..erm...

Moon Death Spell on February 2, 2010 at 1:54 AM said...

situasi macam ni memang akak dididik dari Peringkat Ipta lagi.. ni pendapat aku.. macam Kat Tempat aku blajar.. ada SESETENGAH budak kos EDU dan LAW agak berlagak. bila berada di tempat awam.. mereka suka berbicang pasal kos diorang.. kuat2 pulak tu.. ingat aku nak tahu sangat ke.... pastu yang paling aku tak tahan nye.. diorang sentiasa pakai kot atau baju yang tebal2 tu 24 hour.. tak kira la panas ke sejuk ke...hujan ke.. salji ke... motifnya.. adalah nak menunjukkan perbezaan dengan kami yang hanya pakai baju kurung ni... ada aku kesah... tu baru student tu kalau dah keje esok komperm lagi la sombong...

zeqzeq on February 2, 2010 at 2:41 AM said...

dunia bulat lambat laun jumpa semula..yg penting senyum..sangka baik..

Zyma Da` Catwoman on February 2, 2010 at 5:44 AM said...

Salam Tedi laling.....

Biasalah kalau org cenggitu. Kamu carilah kwn atau sahabat yg boleh bersama di saat susah dan senang.
Masih ramai yg ingin b`kwn dgn kamu.

;)

ASaDa RyutaRo on February 2, 2010 at 6:17 AM said...

sungguh tidak dpt d terima...

dia x ingat kot?? kena elzheimer ke?
eh.. nauzubillah..

"best bila org x kenal berbaik2 ngn kita.. tp sedih bila org yg kita anggap sahabat menjauhkan diri dari kita"

relevan on February 2, 2010 at 7:39 AM said...

Sekali air bah..sekali juga laut atau sungai maupun longkang boleh berubah..

fikaryna on February 2, 2010 at 7:41 AM said...

apa ada pada kedudukan? anti org sombong!

zns on February 2, 2010 at 8:02 AM said...

cik tedi pkir positif yea..anggap dia sibuk...org menyombong ni tak lama cik tedi..esok lusa tau lah dia langit tinggi rendah

Softtouch [Hanim] on February 2, 2010 at 8:32 AM said...

kesian tedi...ade ke buat kwn mcm tu..mmg sombong..lepas ni kalu tedi jmpe dia buat xtau jer..buat2 xkenal...sabar yer..

Wanita Itu on February 2, 2010 at 11:01 PM said...

sesetengah orang mmg ada yang mcm tuh..
igt dah keje elok besar sangat la!!
te cukup tak suka orang camtu..
ted| jgn riso..ramai lagi kawan ted|..k!! :)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting