Thursday, December 23, 2010

BawA anaK TonTon wayanG SamPai awaL PaGi : normaLKah inI aTau akU yanG TerLeBih-LeBih merunGuT?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:00 PM
Ini aku saksikan sendiri bila menonton filem Hantu Kak Limah Balik Rumah minggu lepas. Aku menonton untuk tayangan jam 11.00 malam.

Agak mengejutkan bagi aku bila melihat ada kalangan ibu bapa muda yang membawa anak-anak menonton wayang di sebelah malam. Ada yang sekitar 4-5 tahun dan ada juga yang baru bertatih jalan. Mungkin kebiasaanya aku hanya menonton sebelah siang jadi tidak berapa terfikir akan hal ini.

Di sebelah aku pula ibu dan ayah dalam usia 30 an yang membawa 3 orang anaknya lingkungan usia 2-6 tahun.

Kasihan betul si anak. Dalam suasana sejuk dan mengantuk terpaksa juga duduk sehingga tayangan selesai.

Mengapa ya? Perkara biasakah? Atau aku memang tertinggal dalam situasi ini? Adakah ini perkara biasa? Membawa anak lingkungan umur itu menonton wayang sehingga larut malam?

Aku pula yang terlebih-lebih simpati dalam hal ini apatah lagi bila menyaksikan ibu atau bapa yang mengendong atau mendukung anak-anak yang sudah lena di buai mimpi bila tayangan selesai.

Mungkin jika aktu siang tidak ada masalah tapi bawa anak sampai tengah malam, amat simpati sekali.

Adakah situasi ini normal bagi kamu?

Nota kakitanganku : Pertama kali tonton pukul 11.00 malam, aku sendiri rasa mengantuk!





14 kUs-kUs:

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on December 23, 2010 at 2:03 PM said...

normal kut. aku pun kalau menonton mesti baw fatin. tapi xder la sampai jam 11 malam. mesti budak tu dah mengantuk ekekekeke

Anisa Hang Tuah on December 23, 2010 at 2:05 PM said...

tp kesian kat anak2 kecik tu..

Lia @ Norli (Mamarempit) on December 23, 2010 at 2:18 PM said...

akak lagi jakun...dri zman bujang hingga dh dkt 4 siri ni..baru 4 kali masuk panggung....hahah..

Chika on December 23, 2010 at 2:20 PM said...

Ada gak kwn2 yg buat mcm tu. Alasan selalunya sbb tak de org nk jaga anak. itu yg heret je.. itu nasib baik 4-5 thn. Ada yang anak 4-5 bulan pun heret anak lepak kat kedai mamak sampai kul 1-2 pagi. paling best, member pernah buat... usia anak baru seminggu. dgn emaknye sekali lepak kt kedai mamak sampai pkul 1-2 pagi. result nya anak br 2 thn dah kene paru2 berair... kesian kan?

~LP Lum~ on December 23, 2010 at 2:25 PM said...

salam tedi~

menyusahkan bdk2 aje... cian kat bdk2... better nak g nonton ngan anak2 sekalipun baik ar ujung minggu di waktu siang.. kalo malam takat abis dlm kul 9 mlm blh di ampun kan laie... :)

Wanita Mutalib on December 23, 2010 at 2:38 PM said...

owh te xkn wat gtu..
cian baby Q sy hee..
kalu nk tgk sgt pun, ahankan ajer, demi anak kan heee..

insyaAllah ;)

DearCats on December 23, 2010 at 2:43 PM said...

sangat la DC tak suka dgn keadaan mcm tu. Ni nama mementingkan diri! Tgk wayang tu kan sekadar hiburan bukannya benda wajib mcm solat kan? Boleh tengok waktu siang atau tunggu sampai DVD keluar *mcm DC*.. mmg berjanggut tunggu DVD keluar film tu, tp apakan daya itu je DC mampu demi anak ku tersayang..

Dee on December 23, 2010 at 2:51 PM said...

sy lebih suka pilih waktu yg awal lah..tp maybe sbb xde sapa nak jaga..or skrg cuti sekolah..so, tu yg bwk je tu..

zeqzeq on December 23, 2010 at 3:11 PM said...

Zaman dah,berubah budaya import..malam org tua, landing masjid je..hui hu, aku juga dah tua,

Rara Nasiha on December 23, 2010 at 3:33 PM said...

situasi tu normal sekarang. yela, mungkin pagi makayah sibuk bekerja. tapi cuba nak carik masa dengan anak-anak jugak. malam jela jalan terbaik mungkin.

Queen on December 23, 2010 at 3:40 PM said...

jarang komen sini....ni terasa nakkomen..

kalau bawak wayang..pukul 11...nik rasa ok lagi...kadang budak2 ni hyperactive... kadnagtu tak dijangka..nak masuk nampak segar...dah masuk terus tido...
dan dalam bangunan... keluar terus masuk kereta..terus masuk rumah...

Tapi yangtak boleh diterima bile bawak anak2 kecik..bergendong lagi..ke DANAU KOTA.. ke UPTOWN..ke JALAN TAR jam 2 3 pagi..dengan bersesak orang ramai.. memang berembun..
itu nik tak boleh terima..


Bagi nik kalau anak2 tu biasakan had kan sampai pukul 10 malam jela kot.. tak sesuai sangat bawk budak tempat awam sampai macam tu sekali timingnye

Qaseh on December 23, 2010 at 4:03 PM said...

hmm..ksian bebudak tu coz masa tu kan waktu tido diaorg...ataupun maybe mak bapak dia mmg kaki wayang sbb tu angkut anak kecik sekali coz xde org nak jaga...

kalo myhubby la kan mesti dia xnak punya coz dia lebih utamakan anak dia drpd menoton wayang.

azlin hashim on December 23, 2010 at 6:08 PM said...

hurm..nnt bila diorg dah besar suka kuar mlm, jgn salahkan si anak.
mak bapak yg ajar dulu...

azlin hashim on December 23, 2010 at 6:08 PM said...

hurm..nnt bila diorg dah besar suka kuar mlm, jgn salahkan si anak.
mak bapak yg ajar dulu...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting