Friday, December 31, 2010

BiLa ovEn TiDak BerFunGsi : reSePi kEk aiskRim PanDan . eHem. TekAk sakiT. LuPa DaraTan maKan aIskriM.

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:30 PM
Photobucket

Kek Aiskrim Pandan.

Oven rosak. Mari kita buat sesuatu yang mudah dan tidak memerlukan modal yang banyak.

Photobucket

Bahan-bahannya:
Aiskrim sesuka hati.
Kek chiffon segera atau buat sendiri.
Biskut/ kacang/ badam/ apa-apa yang sesuai.

Photobucket

Putar aiskrim. Sudah rata masukkan segala apa yang ada. He he he he. Macam aku, aku hancurkan biskut dan masukkan ke dalam aiskrim. Tambah pula coklat urai yang warna warni. =))

Photobucket

Kek hendaklah di potong cantik-cantik selapis demi selapsi. OMG! Kek aku siapa yang potong ini? Macam kucing mahu beranak. Serabainya. =)) Kui kui kui... Sendiri buat lagi-lagi mahu tanya. Tiada pisau yang panjang dan tajam. =))

Photobucket

Letak aiskrim.

Photobucket

Selapis demi selapis ikut suka berapa banyak lapis yang mahu. Ekekekeke...

Photobucket

Sebelum itukan alas loyang dengan plastik pembalut atau yang macam aku buat guna 'aluminium foil'. Ikut apa yang ada di rumah, Ekekekkeke... Lebihkanlah kertas itu supaya boleh balut sampai ke atas. Simpan di bahagian sejuk beku sekurang-kurangnya 6 jam. Aku buat malam tadi, pagi baru buka.

Photobucket

Tadaaaaaa.. Agak serabai di situ. =)) Kalau untuk majlis formal, kamu bolehlah kemas-kemaskan dan buat dekorasi sedikit. Bubuh 'fresh cream' ke atau salut dengan coklat 'ganache'. Tapi oleh kerana aku suka-suka buat untuk suka-suka makan, belasah saja. =))

Photobucket

Bajet macam kemaskan? Walhal aku potong tepi-tepi bagi jadi petak. Masa untuk makan!! Nyummmi!! Nyummmmi!!

Nama pun aiskrimkan. Kalau tidak habis makan silalah masukkan semula ke dalam peti ais.
Resepi paling mudah. Cubalah. =))

Resepi bancuhan aiskrim aku ambil di sini.

Nota kakitanganku : uHuk!! Uhuk!! Batuk menyerang!! =))





11 kUs-kUs:

.ieLah. on December 31, 2010 at 2:05 PM said...

Ya Allah, menggugat keimanan.. :(

nareiQa on December 31, 2010 at 2:07 PM said...

aiyooo . sedaaaaaap tu !!

NARDtheNERD on December 31, 2010 at 2:10 PM said...

nampak sedapp lahh.
:)

BSI-BSR-VIVIAN on December 31, 2010 at 2:21 PM said...

kucing kak tedi ada tolong jugak tak? heheh

Cik Ayu on December 31, 2010 at 3:07 PM said...

wahhhh!! nampak macam senang jek nak buat... mesti sedap ni..

white rose on December 31, 2010 at 3:49 PM said...

waaahh...sedapnyee...

kak Erna on December 31, 2010 at 4:57 PM said...

tedi..harus dicuba ni..

lupie on December 31, 2010 at 7:57 PM said...

:)
Sedap!! Looks very yummy!!

::alwaniamalini:: on January 1, 2011 at 11:43 AM said...

sedapppppppppppppp

{ finieViolet} on January 9, 2011 at 4:06 PM said...

salam ziarah..mesti dicuba ini... da follow!

Anonymous said...

Very good article. I will be facing some of these issues as well..


My web blog ... bleach mold under laminate floor

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting