Thursday, January 07, 2010

PoP|aH!! akU r|nDu kaMu. TaP| aPakaN DayA. KesaLku BeLum h|LanG!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 8:26 PM
Khamis adalah hari yang istimewa di mana aku dapat makan wadeh sepuasnya. Sejak tragedi ini, aku tidak lagi membeli kuih kalau ke Pasar Malam Ayer Molek. Lalu dan ambil bau sahaja popia basah kegemaran aku itu. Terliur juga, tapi hati aku masih rasa sebal dengan peristiwa lalu.

Tapi ada hikmahnya. Aku berkenalan pula dengan seorang Makcik yang menjual wadeh tidak jauh dari Makcik yang menjual kuih muih itu. Makcik ini walau berbangsa India budi bahasanya amat tinggi sekali. Pernah sekali selesai membeli aku lalu di hadapan gerainya. Masa itu hujan renyai. Dia memanggil aku dan menghulurkan sehelai plastik untuk di sarungkan ke kepala Wani agar tidak basah. Sejak itu aku tidak pernah lupa membeli wadeh dan satu lagi jenis kuih yang aku tidak tahu namanya itu.

Berbalik semula kepada Makcik yang menjual kuih muih itu. Aku memang tidak pernah singgah lagi ke meja jualan dia. Walaupun dia satu-satunya yang menjual kuih muih di pasar malam itu. Entahlah! Egokah aku? Rasa sakit hati atas layanan dia dulu masih berbekas.

Bila aku lalu tadi, dia nampak aku. Aku buat tidak tahu sahaja. Dia mesti tahu kami masih terasa pasal insiden dulu. Biarkan dia rasa.

Bagi kamu, aku tidak beli lagi pada kamu pun,rezeki kamu tetap akan ada. Sebabnya rezeki bukan dari aku, tapi dari Allah. Kami pembeli hanya penyebabnya sahaja. AKu harap kamu ambil iktibar atas kejadian antara aku dengan kamu dulu. Aku tahu. Dari pandangan mata kamu itu, kamu sedar kami memang terasa dengan layanan kamu yang amat kurang sopan itu.

Tidak mengapalah aku tidak dapat makan popia basah yang aku suka itu. Mungkin satu hari nanti hati aku terbuka untuk memaafkan dia dengan ikhlas. Nanti buat sendiri sahajalah! Lagi puas makan! (Ayat penyedap hati!!)

Tidak rugi kita berbudi bahasa. Sekalipun dengan makhluk Allah yang lain seperti haiwan. Kerana setiap benda dan perkara yang bernyawa punya hati dan perasaan yang perlu di jaga.

Nota kakitanganku : Selamat malam Jumaat! (Tiba-tiba!) Ha ha ha!!






27 kUs-kUs:

en_me on January 7, 2010 at 9:15 PM said...

vah vah vah.. malam permintaan kaum ibuu.. larikkks

PinQib on January 7, 2010 at 9:25 PM said...

sabar la ye,
x leh makan popiah basah, makan jhe kueh lainn

ONE ZABA on January 7, 2010 at 9:34 PM said...

makan angin je la....

fiD on January 7, 2010 at 9:39 PM said...

tak silap aku dia kuang ajo kan kak tedi???

QieFLy si Dolce on January 7, 2010 at 9:41 PM said...

budi bahasa budaya kita....

takpe kak tedi harap bersabar dgn karenah makcik yg kuang ajo tu....

suka makcik india tu baik sungguh....

Snowwhite Zone on January 7, 2010 at 9:52 PM said...

baiknyer anty tu. tp bangsa lain better dr bangsa melayu. bangsa melayu ni suka mjatuhkan bangsa sendiri. maaf ye, if sapa2 yg terasa..

[asam]pedas on January 7, 2010 at 9:58 PM said...

bersabarlah wahai tedi.. auntie tu sememangnye la baik hati. 1 malaysia gitu!

sebelum tdo maafkanlah makcik tu yer...tenang hidup :)

Cik Biol on January 7, 2010 at 10:07 PM said...

belajar buat sendiri hehehe

Watierman on January 7, 2010 at 10:11 PM said...

Buat sendiri tak susah pun...resepi kat Mr Guggel kan banyak!!!
Aii...Selamat Malam jumaat dah!!! cepat pulak ngantuk ka??

nursarah on January 7, 2010 at 10:16 PM said...

hehe, wadeh sedap tu...

den pun selalu pk gitu, kalau den tak bli maknanya duit den bukan rezeki demo la...huhu

[z@ck] on January 7, 2010 at 10:19 PM said...

adeh...ko bt ak tringin nak makan popia basah..
gulp

kawie2020 on January 7, 2010 at 10:22 PM said...

betul tuh tedi.. berbudi tak rugi kan... membalas budi lagilah bagus,,:)

Along25 on January 7, 2010 at 10:24 PM said...

budi bahasa budaya kita :) same febret! popiah basah!

mamai on January 7, 2010 at 10:24 PM said...

kat shah alam ada banyak popiah basah tapi aku tak minat popiah wadeh tu okay juga

mukasurat17 on January 7, 2010 at 10:25 PM said...

rindu popia basah di pasar mlm bangi...

sabar ya tedi;)

aNiSa hANg tUaH on January 7, 2010 at 10:46 PM said...

kak tedi blajar wat sendiri
mesti lg sedap
:)

Koyuki on January 7, 2010 at 10:58 PM said...

wadeh tu kuih apa??

hehe

rasakan makcik..
kalau saya pon da tak pegi beli kuih lagi da

Airland on January 7, 2010 at 11:09 PM said...

Prihatin tol makcik jual wadeh tu..
Aku kene kira balik bape byk kedai yg aku dah black list dalam idup aku..

Ni malam Jumaat ke?? Adeh, lupe nak g masjid baca Yasin..huhuhu

AzuanBudakMemandai on January 7, 2010 at 11:20 PM said...

selamat mlam jumaat kembali haha

panggiL guA siv. on January 7, 2010 at 11:34 PM said...

hahaha.
baik ko pegi berbaik2 semula.
;p

Faarihin on January 7, 2010 at 11:43 PM said...

dah lama tak makan wadeh.. tetibe perut lapau aje ni.. nak wadeh.. nak wadeh.. hahaha.. (^__^)

xiiinam on January 7, 2010 at 11:59 PM said...

Selamat hari Khamis yang istimewa...



:)

zeqzeq on January 8, 2010 at 12:10 AM said...

sila tunjuk wadeh nak rasa jugak

sharamli on January 8, 2010 at 12:15 AM said...

kita je nak bebudi bhs ngn 0rg..0rg layan kita xmcm tu p0n kn kdg2..

:(

SuRayA^i. on January 8, 2010 at 12:27 AM said...

setiap peniaga patutnye kena hormat pembeli..yela, kalo dorang buat brg ke kuih byk2 yg blinye spe?kite gk kn..xpe..smoge mkcik tu blaja dr ksilapan =)

ninim on January 8, 2010 at 12:34 AM said...

popia Tanjung Malim pun ok..nak??

white rose on January 8, 2010 at 6:51 AM said...

akak wat sndiri laa...beli kulit popia tuh wat...senang je...lgi sodap dimakan...hahaha

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting