Thursday, January 14, 2010

AnTara NyawA Dan HarTa, MaNa saTu P|L|Han?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 2:00 PM
Ini adalah emel yang aku dapat kira-kira setahun yang lalu. Tidak kisahlah benar atau tidak tapi yang nyatanya memang beri pengajaran....

--------------------------------------------------------------------



Ini adalah sketsa keluarga seperti yang dilaporkan oleh wife aku tadi.
Berlaku hari ini (1 Feb 2008). Masa rehat jumaat tadi, wife aku pegi
Shah Alam Mall.

Setelah lunch kat situ dengan member dia, depa berjalan menuju ke car
park.

Car park yang mengadap DEMC tu..

Kelihatan lebih kurang 50 orang manusia sedang mengerumuni sebuah BMW.
Kelihatan di sebelah BMW seorang perempuan sedang menangis...alahai
kesiannya...

Wife aku mendekati kumpulan orang ramai dan mendapati ada seorang
budak lelaki berumur 1 tahun sedang menangis meronta-ronta dalam car
seat kat belakang (dalam BMW tu).

Perempuan yang menangis di tepi kereta adalah mak budak tu. Depa laki
bini terkunci anak dalam kereta rupanya ...

Terdengar orang sekeliling sedang memarahi perempuan tu...

Pompuan A:

umpil aje la pintu kereta ni

Mak Budak tu:

tak boleh ...(sambil menangis)...nanti suami saya on the way balik
ambil kunci spare...

Pompuan C

: Isk tengok tu, sengsaranya baby tu menangis, u sanggup biar anak u mati
ke?

Mak budak tu:

(sambil menangis)...nanti suami saya marah...

Pakcik B:

isk kalau saya punya anak, kalau tertinggal kunci, saya takkan patah
balik rumah, saya pecahkan aje cermin kereta ni...

Pakcik C:

"Mana bapaknya???"

Mak Budak tu:

"Dia balik Meru ambil kunci"

Semua orang:

"Apa! Meru!!!"

Suasana menjadi kelam kabut sebab orang ramai menjerit-jerit memaksa
untuk pecahkan cermin kereta tu. suasana gamat macam perhimpunan
haram...

Tapi mak budak tu tak berani buat keputusan. Dia asyik kata..."saya
takut suami saya marah" "Tunggu suami saya datang"...Tetiba ade sorang
akak tampil dan jerit: pegi ambil kapak, pecahkan cermin kereta ni...
biar saya yang jawab dengan suami awak. Awak tak sayang nyawa anak ke?

Sambil beberapa orang pergi mencari tools utk pecahkan cermin keta,
beberapa orang pengawal keselamatan sibuk ambil beberapa baldi air dan
menyiram kereta BMW tu kerana kasihankan anak yang sedang kepanasan
dan kelemasan dalam kereta tu...

Seorang mekanik cina dari bengkel berdekatan dipanggil untuk umpil
pintu. Cina mekanik memberi komen " aiya ini keleta tak boleh umpil,
kena kasik picah cermin juga baru boleh masuk!"

Tak lama kemudian seorang mamat tiba dengan kapak keselamatan, maka
dikapak cermin tepi sebelah pemandu...praannng....!!!! Selesai
masalah...

Tak lama selepas itu baby tersebut berjaya dikeluarkan...kesian baby
tu..berpeluh-peluh dengan kulit pun pucat dah naik biru....

Seorang lagi lelaki menjerit "biar saya periksa dia.... saya doktor".
Si doktor mendukung bayi dan bergegas ke DEMC untuk memeriksa bayi
tu...

Sehingga bayi tersebut dibawa ke DEMC...bapak dia masih tak
muncul-muncul ...ye la Meru tu kan jauh.... mungkin bapak dia singgah
makan sate kambing dulu...

Untuk makluman pasangan tersebut adalah pasangan Melayu. Kaluu benda ni berlaku
ada korang...apa yg korang akan buat..pecahkan cermin atau biarkan aje budak tu nangiss!!
tulah perangai manusia akhir2 ini!

-----------------------------------------------------------------------------------

Okey!!
Kalau kamu berada dalam situasi itu, apakah yang kamu akan lakukan?

A. Pecahkan sahaja cermin kereta jika sudah melepasi 30 minit.
B. Tunggu sehingga kunci kereta sampai walaupun makan masa 1 jam.
C. Gabungan A dan B mengikut kesesuaian.

Nota kakitanganku : Kereta boleh beli. Nyawa hanya itu satu!






35 kUs-kUs:

U-Nie_sYa on January 14, 2010 at 2:29 PM said...

pecahkan la..xkan nak biarkan bayi tue menagis smpai mati..huhu
mak kpd bayi tu boleh lg pkir2 nak slmtkan anak dia..huhu..si suami pulak asl lak bodoh sgt leh tingglkan bayi dia sendiri kt dlm kete..x syg anak langsung..ish2!!

sue-ab on January 14, 2010 at 2:33 PM said...

Aku pangkah A la tedi...muka budak dah nak sawan takan nak biar...kete BMW boleh beli takan cemin tak leh ganti...

Unknown on January 14, 2010 at 2:57 PM said...

Aku pilih A-Pecahkan cermin kereta dan D-Pecahkan kepala laki dier...

Dina Zakaria on January 14, 2010 at 2:57 PM said...

A la weh..jgn kata tggu 30 minit, kalau dh nama pun kunci spare lat meru, saat tu gak aku pecahkan cermin kete..anak orang tu weh..bukannye anak kucing!!

Maiyah on January 14, 2010 at 3:02 PM said...

kasi pecah le.. ank wei.. yg pecah cermin je bukan body kete pun huhuu sian baby tu

QuEeN Of 2 Heroes on January 14, 2010 at 3:03 PM said...

sy setuju ngan nota kakitanganku itu...eleh..takut sgt laki dia marah...kalo sy,pedulik ape dia nak marah...anak tetap yg paling utama...brp sen je pun nak ganti cermin tu..keta bole beli xkan nak ganti cermin pun berkira....ops teremo lak..hehe :p

Yuki Yusuf on January 14, 2010 at 3:17 PM said...

saya ambik kapak pecahkan cermin kereta dulu
kemudian baru kapakkan kepala mak dia pulak!!!

ada ke buat anak macam tu

Che' Pit on January 14, 2010 at 3:29 PM said...

kalau dekat, tunggu jap.. kalau jauh mcm meru tu, pecah kan jelah.. susah oo nak buat n dapat anak.. ngeh ngeh ngeh..

Nadiene on January 14, 2010 at 3:32 PM said...

kalu aku jawab f) umpil bijik mate mak dia, BODOH!

Faarihin on January 14, 2010 at 3:39 PM said...

tak ada masa nak patah balik.. masa tu jugak terus nak pecahkan cermin or pintu keta.. mak apalah ni.. tak tahu mana yang lebih berharga.. moga takkan jadi pada kita semua.. minta dijauhkan.. anak amanah yang tak ternilai harganya..

ciK LyndaWawa on January 14, 2010 at 3:41 PM said...

pecahla cermin tu..mak dia pun bodo sgt ape ke hei.....

Dee on January 14, 2010 at 4:09 PM said...

wei..aku pilih A..alah keta mahal2 mampu beli apa sgtlah rega cermin tu..x syg anak ke?

Unknown on January 14, 2010 at 4:22 PM said...

aku pilih A-pecahkan cermin kete dan F-balik umah makang nasik lepas kejadian pecah cermin yang dipecahkan aku sendiri..

on January 14, 2010 at 4:30 PM said...

pernah baca kisah nih

pilih A
nyawa lagi penting

♫ ♥ farah ada ♫ ♥ on January 14, 2010 at 4:39 PM said...

A la..
kasi pecah jep..

Anisa on January 14, 2010 at 4:46 PM said...

kite pilih A

:)

mukasurat17 on January 14, 2010 at 4:48 PM said...

aku pilih E-semua diatas. hahahaha

CITY® on January 14, 2010 at 4:49 PM said...

siannya i, nak masuk blog punya la susah, tenet line prob, huhuk..

kalo i,
mak or ayah ke adik badik ke anak2 buah ke , kat dalam keta tuh (sebab i tak ada anak), kalo sampai nak ancam nyawa,
i rela pecahkan cermin keta tuh. pastu minta duit repair cermin kat org tuh kecuali mak ayah i
heeeeeeeeeee..

kalo tengah sengkek la
ekekek

mamai on January 14, 2010 at 5:32 PM said...

kalau aku jadi orang yang ramai kat kat situ aku tampar ajer perempuan tu lepas tu pie pecah cermin kereta keluarkan budak lepas tu buat report polis abis citer simple solution

MisZrOxZy on January 14, 2010 at 5:41 PM said...

pecah jer pintu tu!!
pe la couple tu.syg keta dari anak la!keta rosak ble repair.anak mati sape mau jawap??kalo xnk anak ckp jer..bg jer kat org yg nk!!geram nyer!mcm nk belasah jer couple tu!!

A wisher on January 14, 2010 at 5:44 PM said...

betul2!!nyawa lagi penting ohh!!

Ibu Ammar on January 14, 2010 at 6:03 PM said...

bengong ke apa mak dia tuh, ingat bmw laki dia tu ada nyawa kah yg pi sayang sangat pasai pa


jangankan bmw, kalau pesawat peribadi pun aku kasi pecah gak.huh

wanita mutalib on January 14, 2010 at 6:05 PM said...

A!!! cian anak kiter..huhu

leadleedeea on January 14, 2010 at 6:13 PM said...

kena selamatkan baby tu dulu ape2 hal pon..harta benda bleh dicarik..anak? nak carik kat mana???

JMR on January 14, 2010 at 6:30 PM said...

mana2 tak kisah...hahaha

achik ezam on January 14, 2010 at 6:38 PM said...

tapikan tanggungjawab isteri untuk menhjaga harta suami..kolo ikotkan si isteri berada dlm keadaan tersepit..hrmmmm

pasrah..!

ezzati on January 14, 2010 at 6:57 PM said...

x tersepit pon..x berdosa isteri pecahkan cermin kete nk selamatkan anak...

zhrhtoodem on January 14, 2010 at 7:02 PM said...

sememang nye aku amek A. hape ke husband pentingkan keta dari anak. gila ape. free2 je kakak tuh kena maki. terukkkkkkkkk

dOrmantWriter on January 14, 2010 at 7:34 PM said...

pakcik pun dapat juga emel ini.... ntah le... macam2 manusia nih..... nyawa tu murah aje pada meraka....

ape2 jer on January 14, 2010 at 7:56 PM said...

A duit bkan segala

NARDtheNERD on January 14, 2010 at 8:36 PM said...

apa2 pun selamat kan anak dulu~..even i xde anak lagi..tapi mestila i syg anak i..=)

Relevan on January 15, 2010 at 6:55 AM said...

Sayang kereta lebih dari segala gala..

Qib on January 15, 2010 at 8:57 AM said...

A leh.
mana ada ibu snggup bunuh anak sendiri
pling koman pun,
nk bayo repair leh g cr duit
nyawa anak mana nk cri.,
chewahh

Amal on January 15, 2010 at 12:38 PM said...

err...
masuk mall pastu shopping.
eh tak!

haruslah pecahkan.
tak perlu tggu 30 minit.
anak weh.
anugerah kan..

white rose on January 15, 2010 at 7:39 PM said...

xkata ape, trus je pecahkan cermin...nk tggu ape lgi...cermin bole ganti, anak??? sape nk gantikan???

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting