Friday, January 08, 2010

akU T|Dak MahU SyOk senD|r|. BerTePuk sEBeLah TangaN MemanG T|Dak serOnOk!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 2:30 PM
Aku menulis atas kemahuan aku. Apa yang ingin di tulis, aku tulis tanpa perlu minta persetujuan orang lain. Atau dalam kata kasarnya ' Blog aku, aku punya sukalah!!' Itu betul. Separuh orang tidak suka di tegur. Tidak suka kita mengganggu apa yang sedang dia buat.

Tetapi aku berfikiran terbuka. Terbuka di sini bukan bermaksud kamu boleh berkata tidak elok dan aku menerima. Terbuka di sini bukan bermakna kamu boleh menaip sesuka hati tanpa perlu menjaga aib orang. Bukan itu. Terbuka dari segi menerima pendapat dan teguran.

Aku akui. Aku berblog bukan untuk syok sendiri. Ada orang kata ' Tak kisahlah ada yang baca atau tidak. Janji untuk kepuasan sendiri.' Ikhlaskah kamu berkata begitu? Jika ikhlas berapa ramai? Atau sebaliknya, di sudut hati kecil kamu, kamu juga ingin orang lain membaca apa yang kamu tulis. Apa yang kamu cuba sampaikan.

Okey! Mungkin ada yang memang menulis untuk diri sendiri. Tidak kisahlah ada orang baca atau tidak. Tapi jujurnya aku rasakan tidak ramai.

Photobucket

Photobucket

Dulu, masa mula-mula berpindah menulis di sini, aku juga berfikiran begitu 'Tidak kisahlah ada orang baca ke tidak!!'. Dari hari ke hari aku rasakan tidak begitu seronok. Aku menaip tanpa dapat tindak balas sepatutnya. Jika ada pun tidak banyak. Itu pun cukup payah.

Aku seolah-olah berbicara dengan dinding! Tiada sahutan. Tiada jawapan pada soalan. Lama juga aku berkeadaan begitu. Blog rasa sunyi. Pengikut hanya 12-13 orang tidak bergerak selama hampir 5-6 bulan. Lamakan? Aku juga tidak ikut blog sesiapa. Semuanya atas dasar ' Tidak kisahlah orang mahu baca atau tidak!! Aku menulis untuk kepuasan." Kononnya.

Tapi akhirnya dari situ aku sedar. Aku perlu berkawan. Perlu ada yang datang berdebat. Jika aku menaip 'Ya', aku mahu ada yang menjawab 'Tidak'. Jika aku menaip 'A', ada yang membalas 'B'. Komunikasi dua hala.

Dari situ aku berubah. Tidak mahu berblog sekadar untuk syok sendiri.

Photobucket

Aku sebenarnya ingin membantu menjawab soalan ini. Tetapi, InsyaAllah, jika ada kelapangan aku akan berkongsi pengalaman dengan kamu, berkongsi tips, bertukar-tukar pendapat dengan kamu semua bagi menjawab soalan 'Bagaimana kita mahu blog kita di kenali oleh orang lain?'
InsyaAllah.

Boleh kamu kongsikan pilihan ini?

A - Saya menulis untuk kepuasan sendiri dan tidak kisah orang lain baca atau tidak!
B - Saya menulis untuk kepuasan sendiri dan tidak kisah orang lain baca atau tidak! ( Tapi jauh di sudut hati, saya mahu orang lain membaca dan berkongsi cerita dengan saya )
C- Saya menulis untuk berkongsi cerita dengan orang lain dan bertukar-tukar pendapat.
D - Sibuklah kau ni Tedi. Suka hati akulah, blog aku! Kau apa hal?
E- Atau ada sebab lain? Boleh berkongsi!

Nota kakitanganku : Perkongsian itu bila kita memberi ada yang menerima.







49 kUs-kUs:

zns on January 8, 2010 at 2:41 PM said...

kalau zns pilih yang B boleh tak?

Syaiful Azhar on January 8, 2010 at 2:45 PM said...

sama cam zns.
pilih yang B..

Unknown on January 8, 2010 at 2:46 PM said...

saya pilih c..blog saya pun sambutan biasa2 je..kadang bosan menunggu juga org komen..tapi takpe..buat juga entry baru,tunggu lg org komen..buat lagi entry baru..tak pernah dapt comment lebih 20..sebenarnya rasa tulis blog sebb nk harapkan feedback orglahh..

Kujie on January 8, 2010 at 2:46 PM said...

C - berkongsi dgn org dan dptkan feedback

Ryna Tri Asmara on January 8, 2010 at 2:56 PM said...

saya B :) ikhlas. tapi nampak kawan joing gengblogger ne, tu yang tertarik ikut juga :)

Qib on January 8, 2010 at 3:06 PM said...

C hehe..
plis ajar cara dikenali dan jd pemes cm akak.
waa..



hebat tauu..
jd blogger nuffnng suku juta ni ;)

beautiful_rose on January 8, 2010 at 3:15 PM said...

aku pilih jawapn C....
tp aku jugak menulis utk dr sndr
dn x pnh kisah ade org bce atau tak.org ikot atau tak.soal duit??? jauh sekali aku pikir...

dn sbb tuh jugak blog aku x memerlukn nuffnang aku rase.sbb aku menulis utk meluahkan ape y terpendam nk pujuk hati y rajuk.nk menangis-mengadu-menjerit lepaskan rase hati...

ermm aku tag ko...kalo ko rse senang,boleh buat.....

http://azieriezsrose.blogspot.com/2010/01/bayar-hutang-si-kosong.html

@reLong on January 8, 2010 at 3:19 PM said...

kT pLih B.. ^_^

lel on January 8, 2010 at 3:36 PM said...

aku nak org tertentu saja baca
aku tak suka bila org yg aku tak suka tu baca
sebab dorang kutuk kat belakang
tapi aku takmau privatekan
complicated

CITY® on January 8, 2010 at 3:40 PM said...

b dan c

hakhakhahhahah

Maiyah on January 8, 2010 at 3:43 PM said...

nk kene update n komen blog sahabat2cbaru traffic bleh meningkat

kalo sy nk c

[s][u][e][h][a][n][n] on January 8, 2010 at 3:49 PM said...

wei aku b ngn c :)

[z@ck] on January 8, 2010 at 3:53 PM said...

aku pilih D

imam on January 8, 2010 at 3:54 PM said...

aku pon pilih C

dah aku juga ingin FEMES ..hahaha

Unknown on January 8, 2010 at 3:56 PM said...

aku menulis sbb b and c.

tp buat mase skang aku sgt3 memerlukan pandangan dan pendapat org len...

Dina Zakaria on January 8, 2010 at 4:00 PM said...

go for B..hehhehe..

writing as my own journal.

x kesah pun kalo xde orang baca, tapi kalo ada org baca n komen (mcm yg cik tedi selalu wat tu)..i'll be very happy!!=)

cayang cik tedi..muaacckkksss

zella y on January 8, 2010 at 4:04 PM said...

sy pun pilih C =)

white rose on January 8, 2010 at 4:05 PM said...

F...

eh, adeke...xkesah laa kak...
sy menulis bkn sbb nk kan perhatian...tpi jika yg sudi memberi perhatian, amat2laah bersyukur...xjdi masalah pun...janji apa yg kta tulis, kta xkutuk2 org...

aku Zaty on January 8, 2010 at 4:08 PM said...

hyep!
first time singgh sini..=)
err sy pilih B&C bole?
hee~

Queen on January 8, 2010 at 4:10 PM said...

saya pilih B..eheeheh

mama affan on January 8, 2010 at 4:13 PM said...

aku go 4 b n c okeh..huhu..

Dee on January 8, 2010 at 4:25 PM said...

sy pun pilih b n c..tp utk org lain dtg memeriahkan blog kita..kita terlebih dahulu kenalah rajin2 gi komen blog org lain..kalo bertepuk sebelah tangan mmg x syok..

jgnlah pula berharap org dtg nak komen blog kita sedangkan kita x merajinkan diri utk menjengah n memberi komen kepada blog lain..

betul x tedi?

♫ ♥ farah ada ♫ ♥ on January 8, 2010 at 4:35 PM said...

sy plih B n C..

Sharinginfoz on January 8, 2010 at 4:39 PM said...

terus menulis share info.... bosan2 datang le sini.. click ur dell

Petrol Tanpa Subsidi-RM2.10????

Nak Gelak Ke Tak????

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on January 8, 2010 at 4:47 PM said...

jawapan aku adalah C

uncle on January 8, 2010 at 4:55 PM said...

mula-mula berblog uncle pilih A masa tu mana ingat apa pun pakai taram jer buat netry syok sendiri (maaf N3 tu dah padam maluuuuu hihihihi...pas tu gamaknyer dah matang sikit..uncle pilih B...pas dah ramai follower..dan penulisan uncle dah makin mengancam (betul ke?) uncle pilih C...sampai ke satu tahap bila kiat buat sesuatu N3 yang cukup gempak tapi tadak orang jengah..terasa frust sampai ke ulu hati..eh pjg giler uncle tulis..mcm entry uncle lah pulak hahahha

Anonymous said...

aku pilih C..tp if xde org nak join share pendapat pun xpe.ade aku kesah?hahaha..

pssstt..aku suka bc blog ko tedi.hehe..

Anonymous said...

owh,sy pilih C !

mamai on January 8, 2010 at 5:12 PM said...

bila kita menulis sudah pasti untuk kita dapat kepuasan dan kepuasan itu bila ada orang baca,

dan di dunia blog ini apa juga kamu tulis pasti ada orang baca, ramai atau sedikit bergantung pada isi.

aku seperti biasa berapa ramai yang nak baca atau komen tak pernah nak fikir

apan lee on January 8, 2010 at 5:12 PM said...

B kot.

Zuwairi on January 8, 2010 at 5:33 PM said...

i choose see;)

Amal on January 8, 2010 at 5:38 PM said...

aku suke betul jawab D.
hahhaahaa



aku tak kesah langsung weh ade org dtg ke tak.
sbb aku tau aku start mcm mane.
n aku tak harapkan sesuatu yg lebih dari had.

Watierman on January 8, 2010 at 5:57 PM said...

Akak masih belajar tentang dunia blog ni...baru 7 bulan....tapi suka sgt sebab dapat banyak Adik2 & anak2...we can share a lot...

It's a two way communication...give & take...kunjung mengunjung dan bertegur sapa akan mendekatkan kita & kita akan rasa lebih rajin nak post n3 kalau ada yang dtg membaca...if not...macam yg Tedi kata kan tu lah...cam bercakap sorang2...! Apa-pun kena ikhlas!

Akak suka ada ramai adik2 dan anak2....tidak kurang juga kakak2 & rakan taulan!

Akak pilih C & its part of my daily activity...bolah tak Tedi??

faz_e on January 8, 2010 at 5:59 PM said...

btol2 b~
waa... my blog xfemes~
follower ciput!!
sedih3~!

aNIe on January 8, 2010 at 6:41 PM said...

tEDl...akak pilih C...

Anonymous said...

c..

cz suke sgt ade owg bg comment trhadap ap yg kite luahkan..

Mak Su on January 8, 2010 at 7:10 PM said...

salam ziarah, saya pilih c

ckLah @xiiinam on January 8, 2010 at 7:11 PM said...

Err...nak pilih mana eikkk?






Tengok senarai pengomen di atas, seorang pun tak pernah masuk blog xiiinam, blog makcik-makcik....Jadi, aku pun tak popular!!!


Boleh ya komen gini?



Teruskna berblog orang muda!!

cikmemy on January 8, 2010 at 7:29 PM said...

saye pilih E.
saye kunci jawapan ni.hehehe
hmm...tulis blog semestinya la tuk org bace...lau x rase camtu,private kan jek.kan?

zhrhtoodem on January 8, 2010 at 8:01 PM said...

aku pilih C

kadang2 aku tulis nak buat orang hepi.
kadang2 nak mintak pendapat diaorang
kadang2 nak cakap yang aku sungguh bengang
kadang2 aku tulis saja2..

TAPI tedi,,

dengan blog aku bleh tau respon orang, pendapat orang,,
dengan blog jugak aku bleh bagi pendapat aku
kalau salah.,,mungkin ada orang boleh betulkan..

huhuhuhuhhu

zhrhtoodem on January 8, 2010 at 8:02 PM said...

bagi aku, follower itu satu bonus. hehhehe. tak follow pun mungkin orang baca blog kita..

hehheehee

terlebih sudaaaa

Unknown on January 8, 2010 at 8:12 PM said...

jawapan saya A ...
might probably label as syok sendiri..
nak komen xpe, x komen pun xpe..sebab kekadang kalu ambe trime komen yang harsh words, ambe x ske..

(so i private my blog then?ahha)

Unknown on January 8, 2010 at 8:14 PM said...

sori..silap tulis

(should i private my blog then..??)
sabo jelah 2 kali komen..kekeke..

tapi ambe ske je pegi melawat blog orang untuk bagi dorang encouragement..bagi sokongan..ambe x kisah blog ambe x dikunjungi...sebab xde perkara menarik sgt pun..cuma perkara peribadi yang merapu je..ahahha

ZUE SMILEYX5 on January 8, 2010 at 9:17 PM said...

aKu pLiH B...aKu KunCi JwPaN tue..hheehe

Catwoman on January 8, 2010 at 10:11 PM said...

salam Tedi.....

Akak pilih B & C......

Kini Akak punyai ramai kawan2 blogger yg selalu singgah dan memberi kata2 motivasi dan jokes.

;)

Yuki Yusuf on January 9, 2010 at 12:34 AM said...

E::

saya perlukan satu medium atau hamparan untuk keluar dari kekusutan minda, untuk luah perasaan..

mungkin orang berpendapat lebih baik kuahkan kpd manusia secara realiti
orang akan faham
saya fikir tak kot..
sebab saya sudah biasa tulis

Yuki Yusuf on January 9, 2010 at 12:35 AM said...

*luah

Unknown on January 9, 2010 at 2:03 AM said...

relax sudey!

Softtouch [Hanim] on January 9, 2010 at 9:38 AM said...

B...
sy pun pernah mcm tedi dulu..langsung xd eyg komen..pastu baru sedar kita kene berkawan n rajin bc blog n tinggalkan komen kat blog org lain...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting