Thursday, January 28, 2010

NuFFnanG : aNaL|T|k ( JumLah PenGunJunG )

cOrat cOret Oleh : myQza pada 5:40 PM
Hai! Apa khabar semua? Kembali lagi bersama Cik Tedi dalam ruangan 'Mari Mengenali Nuffnang!'

Wah! Mukadimah tidak menahan! Gurau! Hari ini aku mahu menulis mengenai Analitik di Nuffnang.

Photobucket

Photobucket

Di sebelah kanan ialah jumlah pengunjung perunik aku untuk minggu ini seperti tarikh di atas. Bagi bloger yang sudah 'otai' jumlah ini adalah 'ciput' bagi mereka. Tetapi bagi aku ini ialah jumlah yang begitu membanggakan. Alhamdulillah.

Photobucket

Ini pula jumlah pengunjung tertinggi yang pernah aku terima dalam satu masa. Terkejut juga. Terima kasih.

Aku membaca komen semalam mengenai 'entry' ini . Terima kasih untuk semua.

Aku setuju dengan pendapat Dak Wan. 'Blogwalking' dan tinggalkan komen merupakan salah satu cara menarik pengunjung ke blog kita. Jangan terlalu memilih blog. Blog yang popular, blog yang ramai pengunjung, blog yang banyak komen, kamu singgah dan tinggalkan komen.

Tetapi blog yang baru mahu naik, blog yang suam-suam kuku, blog yang tidak menerima komen kamu abaikan. Kamu jengah dan tinggalkan sepi. Jangan begitu. Secara jujurnya aku lebih suka menjengah ke blog yang tidak banyak menerima komen. Blog yang jarang-jarang dan kadang-kadang menjengah ke blog aku juga aku suka singgah dan tinggalkan komen.

Ini macam kes kamu mahu mengurat seseorang. Sekali kamu 'usha' tidak dapat. 2 kali kamu minta nombor telefon dia 'bolayan'. 3 kali kamu 'pheewitt' dia tunjuk penumbuk. Masuk kali yang ke 'namblas' InsyaAllah dia akan cair dan menerima kamu.

Blogger yang tidak pernah berkunjung ke blog kamu dan meninggalkan komen akan 'cair' bila kamu kerap kali datang menjengah ke blog beliau.

Jangan amalkan sikap 'Kau tak komen aku, aku tak komen kau!!' Jangan sesekali. Pernah terbaca satu 'entry' di mana bila tuan rumah tidak 'blogwalking' jumlah pengunjung yang di terimanya untuk hari itu jatuh merundum. Mengapa? Kerana kita mengamalkan sikap yang aku nyatakan di itu. 'Kau tak datang blog aku, aku tak datang blog kau!'

Photobucket

Sila baca perenggan yang pertama. Aku selalunya akan 'blogwalking' pada waktu malam atas alasan berikut. He he he.. Gurau! Bila aku klik 'dashboard' aku akan mula membuka sehingga 10 blog sekaligus tanpa melangkah mana-mana blog. InsyaAllah. Aku baca, komen dan tutup. Habis 10, klik 10 lagi. Begitulah seterusnya setakat yang aku mampu untuk malam itu. Jadi jika 'entry' kamu mengenai sarapan pagi untuk hari ini, aku baca di waktu kamu mungkin tengah 'supper'. He he he.

Jangan sesekali memaksa diri kamu 'blogwalking' sampai muntah hijau!! Buat hanya yang terdaya dan terbaik! Ingat! Blog BUKAN untuk melalaikan kita.

Oh! Ada yang bertanya tentang innit.com Ianya merupakan salah satu syarikat yang sama seperti Nuffnang atau Adverlets. EhMmmm!! InsyaAllah. Manalah tahu satu hari nanti aku mahu cuba pula! He he he he...

Nota kakitanganku : Kadang-kadang kita pun perlu ubah angin juga!







38 kUs-kUs:

Maiyah on January 28, 2010 at 2:10 PM said...

x kira blog mna pun sy dok terjah hehe, cari kawan n suka tgk layout memasing pas tu mesti tnggl komen

miss lolly a.k.a luvfareda on January 28, 2010 at 2:16 PM said...

ewahhh sakan trafik die :)

Dhea Ahmad on January 28, 2010 at 2:20 PM said...

congrat....trafik nadia ckit jerk... ntah laaa, mungkin info xmenarik...
apapun...ske bace info2 yang bergune dari blogger laen...

Salam kenal

fara on January 28, 2010 at 2:21 PM said...

byk tanggungjwb ble jadik blogger ni.
bukan setakat tulis entri je kan!

:)

motivasi kehidupan on January 28, 2010 at 2:21 PM said...

terima kasih di atas ilmu yang dikongsikan..........

jajarina on January 28, 2010 at 2:23 PM said...

wah, beshnyer!! congrats~
and tanx 4 de tips.. hehe.. sy pun suke blogwalking.. suke tgk layout memasing plus suke bace diorg punye entry.. hehe

eryramlee on January 28, 2010 at 2:26 PM said...

wiuwiuwiu
hai...
wah, rajin blogwalking ae..
besh2..
jom juin dengan badak blogwalking jom

luvly mya on January 28, 2010 at 2:34 PM said...

setuju ngan cik tedi..hehe..=)

Relevan on January 28, 2010 at 2:47 PM said...

Kawan ada 28 pengunjung je adakala 16 orang..Alhamdullilah..tu kawan setuju dengan Tedi..'' jangan blogwalking sampai muntah hijau ''..

Didi Nadhirah on January 28, 2010 at 2:47 PM said...

suka baca tedi nye blog :)

sueanne on January 28, 2010 at 2:58 PM said...

niat di hati nak buat blogwalking slalu, tapi kerana dek berebutkan laptop seketul kat umah dengan adik2x..tue yg malas tue..hehehe

thanks beb 4 d info..chaiyukkkkkk

lel on January 28, 2010 at 2:58 PM said...

aku blogwalking bila rajin je
skrg mls
so jatuh merudum la skrg

ikan emas on January 28, 2010 at 3:11 PM said...

Terima kasih cikgu!!

Bagi ikan emas yang masanya macam berharga berjuta-juta,tak kira pagi ke, ptg ke,malam..walau hanya 5 minit tetap
cuba berenang dan skodeng kat blog....suka sgt skodeng ciktedi!!

Sharinginfoz on January 28, 2010 at 3:20 PM said...

yang penting consistent, banyak dan banyak lagi...

Afiqah Moves to Level 3, Good

Hari Tak Berbelanja, Boleh Ke???

Unknown on January 28, 2010 at 3:27 PM said...

tgk keadaan gak...kalo xbz ok la..

[z@ck] on January 28, 2010 at 3:28 PM said...

pergh..
banyak tu..
=)

Cahaya Yang Riang Gembira on January 28, 2010 at 3:38 PM said...

Wow.. Congratz.. Mmg mbanggakan.. Ngee.. Ku sokong sume point2 kamu tedi.. Pi mane2, singgah jap, tinggalkan laa jejak, jgn pilih2 bulu, nk blog yg hebat jek.. Ngee..

Anonymous said...

gua sllu buat begitu lor!

ezzati on January 28, 2010 at 4:09 PM said...

konsisten tu yg penting..kalo arini rajin..pastu seminggu mls..pastu seari rajin..2 minggu mls..fuhh..susah..heheh..

berbaloi2 tu traffic :)..congrats :)

Unknown on January 28, 2010 at 4:10 PM said...

banyak tu :)

Alimaz-Kembara Terasing on January 28, 2010 at 4:35 PM said...

salam tedi...saya selalu blogwalking bila kerja tak dak...besa la kan dok makmal...kalau ada kelas saya bz sikit...kalau tak dak kelas rajin la saya menjelajah cari ilmu dan kawan.......yang penting jangan sombong betoi tak....

ini q i L L on January 28, 2010 at 4:47 PM said...

byk nye. congrates. hehe...

Cik Cookie on January 28, 2010 at 4:49 PM said...

JARAG DAH SENTUH nUFF SEBAB XKAYA-KAYA LG.
HUHUHU
SAIKO OK

shandye. on January 28, 2010 at 4:55 PM said...

nuffnang sy bergerak, walaupun slow. mebbe berkat usaha berbaik2 dgn blogger2 otai kot. wakakakaka....

Nadiene on January 28, 2010 at 5:33 PM said...

betul kak tedi, aku blogger otai, 1 ari 1juta dtg blog aku, iihih...

serius, aku tipoooo, heee

Faarihin on January 28, 2010 at 6:22 PM said...

hahaha.. cayalah cik tedi.. mula2 memang cair dah ngan cik tedi.. tapi makin lama.. makin dah tak cair.. sebab cik tedi pun dah jarang2 masuk blog saya walaupun sy selalu menyinggah ke blog cik tedi.. tapi takperlah.. blog cik tedi memang best.. apa2 majulah untuk dak utih.. hahaha.. =P

ckLah @xiiinam on January 28, 2010 at 6:37 PM said...

ckTedi yang gigih...


Selamat berblog...
majulah blog untuk negara...


He..he..he..



Cklah ni lambat datang blog tedi bukan sebab-sebab di atas...tapi...
Errr...orang tua memang slow....ahaks!


(ckLah mala nak menganalisis...belasah je...nak dtg dtg..tak datang ya udah...:)

Kaseh NazLieza on January 28, 2010 at 7:18 PM said...

erm...sye pon suka blogwalking...suka baca cerita kwn2...wlupun xknl...=p

Wanie-san on January 28, 2010 at 7:36 PM said...

Sokong dgn tedi!!
btl2!!kdg2 klu blog yg popular 2...rmai komen2 2 pon sbnrnye org yg same je komen..diorg wat box komen 2 mcm chat box..huhu syg tedi..ekekeke tetibe

oranglidi on January 28, 2010 at 8:16 PM said...

HIHHIHIHIHIHI..

blog lu memang sarat dengan cite2 best dan pndapat yg bernas. sbb tu rmai dtg..

[biru][pink] on January 28, 2010 at 8:19 PM said...

fuiyooo
ramai nye tedi

Amal on January 28, 2010 at 8:26 PM said...

hahaha.
kau betul.
tapi sampai beribu, kau dasat ouh.
aku pun baru 3 angka.
lalallaalaa~

Murni Alfathunnisa on January 28, 2010 at 9:23 PM said...

I suka terjah blog org..! Tapi I jenis yang loyal..klu I suka satu2 blog tu..tuan punya blog tk dtg komen pun, I tetap akan komen blog dia. tapi, kalau I rasa x masyuk bila membaca tu, sila faham sajalah! Kdg2 jadi silent reader pun best jugak...:-)

white rose on January 28, 2010 at 11:48 PM said...

btul3x...

Aida Lela on January 29, 2010 at 9:53 AM said...

aku jarang blogwalking.. sebabnye bilemana tngh syok nk blogwalking tu.. time tu la tenet selowwwww.. ish! jeles la tuh..

Qisha on January 29, 2010 at 10:36 AM said...

sambil angkat tangan "saya setuju"..;)

miezrina on January 29, 2010 at 4:16 PM said...

itu lah mslh akak ni haaa.....mmg jenis x komen apa2... mcm singgah baca tu pun dah cukup dah rasanya.... sori eh kalo pnh (selalu) buat kat blog ni.... gagagagaga

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. on March 10, 2010 at 1:09 PM said...

setujuuuuuuuuuu!!!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting