Tuesday, January 05, 2010

"JomLah KerJa MyD|n! KeNapa TerPeruK D| RumaH SahaJa?"

cOrat cOret Oleh : myQza pada 3:45 PM
Ini adalah perbualan seorang budak bawah umur (BBU)bersama emaknya ketika makan. Jangan ikut contoh ini! Waktu makan tidak boleh bercakap. Tetapi maafkan dia, sebab dia bawah umur. Emaknya tidak makan, tetapi sedang menyiang ikan!

BBU : Emak. N nak kerjalah!

Emak tiba-tiba gelak. Tidak ada unsur lucu di situ.

BBU : Kawan-kawan semua sudah kerja. Ada kerja kat TESCO. Paling ramai dekat Mydin!

Emak : Tak payah. Kerja dengan emak je. Tolong basuh pinggan, basuh baju, kemas rumah.

BBU : Alahhh. Bukan ada gaji.

Abahnya pula menyampuk.

Abah : Eh! Ada. Kerjalah dulu. Nanti abah nilai hasil kerja baru bagi gaji.

BBU : Ada pula. Nak suruh kerja kena lah sebut gaji dulu. Kalau orang tak puas hati macam mana.

Si Kakak menyampuk.

Kakak : Tak puas hati, berhenti je lah! Apa payah sangat!

Si kakak gelak keji.

Emak : Kerja dengan mak lah best. Penat-penat boleh rehat. Boleh tengok tv. Boleh tidur sekejap. Kalau kerja dengan orang lain mana dapat semua kemudahan tu?

Si Kakak sudah gelak macam 'SyaitOoonn'!

BBU pasrah tidak di benarkan bekerja. Sebagai upah pendahuluan Si Abahnya telah menaja BBU untuk mengambil lesen kereta dan motorsikal. Ekekekeke..

Itu perbualan adik aku. Baru lepas SPM. Tengah tunggu keputusan. Mana-mana pergi mesti jumpa kawan dia. Di TESCO, JUSCO, Mydin. Semua panggil dia. 'N, Jomlah kerja kat Mydin!"Ekekekeke... Dia sahaja yang tidak berkerja.
Aku dulu pun selepas SPM tidak kerja. Jadi surirumahtangga. Sebab masa itu emak dan abah ke Tanah Suci menunaikan Haji. Jadi ambil peranan jaga adik beradik. Ekekekeke...

Kamu dahulu selepas tamat SPM ada tidak kerja sambilan di mana-mana sementara menunggu keputusan keluar.
Jom kongsi bersama.

Nota kakitanganku : Orang yang bekerja mahu duduk rumah, yang di rumah mahu bekerja.







35 kUs-kUs:

sharamli on January 5, 2010 at 4:06 PM said...

xkeja jgk...mak kasi..abah xkasi..

s0 akak amek jadik bibik dia..time nak mas0k matriks akak kasi elaun...
syukur~~~

arboqskii on January 5, 2010 at 4:20 PM said...

owh...nak kate part time ...mmg bnyk gua wat....keje dobi PLKN, welding, receptionist chalet, carwash....dapat gaji tu nikmat

Zuwairi on January 5, 2010 at 4:24 PM said...

keja part time.. stesyen minyak;)

Queen on January 5, 2010 at 4:29 PM said...

saya pun tak kerja lepas SPM...kerja jaga adik2, masak, kemas rumah. Jadinya banyak mak saya boleh saving dari menghantar ke pusat asuhan. Bolehlah buat2 tampung kos study saya tuh..uuhhu

Watierman on January 5, 2010 at 4:30 PM said...

Tak...lepas SPM terus dapat tawaran buat English course kat CML Slim River selama 6 bulan...dapat result terus dapat tawaran melanjutkan pelajaran...

Anonymous said...

emm keje kire bulu kambing! hahaha

Unknown on January 5, 2010 at 4:32 PM said...

aku masa lepas SPM..ahah..aku keje kat kantin skolah, okehhh..ahahha..tp aku ske giler keje kat kantin sebab akulah yang tolong bancuhkan air untuk cikgu2..pahtu bile aku jadik cikgu, dan terkenangkan masa waktu keje sambilan tuh,rasa klako plak...tapi aku ske je..

aku malas nak keje..nak duk umah je...adeh betul ni..malas nak bangun pagi sebenonye..hehe

ape2 jer on January 5, 2010 at 4:38 PM said...

x keje hehehe pas spm baru keje ehehe

on January 5, 2010 at 4:42 PM said...

ni la keje yg pertama...sampai skang...
lepas sPM terus sambung study

=}

@reLong on January 5, 2010 at 4:46 PM said...

pas SPM keje kat Parkson melaka sbg part time promoter..keje KFC 3 ari..haha..slagi ada wktu seGgang..keje je la..huhu

Owh..parent pakse kT keje..cari wit smpiGan..hohoho..

Anonymous said...

Keep posting stuff like this i really like it.

Unknown on January 5, 2010 at 4:51 PM said...

ku kerja kak...kerja jual mesin jahit...

Anisa on January 5, 2010 at 5:02 PM said...

evan time blaja pun saye rase nak keje
sebab nak tambah duet
tapi apakan dayaa
:((

Beruwang on January 5, 2010 at 5:04 PM said...

kalau tak kerjs dspst duit kan best my twin

CEOMesinTaip on January 5, 2010 at 5:05 PM said...

iva after spm keje...tahun 2001..
kat memory lane, mid valley..
fulaweh...memang best..
tapi penat ar..
tapi seronok..
tu pon bila dapat masuk u..
setiap kali cuti semester bos tpon ajak keje,...
gaji masyuk...
alhamdulillah..
hehehehe

[s][u][e][h][a][n][n] on January 5, 2010 at 5:07 PM said...

aku pun x keje...sama r cam ko jadi suri rumah tangga huhuhuhu

♫ ♥ farah ada ♫ ♥ on January 5, 2010 at 5:24 PM said...

haha..
kirenye sy same umo ngn adek cik tedi la..
nk keje jugak..
tp parent suh jd bibik..
upahnye pon same..
wt lesen kete..
hahaha..

leadleedeea on January 5, 2010 at 5:46 PM said...

mak ayah tak bagi lead keje..so..makan tido, makan tido je laaaa...niiiiikkkmaatttt...hehe~!!!

lupie on January 5, 2010 at 6:03 PM said...

How could I forget my very first job .....

Pelayan Restoren (Waitress laa) -
RM280 per mth in a private island ... fuh...very class one ... :)

..while waiting for SPM result...

After that, dah ter"liar" ... out of track ...

Yuki Yusuf on January 5, 2010 at 6:19 PM said...

erm

tak keje
eheh

Asfan Ash on January 5, 2010 at 6:25 PM said...

keje bagus...mematangkan diri dan xmengabiskan reta =)

AJ on January 5, 2010 at 6:43 PM said...

macam2 kije part time saya pernah buat...kije di pam minyak,cleaner,kije kilang,dan kije dobi...pengalaman itu mengujakan..

Great Teacher Onizuka

Ibu Ammar on January 5, 2010 at 6:50 PM said...

alahai, ku tak pernah merasa bekerja dan dapat gaji..adoii..

sueanne on January 5, 2010 at 6:59 PM said...

tak keje sbb time tue syndrom 'pemalu' tebal sangat..hehehe

Anonymous said...

lepas SPM kne g plkn..

sedeyh..

F.Aminurrashidd on January 5, 2010 at 7:18 PM said...

Keje.. aku dulu pun keje sambilan/ lelaki xleh duduk lamer2x kat rumah nanti jd malas.. adik beradik aku semua laki.. hahaha terbuktii..

lg satu, kawan cina aku ckp, kalo ank laki, memang parents depa suh keje awal2x, ape2x keje pun jd.. yg penting x duk umah lamer2x.. takot naik lemak laa..

hurm.. baik suh adik ko keje je Tedi.. dapat bantu tampung aper2x yang boleh ditampung nanti =)

zhrhtoodem on January 5, 2010 at 7:21 PM said...

dulu aku lepas spm tade rehat. terus kena pergi PLKN. cisss

ninim on January 5, 2010 at 7:23 PM said...

masa pas SPM tak kerja sebab kena g PLKN..jadik pas blik PLKN amik lesen keta

pas STPM keja
..mula2 apply jadi guru sandaran...

sementara menunggu keja dekat supermarket dari pagi sampai kol 4
kol 5 ngajar budak2 baca buku
free2..amik upah menulis

pastu bila dapat jadik cikgu sandaran
pagi ngajar di sekolah
ngajar f4..moral dan BM f2
petang masih lagi ngajar budak2 baca buku
malam pulak menanda buku dan rancang nak ngajar per esok

itu sahaja pengalaman saya

ninim on January 5, 2010 at 7:23 PM said...

masa pas SPM tak kerja sebab kena g PLKN..jadik pas blik PLKN amik lesen keta

pas STPM keja
..mula2 apply jadi guru sandaran...

sementara menunggu keja dekat supermarket dari pagi sampai kol 4
kol 5 ngajar budak2 baca buku
free2..amik upah menulis

pastu bila dapat jadik cikgu sandaran
pagi ngajar di sekolah
ngajar f4..moral dan BM f2
petang masih lagi ngajar budak2 baca buku
malam pulak menanda buku dan rancang nak ngajar per esok

itu sahaja pengalaman saya

beautiful_rose on January 5, 2010 at 7:43 PM said...

lepas SPM aku just dok lepas selama beberapa hari coz aku cr kerja tp x dpt.so,msuk buln januari aku g blaja kt giat mara tok elakkn kebosanan y melande.

mamai on January 5, 2010 at 7:47 PM said...

aku kerja kilang and ambil upah tebas semak kat kebun orang

Amal on January 5, 2010 at 7:53 PM said...

mak aku tak bagi aku keje.
tapi aku lari pegi umah kakak kat JB.
aku keje.
hohoho

Faarihin on January 6, 2010 at 1:27 AM said...

lepas spm sy pun tak koje gak.. dok umah rilek2 smbil layan blog.. huhuhu.. saya sokong notakaki mu itu..

gua nak kerja beb.. huwaaa... (TT_TT)

a.z.r.i.n.a.03.07 on January 6, 2010 at 1:30 AM said...

betul lah..bila dah lama keje rasa nak berhenti tpi orang yg dah besa dok umah mesti nak keje.. haii....

amal on January 6, 2010 at 7:04 AM said...

erm..same la..lepas spm dlu pon x keje gak..amik klas kompiter, dengan amik lesen je..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting