Wednesday, January 13, 2010

'PantanG Tok NeneK akU!'

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:45 AM
Semasa kita kecil-kecil dulu, banyak benda yang kita tidak boleh buat ikut suka hati kita. Itu tidak boleh ini tidak boleh. Kadang-kadang kita rasa, susahnya mahu jadi dewasa. Atau lambatnya mahu jadi besar.

Tapi bila sudah besar, baru kita terfikir, sebenarnya pantang larang tok nenek kita dulu lebih kepada untuk mendisiplinkan kita. Terfikir juga, cara orang dulu-dulu memang berlainan dengan orang sekarang.

Antara pantang larangnya ialah,

Jangan duduk atas bantal nanti punggung tumbuh bisul.

Jangan buka payung dalam rumah nanti ular masuk.

Kalau makan nasi kena habiskan, nanti nasi akan menangis

Jangan bergendang dalam rumah nanti harta kena curi.

Jangan tunjuk pada elangi nanti jari kudung

Paling tidak menahan, jangan telah biji buah-buahan, nanti tumbuh pokok dalam perut.

Ekekekekke..

Kamu ada patang larang lain masa zaman kanak-kanak? ATau apa pantang larang paling popular dulu? Mari kongsikan.

Nota kakitanganku : Orang sekarang sudah tidak kisah menyanyi di dapur....





35 kUs-kUs:

AzuanBudakMemandai on January 13, 2010 at 8:06 AM said...

yg telan biji buah tue tak pernah dengar lagi huhu...

baincardin on January 13, 2010 at 8:08 AM said...

waa...tenkiuu for sharing info yg bagus ni.

*lepas ni nyanyi melalak kt dapur pun takpe. jgn sampai jiran seblah bising sdah lee...heheh ^_^

zella on January 13, 2010 at 8:29 AM said...

kalau baring menyarap
jgn naikkan kaki keatas nanti mak mati..

hehehehehhe

ashie023 on January 13, 2010 at 8:45 AM said...

ahhahaha..u know what..
pantang yang makan biji buah-buahan tuh, it happen to me..keke..

ayah ambe kata, jangan makan biji buah watermelon..nanti tumbuh pokok dalam perut..ahaha..
apa kesan nye?
sampai sekarang aku x makang watermelon duh!!
siyesss aku skrg bukan lah takut dah kat watermelon..tapi aku x akan makan...walaupong duduk kat ladang tembikai..kekeke..am i weird?

al-lavendari on January 13, 2010 at 8:51 AM said...

saya pantang betul, kalau orang pinjam barang saya .. lepas tu dia buat2 lupa !

Che' Pit on January 13, 2010 at 8:58 AM said...

hmm sy pun sama mcm mr al-lavendari..

Pantang kalau org pinjam tapi x pulang.. dan pantang org usik2 barang sy, pastu x reti nak kemas atau letak balik tempat asal.. biasanya sy leh tahu kalau ada org usik barang2 sy..

bukan x boleh, tapi pandai usik, pandai le kemas n letak balik..

Watierman on January 13, 2010 at 9:00 AM said...

Yang selalu Akak dengar....Pantang Tok Nenek Betoi la...kalau Orang cakap bohong!!!!


yang lain tu...antaranya....jangan makan pinggan bertindan...nanti kawin lebih dari satu.....

Awas!! Kalau ade yg suka makan letak pinggan double ke triple ke....hahaha...

This does not appy to man aje..coz dunia sekarang...perempuan pun dah banyak yg main kayu tiga ke empat ke...so look around....ade tak???

Alimaz-Kembara Terasing on January 13, 2010 at 9:02 AM said...

salam..tok saya kata jangan lambung baju atau kain nanti harimau masuk kampung....ekekekekeke

a.z.r.i.n.a.03.07 on January 13, 2010 at 9:04 AM said...

Yang no 2 tu kRina guna gak kengkadang kat anak2..tp tak jalanlah..

Dorang besa main payung kecik Adiq.
Angah tu bijak sikit.. dia tanya menjawab balik.
"pintu tutup lah mana ular boleh masuk".kata dia.

Akhirnya kRina jawab yg betul; takut hujung payung tu tercucuk mata pastu baru dia diam.. hehe..budak2 sekarang..

Che' Pit on January 13, 2010 at 9:05 AM said...

hmm nak tambah pantang org2 tua dulu2

1. jangan potong kuku mlm2 - sbb org dulu2 kan potong kuku guna pisau.. pulak tu mlm2 guna lampu ayan atau minyak tanah.. takut luka..

2. pas makan letak air dlm pinggan - sbb kalau biar lama, nanti kering lak, leceh sikit nak basuh

3. hmm nanti lah nak kena tanya mak, ngeh ngeh ngeh..

blueCITY on January 13, 2010 at 9:19 AM said...

pantang sapu2 rumah waktu malam?
ya ke nih?
tapi i sapu jerk kalo sakit mata tgk , hehhehe...

pantang duk depan muka pintu?
org tak masuk minang?
hakhakhak..
yo yo o jerk..

i pantang org tipu, sakit hati la,
heeeeeeeee

Kak anie on January 13, 2010 at 9:20 AM said...

Orang tua2 kata kalau nak tambah nasi...jgn makan sampai licin...nanti dpt laki botak...hahahah

Jangan ambil gambar bertiga...nanti yang tengah mati dulu...

Jgn suka buat kerja separuh jalan...nanti bertunang ke ...kahwin ke...separuh jalan

Jgn duduk tgh2 muka pintu...nanti orang nak pinang2 tak jadi...

~0~ on January 13, 2010 at 9:24 AM said...

telan biji buah takut apendiks sebenarnya..heheheh...


tue la cara org tua mendidik kita

alia on January 13, 2010 at 9:25 AM said...

nak tambah :

jng menyanyi di dapur nanti kawin ngan org tua:p

Didi Nadhirah on January 13, 2010 at 9:39 AM said...

jangan berpindah tempat ketika makan nanti kawen banyak..tu la yg org sekarang suka....dpt kawen banyak

tp pasal biji tumbuh dalam perut sampai skrg pun tak le lupa n tak makan pun biji pasal takut tumbuh huhuhuhu

mamai on January 13, 2010 at 9:48 AM said...

jangan makan tebu waktu senja...

Hazzy Ishak on January 13, 2010 at 9:53 AM said...

kalau duduk kat tangga nnti tak de orang masuk meminang...

Dee on January 13, 2010 at 10:09 AM said...

byk dh org bagi..den xyahlah bg..lebih kurang je pun..

pantang mak den kalo dia panggil x menjawab or jwb dgn "apa?" kena jwb saya..hehehe..

PinQib on January 13, 2010 at 10:16 AM said...

Dlu.,masa arwah atuk masih ada
selalu dia pesan,
jangan makan masa maghrib,
nnt rezki lari..
;P

iqbalsyarie on January 13, 2010 at 10:42 AM said...

dah lupa la..hehehe

iqbalsyarie on January 13, 2010 at 10:42 AM said...

dah lupa la..hehehe

[s][u][e][h][a][n][n] on January 13, 2010 at 10:47 AM said...

jgn main2 waktu maghrib kat luar umah nnt kna sorok ngn hantu......huhuhu

fiD on January 13, 2010 at 10:49 AM said...

ada sesetengah pantang larang bagus, tapi yg xbagus nya menyebabkan minda anak2 mlyu tu "penakut",,,

aNiSa hANg tUaH on January 13, 2010 at 10:59 AM said...

selalu jer dgr pantang2
ni
ade yg ikot ade yg tak

hmm

relevan on January 13, 2010 at 11:35 AM said...

Untuk kanak2 ..jangan bermain diluar rumah pada waktu senja,nanti kena sorok dek hantu payudara..he he!

panggiL guA siv. on January 13, 2010 at 11:49 AM said...

jgn baring meniarap sambil angkat kaki.
pena dgr?

Cik Biol on January 13, 2010 at 11:59 AM said...

anak dara tak elok duduk kt tangga,jgn kuar senja2..jgn pinjam garam atau jarum pada waktu malam hehe
tu je yg ingat ekekeke

Rara on January 13, 2010 at 12:13 PM said...

pntg larang tu sume sbnarnya ada sbb2 y tsmbunyi..org tua kn tknl dgn prngai y ske bkias2.. :)

sharamli on January 13, 2010 at 1:26 PM said...

jangan tid0 lewat..nnt bangun lambat...


ekeke

Ms.Independant on January 13, 2010 at 1:28 PM said...

Aku susah nak caye sume ni.

sehingga lah...
aku duduk tgk tv atas bantal.
saket duh nak duduk mane2 pastu.
sbab ade makhluk bru tumbuh situ.
hahahaha

:P

PinQib on January 13, 2010 at 1:41 PM said...

tak leh makan masa maghrib sebab takut rezki lari,.

arwah atok yang pesan..
huhu ;(

Faarihin on January 13, 2010 at 4:39 PM said...

masa kecik2 pantang larang yg tertelan biji itu sgt sy terpedaya.. bila dah besau ni.. huhuhu.. lawak aje bila teringat balik....

ada lagi pantang larang yang sentiasa sy igt..

"jangan asah pensel sampai pendek nanti mak kita mati.."
huh.. tak boleh dipercayai langsung.. ajalmaut.. tuhan yang tentukan.. bukan pensel itu..huhuhu

lagi satu kalau asah pensel ujung dengan ujung.. tu mata setan.. betul ke? masa kecik2 memang macam2 kenangan n pantang larangnya....

zaradgreat on January 13, 2010 at 4:47 PM said...

hahahahaahaha
sama aaa wehhh

aku sampai skang sanggup buang biji tembikai yang halus tuh satu2. tanak telan.
kah3!

♫ ♥ farah ada ♫ ♥ on January 13, 2010 at 7:32 PM said...

haha..
byk!
mcm kt atas ni..

white rose on January 13, 2010 at 11:35 PM said...

jgn mkn kepala udang, nti cpt lupa...
haaa...amik...smpai laaa ni xmkn kepala udang tau...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting