Saturday, January 02, 2010

TutOr|aL : MenGvaKum BLog Pas|F

cOrat cOret Oleh : myQza pada 9:50 AM
Pertama sekali, terima kasih atas komen yang memberansangkan mengenai tajuk 'entry' 'Apa Erti Pengikut Bagi Kamu?

Pelbagai komen yang di terima dan aku menghargai. Masing-masing mempunyai pendapat dan hujah yang tersendiri. Tapi tolong jangan salah faham. Jarang komen dengan tidak pernah komen adalah dua perkara yang jauh berbeza.

Kamu datang melawat kemudian kamu komen, kemudian kamu hilang 2 hingga 3 hari kamu datang balik. Itu perkara biasa. Yang aku bebelkan ialah, mereka yang datang buat pertama kali, menambah sebagai kawan kemudian sudah tidak nampak batang hidung.

Satu lagi tentang pembaca senyap. Ada yang kata datang sebagai pembaca senyap. Okey! Aku terima. Tetapi, bila kita datang rumah orang, tanpa beri salam, terus masuk, duduk di kerusi dan menonton televisyen tanpa apa-apa mukadimah dengan tuan rumah. Itu tidak sopan.

Sekurang-kurangnya bagi salam atau ucap selamat. Jika di 'shoutbox' taip sahaja 'Hai', 'salam', 'Selamat pagi' atau apa-apa sahaja perkataan ringkas jika kita tidak berkesempatan meninggalkan komen.Sekurang-kurangnya tuan blog tahu kamu datang dan kamu tidak akan tersenarai sebagai seorang yang pasif. Kami tiada deria ke enam untuk mengesan tetamu yang datang tanpa beri salam.

Aku mohon maaf jika ada yang terasa dengan 'entry' tersebut.

Okey!!

Tutorial pertama tahun baru. Ada yang bertanya tentang cara-cara untuk tidak mengikut lagi blog yang bagai 'tugu peringatan'. Ini caranya.

1. Kamu pergi ke 'dashboard'

Photobucket

2. Di penjuru bawah kiri, klik pada perkataan 'Manage'.

Photobucket

3. Akan keluar paparan ini. Pilih blog yang kamu ingin padam dan Klik 'settings'.

Photobucket

4. Paparan ini akan menyusul. Kemudian klik pada perkataan 'Stop following this site.

5. Siap!! Lakukan langkah 3 berulangkali sehingga selesai blog yang kamu ingin padam.

Ada paham? Ada? Okey! Bagus! Sekian.

Nota kakitanganku : Cikgu tidak bertauliah kerja lebih masa! He he he ...






21 kUs-kUs:

Watierman on January 2, 2010 at 10:05 AM said...

Salam Tedi..Akak kesian nak padam....sebab mereka ada yang beria-ia nak kawan dengan kita...tapi lepas tu...terlupa kot...!!!TQ for the lesson..bertambah ilmu IT Akak!

Si budak Aboi on January 2, 2010 at 10:12 AM said...

isk2 jgnlah buat mcm tue emm =(

Syazni Rahim on January 2, 2010 at 10:17 AM said...

btol2..kekadang tu xdtg2 dah..mase dtg 1st time, dia siap suh kite follow dia..pe motif?

Ibu Ammar on January 2, 2010 at 10:22 AM said...

si tedi,

den datang berkunjung nih..

err, tugu peringatan?..hikhik..comel sekali gelaran tu..

uncle on January 2, 2010 at 10:33 AM said...

mkgin budak baru macam uncle ni.bila dah ber bolg walking dapat follwer ramai cam nak buat kenduri pas tu tak tau nak manage..sebab terlampau ramai..dah tu ilmu nak berblog pulak tak cukup..tak tau nak pasang recent link..blog link..kat blog aku pun ada jugak tugu peringatan..tapi terlalu hiba dan sebak nak delete..biarlah.!..eh ko jgn padam nama aku pulak ek? hahahah

Kuwe on January 2, 2010 at 10:39 AM said...

aku tidak ada hobi follow blog org.
tp kalau mana mana yg aku suka. aku mmg igt link nya. ni baru lelaki beb.

dunia blog nih pun taklah sebesar mana.kdg2 pegi blog situ sini.org sama saja.aku pun byk kali jumpa ko kt lain2 blog.

hai!selamat pagi! :D

dilot on January 2, 2010 at 10:48 AM said...

aku tak berapa suke follow2 ni...tp aku amalkan akan jejak dgn sendiri nya..

cuma mcm kata ko la...dtg 2 3 ari pastu senyap..hehe...sebab2 kdg2 tak sempat..tp ada masa akan singgah jugak..

hisham on January 2, 2010 at 10:48 AM said...

salam..aku stuju giler ngn en3 yg aritu..yg en3 ni pun same gak..watper folower koma..bahalol btl la(cam aku gak..hhehe).aku skali org tu komen kt blog aku, terus komen,link n folo org tu..dan aku akn komen kalo ade en3 baru tp kalo aku je dtg komen kt 10 kali..die x mai2...say hye2 bye2 ler...ok la bucuk..

amal on January 2, 2010 at 10:52 AM said...

ermm..ada gak yg macam ni kat blog saye..tp xpelah, biarla dorang kat situ..malas nak buang ahaha..

niesz on January 2, 2010 at 11:26 AM said...

betul2..ade kadang2 tu jd follower but x jenguk langsung pon blog kite..bkn nk mintak d comment tp perkataan 'follower' tu sendiri da tunjukkn kite akn ikuti blog org yg kite follow..x gitu???hihi...

Nadiene on January 2, 2010 at 11:40 AM said...

kadang2 xsampai ati la.. tapi kalu blog yg over a.k.a wat kite meluat, ape salahnye, hehhehe

Anonymous said...

dh lame kf taw mende ni tenk remind me!

ape2 jer on January 2, 2010 at 12:10 PM said...

selamat petang cikgu hehe

Cik Bayu on January 2, 2010 at 12:10 PM said...

salam..
takut la plak klu ada org unfollow kita.
bukan pe, kita x selalunya depan laptop 24hours.
ada life sendiri yg perlu dimanage.
takut ms kita cbuk tu, org ingat kita dh sombong.

sy pun dh makin kehilangan follower.
mst diorang kutuk2 sy yg xpenah singgah blog diorng.

Yuki Yusuf on January 2, 2010 at 12:42 PM said...

saya takut juga nak unfollow
kesian n tak sampai hati
huhu
T.T

Amal on January 2, 2010 at 12:55 PM said...

ko padam blog aku tak?
ekekeke

sonata anak kancil on January 2, 2010 at 2:01 PM said...

saya tak kisah, sape nak follow...
( tapi tengok gak - sape follow kita - & kita follow sape pulak....)
biasanya yg follow akan dilink utk tengok N3 terkini...sy pun sgt sibuk dlm kehidupan seharian...

sape2 bloggers kat sini yg "kenal" sy ni - he3x tumpang iklan sikit - maaf jika tak terkunjung bila2 masa.

TK tumpang belajar tutorial tu...

Along25 on January 2, 2010 at 4:33 PM said...

Isk! terasa pulak sebab jarang update blog & komen ... patut la jarang dapat komen huhuhuhuhuh waaaaaaaaa.....

Along25 on January 2, 2010 at 4:34 PM said...

Isk! terasa pulak sebab jarang update blog & komen ... patut la jarang dapat komen huhuhuhuhuh waaaaaaaaa.....

Aida Lela on January 2, 2010 at 7:33 PM said...

terasa wes aku ted.. huhuu..

time opis tak sempat.. bile time kat umah.. line selow.. dahla tu.. jadi bibik plak bile kat umah..

hahahahha... meluahan perasaan la pulekss..

tq ted kerna membaca.. hahhaha..

Dina Zakaria on January 4, 2010 at 10:04 PM said...

hukhuk..sokong cadangan cik tedi..
aku follow bila rasa seronok baca entry..tp kalo dah bak tugu peringatan, apekah???nyemak jer!!

aku ni selalu komen org, tp cam xde org komen pun entry i..
hurm..ade aku kesah???hahahha..
i'm writing for myself..n for my anak cucu cicit (kalo dorang nak baca)..n supaya senang journalist nak wat biography aku bile aku dah mati nanti (kot2 ler aku jadi pejuang negara ke satu ari nanti..)
hahahaha..

for me, buat ape komen kalo x ikhlas..

majulah cik tedi untuk tutorial!!
like 18 kali.

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting