Monday, January 18, 2010

T|ps : BLoG KamU D| keNaL| RaMa|...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:10 PM
Amaran : Ini bukan tips dari pakar. Bukan tips untuk pakar juga. Ini lebih kepada tips untuk penulis baru dan ini bukan ajaran sesat!

Ini juga bukan tips untuk mereka yang tidak kisah tentang blog mereka wujud atau tidak. Bukan untuk mereka yang tidak kisah tentang jumlah pelawat dan pembaca. Kerana aku tidak mahu ada yang memberi komen 'Aku tidak kisah ada orang ikut atau tidak, ada yang komen atau tidak dan ada yang baca atau tidak. Jika kamu berniat untuk mengomen seperti itu fikir dua kali. Harap maklum.

Langkah pertama : Ikut blog yang kamu rasa menarik.

Masih berkenaan dengan tips-tips untuk membuatkan blog kamu di kenali. Ini adalah cara aku semasa 2 atau 3 bulan selepas mendaftar blog.

Kamu rajin mengemaskini blog. Satu hari 3-4 'entry' yang kamu buat. Tapi sayangnya jumlah blogger yang mengikut kamu tidak sampai 10 orang. Masih orang yang sama setiap hari. Kamu menunggu dan tetap menunggu andainya ada yang datang mengikut kamu dan memberi komen tentang hadil penulisan kamu.

Aku begitu pada mulanya. Lama berkeadaan begitu. Pengikut 13 orang tidak berganjak 3-4 bulan. Aku memula langkah dengan menjengah blog orang lain. Memberi salam, membaca 'entry' dan meninggalkan komen. Oh! Jangan lupa link juga. Waktu inilah kamu patut mengikut blog mana yang kamu rasa menarik.

Jangan takut-takut untuk mengikut orang lain. Jangan segan dan jangan malu.

Langkah kedua : Perlu rajin 'blogwalking'.

Ya! Jika kamu membuat keputusan untuk berblog, sudah tentunya kamu sudah memperuntukan sedikit masa untuk menulis. Kamu juga perlu melawat blog-blog yang telah kamu ikut. Kamu perlu memulakan terlebih dahulu. Jangan terlalu berharap orang lain akan datang menjenguk kamu. Sebagai contoh, setiap hari aku akan memberi komen di lebih 100 blog yang aku pergi. Tapi komen yang aku terima tidak sampai pun 50 komen dalam satu entry. Tapi sekurang-kurangnya ada. Kenapa jadi begitu? Sebab tidak semestinya kita datang ke blog orang, orang akan membalas lawatan kita balik. Jadi, jika kamu ingin saling berbalas kunjngan, kamu juga kena rajin!!!

Langkah ketiga : Jangan jadi pembaca senyap.

Minta maaf kepada 'silent reader' aku! (jika ada) Ha ha ha ha!! Tapi ini kenyataan. Jika kamu mahu tuan blog yang kamu lawat itu tahu kewujudan kamu, sila jangan jadi pembaca senyap. Walau tidak mahu meninggalkan komen sekalipun, sila ucap salam di 'shoutbox' jika ada. Sekurang-kurangnya kehadiran kamu di sedari dan InsyaAllah kunjungan balas akan di lakukan.



Cukuplah tiga langkah setakat ini. Takut ada yang termuntah baca tips-tips dari blogger yang tidak profesional ini. Ekekekeke... Tapi jika ada yang loya juga sila baca semula perenggan pertama dan kedua di atas ya? He he he...

Selamat mencuba!

Nota kakitanganku : Tanpa usaha tiada kejayaan!







51 kUs-kUs:

Ibu Ammar on January 18, 2010 at 2:18 PM said...

hehe, tetiba teringat 3 bulan pertama den berblog..yg baca cuma kengkawan ja..hikhik

hans on January 18, 2010 at 2:19 PM said...

hahahhaa
aku start blogwalking masa aku bosan dlu2
waktu tu follow dalam 40 lebih jer
skrg dah berganda2 dari tu
sampai xlarat aku nak view setiap blog
ditambah kelajuan internet cam siput nih
nih nasib xberapa busy lagi
maybe masuk bulan 2 sempat update jer
nak lawat tu aku xtau la cam ner
haha

luvly mya on January 18, 2010 at 2:20 PM said...

salam

betul tue..waktu start blogging dulu alahai macam nak tak nak je..tapi bile da pandai nak blogwlaking tue baru la ramai pengunjung,.=)

Dee on January 18, 2010 at 2:25 PM said...

rajin2lah blogwalking n bg comment kalo nak org dtg blog kita..itu aku setuju..

Anonymous said...

gua paling benci tahap dewa kalau owg tue dah suh link pastu ble private blog die!

Asfan Ash on January 18, 2010 at 2:51 PM said...

tips pertama dan olahan nya kurang tepat

ada blog yg mpunyai ratusan follower tp hampeh kome bawah 10 je hak3

Kisah Profesor Yang Ujub

Asfan Ash on January 18, 2010 at 2:53 PM said...

update:mungkin disebabkan i folo u n u folo me sytem...

ni pendapat umumlah

ape2 jer on January 18, 2010 at 2:53 PM said...

thanks tedi hehe

Queen on January 18, 2010 at 2:55 PM said...

dah buat tiga2 langkah..tapi masih kurangs ambutan...ada..tapi siput jer..takpe2..usaha tangga kejayaan..chaiyok!

JMR on January 18, 2010 at 2:55 PM said...

wah..akk mmg rajin..100 komen satu hari ek..gud2...teruskan ke 200komen stiap hari tao..tp JMR nyer mmg kena ada tiap2 hari kan:-p

white rose on January 18, 2010 at 2:55 PM said...

btul tuh kak...adakalanya dorng ni meninggalkan jejak, tpi dia silent reader laa plak...kt blog sy ramai yg silent dr memberi komen...agaknye malu kot...haha

Cahaya Yang Riang Gembira on January 18, 2010 at 2:57 PM said...

Bak kata orang Jawa, wut u give u get back.. Heehee.. ;)

Rajin jenguk orang otomatik org dtg jenguk kita gak.. Ngeee.. Aku sokong yg kita kene mulakan dulu.. Jgn malu jgn segan.. Heehee.. ;)

B L O G D E T on January 18, 2010 at 2:59 PM said...

good infoo..baru dua minggu wat blog-syukur-setakat ok ok jeppp... huhuu ;D

eryati on January 18, 2010 at 3:03 PM said...

salam..erm betul jgak tips u ni...sy bukan tak berkenan dgn silent reader jak...yg namanya anonymous tu pun tak suka la...nk bagi kome tp sy tak tau sapa orgnya...

Suraya I. on January 18, 2010 at 3:07 PM said...

sy just stat aktif berblogwalking bln 12 aritu..b4 tu mmg kwn2 jela yg bc blog nh~

Unknown on January 18, 2010 at 3:17 PM said...

salam dak tedi... wah lma xjengah blog ko... psl silent reader 2, trkena aku tedi.. kekdg aku pun jd silent reader gak.. segan nak komen kalo baru sekali 2 jengah ke blog2 yg rmai pengikut nie.. mcm ko ar.. so aku kekdg jd ar silent reader... :)

Unknown on January 18, 2010 at 3:17 PM said...

salam dak tedi... wah lma xjengah blog ko... psl silent reader 2, trkena aku tedi.. kekdg aku pun jd silent reader gak.. segan nak komen kalo baru sekali 2 jengah ke blog2 yg rmai pengikut nie.. mcm ko ar.. so aku kekdg jd ar silent reader... :)

♥S@R@♥ on January 18, 2010 at 3:20 PM said...

bagus3 tips ni..leh cuba try test nanti..hehe (agk2 leh masyuk x poket en.nuff?)

QuEeN Of 2 Heroes on January 18, 2010 at 3:23 PM said...

selalu gak jd silent reader follower2 sume...kadang sempat baca,x sempat nak komen...kadang xde idea nak komen ape... :p

Aini on January 18, 2010 at 3:33 PM said...

bagus-bagus, berkongsi tips =)

norliza_osman on January 18, 2010 at 3:37 PM said...

ha.ha.. memang pun.. tapi sekarang ni dah semakin faham dunia blog ni.. anyway info ni memang berguna sangat.. thanks..

nik aisha on January 18, 2010 at 3:41 PM said...

i'll try...

Kak anie on January 18, 2010 at 3:43 PM said...

tEDl...setuju sgt dengan tips2 tersebut...especially jgn jadi pembaca senyap...nanti orang lain pun senyap jugak...

asilahmuhajer on January 18, 2010 at 3:52 PM said...

wah..tuan guru sedang menurunkan ilmunya.

tahniah tedi!

emma on January 18, 2010 at 3:58 PM said...

sy pun bosan gak kkdg kalo tgk org yg sm je bc..hehe..tp skrg xla bosan sgt..adela gak yg bc..tips yg bguna..thank u =)

Dina Zakaria on January 18, 2010 at 4:01 PM said...

maceh cikgu..=)

MyaFiza on January 18, 2010 at 4:14 PM said...

haha..terasa beb pasal silent reader tu..hehehe....
tp..blogwalking tu mmg tips yg bagus..salah satu cara nk promosikan blog kite..

Maiyah on January 18, 2010 at 4:15 PM said...

nak kene slalu jengah blog sahabat2 lain n tnggl komen..

Beruwang on January 18, 2010 at 4:25 PM said...

cantik la tip my twin

♥♥♥CiNtA_Ati♥♥♥ on January 18, 2010 at 4:32 PM said...

heheh..ak pon sokong sesangat...
nice info..

Anisa on January 18, 2010 at 4:39 PM said...

wAA~~
tips yg menarik

thnks sbb kongsikan bersama
:)

Nadiene on January 18, 2010 at 4:53 PM said...

mintak maap kak tedi, pasni aku bz, hmmm...sedih, xdapat nak jumpe blog kwn2,, TP AKU AKN TETAP CARIMASE UTK JUMPE KORANG!

on January 18, 2010 at 5:04 PM said...

i folow yu...
i komen di blog yu

hehehhehe

fara on January 18, 2010 at 5:25 PM said...

suke sgt entri ni!
thanks si tedi!!!

:)

Seimura on January 18, 2010 at 5:37 PM said...

wahhh bagusnya tips dia. hihihi..

U-Nie_sYa on January 18, 2010 at 6:12 PM said...

wow!!tips yang sungguh bagus..thanx..=)

Unknown on January 18, 2010 at 6:28 PM said...

kalo aku ckp ko jgn lompat tak hingat dunia yer..

blog aku start dikunjungi lpas aku selalu komen kat blog ko tau...

so ko dikira sifu aku ni..

perlu ke aku pnggil ko sifu???
haha~~

Anonymous said...

Tip yg tip top..agagaga

Akak memang tak penah snyp bila baca blog ko nih...hehehe

Rara on January 18, 2010 at 7:19 PM said...

tips nk jdik blogger y hot ad x? hehe :)

Unknown on January 18, 2010 at 7:41 PM said...

i like being silent reader...
tp blog ko ngan geng otoke ambe blom lg..kekeke

Anonymous said...

kita blogwalking ni...
and...kita suka baca blog awak..
:)

en_me on January 18, 2010 at 7:46 PM said...

blog vukanlarr hakmilik kekalls.. ehehe, salamm akak tedi tewwww

Anonymous said...

waaa rmi yg komen nie!

ONE ZABA on January 18, 2010 at 7:50 PM said...

follow pegi sarapan je la...

Zuwairi on January 18, 2010 at 8:41 PM said...

btul tu si tedi, im agree wif u;)

sharamli on January 18, 2010 at 8:47 PM said...

makcik..kamo0 lagik pr0fes0nal dari cek...heee

♪ cik katak ♪ on January 18, 2010 at 9:04 PM said...

ahhaha
langkah yg betol..
tap aku hangen kalo suh g belog dia..
tp skali private x..
hampesss je..~

PN[asam]pedas on January 18, 2010 at 10:02 PM said...

good n3 for me~

a.z.r.i.n.a.03.07 on January 18, 2010 at 10:28 PM said...

timasih cik ted.

kena amik masa ni nak jalan-jalan... kengkadang 10 orang pun tak sempat..hehe..

Amal on January 18, 2010 at 10:53 PM said...

ade typo la tedi.
hadil=hasil.
;p

Faarihin on January 19, 2010 at 8:23 AM said...

tips yg bagus ni.. huhuhu.. (^__^)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting