Thursday, August 12, 2010

BiLa KuaLi MemBaHanG : PoPiaH NesTum HoLicks.

cOrat cOret Oleh : myQza pada 10:30 PM
Sebenarnya di buat pada hujung minggu yang lalu. Tidak sempat untuk kemaskini. Ramai juga yang tidak tahu kewujudan resepi ini. Ekekekeke. Boleh cuba ya, sebab `kacang` sahaja membuatnya.

Aku tiada resepi khusus. Buat ikut sukatan sendiri. Main agak-agak sahaja. =))

Photobucket

Secawan Nestum di kisar halus.

Photobucket

Di campur dengan secawan Holicks. Ketepikan.

Photobucket

Kulit popia yang di gunakan. Aku guna saiz sederhana.

Photobucket

Aku gulung dengan lidi sate. Tetapi nasihat aku gulung dengan straw. Aku lebih suka tidak banyak gulungan sebab ianya akan rangup. Bila gulung dengan lidi sate ianya akan jadi tebal. Susah mahu goreng.

Photobucket

Siap di gulung, potong ikut suka dan goreng dengan minyak yang panas tetapi api sederhana. Toskan minyak.

Photobucket

Gaulkan popia yang telah di goreng dengan sedikit susu pekat sehingga dia lekit. Kemudian gaulkan pula dengan campuran nestum dan holicks tadi. Aku tidak campur gula halus sebab aku guna susu pekat. Sudah cukup manisnya.

Tadaaaa.. Sudah boleh mengunyah. Ngap! Ngap! Ngap!

Nota kakitanganku : Kalau sudah makan tidak boleh berhenti. =))







13 kUs-kUs:

e.t.t.y on August 12, 2010 at 8:47 PM said...

ooo ini ke roman eh???

larra on August 12, 2010 at 9:08 PM said...

wooo..nampak sedap jek cik tedi..rasa cam nk try..tp bab menggulung tu cam susah je.nak try la...tenkiu chef tedi resepi agak2 tu heheh

ezam on August 12, 2010 at 9:11 PM said...

macam sedappppppp!!!!!!

mintak sepinggannnn!!!!!!

hehehehe

nadirah_nor on August 12, 2010 at 9:20 PM said...

penah rasa
gila sedapp pluss simple
lovelove it!

*x sempat nk wish sis selamat berpuasa!!

zaradgreat on August 12, 2010 at 10:10 PM said...

aku nak try!

cikgu isza on August 12, 2010 at 11:00 PM said...

boleh cuba ni..
tapi tentu saya tak boleh makan banyak..

J.M.R on August 12, 2010 at 11:06 PM said...

dah leh terbayang2 kerangupan mini popia nih..

Faarihin on August 12, 2010 at 11:37 PM said...

sedapnya.. lebih2 agi bila ada horlicks.. adoiyai.. keliuh skejap... huhuhu..

m.q on August 13, 2010 at 8:05 AM said...

aku nk cuba ni
mcm menarik

Softtouch [Hanim] on August 13, 2010 at 8:54 AM said...

mcm tu..tq tedi...

[s][u][e][h][a][n][n] on August 13, 2010 at 9:22 AM said...

huh leh buat kuih raya :)

nuraarin-life on August 13, 2010 at 11:11 AM said...

resepi yang mudah... menarik

Azyla Azrul on August 25, 2010 at 11:20 PM said...

wah...!!senang nye nak wat..nak try ler..arigato =)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting