Thursday, August 05, 2010

HaTi-HaTi menGamBil UbaT HerBa TanPa PengawasaN DokTor Dan KeLuLusaN kEmenTeriaN KesiHaTaN : kawaN akU HamPir MeninGGaL DuniA.

cOrat cOret Oleh : myQza pada 3:00 PM
Ya. Ubat herba bersepah-sepah. Yang di dalam televisyen. Yang di dalam akhbar. Yang di farmasi. Yang di kedai-kedai. Yang di tepi jalan juga. Berlambak-lambak. Semua peniaga mahu jadi 'doktor' yang menawarkan 'ubat' kepada pesakit.

Pagi tadi aku di kejutkan dengan berita kawan aku yang hampir meninggal dunia kerana tersalah makan ubat herba. Tidak pasti tujuan apa ubat itu di makan. Hatinya hampir gagal berfungsi. Selalunya kalau melibatkan hati, mesti herba untuk kurus!!

Walaupun doktor meramalkan dia 50-50 di awal rawatan. Alhamdulillah sekarang dia sudah sihat walau bukan sepenuhnya.

Dan aku pun tidaklah mahu temuramah diakan, apa nama ubantnya ke atau kenapa dia makan walau dia kurus. Cuma aku mahu cakap, bukan semua ubat yang di iklan dan di war-warkan itu baik untuk kita. Selalunya indah khabar dari rupa.

Bila mereka mahu melariskan produk, strategi syarikat adalah terlampau kadang-kadang. Kalau mereka kata dengan makan produk syarikat mereka boleh turun berat sehingga 20-30 kg sebulan, itu memang kelentong melainkan kau tidak makan apa-apa langsung, melainkan produk dia, bersenam 24 jam sehari semalam. Kalau bernasib baik turunlah.

Nota kakitanganku : Macam-macam ada . :))






20 kUs-kUs:

Aqma eUcaLypTus GurL on August 5, 2010 at 1:07 PM said...

betul2.. sekarang bukan leh main bukan2 kan? pape pun fikir dulu sebelum bertindak. :)

Hazzy Ishak on August 5, 2010 at 1:13 PM said...

tu baru ubat herba, ubat2 moden lain tak kira lagi..

Dee on August 5, 2010 at 1:14 PM said...

x penah percaya pada ubat kurus..ye..hanya diet yg betul + eksesais je yg sy yakin..hehehe..

a d r e y n i e e l i s y a on August 5, 2010 at 1:42 PM said...

takutnya kalo bab2 ubat ni...
apa lagi yang bikin kurus segala..
haih, bagus lagi banyakkan makan buah.. ;)

ejaMaria on August 5, 2010 at 1:47 PM said...

tanya la 'brand' ape?... excited gak nak tau... hehehe

cik panadol on August 5, 2010 at 1:51 PM said...

ntah,tnye la brand ape...leh gak sume org tau n boikot produk tu...

sy tak perlu ubat2 kurus ni sbb sy bersyukur dgn apa yg ada...

LuVidA^^ on August 5, 2010 at 1:55 PM said...

uiks bhaye ni.. nsb x suke mkn ubat

Softtouch [Hanim] on August 5, 2010 at 2:08 PM said...

takutnya...bahayalah..igtkan herba2 ni xbahaya sgt...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on August 5, 2010 at 2:11 PM said...

huhu aku pernah makan ubat kurus. lepas tu cirit-birit and perut sgt memulas2. sampai skrg tobat takmo makn ubat kurus dh. gomok pun gomok la. janji rock ekekekeke

makdara TERDIVA on August 5, 2010 at 2:17 PM said...

pernah gak menerai beli lax-5 dulu2..padehal time tu bukannya gemok pun..lepas makan nasi, minum benda tu 1 cawan, pastu kesudahannya, makanan tak absorb, terus kuar ke lubang jamb**..

sekarang ni dah malas nak beli ubat2 kurus..membazir duit jer..huhu

Misz Pinkie Winkie on August 5, 2010 at 2:23 PM said...

alahai takut nya.
ubat apa yang sesuai untuk kurus yerk tedi.
nak wat senaman malas yang amat.
tapie bab makan rajin plak.
aduhaii

[s][u][e][h][a][n][n] on August 5, 2010 at 2:29 PM said...

jge je makan..x yah makan ubat.. bahaya

deena awanis on August 5, 2010 at 2:43 PM said...

in fact, ada yang tipu cop dari Kementerian Kesihatan..

Ms.Lilies on August 5, 2010 at 2:46 PM said...

skrg ramai org nak kaut untung ikut cara salah...

atty's on August 5, 2010 at 2:55 PM said...

sebab tu bior lah badan kty gemok dempol .dari makan ubat kurus.
kalo betui nak kurus..kena diet & senam..

zns on August 5, 2010 at 2:57 PM said...

mmm..tu lah..takutnyer...tapi aku pernah ada pengalaman tak best pasal makan ubat herba ni

white rose on August 5, 2010 at 3:24 PM said...

sy penah kena...TAUBAT!!!

Nur Hawa Mohd Zin on August 5, 2010 at 3:55 PM said...

jangan makan ubat2 ni sume, yang penting cara pemakanan kite, gaya hidup sehat kita...

fndrcka on August 5, 2010 at 4:08 PM said...

Betul.benda ni semua org kena hati2.tak kiralah ubat mkn ke atau ubat sapu2 kat bdn. Aku rasa netbook aku mati sebab ni

PinQib on August 5, 2010 at 11:45 PM said...

hee.. menakutkan.. i dun want to torture my body


Sekian. Eh. Ada update la. Jom singgah!

Boys never grow up


I’m no good in having relationship

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting