Friday, July 10, 2009

Acar BuaH 15kg : UmanGGG aii!! P|ngganG akU Dah reTak!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:35 AM
Photobucket

Malam tadi Mak aku buat acar buah untuk majlis hari Sabtu ini. Mak aku menumis bahan-bahannya dan aku jadi tukang kacau! Eh eh! Bukan kacau yang ganggu tu ya! Kacau yang pakai sudip itu!!
Aku amat riak sekali kerana menolak permintaan ayah aku untuk membantu! "Takpe Abah, Abah nak tidur, tidurlah!'. Aku dengan berlagaknya meneruskan kacauan!! (kelakarkan perkataan ini!)

Dapur adalah di bawah. Bukan dapur gas, tapi dapur ala-ala tungku itu. Jadi adalah amat lenguh aku mengacau menggunakan kedua-dua belah tangan. Guna sudip ya!

ac1

Acar buah ini amat enak di makan begitu saja. Banyak serat sebab buah-buahankan. Cuma agak manis sedikit. Tidak silap aku ada 30 jenis buah-buahan kering. Ini adalah menu utama bila ada kenduri kendara.

ac3

Okey! Pinggang aku hampir retak. Rasa longgar saja. Aku jamah sedikit acar buah ini dengan sekeping roti Gardenia!! Nyummi!!

Nota kakitanganku : Selepas siap saja, aku terus jatuh pengsan sampai ke pagi! Sedar-sedar saja Dak Utih sedang mengelap muka aku dengan kain basah!! ( eh! Yang ini tipu!!)
Hik hik hik...


34 kUs-kUs:

Ena Qaisya on July 10, 2009 at 7:46 AM said...

oooo yang buah dia ade yg cam jeruk tu ek.. aku ske makan bila lom dimasak, pas masak rase geli plak ekekke

a.z.r.i.n.a.03.07 on July 10, 2009 at 8:01 AM said...

lama gak tak makan acar buah niy..terliur lak !... bulan depan ada kenduri kawen sepupu kat Mka leh lah aku makan puas-puas...

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 8:05 AM said...

ekekekekek!! Adelah geli ena ni!! a'a.. bukan macam jeruklah! maca buah yng dah i keringkan! ekekeke

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 8:06 AM said...

umah org kawen je ade kan? ekekekeke

Precious on July 10, 2009 at 9:22 AM said...

Makan acar ngan Gardenia. Hah .. yang ini ilmu baru, kena terai!

Nakamura Kazuki on July 10, 2009 at 9:23 AM said...

acar buah memang sedap...kat tempat ambe terkenal dengan acar limau....banyak juga buah-buah kering dan buah utama mestila limau nyum..nyum..nyum..

takpe tedi...bila lagi nak exercise pinggang tu, baru ramping skit...hihihi

ZARA 札拉 on July 10, 2009 at 9:27 AM said...

pergh!!!

memang terliur aku tengok beb~

nak gak wei..sila hantarkan satu tupperware buat aky~

huhuhu~

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 9:30 AM said...

ekekkeek nakamura!! ramping ek?

acar limau aku x pernah dengar. di buat sepenuhnya dengan limau ke? limau ape? mandarin? nipis!

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 9:31 AM said...

precious : ekekekeke... dah tengahmalam nak makan nasik takut berat tambah naik!! (alasan! Walhal nasik dah abesh!!)
ekekekeke

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 9:31 AM said...

ekekekek dak zara!! satu je ke?

flygurl on July 10, 2009 at 9:45 AM said...

first time makan acar buah ni masa pegi umah mak angkat kt melaka dulu. huhu...best3X.
kt melaka je ke org buat acar buah mcm ni?

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 9:48 AM said...

gadis terbang : org melak je buat mcm ni ke..? btahlah!! Tapis etakat pergi rumah org kawen.. kat negeri lain mmg x de menu ni!! ekekekeke

messyremo on July 10, 2009 at 10:26 AM said...

sedapnyeeeee....

dah lame tak makan acar buah...

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 10:41 AM said...

ekekekek.. messyremo : kamu boleh tinggalkan order sekarang! Eh eh ! Gurau jek!!

en somak on July 10, 2009 at 10:41 AM said...

acar buah kelapa sawit ada ka?? hahaha

Nakamura Kazuki on July 10, 2009 at 10:44 AM said...

aku bab memasak ni failla....masak air tau la...tapi aku rasa limau macam limau nipis tapi dia besar2 la...pastu adala buah zaitunla, buah yang kering2la kismis pun ada, rasanya pedas2 manis ala-ala kimchi kut..hahaha( nak juga korea!)...kalau acar buah rasanya manis2 kan....dulu aku gi kenduri sepupu aku kawin kat merlimau ada gak acar ni..tapi made by mamak nasi kandar kut rasanya...hahaha

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 10:47 AM said...

en somak : ko try buek dulu.. nanti den pollow!!

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 10:48 AM said...

alahai.. made by mamak dah kena peluh2 mamak tu nakamura.. rasa dah masin.. ekekekekeke..
ok! nanti aku gugel acar limau. Leh mak aku wat bisnes acar limau lak!! ekekekeke

eyena on July 10, 2009 at 11:30 AM said...

adoii terliurnye.. ni yg lapo tetiba ni.. nak jugak mam dgn roti tu..waaaa

Aiydalela on July 10, 2009 at 11:45 AM said...

Tak pernah tengok orang buat acar buah...biasa tengok yg dah siap...

* kagum..errr..kagum or jakun nih? hahaha....

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 11:47 AM said...

ekekekke.. kagum..kagum...

dia kalau tgk org potong lg kagum.. sbb jari sampai melecet! banyakkan n ada yg keras! ekeekekek

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 11:48 AM said...

ekekekkeke.. eyena.. ok.. ko beli roti.. the acar tu.. ko copy paste kat sini.. ekekekekekeke

Monkey D Luffy on July 10, 2009 at 11:48 AM said...

kurang stamina ko ni

camana ler bila dah kawen?

larikkkkkkkkk

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 11:49 AM said...

luffy!! ko pernah tak makan dapur tungku masak asam stail org melaka??
la la la la!!

neezareef on July 10, 2009 at 1:15 PM said...

oh acar buah mahal kan..tp mak ko buat ptg2 ek buahnye..salunye seketul2 kan

aku x gemo lak acar buah nih...mmg x pndai mkn nape tah

rizz on July 10, 2009 at 1:24 PM said...

sedapnyaaaaaaaa!

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 1:33 PM said...

neeza : potong2. kalau beso.. nanti org tercekik.. mak aku kena saman.. ekekekekke

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 1:34 PM said...

ekekekkeeke rizz

Ayu on July 10, 2009 at 3:25 PM said...

ari sabtu esok la.. ada event apa?? kenduri ko ke ted?? hehhehe..

Softtouch [Hanim] on July 10, 2009 at 4:55 PM said...

mak aiii banyak nyer acar buah...nak buat kenduri kawin ker? adik nk kaiwn yer?...sedap yer mkn ngan roti? akak xbape mkn sgt acar ni..he he he

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 6:56 PM said...

ayu : InsyaAllah.. ekekekekke..

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 6:57 PM said...

ekekekkeke.. 15kg je hanim... eh eh.. banyaklah tu ek..

ustazah dyLLa said...

sedap ni...mkn ngn nsi minyak...pastu jdi org minyak...hahahaha

<< s| tED| >> on July 10, 2009 at 11:34 PM said...

ekekekekkee.. sedap makan ngan nasik minyak orang lah...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting