Wednesday, July 01, 2009

akU SuDah h|Lang akaL!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 1:21 PM
Jangan abaikan tajuk di atas! Aku memang sudah hilang akal! Tetapi...
Tetapi apa ya? Aku masih waras! Masih boleh berfikir! Masih siuman!!
Aku cuma sudah hilang akal untuk menaip! Tajuk apa yang aku nak buat ni?

Mari bermain Konda-Kondi??
Eh! Eh! Dah lama tak bermain permainan ini!! Galah Panjang?? Ye ye! Ini juga!!
Apa lagi ya? Baling selipar?? Atau pun baling tin? Aku selalu menangis bila main baling-baling ni. Sebab aku akan selalu kena jaga tempat yang di baling. Secara tak langsung aku juga akan di baling!! Zalimkan? Bila aku menangis, aku akan merajuk tetapi cepat-cepat akan di pujuk sebab mereka tak cukup 'korum' nak bermain kalau aku terus lari balik ke rumah!! Ha ha ha!!

Ting ting! Ya! Kalau sekarang aku main permainan ni, aku sudah tentu akan tercungap-cungap untuk melompat-lompat! Maklumlah! Aku bukan ringan 26kg macam zaman kanak-kanak lagi!

Apa lagi permainan waktu kecil ya..? Baling guli? Okey! Yang ini aku masih tak dapat nak lupakan 'skill' membalingnya. Kenapa ya kita perlu menggosok-gosokkan guli itu sesama sendiri sebelum membaling? Kamu jangan kata kamu tak pernah buat!! Semua orang amal 'skill' yang sama! Ha ha ha ha! Tapi yang seronoknya kalau menang guli itu betul-betul boleh di bawa pulang ke rumah. Bukan main olok-olok, menang kemudian pulangkan semula guli kawan kamu!
Hik hik hik.

Main sembunyi-sembunyi? Orang-orang tua cakap, tak elok main sembunyi-sembunyi nanti betul-betul bunian datang sembunyikan? Alah.. takda maknanya. Mak ayah kita dulu cuma tak mahu kita masuk bersembunyi di tempat-tempat yang tidak sepatutnya. Contohnya seperti dalam reban ayam mak kamu! Ha ha ha!!

Okey! Okey! Aku tak boleh nak fikir permainan apa lagi zaman kanak-kanak dulu! Andai kamu rasa zaman kanak-kanak kamu dan aku tidak banyak bezanya. Mari kongsikan apa lagi jenis permainan yang ada dulu.

Nota kakitanganku : Sekarang memang dah tak wujud lagi rasanya. Mana ada budak-budak main konda-kondi? Galah panjang? Guli pun sekarang susah nak cari!!


8 kUs-kUs:

ashie023 on July 1, 2009 at 5:26 PM said...

engko x penah kene agaknye, main sembunyi2 pahtu kene sembunyi ngan bunian..kang aku cerita aku nye, kejut ko...hehhe

tp jaman kanak2, aku ske main masak2..tp smpai skrg x tau masak..

pahtu ske main galah panjang kat skolah dolu, masa tu aku tahun 3...pergh..hengat lagi tuh..

Anya on July 1, 2009 at 6:24 PM said...

Have a nice and lovely day ^__^

Kareltje =^.^=
Anya :)

TE-ARE |DIAMOND|™ on July 1, 2009 at 7:19 PM said...

betullah sis tedi... teringat dulu permainan ni semua ms kecik2... yg x tahan tu, main guli sebelum baling, kena ketuk2 antara guli tu... wakakaka... skrg if blk kg pun jarang tgk new generation main permainan2 tu...

*baru ku sedari diriku meningkat remaja & penulis N3 ini meningkat remaja purba... ekekeke (gurau jer!!)

<< s| tED| >> on July 1, 2009 at 7:48 PM said...

dak ashie : Ko pernah ken sorok dgn bunia ke? Cite lah!!

Anya: Thank's you!!

te-are : TgK! Betulkan. gesel2 dulu guli tu kan? Ha ha ha ha

Ceh ceh ceh!! Den lom purba tau!

Nakamura Kazuki on July 1, 2009 at 8:41 PM said...

main ting ting, rounders, main galah panjang, main police entry n macam2 lagila...so nostalgia

<< s| tED| >> on July 1, 2009 at 10:24 PM said...

yup!! Sayang seribu kali sayang.. kanak2 dah x kenal semua tu!!

Ena Qaisya on July 2, 2009 at 10:44 AM said...

takpe tedi.. nnt kiter men sume permainan tu ek.. aku pun windu nak men belaka tu ihiks..

<< s| tED| >> on July 2, 2009 at 11:47 AM said...

ekekeke! Itu pun kalau kita larat nak melompta2 lagik! hik hik hik

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting