Tuesday, July 21, 2009

Aku MemanG T|Dak PuaS Hat| BetuL dengAn 'JAGA' GeLap |n|!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 4:02 PM
Suara dia kalau marah budak-budak kalah suara cikgu disiplin. WTH!!
Kalau jadi JAGA jangan sesekali cuba mahu jadi cikgu pula. Aku yang jadi PT di sini pun tidak berani mahu marah budak-budak walaupun mereka buat bising atau apa-apa sekalipun. Biarlah. Nama pun budak-budak.
Isnin lepas seorang budak menangis sebab kena marah dengan JAGA. Mak dia datang ambil dia terus meraung-raung menangis. JAGA ini marah dia sebab sementara mahu tunggu mak dia datang, dia tak buat kerja rumah. Jadi JAGA ini ambil dan simpan buku dia. Apa hal pula kan? Suka hati budak itulah mahu melopong ke tertonggeng ke apa ke sementara tunggu mak dia datang. Kalau mahu nasihat sekalipun agak-agaklah sedikit.
Hari ini budak-budak main lari-lari, bergurau dengan kawan-kawan tiba-tiba terjatuh. Suara dia macam petir. Kamu faham kan dia berbangsa apa bila aku maksud 'gelap' di atas. Bukan dia mahu bantu, terpekik terlolong macam mati 'laki' marah budak yang jatuh.
Kamu siapa mahu marah macam itu sekali? Aku memang tidak puas hati. Sebab suara dia mengganggu konsentrasi aku bekerja.
Lebih baik kamu duduk di pagar dan sesekali buat rondaan sekeliling sekolah. Itu lebih baik dari asyik melilau tidak tentu hala buat kerja yang bukan tugas.

Aku memang 'hangin' dengan dia, jangan sampai aku hilang sabar dan bagi dia 'tamparan' hebat!!!
Hari ini dia 'kantoi' sebab buka komputer sekolah. Manakan tidak, dalam 'Folder My Document' ada gambar orang India. Bila tanya dia baru dia mengaku dia guna. Aku balik pukul 5.00 petang. Selepas dari waktu itu memang kakitangan yang lain sudah balik kecuali seorang PRA yang akan mengunci pintu. Beranikan dia? Kalau esok lusa komputer rosak, aku boleh salahkah dia!!
Nota kakitanganku : 'Entry' ini tidak menghina sesiapa. Jauh sekali memandang rendah kepada pekerjaan orang lain. Cuma, masing-masing buat kerja sendiri sudah. Pelik atau tidak, kalau aku seorang PT tiba-tiba ingin masuk mengajar di kelas?? Okey! Cikgu boleh duduk di kerusi saya!!

19 kUs-kUs:

anaklaut on July 21, 2009 at 5:03 PM said...

salam..

ya meamng tak patut jaga wat mcm tu..nak lebih2 lak..

kalau kat sekolah saya, jaga mcm ni, dah dipanggil dah..

ZARA 札拉 on July 21, 2009 at 5:39 PM said...

hahahha..

pelik dol..

cuba aku seorang guru tetiba menjeadi pembunuh otak kanak2?

hahaha~

eyena on July 21, 2009 at 5:44 PM said...

hahaiii sama laa kita tak puas hati kat guard.. is is is..patutnya diaorg kena laa jalankan tugas dengan bijaksana. ahaii.. macam2.. sabar je laa kan.. ayaiii

ashie023 on July 21, 2009 at 5:45 PM said...

eeee..apa punye jaga daaa...aku dolu kat skolah, aku jadik penyelaras bilik TV..pagi2 slalu tgk kunci mangga tuh cam lain, pahtu cam ader org masuk je,..aku konpius tul, rupa2nye pecah tembelang, ..satu ari aku masuk bilik TV skolah, ader kot jaga..mehehhe..bangsat tul...

skrg nih, jaga pong cam x menjaga lah..pahtu kalu tugas org len cepat je nk buat, tugas dier ..dier buat dek je..kerana nk balik awal nye pasal, dier pegi kunci pintu awal..ape kejadah..

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 6:32 PM said...

anaklaut : jaga ni macam banyak lemak lah. saya mula-mula memang ok juga dengan.. tapi lama-lama naik menyampah pula. terlebih sudah!

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 6:33 PM said...

dak zara : apakah maksud dengan pembunuh otak kanak-kanak itu?

messyremo on July 21, 2009 at 6:36 PM said...

lorr..

aku rase jaga tu ade shot sket kat otak tu..

aku rase ashie bole baiki kot kerosakan tu..haha

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 6:42 PM said...

yo lah dak ashie.. jaga ni siap boleh tolong cop buku sekolah lagi.. ha ha ha.. so cikgu2 un amek kesempatanlah.. ha ha ha

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 6:43 PM said...

eyena : sepatutnya mereka hanya kena buat tugas yang memang jadi tanggungjawab mereka je lah. tak perlu nak susah buat kerja orang lain..

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 6:44 PM said...

banyaklah ko messy : aku rasa lak jaga tu dulu cita-cita nak jadi cikgu kot..

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 6:45 PM said...

banyaklah ko messy : aku rasa lak jaga tu dulu cita-cita nak jadi cikgu kot..

ustazah dyLLa on July 21, 2009 at 6:59 PM said...

JAGA tuh punyai masalah teknikal...sjak dr kecil dia sntiasa xpuah ati ngn sape2...dia kna g fisiotrapi n kna scan virus dlm bdn dia...pastu rendamkan dia dlm clorox supaya "gelap" menjdi "terang"...gunakan formula 1 supaya ketegangan n keupayaan kepoweran teknik di atas berkesan ngn cpt...jgn lupa taruh sedikit cuka n AJINAMOTO...


p/s: sila ulangi proses di atas berulang kali jika xde perubahan...sekian, terima kasih.

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 7:30 PM said...

wah wah wah.. suka2 je nak cloroxkan anak orang ek dylla..

GRuNGe on July 21, 2009 at 7:30 PM said...

Hmmmm, aku pernah menghadapi Pak Guard yang ampes masa study dulu. Rasa macam nak bertumbuk jer dah dengan dia. Kalau tak pk aku lum grad, memang aku tumbuk.

Bayangkan, nak g library hari Jumaat pakai baju melayu, dia suruh aku tuck in baju melayu tu. Dia kata undang-undang. Adeh, bengang dan hangin aku. Nak jer aku cakap dengan dia, lenkali, suruh la bebudak pakai sari tuck in baju. Tapi tak terkeluar kata-kata tu.

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 7:41 PM said...

ha ha ha.. jap aku bayangkan baju melayu di tuck in.. apa rupanya.. melayu ke guard tu? cuba suruh dia tuck in baju sendiri..

agak-agaklah kan.. kadang-kadang over derang melampau-lampau lak..

terlebih sudah

[z@ck] on July 21, 2009 at 8:08 PM said...

jaga kain sndiri sudah le..
jgn nyibuk hal org len kn..
=P

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 8:19 PM said...

ye lah zack.. alahai...

Aiydalela on July 21, 2009 at 8:43 PM said...

dulu cita2 dia nak jadi Cekgu Desplen kot..tu psl jd cmtu...heheheh..

<< s| tED| >> on July 21, 2009 at 9:00 PM said...

kemungkinan besar tu. ha ha ha ha. dapat jd jaga sekolah pun dah kira ok dah..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting