Friday, June 18, 2010

TanGisaN TiGa oranG ManusIa

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:34 AM
Suatu hari, seorang perempuan tua menerima surat daripada anak lelakinya yang tingal jauh daripadanya. Oleh kerana dia tidak tahu membaca, perempuan tua itu duduk menunggu di pemukaan pintu kalau-kalau ada sesiapa yang lalu-lalang untuk membacakan surat tersebut.

Tidak lama kemudian, lalulah seorang perajurit. Apabila perajurit itu membaca surat tersebut, air matanya berlinangan dan perajurit menangis dengan kesalnya.

"Sesuatu yang tidak baik menimpa anakku ?" tanya perempuan tua itu terkejut.

Tetapi perajurit itu hanya menangis semakin kuat.

Kasihan, perempuan tua itu menyangka sesuatu yang buruk telah menimpa anaknya. Melihat kelakuan perajurit itu dia pun turut menangis.

Tidak lama kemudian lalu seorang penjaja. Apabila dilihatnya perempuan tua dan perajurit itu sedang menangis, dia pun duduk bersama-sama mereka dan turut menangis.

Seorang lelaki yang lalu kemudiannya, bertanya sebab mereka menangis.

Penjaja itu orang pertama yang menjawab soalan lelaki tersebut, "Setahun yang lalu saya berniaga periuk belanga. Oleh kerana nasib saya malang, semua peniagaan saya rugi, saya memecahkan semua barang itu. Ketika itu saya merasa hendak menangis tetapi saya batalkan kerana pada masa itu sibuk mencari jalan memperbaiki perniagaan saya yang rugi itu. Kebetulan hari ini, apabila saya melihat kedua orang ini sedang menangis saya teringatkan yang saya belum lagi menangis. Jadi saya pun memutuskan untuk turut sama menangis."

Perempuan tua itu pula berkata, "saya menerima surat daripada anak lelaki saya dan apabila saya meminta perajurit itu membacakannya kerana saya tidak tahu membaca, tiba-tiba dia menangis. Tentu berita yang tidak baik yang dibawa oleh surat itu. Sebab itu lah saya menangis."

Akhirnya perajurit itu membuka mulutnya untuk bercerita. Sebenarnya semasa saya muda-muda dulu, saya tidak berminat membaca. Sebab itu lah sekarang saya tidak dapat membaca surat ini. Saya merasa malu akan diri saya. Sebab itulah saya menangis."





17 kUs-kUs:

nIsYa on June 18, 2010 at 2:56 AM said...

dah agak dah. mesti dia taktau membaca hehee

Amal on June 18, 2010 at 3:10 AM said...

hahaha. bongek nya! hahaha

nj on June 18, 2010 at 3:19 AM said...

adoiii...memalam dah terkena...nak nangis rasanya...huhuhu

Acik Erna on June 18, 2010 at 7:17 AM said...

tedi..betul kata nj..pagi2 akak dah terkena..

sarah shafie on June 18, 2010 at 7:19 AM said...

owh..sbb tk reti baca rupanya..ehhe

Watierman on June 18, 2010 at 7:59 AM said...

Hampeh tul la!

mama affan on June 18, 2010 at 8:08 AM said...

moral : kesian perempuan tua itu..menangis x pasai2..

perajurit 2 x pandai baca? eh, zaman dulu ker ni?

huhu..

Shamrin Mat Janih on June 18, 2010 at 8:12 AM said...

Kesimpulannya, berilmu itu penting.

m4rilyn on June 18, 2010 at 8:13 AM said...

citt lu

CEOMesinTaip on June 18, 2010 at 8:25 AM said...

hahahahaha...terapi dipagi hari....

Unknown on June 18, 2010 at 8:29 AM said...

hahahaha...unik!!lwak la tedi...tlg cakap kamu yg tulis!hehehe..

Just a random girl... on June 18, 2010 at 8:48 AM said...

nice story tedi, love it!

m.q on June 18, 2010 at 8:52 AM said...

hahaha..masing2 salah sangka

meowwmania on June 18, 2010 at 9:21 AM said...

moral of the stori, membaca amalan mulia hohoh..

Softtouch [Hanim] on June 18, 2010 at 9:45 AM said...

adoi..jd parajurit tp xtau baca..he he he..so jadikana membaca amalan kita..:)

niesz on June 18, 2010 at 10:33 AM said...

la..sian nye die..

Anonymous said...

haha! sadis btul citer ni..
saspen jerr.. :D

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting