Wednesday, June 23, 2010

BiLa PeremPuaN CanTik BerTuDunG JaDi BaTu aPi : TiDak semUa oranG Macam kamU BerDua. TeGuraN Di anGGaP BerLaGak BaGus! Okey!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 4:14 PM
Photobucket

Puncanya dari ayat ini.

Photobucket

Komen pertama aku.

Photobucket

Seterusnya di jawab begini.

Photobucket

Seterusnya dengan status baru yang ini.

Dalam Facebook kita akan jumpa dengan pelbagai jenis manusia. Ingat lagi 'entry' 'Babi Adalah Ayah Aku'?

Salah satu contoh manusia yang psiko!

Semalam jumpa seorang lagi. Dialog adalah seperti di atas. Yang batu api cakap 'semuanya pura-pura bagus itu' adalah seorang perempuan cantik yang bertudung. Cantik di dalam gambar maksud aku. Di luar aku tidak tahu. Naik segan aku membaca ayat dia.

Mengapa perlu di samakan orang lain dengan diri kamu yang 'pura-pura bagus?' Kamu sendiri sudah membuka pekung di dada yang selama ini kamu berpura-pura dengan kawan-kawan maya yang lain. Aduhai perempuan. Membela kawan itu boleh, tapi tolong jangan rendahkan maruah sendiri.

Guna akal ketika menaip. Jangan nampak bodoh. Mungkin kamu suka berpura-pura. Aku tidak. Mungkin dengan mencarut dan memaki segala buat kamu tidak hipokrit. Tapi bagi aku jangan tunjukkan sikap negatif kamu pada umum terlampau sangat. Orang akan jadi tidak hormat kecuali rakan-rakan terdekat kamu yang sudah biasa dengan maki hamun dan sumpah seranah.

Betul ke dunia maya ini semuanya penuh kepura-puraan? Semuanya?

Nota kakitanganku : Aku cuma batu lesung!





53 kUs-kUs:

Jard The Great on June 23, 2010 at 2:15 PM said...

kesopanan org melayu? hilang...

Salmia on June 23, 2010 at 2:19 PM said...

susah juga jika orang anggap dia boleh buat ikut kepala dia je. di tegur sekali tak endah, biar saja mereka. tugas kita selesai

a.z.r.i.n.a.03.07 on June 23, 2010 at 2:20 PM said...

huissh..panas-panas!
balik kena tengok ni..


mana perginya sopan seorang wanita..

dotblogspotdotkom on June 23, 2010 at 2:21 PM said...

rupanye pesbuk nih adalah cermnin diri mereka.... baru le kita tau perangai mereka ye... huhuhu...

yahudi tak perlu hantar bala tentera utk memusnahkan orang islam..... cukup le sekadar menghantar rombongan artis.... rokok sebatang dan juga febuk.... maka terserlah le akan kepincangan orang islam...

moga ALLAH memberi pertunjuk kepada aku agar tidak lalai....

ctpayong on June 23, 2010 at 2:22 PM said...

alaa ted..mungkin dah kebiasaan gitu, jadi dah tak ade kekok dan segan silu.

p/s: jgn kasi anak2 baca. tak elok.

~LP Lum~ on June 23, 2010 at 2:26 PM said...

salam tedi~

huhuhu.. xsemua yg berada di dlm alam maya ini mcm pompuan yg di ceritakan... :)

ada gak yg benar2 ikhlas nak berkwn di alam maya nie.. tanpa mempunyai sebarang motif atau niat yg terselindung... :)

Hazzy Ishak on June 23, 2010 at 2:27 PM said...

melayu mudah lupa kot
aishhh ni lah jadinya bila tak pikir dulu baru bercakap

aNiSa hANg tUaH on June 23, 2010 at 2:30 PM said...

hamboi..
cunnye bahase
entah macam mane la wajah bebudak tu

haih...
cili baru tau
hee

MiYOKO TACHIBANA on June 23, 2010 at 2:33 PM said...

teruknye mencarut camtu..

da lama tak dngr org2 mencarut nii...

relevan on June 23, 2010 at 2:37 PM said...

Tu lah..naip ikut sedap jari bukan ikut sedap hati..

makdara terdiva on June 23, 2010 at 2:39 PM said...

suka2 ati jer la dorang ni..buat malu pmpuan melayu jer..heh!

deena awanis on June 23, 2010 at 2:43 PM said...

memang ader orang jenis camtu..gaduh laki bini pun boleh kuar segala perkataan..pastu baik balik..x paham aku!!

emma on June 23, 2010 at 2:43 PM said...

teruk gile org tu. mintak2 takdela dpt kwn yg mcm tu. amin...

m4rilyn on June 23, 2010 at 2:43 PM said...

kalo aku comment musti bias. baik diam

akan tetapi.
bangang yang amat.
sbb orang beragama lain akn pk..cane nie perangai muslimah bertudung?

tp tu cara dia melepaskan tensi..kot..ngan cara tak matang

wallahuallam

sueanne on June 23, 2010 at 2:46 PM said...

apa perasaan pompuan tue erk?..
Bangga kut?..

Adehhhh...Mencemarkan penilaian terhadap orang bertudung jek..huhu...

~aSHa~ on June 23, 2010 at 2:57 PM said...

sy pun dah kena dan buat report polis pasal lebih kurang gini ar.....takde adab sopan..hilang budi bahasa...

nj on June 23, 2010 at 3:00 PM said...

sitedi...

bagus juga topik relate ngan FB ni...nak tulis juga, sebab ada juga penulisan kurang manis dipaparkan di status FB...tak sedap nak baca...tapi wonder gak...masa menulis tu mereka ini tidak fikirkah?? mana perginya kewarasan yang ada atau saje nak tunjuk dalam FB yang diri hebat?? wallahuallam...

Misz Pinkie Winkie on June 23, 2010 at 3:03 PM said...

erm..ntahlah tedi susah nak cakap.
masing-masing dah besar tapie akal tiada.
aduhai..dunia alam maya.

h a n i e on June 23, 2010 at 3:03 PM said...
This comment has been removed by the author.
h a n i e on June 23, 2010 at 3:04 PM said...

setuju dgn dotblogspotdotkom..fb ni cerminan diri kita. jgnlah pikir di dunia maya tak perlu jaga tingkah laku...

haihh =_="

Frodo Baggins on June 23, 2010 at 3:07 PM said...

wa cuma melukut di tepi gantang ...


>>___<<



hail pakcik dot!!!!

syaf on June 23, 2010 at 3:07 PM said...

hurm.....teksi!!!

mier@merr on June 23, 2010 at 3:16 PM said...

aku cuma batu belaj batu bertangkup!!

Hana Faza-same person on June 23, 2010 at 3:25 PM said...

sedih orang skrg pantang ditegur dinasihat :(

da[Y]un on June 23, 2010 at 3:36 PM said...

manusia...
terlajak pearahu boleh undur lagi..tp kalo terlajak kata sendiri mo ingat la. Allah dah berikan akal tuk berfikir, tersearah kpd kita nak guna ke jln yg positif or negatif!
wallahua'lam :)

pakcikLie on June 23, 2010 at 3:42 PM said...

sebab tak bersemuka..alam maya sja , kalu depan2 mungkin tak jd cmnie...ckp lbh kuang bagai..

maiyah on June 23, 2010 at 3:43 PM said...

org camni ckp camna pun x msuk sbb dia rasa dia betul..

ejaMaria on June 23, 2010 at 3:45 PM said...

dia tak sempat hayati rukunnegara 'KESOPANAN & KESUSILAAN' itu je...

sI tEDI on June 23, 2010 at 3:46 PM said...

mmg allout berjalan ni kak.
s
eronoklah budak2

Azura Ani Salaim on June 23, 2010 at 3:51 PM said...

so arrogant, ish ish ish!

Rara Nasiha on June 23, 2010 at 4:24 PM said...

boleh dikatakan kebanyakkannya bpura2 di alam maya ni..

Ery Farieha on June 23, 2010 at 4:28 PM said...

dorg ni mmg x takot ape2 dah
suke suki je nak cakap ape
dunia2~

mrs jukogyu yg santek manis said...

aku jugak kadang2 tulis status marah kat fb..:)

cikAfro on June 23, 2010 at 4:38 PM said...

nak tulis status marah boleh tapi agak2 aa kan...mencarut habis2an segala mmg x patut ah...pastu bila org tegur ye bukanmain ckp kat situ terima kasih tp sentap sey trus buat status yg die bengang kene tegur...ape la..

Uruchimaru @ kf on June 23, 2010 at 4:49 PM said...

itu salah satu punce fb kita tutup !

kakchik on June 23, 2010 at 4:51 PM said...

salam ziarah dan salam kenal. kakchik tertarik nak membaca post ni masa nampak link di blog aSHa.

kesian dengan orang islam yang tidak segan mencarut segala. mungkin hanya kepala saja bertutup tapi hatinya tidak tertutup dari maksiat. mereka lupa setiap amalan termasuk menulis perkataan mencarut tetap juga dicatat oleh malaikat di kiri kanan.

semoga kita sentiasa beringat setiap patah yang kita tulis biarlah Allah tak marah.

wassalam.

~aSHa~ on June 23, 2010 at 5:06 PM said...

kakchik..sy plak by sms...tjk kat polis jadi bukti..

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on June 23, 2010 at 5:08 PM said...

huh
ada jugak org macam nii

kella on June 23, 2010 at 5:11 PM said...

hmmm... hilang sudah harga diri..
aku juga kesal dengan wanita seperti ini.. aku juga ingin sentiasa beringat..

Anonymous said...

firstly,maaf kalo kta2 sy t mnyinggung mn2 phak..
xsalah pmpn pkai tudung...tudung tu satu kwajipan ntk smue pmpn islam..
mmg xsmue pmpn baik...baik n jahat kn dr ht,xksah la ssape pn..ht bersih pwatakn baik tselah bkn salah btdung atau tidak...juz bg pandangan:)
org jhat blh brubah baik apatah lg org jhat pn leh ubah jd baik
adalah manis kalo kt mendoakan mereka dberi ptunjuk n hdup dlm kbahagiaan hidup oleh NYA ;)
ukhuwah fillah abadan abada
v(*-*)v

LiNda on June 23, 2010 at 5:44 PM said...

Berhati-hati ketika berkata .

HonEyBuNNy on June 23, 2010 at 5:52 PM said...

Masya AlLah...terkejut nya bca ayat2 mereka....moga mereka semua insaf...budi bahasa budaya kita...;-)

Softtouch [Hanim] on June 23, 2010 at 6:00 PM said...

dorang ni xmalu ker tulis cenggitu...kaluxnak hipokrit pun jgnlah outspoken sgt mcm tu...malu jer

aNIe on June 23, 2010 at 6:02 PM said...

tEDl...akak memang paling pantang orang mencarut2 dikhalayak ramai...biarpun di fesbuk...ianya cerminan diri kita.

Kalau ye pun nak marah nak maki2...marah dan maki lah sendiri2...jgn dipaparkan sikap negatif itu.

Ini bukan hipokrit namanya tapi kita diminta untuk menjaga tutur kata kita...kalau yang dikeluarkan tu sesuatu yang tak baik...baik kita diam aje.

Mengganggap orang lain berpura2 adalah kerana sikap itu memang ada padanya...

Cik Akma on June 23, 2010 at 6:29 PM said...

agreed. kalo dah tu sikap diorg sume if mencarut tu tak hipokrit. tapi siyesli mencarut nampak sgt tak manis. apetah lagi wanita. ermm~

cik elina on June 23, 2010 at 6:53 PM said...

berhati-hati ktika mngeluarkan kata-kata.
sbb kata-kata melambangkan peribadi.
sama jugak lah klau status di fb,atau mna2,klau dh guna ayat mencarut2,org akan pkir negatif.
jadi,jgn disalahkan org jika timbul mcm2 cerita negatif tentang diri.
kan ?
sekadar pendapat budak2..
:)

FatinZol on June 23, 2010 at 6:55 PM said...

woooo....
adoi..bahasa,x menahan...

susah betol la orang emo2 kt fb nih..
dah la update status 5 minit sekali,pastu status lak emo smcm jek..bahasa jgn ckp la..

nk remove dari fren,tkot terasa ati lak..

last2,aku hide ko sudayh laaaaa...

hehehee

niesz on June 23, 2010 at 7:37 PM said...

xsenonoh nye prngai..pling benci org yg ckp mencarut mcm tu..nmpk sgt iman tu cetek..

Wanita Mutalib on June 23, 2010 at 8:49 PM said...

ish maluuu..

FarhanaDr on June 23, 2010 at 9:44 PM said...

Nak cakap macam tu.. Errr.. Rasenye segan kot.. Malu dengan orang keliling..

Khairul Azmi on June 24, 2010 at 1:48 AM said...

erm..susah btol ngn dunia skrg ni..setuju dgn komen anynomous...

PinQib on June 24, 2010 at 3:02 AM said...

giler.. brani.. ish3.. da la samw2 mlayu..wat malu jer

Koyuki on June 24, 2010 at 8:28 AM said...

malunya dengan sikap perempuan yang
mencarut sana sini..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting