Saturday, June 19, 2010

ImaM BarU...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:53 AM
Ada seorang pemuda yang bermusafir. Pada suatu hari beliau tiba disebuah kampung pada ketika samar-samar senja. Ketika itu waktu Maghrib hampir tiba.

Beliau mengambil keputusan untuk singgah si surau dikampung tersebut untuk menunaikan solat Maghrib. disurau terdapat beberapa jemaah sedang menunggu untuk menunaikan solat. Si pemuda ini pun terus menukar pakaian dan mengambil wuduk dan seterusnya menyertai para jemaah untuk solat.

Setelah beberapa ketika sipemuda ini pun berkata "Bukankah dah masuk waktu ni... kenapa kita masih belum solat?"

"Kita sedang menunggu Imam" sahut salah seorang jemaah.

Setelah beberapa minit menunggu dan si Imam tidak juga muncul, ketika ini sipemuda pun berkata "waktu dah nak habis, eloklah kita solat dulu".

Para jemaah bersetuju dan bersepakat untuk mmemilih sipemuda itu menjadi imam.

Sebenarnya itulah kali pertama pemuda itu mengimamkan sesuatu solat, namun dek kerana segan, dia tidak beritahu jemaah lain.

Beliau pun terus mengambil tempat imam dan memulakan solat. "Allah Hu Akbar", beliau memulakan takbiratulikhram dan diikuti oleh para makmum. Selepas itu beliau terus membaca doa iftitah.

Kemudian, dengan suara nyaring belaui terus membaca,"Bismillahhirahmanirahim. Waddhuha. Wallai...". Tiba-tiba kedengaran makmum dibelakang menyahut'"Subhanallah!". Beliau terus berhenti membaca dan berkat dalam hati," Mungkin bacaan aku tidak betul."
Kemudian beliau berdehem sambil membetulkan anak tekak dan memulakan sekali lagi,"Bismillahirahmanirahim. Waaadhuuhaa. Wall...." Sekali lagi kedengaran makmum menyahut "Subhanallah."
Beliau terus berhenti membaca dan berkata dalam hati lagi."Apa lagi yang salah? Mungkin aku perlu nipiskan lagi sebutan agaknya. Prihatin betul jemaah disini."

Beliau kemudian memulakan sekali lagi dengan membaca,"Bismillahirahmanirahim. Waaaaadddhuuuuhaaaa. Wallai..."
"Subhanallah!", sekali lagi makmum menyahut.

Olahkerana tidak berpuashati, sipemuda terus berpusing dan mengadap makmum dan berkata,"Kenapa! Apa salahnya. Apa yang tak betulnya?.

Makmum pula serentak menjawab,"Fatihahnya mana!"





16 kUs-kUs:

aNiSa hANg tUaH on June 19, 2010 at 12:45 AM said...

heee
imam oh imamm

sHaiRA haIFA on June 19, 2010 at 12:59 AM said...

hehe.,

oranglidi said...

imam muda ke tu?

deena awanis on June 19, 2010 at 1:03 AM said...

tu namanyer terlebih konfiden!!hikhik

zino on June 19, 2010 at 1:25 AM said...

moral of the story.. terus menuntut ilmu..utk kebaikan diri sendiri dan orang lain..

ashie023 on June 19, 2010 at 1:26 AM said...

erk..alahai..

ctpayong said...

kesimpulannya...marilah beramai-ramai meramaikan penonton "imam muda"...hehehe

mier@merr on June 19, 2010 at 3:15 AM said...

eksaited sgt jadi imam tuh...

dotblogspotdotkom on June 19, 2010 at 5:53 AM said...

tu la pasai nye... x betul

azuan on June 19, 2010 at 7:27 AM said...

yang wajibnya tinggal ekeke~

iqbalsyarie on June 19, 2010 at 7:42 AM said...

yg ni mmg bahaya....imam tu bukannya boleh sambereno(betul ke saya eja?).Utk pengetahuan Tedi dan kawan-kawan,ada satu hadis yg menceritakan pasal syarat menjadi imam.

1-Org yg paling rapat dgn Quran-ertinya,bacaan dia bagus,lancar dan tepat sebutannya

2-Org yg paling mahir dgn sunnah-org yg ada ilmu.

3-Org yg lebih awal berhijrah-maksdunya ialah org yg lenih awal mendiami sesebuah kawasan permunahan sbg contoh

4-faktor umur-baru la umur memaikan peranan~org tua is better..tapi still di ranking ke empat.

Sbnrnya ada dlm 1 kitab tu,ada disebutkan 10 ciri imam.Termasuk la hensem..terkejut gak saya,apa kena mengena hensem dgn menjadi imam...haha


Sory tedi!terpanjang pulak~~

sarah shafie on June 19, 2010 at 7:57 AM said...

hehe..trtinggal lak fatihah..

Lya Colours on June 19, 2010 at 8:18 AM said...

haha macam2 la imam ni

relevan on June 19, 2010 at 8:26 AM said...

Tengok orang Muda jadi Imam pun sudah boleh lupa..macam mana ni..?

redNing on June 19, 2010 at 9:07 AM said...

nasib baik dia x jawab..anak sape plak fatihah tu

qaseh on June 19, 2010 at 9:23 AM said...

terlampau yakin utk jadi imam...jadi benda yg wajib baca pun terlupa...kelakar sgt

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting