Sunday, June 13, 2010

'Kakak! KenaPa TiDak amBiL Ikan KucInG? KeDai suDah MahU TuTuP Lor....'

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:48 PM
Setelah berfikir aku mengambil keputusan untuk melanggan semula ikan kucing? Kamu pernah makan Ikan Kucing? Aku tidak pernah!

Ini bukan spesis ikan jenama kucing tapi ikan untuk kucing. Sejak Dak Oyen hilang dan Dak Utih mati aku sudah berhenti beli ikan untuk di rebus. Beli makanan tin sahaja. Tapi sejak Si Kurap ada sudah tidak larat beli dalam tin. Satu hari 1 tin seekor. 1 tin dalam RM 3.20 hingga RM 4.00 bergantung kepada jenama. Masaklah aku.

Jadi aku ambil semula ikan di tempat biasa yang aku ambil dulu.

Photobucket

Aku beli 5kilogram dan harganya RM 3.50 sekilo. Ikan kembung kecil.

Photobucket

Basuh tanpa siang aku masukkan dalam beberapa bungkus plastik tanpa di rebus terlebih dahulu dan simpan dalam bahagian sejuk beku. Jika mahu guna, ambil sebungkus, rendam dan rebus.

Photobucket

Ini yang sudah siap di rebus. Sejukkan. Masukkan ke dalam plastik. Sumbat dalam peti sejuk. Dak Itam tidak kisah makan sejuk. Arwah Dak Utih dahulu dia tidak mahu. Aku keluarkan dari peti, rendam air panas baru dia makan.

Aku beri makan 4 kali sehari, pagi, tengah hari, petang serta malam dan setiap kali makan 2 ekor ikan. Kalau tidak kenyang Dak Itam akan sambung makan 'blackwood' dia. He he he he. Dak Itam memang pandai bawa diri.

Sekian. Laporan makanan budak-budak.

Nota kakitanganku : 5 kg tahanlah 1-2 minggu untuk 2 ekor kucing. 3 minggu pun boleh sebab Dak Itam selalu makan luar. :))




17 kUs-kUs:

aNiSa hANg tUaH on June 13, 2010 at 12:52 PM said...

ohoo
kak tedi beli sekaligus eyhh
ikan kembung lak tu
padan lah diorang jinak2,comel & manje
:)

Snowwhite Zone on June 13, 2010 at 1:29 PM said...

bulu pun cantikkk.... huhhh dah jantan dlm umah ni dah mjerit je...

Alimaz-Kembara Terasing on June 13, 2010 at 1:47 PM said...

Banyak tu tedi...kalau saya mahu dibuat kuah laksaaaa....ehehehheheh

cik bunbun on June 13, 2010 at 1:51 PM said...

banyk jugak yeh baik makan kucing? ngehngehhh,

~LP Lum~ on June 13, 2010 at 2:01 PM said...

salam tedi~

hehehe... dlu jiran aku yg beli kucing pun pgil ikan kembung kecik2 tu ikan kucing.. memula aku sgkakan ada ar nama ikan "ikan kucing".. :p

apa pun, dak itam dan dak kurap memang bertuah bertuankan ko ted... :)

semoga ko akan sentiasa di murahkan rezeki,... :)

fiq on June 13, 2010 at 2:03 PM said...

kucing kalau mkn ikan jenis ni bleh wat bulu dia cantik ek? nnt kalau saya bela kucing saya nk bg mkn ikan ni gak la.

siti murni ishak on June 13, 2010 at 2:14 PM said...

waaa...byk nye stok ikan.mesti penuh peti ais tedi..

NUNU EERA on June 13, 2010 at 2:26 PM said...

bgus dak itam pndai mkn luar.. xsusahkn tuan die..

maiyah on June 13, 2010 at 2:36 PM said...

mmg bgus bg ikan rebus.. cuma perlu msak dan buat apa yg patut.. jimat wang biar kene keje skat ngeee

saya_arief on June 13, 2010 at 2:47 PM said...

kucing suke makan ikan..

aNIe on June 13, 2010 at 2:48 PM said...

Ikan ntuk kucing memang kena rebus...kalau digoreng...bulu dia gugur...si lolly akak makan makanan peket je...tak pandai makan ikan...sebab dari kecik makan itu je....

Afnie Roslan on June 13, 2010 at 2:48 PM said...

sama la...tp ku ayahku yang buat semua...syg dia kat kucing tu dah sm syg kat ank2...

kdg2 siap call tnya kucing dah mkn ke blom....anak2 dia kata dah besar panjang..ada mulut blh ckp..hehheheh...kdg2 skit ati jgk tp lama2 jd lawak...

lgpun ikan yg direbus elok dari ikan yang d goreng...

SHAKIRA & WAKA WAKA

deena awanis on June 13, 2010 at 3:43 PM said...

kagum ngan pembela kucing tegar cam ko neh tedi..makanan kucing pun dah bape sebulan ek...

aku tolong tang belai2 je..tang nguruskan taik tu yang lemah..tu pasal malas nak bela..hehhe

Roronoa Zoro on June 13, 2010 at 4:48 PM said...

wohoo.. tips bagi makan kucing.. hehe

Yatre Hayati on June 13, 2010 at 6:44 PM said...

banyaknya ikan..macam nak buat laksa jer...heee

Juz Call Me Sharz on June 13, 2010 at 8:12 PM said...

dulu mase duduk tempat lama bela kucing banyak bagi mkn ikan rebus..
tapi mak yg belikan utk budak2 tue..
skrg kucing ade sekor beli kibbles je..baby pon xreti nak mkn ikan rebus,ayam rebus.kene suap baru la mkn..rindu nak bela kucing byk2...huhu..

e.t.t.y on June 14, 2010 at 3:36 PM said...

mak aih, macam nk masak utk kenduri ikan tu.

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting