Sunday, March 07, 2010

UJiaN ALLAH MenGuJi KeiManan HaTi...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 10:20 PM
Ayat pertama yang emak sebut selepas melihat tubuh kaku Dak Utih ialah 'Satu-satu Allah uji kamu! Selepas Dak Oyen hilang, Dak Kimo pula hilang mata. Ini Dak Utih pula.'

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3 .

Allah menguji manusia untuk melihat sejauh mana keimanan kita kepada-Nya. Bila aku rasa aku ingin terjatuh aku baru sedar aku belum cukup beriman untuk redha terima kematian Dak Utih tanpa airmata. Dan aku perlu sedar ada mereka yang lebih berat lagi ujiannya.

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -Surah Al-Baqarah ayat 286 .

Ini adalah ujian kecil buatku. Allah menguji aku sesuai dengan tahap kesanggupanku menerimanya.

Kata emak, 'Takpe. Kita dah jaga dia. Dah bagi dia makan. Dia tidak sakit. Dia tidak susahkan kita. Allah ambil nyawanya sekejap sahaja. Sudah ajal dia.'

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." - Surah Al-Imran ayat 139.

Bila teringatkan keletah Dak Utih, aku selalu menarik nafas panjang-panjang dan lepas! Rasa sebak dalam hati aku tahan. Walau selalunya aku akan tewas, tapi aku selalu fikir positif. Aku baru kehilangan anak kucing, bagaimana orang yang kehilangan anak kandung?

Aku terima ujian-Mu Ya Allah yang silih berganti ini.

Nota kakitanganku : Maaf andai kamu bosan dengan 'entry' aku kebelakangan ini.





22 kUs-kUs:

sueanne on March 7, 2010 at 5:35 PM said...

Betul tue beb..alwiz think positive dengan apa yg berlaku..apa yang berlaku mesti ada hikmahNya..mesti ada tujuanNyA..semakin banyak dugaan, semakin banyak benda yang kita akan belajar dari dugaan tue..just terima..terima n terima dengan hati yang tabah tau beb..

ku mendoakan semoga dirimu semakin tabah selepas ini..aminn..

take care beb..

Watierman, rmanbkr on March 7, 2010 at 5:40 PM said...

Salam Dik...luahkan...kami sekeluarga hanya mampu mendengar dan membaca rintihan mu Dik....sesungguhnya dugaan ini amat berat....kerana Dak Utih sudah sebahagian dari kehidupanmu Dik...
Namun bahagian itu juga telah sedikit sebanyak mencuit hati insan lain di ruangan kecil kamu ini....dan ketiadaannya tetap kami rasai...
Kamu harus redha....dan kami juga akan belajar....mengimbau kenangan dan keletah nakal kamu bersama dalam Dak Utih.....biarlah ia menjadi kenangan terindah dalam lipatan sejarah hidup kita semua....
Jangan risau...untuk meluahkan Dik..Akak akan terus menyokong kamu supaya kamu dapat berdiri teguh....kerana bahagian dari kehidupanmu yang baru pergi itu...akan memerlukan masa untuk kamu bangun kembali ....berdiri tegak dan teguh...ceria dan tenang seperti sebelumnya...ambillah seberapa banyak masa yang kamu perlu Dik....you know where you can reach me....my HP no is published at my blog...and I will always make time for you if you need to talk.....Akak hanya mampu mendengar jika kamu sudi meluahkan kesedihan mu Dik....because...Sis you are part of mylife....take care ya...!

♫ ♥ farah ada ♫ ♥ on March 7, 2010 at 5:41 PM said...

sabar dan tabah kak..

white rose on March 7, 2010 at 5:47 PM said...

begitulah ujian dari NYA...bukan ringan nk dipikirkan...
ingatlah mengapa sesuatu perkara berlaku tanpa kita duga, mesti ade sebab...

sabar ye kak...

MyaFiza on March 7, 2010 at 5:53 PM said...

ini semua dugaan...
yang pergi tetap pergi...
moga tedi tabah hadapi dugaan ini...

sueanne on March 7, 2010 at 5:53 PM said...

sokong kata kwatie tue beb..Dak utih tue dah menjadi kenangan buat kita semua..kenangan yang amat manis untuk diungkapkan..

keletahnye + possing nye + cerita yg dibuat oleh kamu beb = memang membuatkan kami percaya yang dak utih tue berkomunikasi ngn kamu beb..itu yang best tue..

tapi..tue la..kenangan yang tinggal kenangan..kenangan yang ditinggalkan oleh dak utih..yang merapatkan ukhuwah antara kita satu sama lain..

p/s : rindu ngn tawa mu beb..tawa yang mengekek-ngekek...semoga dirimu bangkit kembali..

Kengkawan on March 7, 2010 at 5:54 PM said...

semoga mendapat gantinya, walaupun x sama..

nj on March 7, 2010 at 7:00 PM said...

sitedi...

SubhanaAllah...apa yang terjadi pada dak utih?? Kak Norma terkejut baca entri awak tu...dah la kak norma lama tak blogging... Takziah kak norma ucapkan. Take care ye!

cahayachenta on March 7, 2010 at 7:25 PM said...

it's okay tedi.. luahkan je.... kitorg akan kongsi semua kesedihan dgn ko...

jgn pendam2 okeh cik tedi.... btul gak apa ko ckp... cb bayangkan kalo org yg kehilangan anak kandung... msti lg berat dugaan diorg...

sbar tedi... setiap kita di uji cuma ujian yg berbeza...

ada yang mampu kita ceritakan kat semua org tp ada yg tak mampu kita luahkan...

sabar eh tedi...

alvin takda rumah harga 8juta story.... on March 7, 2010 at 7:27 PM said...

sowie~~~~
































dugaan Dia kan..

zaradgreat on March 7, 2010 at 7:34 PM said...

ya Tuhan
terkejut aku
aku baru balik dari trip perak.
tak sempat nak tengok blog
tedi,
sabar ye
semoga rohnya tenang di sana

aku speechless

syaf on March 7, 2010 at 7:58 PM said...

salam,
sowwy ek ku lambat taw pasal ketiadaan dak utih
seb baik ko jenis yg positif...bagus r tuh...

x pew, yg penting mase kucing 2 hidup ko jage die ngan baik kan, syg die bagi makan sume,,,,mesti kucing 2 slalu doakan ko kan...good

aNIe on March 7, 2010 at 8:56 PM said...

tEDl...ALLAH..menguji mereka yang disayangiNYA

~ نورحياتي ~ on March 7, 2010 at 9:31 PM said...

sabar & tabah erk kak..

setiap yg hidup pasti akan pergi..

sabar.. :)

Wanita Itu on March 7, 2010 at 9:40 PM said...

ted|, luah saja.. ini saja yang mampu kami buat untuk kamu.. mendengar dari jauh.. maka luahkan saja wahai sahabat..

Miss ... on March 7, 2010 at 10:47 PM said...

tak bosan..phm ape ko rasa..

amie on March 7, 2010 at 10:52 PM said...

tade yang bosan..
:(

maiyah on March 8, 2010 at 2:07 AM said...

ujian tu lebih beri kekuatan utk hdpinya

GiGGLe GaL on March 8, 2010 at 10:54 AM said...

ted,
kuatkan hati.
kawan2 dan aku..serta semua kucing2 di dunia ni..mengerti perasaan ko. luahkan la. kami sedia membaca. biarpun dengan titisan airmata ketika menaip, sekurang2 nya ko rasa tenang seketika selepas itu.

berat hati kau, berat juga mata kami memandang..kehilangan besar icon blog ini.

makdara terdiva on March 8, 2010 at 12:17 PM said...

ermmm..jgn sedih2 dik..akak penah rase mcm ni jugak bila our Loni "pergi" di dpn mata kami..haishhh..rase nak gugur jantung ni saat menyaksikan detik2 terakhir nyawanye dijemput pergi..

cintaAnna on March 8, 2010 at 2:01 PM said...

dah utih????
aduh....
sabar...ted....

aku merasainya....
Sabar....
Aku kenal blog ni pon pasal dak utih la....

BIla dia tak de...aku turut merasai kehilangan dia...

Ieda the Rainbow Princess on March 10, 2010 at 10:56 AM said...

Semoga kamu dpt jumpa Dak Utih lg nnt.... :'|

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting