Wednesday, March 10, 2010

KaTanya 'Sambil kOreK HiDunG Pun BoLeh Buat KerJa!!' WTF??

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:32 AM
Mengapa orang yang bukan bekerja dengan kerajaan selalu melabelkan kakitangan kerajaan seorang yang pemalas? Yang boleh lepak di pantri 5 jam pun tidak mengapa? Duduk kedai mamak baca suratkhabar sampai lunyai pun tidak kisah?

Yang bla... bla.. bla.. ??? Dan yang paling mengguris hati aku katanya 'Sambil korek hidung pun boleh buat kerja? What the F.U.C.K!!

Aku katakan padanya 'Jangan kerana semut seekor, satu balang gula di buang.' Jangan menaip tanpa fakta. Jangan menaip terlalu emosi seperti 'Kakitangan kerajaan semuanya makan gaji B.U.T.A!!'

Jangan mempertikai kelebihan yang ada pada kakitangan kerajaan. Aku ingin soal kamu 'Sekiranya esok kamu di lantik ke dalam perkhidmatan kerajaan, adakah kamu akan memadam 'entry' kamu atau kamu akan menolak tawaran tersebut?'

Jangan menaip seperti orang kecewa.

Aku minta maaf dengan kamu jika 'entry' aku terlalu kasar. Selama ini kita tiada masalah. 'Entry' kamu hari ini buat aku menyampah. Kamu menjatuhkan hukum tanpa memanggil orang yang berkenaan untuk di bicara. Kamu membuat fakta sendiri dengan begitu yakin sedangkan kami tertakluk kepada pekeliling-pekeliling yang sedia ada. Perintah-perintah Am yang cukup tebal bila di bukukan.

Mengapa aku begitu marah?

Mari duduk di kerusi aku. Aku ingin lihat adakah kamu sempat mengorek hidung ketika sedang membuat kerja!

Sekali lagi,
Jangan jadi kecewa dengan kerja kamu hingga melibatkan kerja orang lain. Tidak semua orang tidak sempurna dalam melakukan pekerjaan.

Nah! Akulah kategori 'Yang tertongggang tonggek melakukan kerja tanpa sempat mengorek hidung!!'

Jangan aibkan orang lain dengan tulisan kamu Bro... Tidak semua orang seperti yang kamu labelkan... Dan aku terguris....

Nota kakitanganku : Aku tidak setuju dengan 'entry' kamu..







27 kUs-kUs:

Frodo Baggins on March 9, 2010 at 8:41 PM said...

sabar ....



p/s: lu ske kucen? wa ushar komen lu kat blog alvin ...

Nor atau Nad on March 9, 2010 at 8:49 PM said...

sabar kak ekh..
manusia memang gitoo
;pp

Nurhayati on March 9, 2010 at 8:59 PM said...

tak semua orang keje gomen camtu.. org keje swasta pun ada gak sama. kalau dah pemalas tu.. ape keje pun malas gak ;)

Unknown on March 9, 2010 at 9:08 PM said...

sokong nurhayati..
pokok pangkalnye diri sendiri..
kalu diri dah malas, xleh nak tolonglah..mm

zns on March 9, 2010 at 9:13 PM said...

weh..sapa brani cakap gitu cik tedi weh...?
suh dia duk tempat cik tedi...pastu duk tempat zns nih..
takut nak fikir korek hidung pun tak sempat bro!

Nadiene on March 9, 2010 at 9:26 PM said...

sume same jew... kalu yg ok mcm kak tedi. BAGUSSSSSSSSS!

Papa meow on March 9, 2010 at 9:27 PM said...

yup2 btl2
aku g bank (swasta pya) nk byr kereta org yg wat kje tu leh ckp gelak2 dlm hp. Lembab x usah cerita.

aku g renew lesen kt jpj kerani yg buat kje tu muka mcm cuka.

Aku g public bank org yg kje kt kaunter tu sambil berdiri pn leh wat kje, cekap.

Aku g melawat org kt spital kerajaan, misi2 yg kje situ susah nk senyum.

aku g byr bil tnb tgk kerani kaunter ada yg senyum2 rajin melayan, ada yg marah2.

Mmmg yg kje swasta pn ada yg malas, Tp kebanyakannya klu berurusan dgn kakitangan kerajaan mesti x friendly. Lambat.

Aku x kata semua mcmtu.

ini pengalaman aku sendiri :D

pokok pangkalnya kita, rajin atau malas. ikhlas atau tidak dgn kje masing2.

umi_e on March 9, 2010 at 9:33 PM said...

tak eloklah nak sama-ratakan semuanya...

wanita mutalib on March 9, 2010 at 9:44 PM said...

setuju ngn papa meow...

teletak pada orang tu sendiri..

tak kisah la kerajaan or swasta, kalu dah malas tuh malas gak..

takleh la nak kata semua orang kerajaan malas!!

betui kata ted|..

cuba try duduk kat tmpt kita pula..

Papa meow on March 9, 2010 at 9:44 PM said...
This comment has been removed by the author.
Papa meow on March 9, 2010 at 9:45 PM said...
This comment has been removed by the author.
Papa meow on March 9, 2010 at 9:45 PM said...

sebenarnya x nk kata setuju atau tidak

tp pengalaman mmg mcmtu.
org lain mungkin lain pulak :D

tp klu kata semua mcmtu mmg aku x setuju :D

sonata anak kancil on March 9, 2010 at 10:29 PM said...

buat kerje masing2...jangan nak kata kat orang...buat kerje sendiri...cekap tak cekap - sibuk tak sibuk!

cheryna zamrinor on March 9, 2010 at 10:43 PM said...

susah nak kata. tadi aku ada meeting dengan orang kerajaan. kecewa bila dah lebih 1 jam opis bukak tp mereka masih di warung. lepas tu aku jumpa satu orang nieh...

senyum manisnya, servis cemerlangnya buatkan aku terus amik letter head dan bagi pengiktirafan. Alhamdulillah...

dia buat kerja kerana dia sayangkan periuk nasi halalnya:)

ISZA on March 9, 2010 at 10:45 PM said...

tu la pasal.
bukan pasal pekeliling je..
hukum agama di pegang sama..
jauh le makan gaji buta..

myQza on March 9, 2010 at 11:26 PM said...

semua: terima kasih komen. mungkin ada sebegitu. tp bukan semua. BUKAN SEMUA. Aku tidak selesa bila orag lebih suka jatuh hukum dengan melihat 1-2 kejadian di depan mata.

* Aku masih menunggu tuan punya entry yg menghentam memberi komen.

JMR on March 9, 2010 at 11:42 PM said...

laa..ni pon jadi isu besar gk ye..no komen..sbb sy tak kije ngn sesapa..heheh..sapa2 nk bg sy duit, sy kije rajin2 ngn itu olang..huhuhu

Anonymous said...

hye kak tedi..

sorry lama tak jenguk sini
jgn majok ok
busy sgt lately
ekekkekekeek~

entry ni mcm emo jerk?
biasa la tuh kak..
manusia suka menilai dr luaran
pd hal diorg tak tahu org keje gomen tu byk gile bnde nk pikir tuk rakyat

ejejjeejeejeje~
sila jgn kmbng
hahahahah

thnks for the wish kak

a.z.r.i.n.a.03.07 on March 10, 2010 at 1:23 AM said...

memang tak semua gitu... Dalam 4 orang kakak kRina 3 keje gomen. Manjang jer sibuk.

Pasal yg selalu kita nampak yang kerja front line ni yg camtu.

kalau nak banding dengan dulu2 ;sekarang rasanya dah tip-top dan mungkin hanya segelintir je camtu.

Private sector pun sama gak... kRina nak share xperience kat ofis. Dulu masa tenet dibolehkan oleh sumer staff tak kira level.. dorang abuse ~ nak tegur salah tak tegur pun salah..dah bg hint pon buat tak tau.. tp sekarang bila dah ditarik access tu..kan ke dah melopong.. baru nak concentrate buat keje.. percaya tak filing yg diminta tolong dari Mac09 sampai la ni pon tak buat lagi ! Nasib baik ada master copy.. Malas ni sebenarnya letak pada diri sendiri dan bukan pada keje govt @ ke keje private..

ninim on March 10, 2010 at 1:45 AM said...

mengata kat orang memang senang bukan

Anonymous said...

kalau sekor semut org tak nampak sgt..tapi ni satu balang semut yg mcm tu pasti org nampak ..


mokcik

Watierman on March 10, 2010 at 7:35 AM said...

Salam Dik Tedi.....macam akak yang tak bekerja ni pun...tetap ada penilaiannya sendiri....kalau tak ada asap kat dapur....terus di label malas...walaupun sebelum subuh kita dah siap menumis segala....mana nak nampak asap..sebab masih gelap...hehehe....Moral of the story.,.....kita sendiri yang patut nilai....jangan termakan cakap2 yang nak menjatuhkan....& Always berbaik sangka....& think positive.....

@reLong on March 10, 2010 at 8:40 AM said...

Yup..xsume kakitangan kerajaan goyang kaki..

maybe yg goyang kaki bila kerja doraG sume da siap..

atau maybe segelintir yg memg xbsyukur bila dpt keje krajaan tp wat mcm company bapak dia..

norliza_osman on March 10, 2010 at 9:40 AM said...

Pink la tedi..

Dina Zakaria on March 10, 2010 at 10:12 AM said...

hoh..sungguh marah ye cik tedi ari ni..sabar2..hehhe..

aku x suka nak judge pasal malas rajin ni sbb mungkin gak orang yang kita selalu nampak goyang kaki tu sebenarnye dia jenis yang lipas kudung.ada kerja, cepat je siap..that's why dia boleh goyang kaki pada masa2 yang selebihnye tu..

tapi aku cukup geram bila orang yang keje kt kaunter, x kira la kaunter pertanyaan ke, cashier or ape jenis kaunter dimana hang punyer tugas terang2 kena communicate ngan people tapi muka masam cam boleh simpul dia punye muncung tu!!!pastu cakap ngan orang acuh x acuh, pandang orang macam orang xde muka..yang ini mmg cukup geraammmmm punyer!!

eh..aku lak teremosi disini..hheehe

ejaMaria on March 10, 2010 at 11:08 AM said...

sabar dik tedi... gak nye yg komen tu tengok akak buat keje kot... mmg betul akak keje bole goyang2 kaki lagi... akak kat gomen department design team... ade projek ade la keje... takde projek goyang kaki la... nak buat menda ape lagi? yg dia jeles ape hal?... bos akak pun ckp : up to u nak buat keje masa bila, i tau by dateline, projek finish... so what?

Murni Alfathunnisa on March 10, 2010 at 3:57 PM said...

baru sekejap tadi i 'meninggikan suara' dgn sorang staff bahagian pinjaman..tak efisien buat keja..malas nak belek fail etc. mmg tidak semua 'org gomen' mcm tu, spt biasa, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. kami di sykt swasta pun ada jgk yg mkn gaji buta..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting