Wednesday, March 17, 2010

BaCa SeHinGGa SeLesai TerLeBih DaHuLu. Aku CuBa BerTinDak aDiL...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 10:19 AM
'Kenapa akak panggil dia adik? Tak adillah macam ini!!' Ini ungkapan seorang ahli lelaki kumpulan aku yang aku panggil Firdaus semasa Kursus BTN minggu lepas. Aku ketawa besar. Semuanya berpunca bila aku memanggil seorang lagi ahli kumpulan aku yang juga lelaki dengan panggilan adik. 'Tolong ambilkan kertas tu dik..' Ayatnya ringkas sahaja.

'Nama awak, akak dah tahu. Nama dia belum. Tiada tanda nama.' Dia menjeling. 'Elehhh! Orang pun adik juga!. Aku ketawa.

Tiap kali waktu makan kami akan makan dalam meja yang sama bersama ahli kumpulan kami yang lain. Firdaus mencedokkan nasi ke pinggan seorang peserta wanita. Aku bersuara sambil berpura-pura menghentak meja 'Ini tidak adil!! Cedokkan seorang sahaja!' Lantas dia cuba mencedokkan nasi ke pinggan aku. 'Tak payah. Dah siap dah tu.' Hampir selesai makan dia bersuara 'Nak tambah kak?' Tak de selera nak makan.' Aku menjawab. Dia tersenyum. 'Perlilah tu'. Ungkapnya.

Kenapa aku mahu menulis pasal adil? Berbalik kepada tajuk dan rujuk 'entry' yang berkenaan dengan salin skrin untuk angka 46 800. Aku menerima 2 emel dari 2 orang berlainan yang mengemelkan salinan paparan angka 46 800. Aku mengucapkan tahniah kepada pengirim yang pertama kerana beliau merupakan pemenang bagi kuiz tersebut.

Kepada pengirim emel kedua yang lewat kira-kira 10 minit aku ucapkan terima kasih dan menerangkan bahawa kuiz itu sudah ada pemenang.

Beliau membalas emel aku dan melahirkan rasa tidak puas hati. Soalnya 'adilkah?' Aku meminta beliau membaca semula tulisan yang berwarna kuning itu di mana ayat paling hujung menyebut begini ' Emel pertama yang di terima di kira pemenang.' Aku mohon maaf kepada beliau berkali-kali. Belum rezeki. Andai ada kuiz lagi, jangan serik untuk turut serta lagi.

Aku tidak salahkan sesiapa. Cuma, sebelum kita turut serta mana-mana kuiz atau pertandingan, bacalah syarat-syarat atau perkara yang penting terlebih dahulu sebelum melahirkan ketidakpuasan hati kita.

Aku cuba berlaku adil. Dan aku harap, keputusan aku memilih pengirim emel pertama ada betul dan tepat! Terima kasih kepada semua yang mencuba dan begitu 'sporting' sekali bila tewas.

Nota kakitanganku : Bukan tiada rezeki tetapi belum ada rezeki. :)




20 kUs-kUs:

sekamar rindu on March 17, 2010 at 10:31 AM said...

salam..

umur dia bape?


adik pun adik laa...hehe..

best entri ni kak

h a n i e on March 17, 2010 at 10:45 AM said...

yg dahulu di dahulukan... :)

[s][u][e][h][a][n][n] on March 17, 2010 at 10:50 AM said...

yeahhhh..baca syarat betul2 supaya bila jadi perkara camni xde r rasa x puas hati..

embun d tengah malam on March 17, 2010 at 10:53 AM said...

boleh cuba lagi selagi ada

Hazzy Ishak on March 17, 2010 at 11:01 AM said...

tak paham syarat lah tu
kesian

makdara terdiva on March 17, 2010 at 11:20 AM said...

lebih2 lg bila melibatkan org2 terdekat..keadilan sukar sekali dipraktikkan..huhuhu

Yunus Badawi on March 17, 2010 at 11:32 AM said...

Itulah sbbnya aku malas nak buat kontes kat blog aku. Nanti ada yg kecil hati kalau tak menang huhuhu

~LP Lum~ on March 17, 2010 at 11:40 AM said...

salam tedi~

hehehe... dah nma pun pertandingan.. sure ar ada yg menang n kalah.. ngalahkan xpenah msuk prtandingan lak lagaknya... :)

selalu di katakan bhawa "keputusan pihak penganjur adalah muktamad. sebarang surat menyurat mahupun rayuan tidak akan di layan" :)

tu pun xreti2 gak ke?? :)

ashie023 on March 17, 2010 at 11:42 AM said...

ahhaha..alahai itu ke cite nye..omak aih..adatlah dalam pertandingan , ada kalah dan menang...

ni apehal aku x cam terlepas je contest kali ni?aku bz bebeno ke?
(aku rasa x jugak, duk opis download lagu je ni..bz kebende..ahaha)

e.t.t.y on March 17, 2010 at 11:46 AM said...

yea, terjumpa blog org melaka. suka blog ni.

nursarah on March 17, 2010 at 11:51 AM said...

hehe, yg ke 50 ribu nannti boleh wat lagi kan.kan?. heheheh

dotblogspotdotkom on March 17, 2010 at 12:00 PM said...

pakcik dapat no 46669.... terlepas 3 org.. huhuh memang tak menahan...

HonEyBuNNy on March 17, 2010 at 12:22 PM said...

yes..mst xbca habis tu....hehheh..adat la semua tu kan...

Misz Pinkie Winkie on March 17, 2010 at 12:31 PM said...

ini juga satu pengajaran.
baca syarat sebelum join apa-apa pertandingan.
seperti juga nak jawab soalan peperiksaan.sebelum kita menjawab..urusetia akan bacakan syarat-syarat terlebey dahulu walopon kita tak kuasa nak dengar.

ninim on March 17, 2010 at 1:10 PM said...

ooooooooooooooo

tak apalah cakap ngan dia cuba lain kali

mungkin rezekinya di slog lain

bukan di blog tedi

zella y on March 17, 2010 at 1:12 PM said...

aah...bukan rezeki la tu kn...
nk wat camner...

ber_u_wang on March 17, 2010 at 1:24 PM said...

berapa ramai orang yang suka membaca sampai habis?

fikaryna on March 17, 2010 at 1:57 PM said...

kalah kali ni bukan kalah selama2nya..belum ada rezeki..tul lah tu..huhu..

sonata anak kancil on March 17, 2010 at 2:08 PM said...

ikut peraturan senang...sebab tu kena ade peraturan

deena awanis on March 17, 2010 at 5:41 PM said...

hurmm..kalau x menang, kena kecik hati ey??hehhe..
rasanya aku pun banyak jugak join contest sebelum ni..x pernah menang pun..hahhaha..tapi rasanye xde la sampai kecik hati..adat pertandingan kan..ada yg menang ade yang kalah..=)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting