Wednesday, March 10, 2010

KeDekuT, Tahi HiDunG MasiN Dan TanGKai JeRinG

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:30 AM
Seorang guru ingin pergi bercuti ke Negara Cina dan memohon Cuti Tanpa Gaji. Itu perkara biasalah bagi aku sebab mana boleh ambil Cuti Rehat Khas 5 hari sekaligus. Aku cuma kelakar melihat reaksi Bos sahaja.

'3 ribu lebih ke? Huh! Banyak tu!'

Bos aku ini memang kategori kedekut! Sebab itulah bila sekolah buat rombongan tidak kira jauh atau dekat dia akan ikut sama sebab tambang percuma. Yang tidak dapat aku lupa bila aktiviti RIMUP mengadakan lawatan ke sekitar tempat di Negeri Melaka. Dia pun ikut sekali. Alasannya, tidak pernah naik bot di SUngai Melaka, sudah lama tidak pergi ke Zoo dan macam-macam alasan lain.

Jadinya, bila guru yang ingin bercuti ini sanggup membayar RM 3000 lebih untuk kos pengangkutan sahaja sudah cukup buat dia bercakap hal itu tanpa henti.

Dia pernah menimbang seketul kuih pau yang di jual di kantin sekolah untuk di bezakan dengan kuih pau yang dia beli di luar. 'Eh! Pau kantin ni kecil, tapi mahal. Pau yang saya beli ini besar dan murah!'

Dia tidak tahu kami gelakkan dia di belakang. Sampai begitu sekali dia berkira.

Bila dia asyik mengulang mengenai tambang yang mahal, bla..bla..bla..aku jawab 'Bukan setiap bulan kita mahu bercuti cikgu. Mungkin 3-4 tahun sekali. berbaloi dengan apa yang kita keluarkan.'

Dia diam.

Bagi kamu pula bagaimana? Tidak kisah mengeluarkan lebih duit untuk bercuti atau masih mahu berkira?




26 kUs-kUs:

puteri katak on March 10, 2010 at 11:39 AM said...

dasat betol dia berkira..~

Diarihatiku1976 on March 10, 2010 at 11:43 AM said...

itu memang kedokutttttttttt...

aNiSa hANg tUaH on March 10, 2010 at 11:45 AM said...

heheh
org kedekut slalu dikaitkan dgn taik hidung
hehehe

Wanita Itu on March 10, 2010 at 11:45 AM said...

te tak kisah, janji dapat jalan :)

relevan on March 10, 2010 at 11:45 AM said...

Kedekut tahap lipan..eh Cipan..

sharamli on March 10, 2010 at 11:48 AM said...

dia beringat k0t..bkn kedek0t..hik3

~ نورحياتي ~ on March 10, 2010 at 11:53 AM said...

ya Allah..

berkiranya juga..tak baek tau,,

heihhh..ndak bagus..hehehe..(slak sabah)

Cik Cookie on March 10, 2010 at 12:07 PM said...

Ngah kering nih tggu gaji...

~LP Lum~ on March 10, 2010 at 12:08 PM said...

salam tedi~

hehehe... memang kedekut bos ko ted... :)
bg aku, aku xkisah kalo nak kuar duit lebih tuk melancong sbbnya bg aku, kalo kita xg skang, bila laie kita dpt peluang nak g tmpat org?? merasa sndri pengalaman kt tmpat org.. :)
bak kata pepatah, luas perjalanan, jauh pemandangan byk pengalaman... :)

Dee on March 10, 2010 at 12:15 PM said...

kalo 3-4 tahun sekali apalah salahnya keluar duit utk manja2 kan diri..harta tu bukan leh bwk mati pun..hehehe..

Queen on March 10, 2010 at 12:16 PM said...

yezza..saya berkira utk setiap sen yang saya keluarkan...

tapi utk melancong, tgk pada niat..kalau niat nak pergi tgk tempat orang, so, no hotel mahal2..no shopping2. Tapi kalau memang niat nak rehat.nak shopping2, jadi tempat biasa2 pergi pun takpe..asal dapat shopping...dapat duduk hotel mahal...

tapi saya tiap-tiap bulan pergi berjalan..setahun sekali mesti berjalan ke tempat yang agak jauh... jadi memang sepatutnya saya berkira sedikit sebanyak..untuk menampung kos berjalan tiap2 bulan..ekekke

fikaryna on March 10, 2010 at 12:22 PM said...

cik ted..mmg banyak org macam tuh..kedekut pahit!huhu..

Watierman, rmanbkr on March 10, 2010 at 12:22 PM said...

Manusia dan ragam kehidupan masing2.....Akak nak gi bercuti gak ni......melawat Along di Bangi...hehehhe....!

nuraarin-life on March 10, 2010 at 12:25 PM said...

hmm..kalau teori pau saya akan pilih mana pau yg sedap.. kalau sedap mahal n kecil skit pun takper...

kalau bab melancong, nama pun melancong mesti lah kena keluarkan duit..asyik menumpang jer, bercuti pun tak bestkan..

makdara terdiva on March 10, 2010 at 12:34 PM said...

berkira tu biarlah kena tempatnye..

owh!! x sabo nak pg 'hanimun'ujung tawun ni dgn buah hati 3 ketul itu..

ONE ZABA on March 10, 2010 at 12:35 PM said...

biarkan la....itu cara dia.

tu sebab dia kaya. itupun kalau kaya.

[s][u][e][h][a][n][n] on March 10, 2010 at 12:49 PM said...

cehhh tu pun dia berkira..bercuti bukan selalu...

zns on March 10, 2010 at 1:00 PM said...

orang macam tuh boleh pegi haji balik hari..hik hik

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. on March 10, 2010 at 1:03 PM said...

memang taik huding masin tul la bos ko tu tedi!!

kalau kina kan..nak pergi melancong tue boleh pe..tapi kalau mhl tapi berbaloi-baloi x de hal lah!

umi_e on March 10, 2010 at 1:16 PM said...

orang tangkai jering camtu mesti banyak harta kan....

* kalau orang Islam, dah boleh gi buat umrah/haji dengan duit simpanan yang banyak (sebab kedekut untuk benda lain) :D

nadirah_nor on March 10, 2010 at 1:38 PM said...

betul betul..=p
lapar kuih la pulak
ahaha

white rose on March 10, 2010 at 1:46 PM said...

hahaha...
lawak laa bos akak tuh...
bagaimana laa naseb bini dia ek...
hahaha...

mamai on March 10, 2010 at 1:53 PM said...

tengok keperluan dan kemampuan sendiri ukur..

Softtouch [Hanim] on March 10, 2010 at 2:06 PM said...

sekali sekala ok lah tedi..janji dpt jalan...

@reLoG on March 10, 2010 at 2:52 PM said...

Oho..tEdi..
memG ada org mCm tu..
leh peGsan org bkira mCm tu..

Solehah on March 10, 2010 at 9:19 PM said...

hehe..pengguna yang bijak tu..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting