Thursday, March 18, 2010

Kau BoLeh PerGi JaHaNaM!!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:18 AM
Dia datang semalam. Bersama suami dan anak-anak. Dia merupakan bekas guru di sini yang telah berpindah ke sekolah lain pada awal tahun lepas.

'Eh! Borang EC saya ini salah.' Si suami pula menyampuk dengan suara yang kuat. 'Macam mana you isi. Silap pun tidak perasan.'

S.U.C.K lah! Aku beri kau sudah sebulan mengapa mahu bising-bising saat ini. Mengapa tidak periksa saat kau terima Borang EC ini sebulan lebih yang lalu!

'Maaflah. BISP saya tidak kira sekali ya? Saya buat semula.'

'Macam mana? You sudah hantar borang EC ni ke LHDN. Macam mana you mahu betulkan?' Si suami lagi yang bersuara. 'Saya tidak hantar borang EC, saya cuma hantar Borang E yang di penuhkan oleh pihak majikan.' Aku menjawab.

'Kenapa you tidak hantar. Kena hantar. You jangan tipu. You sudah hantar. Cakap saja. Macam mana you mahu betulkan silap kira ini?' Suara si suami macam petir!

'Pekerja sendiri yang perlu membawa Borang EC waktu mahu menghantar borang cukai untuk individu. Majikan cuma penuhkan dan beri pada pekerja.' Aku membalas.

'Sekolah saya hantar Borang EC ni pada LHDN.' Suami menjawab lagi. 'Encik sekolah mana?' AKu bertanya. Dia tidak menjawab. 'Susahlah you ini.'. Fucklah kau kata aku menyusahkan. Kau mahu isi borang cukai saat-saat akhir, bila aku buat silap kata aku menyusahkan. Aku beri kau borang pada 2 Februari 2010. Kenapa kau tidak telek betul-betul. Kau simpan sahaja. Bila mahu guna, silap, mahu bising-bising!!

Setahu aku, seingat aku dan sepanjang pemahaman aku membuat perihal cukai, aku memang tidak pernah menghantar Borang EC ke LHDN. Aku cuma menghantar borang E. Borang EC hanya untuk di beri kepada pekerja setelah kami penuhkan dengan lengkap.

Betul tidak cara aku? Atau memang borang EC kena hantar ke LHDN sekali melalui Ketua Jabatan? Orang LHDN mesti boleh jawab!

Nota kakitanganku : Si suami lebih sudu dari kuah! Si isteri menikus.





19 kUs-kUs:

Unknown on March 18, 2010 at 11:27 AM said...

alahai..
pangggg...

..tedi meh ler keje kat aku...

Nur Suaidah Bachok on March 18, 2010 at 11:28 AM said...

sabar si tedi !! ;D

Hafiz Yusof on March 18, 2010 at 11:29 AM said...

taktau la nk kata..taktau sgt

Unknown on March 18, 2010 at 11:31 AM said...

adui...sabar ya..tu baru satu jenis orang.haha

Hazzy Ishak on March 18, 2010 at 11:45 AM said...

tatau lah prosedur tu...hehe

Unknown on March 18, 2010 at 11:48 AM said...

salam tedi~

wah wah wah... bengang btl ko nie ted.. tah ar ted aku pun xtau ar nak jwb mcm mna.. sbb aku keje ngan parents aku, so all d things my parents yg uruskan.. :)

fara on March 18, 2010 at 11:55 AM said...

perghh~
susah nak layan org camtu...
wat saket ati je...

zella y on March 18, 2010 at 11:55 AM said...

teruknya perangai lelaki ni....

Qib on March 18, 2010 at 12:11 PM said...

memang la.. cekgu2.. KJ2 kat mktb sy slalu komn dngan oreang yang slalu wat keje last minit ni

Nidza on March 18, 2010 at 12:20 PM said...

sabar tedi..kekadang org sebelah yg lelebih...ckp je kalo tak puas ati...boleh wat repot...huhuh...saya ni ikut prosedur...nanti awak tunjuk kan tarikh yang awak antar pd suma org...

lempangkan ajer... (ish...saya ni kan...)

bylindakitchen on March 18, 2010 at 12:34 PM said...

erm....susahnya macam nie.
dulu si suami belajar terlebey pandai agaknya.
orang lhdn..lhdn...masih tiada.

saya hanya orang kdn...tak boleh nak menjawab.

Papa meow on March 18, 2010 at 1:11 PM said...

aku x faham sangat :D

tp membacanya sakit hati jgk lah, adoi...

umi_e on March 18, 2010 at 1:18 PM said...

Salam... kak e tak fahamlah...

* bukan ke pekerja sendiri yang isi dan hantar???

mamai on March 18, 2010 at 2:04 PM said...

bestnya ada orang tolong isikan aku isi sendiri ajer

sueanne on March 18, 2010 at 2:38 PM said...

alamak beb..i pun tak tau yuuuuu...

heeeeeeee

Softtouch [Hanim] on March 18, 2010 at 3:00 PM said...

sabar tedi...datang bulan kot jantan tu..he he he...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on March 18, 2010 at 3:11 PM said...

huhu
ada gak manusia yang yang tak beradab eh
ko sekeh jer tedi

Dee on March 18, 2010 at 3:29 PM said...

tedi..kalo swasta borang EA..EA tu utk staf je..kita majikan mmg hantar borang E saja..hahaha..sengal tol lelaki tu..meh aku tlg pang kan sekali..

Ayu on March 18, 2010 at 10:17 PM said...

ted.. mcm mn nk daftar income tax ni?

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting