Monday, September 28, 2009

Aku T|Dak TahU OranG La|n. Tetap| akU MenyaMpah!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 1:10 PM
Yup! Menyampah dan meluat!! Sungguh keji aku ini. Tetapi perasaan aku. Aku jujur dengan perasaan sendiri. Walau suatu ketika dulu mereka pernah baik dan rapat dengan aku tetapi sekarang sudah berubah mengikut peredaran masa dan status. Aku tidak kata aku baik. Tetapi aku cuba yang terbaik. Sayangnya percubaan itu hanya tinggal percubaan.


Usaha aku bertanya khabar melalui telefon dan SMS sia-sia sahaja. Sekali dua mungkin tidak mengapa. Tetapi kalau hanya kita yang bersungguh-sungguh macam hidung tak mancung pipi tersorong-sorong pun tidak guna juga.


Kalau ingin minta tolong cepat sahaja sudah terpacul di pintu pejabat atau rumah. Selepas itu lesap!! Alahai manusia yang pernah aku gelar SAHABAT!


Tetapi bila Hari Raya mulalah semula. SMS dan telefon berkali-kali ingin datang ke rumah.

Okey! Aku tidaklah sekeji mana untuk menghalang.


Apa motifnya pula menjatuhkan airmuka aku di hadapan tetamu yang lain ?


'Akak bolehlah cuti lama, kerja kerani je. Kita ni tak boleh lama-lama. Nanti tak de orang nak pantau orang bawahan kerja.' Kakitangan kerajaan yang bergred tinggi dan baru kerja 2 bulan.


'Akak nak duduk situ je ke? Kalau sambung belajar dari dulu dah jadi macam kitorang ni hah.'

Okey!! Kamu hanya ada diploma!!


Dan soalan wajib....


'Bila nak kahwin kak? Tengok kitorang anak dah berderet. Nak tunggu nasi minyak akak tak dapat-dapat lagi! Lambat sangat!'

Okey juga! Baik!! Kamu berkahwin ketika masih belajar dan di awal pertunangan asyik menelefon kerana tunang kamu ada perempuan lain.


Aku jawab beberapa soalan pedas beliau dengan gelengan kepala dan senyuman sinis. Aku kalau jawab takut beliau tidak sanggup mendengar.


Sebab itu aku sudah malas untuk mengambil tahu perihal kawan-kawan yang jenis muncul setahun sekali dan terpacul ketika susah.


Nota kakitanganku : Masing-masing ada rezeki masing-masing. Usah pertikaikan.






68 kUs-kUs:

wanita mutalib on September 28, 2009 at 1:35 PM said...

ted| ~

kiter pun cukup menyampah kengkawan yang macam tuh..

pun juga ada kengkawan camtuh..

jenis suka merendah2kan orang lain..

tak paham..

apa la yang diorang dapat bila sakitkan hati orang gituh..

Solehah on September 28, 2009 at 1:36 PM said...

Betul tu tedi..bab kawan macam tu, aku rasa majoriti kita selalu jumpa..terpulanglah pada mereka nak bersikap begitu sampai brapa lama pun..aku juga mudah tawar hati, tapi mudah pula dipujuk..

anN on September 28, 2009 at 1:36 PM said...

kalu aien mmg dh tensyen dh.. lbih baik xjmpe dowg je..senang..huhu

Anonymous said...

berlagakya 'sahabat2' mcm tu

Unknown on September 28, 2009 at 1:36 PM said...

aku 1st!!! ahaks.. cewah2.. nak mai raya ke nak mai tnjuk riak tu.. biasa la tedi dah sebulan dok tahan nak buat dosa kering, dah lepas bulan posa, erderu2 idea datang nak cari dosa.. ahaks...

baru diploma dah nak gebang 1 dunia.. hekeleh.. berlambak lagi yg ada phd nun, takda nak gebang2 pon... apa daaa manusia spesis begini...

Unknown on September 28, 2009 at 1:38 PM said...

cittt.. aku ingatkn aku yg 1st komen.. ahaks.. sekali hntr rupannya dh dok tangga ke 5 pon..

Nakamura Kazuki on September 28, 2009 at 1:38 PM said...

biasala tedi...member lama2 nak jumpa...tapi time tanya soklan macam tu memang patut pun kalau nak lesing kepla lutut diorang...hahaha

d0tbl0gsp0td0tk0m on September 28, 2009 at 1:41 PM said...

lps spm...jiran tanya... x sambung belajar?...

dah grad... jiran tanya... x keje lagi....?

dah keje...jiran tanya..tak beli kete?>

dah beli kete...jiran tanya... tak beli rumah....

dah beli rumah... jiran tanya.... bila nak kawen...

dah kawen...jiran tanya....bila nak ada anak?..

ada anak sorang....jiran tanya...bila nak tambah anak....

bila anak plak dah besar..jiran tanya..bila nak bermenantu...

bila bermenantu..jiran tanya...bila nak berucu...

ada cucu sorang..jiran tanya... bila nak tambah cucu....

gitu la kalau ada org yang "TERLALU PERIHATIN".....

kita tak ganggu org pun... ada gak yang dengki kat kita.... sungguh tak paham....

kuina on September 28, 2009 at 1:44 PM said...

amboi komen pokcik.. jelas & kelas...

ehh dun worry dear.. kat sini ramai kawan yg akn menyapa & bertandang setiap kali ada en3 baru...

hehehe..

arapink on September 28, 2009 at 1:54 PM said...

alah tedi, ara pon sokmo dapat kawan mcm tu...apa yg Ara buat???

lantak ko lah, nak kerja bagus ke, nak berlaki ker, nak beli kete baru ker, nak beli rumah banglo ker, ada aku kesah???!

orang mcm ni biarkan ajer....baik kita berkawan dgn blogger yang sentiasa datang bertamu, wpun tak kenal, at least ikhlas....

bukannya datang bila nak perlukan apa2 atau bila dah tak de tempat nak pegi. Tedi, bo layan lah org mcm tu...mcm ara kan, rela tak berkawan....

mamai on September 28, 2009 at 1:54 PM said...

tak usah di layan buat lagi menyampah ada la

sueanne on September 28, 2009 at 1:57 PM said...

knapela ada org camtue..
yang tak gheti nak jaga perasaan orang lain..

yang xtau hukum karma manusia..
yang mane dikenakan ke atas orang lain, kemungkinan besar akan terkena kat diri die balik..

setinggi mane pun gred die, kalau xtau jaga hati budi orang lain..xde kemananya die tue..

Ms.Lilies on September 28, 2009 at 2:00 PM said...

omak aiii...kemain soklan...
sok2 Tuhan tarik semua sekali nikmat tu baru tau...
sahabat camni aku juga baru terkena...sob sob

Amal on September 28, 2009 at 2:07 PM said...

ted|::
i felt da same too~
huhuh

takpe!
sabor je dgn orang berperangai seperti kuman h1n1 ini..
aku pun menyampah jugak!
sumpah diorg annoying!

ItaJeff on September 28, 2009 at 2:11 PM said...

Salam Tedi..
selamat hari raya maaf zahir & batin..
spesis kwn mcm ni mmg tak leh pakai punya..mmg sbg manusia biasa kita akan tetap tersinggung & terasa hati & sbg hamba Allah, kita doakan sahaja mereka berubah...

Watierman on September 28, 2009 at 2:27 PM said...

Salam tedi...sabar banyak2 Dik...banyakkan beristigfar....jangan cacatkan keindahan syawal dengan kunjungan species manusia sebegitu...doakan aje moga Allah beri petunjuk buat mereka...insyaallah yang terbaik dari Allah menjadi ganjaran buat kita dikemudian hari...yang tak eloknya pastinya dari diri kita sendiri....Moga Syawal ini lebih indah kalau akak yg jadi pengunjung ke banglo Dak Utih & dak Itam...huhuhu..Tedi tak jemput pun!!!

Queen on September 28, 2009 at 2:31 PM said...

sabor jela...

org akan selalu berkata...

cuma mampu sabar dan jgn endahkan diorang...

Anonymous said...

alah kak tedi>>>

lompang je mulut2 kijam dorg tuh..

bajet bagos sgt kerh dpt diploma n keje hebat dari orang???

lain kali toksah layan..!

tutp pintu umah n stapler jerk mulut dorg kalo dorg datang umah akak...

erggghhhhhhhhhh

Unknown on September 28, 2009 at 2:38 PM said...

ah..satu lagik..kalu kwn setahun sekali baru nampak muke, datang beraya umah kite pahtu nak buat bisnes suh daftar jadik ahli...ah, org cengini memang kene ngan aku..x kire ah member pong..aku akan sound..dahlah setahun sekali nak jupe pong payah, kalu nepon je, mesti nak tanya 'bile ko nak masuk ahli?'..camginilah yg jadik putus sahabat..dan kurang kunjung mengunjung(sebab takut kene pujuk lagi...dah kata xnak tuh, xnaklah..ahah)

member aku yg dtg..kalu yg rapat sgt ngan aku..xpelah kalu nak tanya pasal kawen ke, pasal ape2 ke..aku jawab ikhlas...tp kalu yg x penah nak muncul, pahtu baru muncul..aku memang hangin...wachaaaa...

hah..satu lagik...datang nak tunjuk riak tuh, hengat dier tuh dah besar sgt dah tuh..hengatlah, walau sehebat mana pong kite, ader lagi org yang paling hebat..

huh..manyak plak aku komen ari nih..ahahhaa..

♥S@R@♥ on September 28, 2009 at 3:14 PM said...

bagus bg hidangan masak lemak cili api paling bnyk cili..mau berasap telinga die org tu..

klu sara pun menympah gak..

Unknown on September 28, 2009 at 3:23 PM said...

ahhhh...wat budus saja sama langau2x tu....

epi always ;)

myQza on September 28, 2009 at 3:26 PM said...

te : a'a kan. masa dia cakap tu dia x fikir ke perasaan org lain. mmg dah dasar mulut becok kot!!

myQza on September 28, 2009 at 3:30 PM said...

solehah : aku pula akan ingat sampai mati :)

myQza on September 28, 2009 at 3:31 PM said...

aien : hari rayakan.. org nak dtg umah takkan nak halang lak!!

myQza on September 28, 2009 at 3:31 PM said...

FCC : mungkin mereka rasa mereka yg terbaik!!

myQza on September 28, 2009 at 3:33 PM said...

ha ha ha CC : sabau je lah.. cuba di lain kali. ekekekeke..

betul tu.. anak sedara aku doktor di luar negara suami isteri. Tapi datang rumah aku si isteri x kekok basuh pinggan mangkuk dan duduk bersila ramai2.

myQza on September 28, 2009 at 3:34 PM said...

hencek nakamura : dah balik ke? ekekekeke.. alahai.. kadang2 rasa mmg nak lesing.. pk2 balik. bulan2 baik ni kan.. wat tak tau je lah..

myQza on September 28, 2009 at 3:35 PM said...

huh pakcik.. komen yg terkena pd batang hidung org yg suka jaga tepi kain org lain... mmg x paham manusia macam ni.

myQza on September 28, 2009 at 3:35 PM said...

kuina : terima kasih. InsyaAllah. kawan2 yg x nampak muka di sini lebih menyenangkan hati.

myQza on September 28, 2009 at 3:36 PM said...

betul tu arapink. aku mmg dah tak de kawan baik di dunia luar. sbb kita nak berkawan org dah menyombong.
kat sini lagi rasa happy. walau tak kenal wajah dan fizikal segala. tapi ttp boleh berkongsi apa2.

myQza on September 28, 2009 at 3:37 PM said...

mamai : kalau dah bertenggek dtg rumah. nak x nak layanlah jugak!!

myQza on September 28, 2009 at 3:38 PM said...

sueanne : dia baru dapat kerja tu. sebelum tu nak g interview siap tanya soalan2 yg di tanya. ekekekeke.. pastu dah dapat keje senyap jek. Kuasa Allah bertembung kat opis dia..

takut sangat kita nak minta belanja

myQza on September 28, 2009 at 3:39 PM said...

ms lilies : mungkin hari ini Allah bag sedikti kesenangan pd dia. dia terus lupa macam mana disa susah dulu sampai sanggup jual kereta segala.

myQza on September 28, 2009 at 3:39 PM said...

miss siv : mmg nak iggy je org macam ni. tapi bila teringat balik.. masyaAllah. sakitnya hati!!

myQza on September 28, 2009 at 3:40 PM said...

kak ita : selamat hari raya kak.
Betul tu. Kita hanya manusia. Biar Allah yg beri dia kesedaran.

myQza on September 28, 2009 at 3:41 PM said...

ekekekeke kakwatie : x jemput ek? segan nak jemput kawan2 kak.. rumah i tecik jek. ekekekeke...

InsyaAllah kak. Kadang2 terasa gak tp fikir2 bali, Rezeki jodoh pertemuan ajal dan maut. Allah yang berkuasa. :)

myQza on September 28, 2009 at 3:42 PM said...

Quenn : kalau org lain mungkin x terasa sgt. Ini kawan yg pernah tdo sebilik dan sebantal. makan berkongsi segala..

myQza on September 28, 2009 at 3:43 PM said...

ekekeek RQ : lo kejam sampai nak tutuppintu.. ekekekeke.. org nak datangkan.. x sangka lak dia datang bawa bala.. ha ha ha ha

myQza on September 28, 2009 at 3:44 PM said...

ekekekeke dak ashie.. betul tu dak ashie.. kawan yg jenis setahun sekali muncul mmg ada.. macam jiran sebelah umah aku. buat bisnes zhulian. hari biasa mmg susah nak nampak.
hari raya dtg sekeluarga suruh masuk jd ahli. ekekekeke

myQza on September 28, 2009 at 3:45 PM said...

ekekekeke sara ; baguslah idea tu. adeh.. len kali leh cuba... ha ha ha..

myQza on September 28, 2009 at 3:45 PM said...

ekekek cik epal.. eppy cam cik epal. putus cinat pun cool jek. ekekekeke

DramaQueen on September 28, 2009 at 3:51 PM said...

ted, ko ni kira baik la ted..klu aku, dah lama aku halau dia balik. serius.. ..ape guna dia datang raya tapi menyakitkan ati.. elok balik je..jgn jumpa lagi.. geram plak aku..

DramaQueen on September 28, 2009 at 3:51 PM said...

ted, ko ni kira baik la ted..klu aku, dah lama aku halau dia balik. serius.. ..ape guna dia datang raya tapi menyakitkan ati.. elok balik je..jgn jumpa lagi.. geram plak aku..

myQza on September 28, 2009 at 3:58 PM said...

ha ha ha. Mrs giggle : nampak ko marah ni. sampai 2 kali ko posting. ekekekekeke..

aku kenangkan aku dgn dia mmg ngam ho lah sebelum ni x sampai hati nak halau.
aku harap2 bila aku buat muka kelat dan senyum sinis dia kaan faham. ekekekekek

ASYIQ on September 28, 2009 at 4:10 PM said...

Eloklah mana2 syarikat insuran dtg jumpa dak itu....jual insuran mulut..hihi.

Itulah kesannya bila ego menguasai diri. Kdg2 lebih sudu dari kuah!

Softtouch [Hanim] on September 28, 2009 at 4:12 PM said...

berlagaknya kwn tedi tu..xelok ckp mc tu..nk gurau pun agak2lah kan....nk kata rapat, dah xrapatkan gurau pun kenelah matang sikitkan..sabarlah tedi..tedi ni jenis penyabar lah..dah jgn kwn nagn dia lag yer...sy kan ada..:)

amalhaj on September 28, 2009 at 4:15 PM said...

1001 macam ragam manusia

Liliyuli on September 28, 2009 at 4:16 PM said...

jgn layan kawan mcm tu...

teuku@ceh on September 28, 2009 at 4:18 PM said...

cilaka la mulut pompuan2 tu...
klu aku kat tempat ko tedi...

dah lame aku hidang air bancuh ngan garam....

myQza on September 28, 2009 at 4:19 PM said...

ekekekeke cikgu asyiq.. betul gak tu. he he he..

Manusia mudah lupa :)

myQza on September 28, 2009 at 4:21 PM said...

ekekek hanim. betul tu. kawan2 maya ni lebih seronok . buka lupa kawan tp kalau kawan2 macam tu mmg menyakitkan hati jek..

myQza on September 28, 2009 at 4:21 PM said...

amalhaj : yup! lain orang lain ragamnya.. :)

myQza on September 28, 2009 at 4:22 PM said...

liliyuli : kawan baik .. sahabat baik. tapi oelh kerana sudah ada kedudukan sedikit.. hilang semua.

myQza on September 28, 2009 at 4:22 PM said...

aceh : dia kawan baik aku. yg jumpa setahun sekali. tak terfikir pun manusia ni akan cepat berubah sehingga lupa masa sama2 bergelak ketawa!

Alimaz-Kembara Terasing on September 28, 2009 at 4:24 PM said...

salam sabaq jer la cik tedi oi..dasar org mulut busuk...kalau saya mmg dah tak layan buang masa....saya dulu tak kerja jugak selalu sepupu sepapat ni dok mai umah buat belagak...tanya macam2...eh hg bila nak kerja...hg kerja pa ...eeee.geram tul ..dia tak inagt masa dia nak belajaq dulu sapa yg amik borang bg kat dia....bg free lagi tu....benci tul manusia mcm tu mudah lupa...

leadleedeea on September 28, 2009 at 4:30 PM said...

serius aku menyamfah ngan orang macam nih..lead penah kena ayat2 pedas dan kejammmm mcm nih...

one word...SABAR..

Ayu on September 28, 2009 at 4:31 PM said...

wow.. have to scroll down so many komen laa.. 55.. aku jugak yg terlambat.. huwaa..

ok tu je nk komen.. hehehe...

Beruwang on September 28, 2009 at 5:11 PM said...

kekawang raya ni memang mcm tu.. lain kali kalau tahu mereka nak datang air sirap tu letak julap . bagi mereka balik cepat sebab sakit perut...ahaaks

jahat kan candangan aku

on September 28, 2009 at 5:41 PM said...

setiap orang..Allah SWT dah tentukan jodoh dan rezeki masing2....

diorang tu....tak usah lah nak pertikai kan kehidupan orang lain.....

'Bila nak kahwin kak? ----- soalan yg paling kurang enak nak di dengar.......

myQza on September 28, 2009 at 5:44 PM said...

alimaz : manusia mudah lupa.

myQza on September 28, 2009 at 5:44 PM said...

lead: memang sabar lead. kalau tidak mmg dah aku halaukan anak beranak tu balik!

myQza on September 28, 2009 at 5:45 PM said...

terima kasihlah dak ayus.. atas komen mu itu. ekekekekekke

myQza on September 28, 2009 at 5:45 PM said...

Ya Allah my twin... semoga kamu insaf.. ha ha ha

Tengku Speki on September 28, 2009 at 6:05 PM said...

sobbs
aku pon ada kawan cam tu tediii
hukkk sabo je la kan..
kadang2 nak gak sound..
tp kita still nak jaga ati dowang...
ati kite lak sapa nak jaga kan kan kan???????????

imHepPie on September 28, 2009 at 6:22 PM said...

huhh..harus besabor je dgn orang gitu..

kang nangeh lak kalo dijawab kamoo haha...

myQza on September 28, 2009 at 7:13 PM said...

ekekekekekek imheppie.. aku kalau cakap boleh tahan pedasnya. ekekekeke

white rose on September 28, 2009 at 7:49 PM said...

ngok ngek nye kawan...hahaha...besa laa kak...konon le 2 dorg perfect dlm kehidupan...

myQza on September 28, 2009 at 10:03 PM said...

entahlah dylla. memang terasa betul..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting