Tuesday, September 08, 2009

MenghaLaLkan YanG HaraM MengikuT S|tuas|. BoLeh aTau t|Dak?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 2:48 PM
Kesnya begini :-
Syarikat nombor ekor ternama ingin memberi bantuan kewangan kepada pelajar sekolah. Atau dalam erti kata lain bantuan pelajaran berjumlah RM 3,000.00 untuk 30 orang pelajar.
Di dalam 30 orang pelajar tersebut terselit 5 nama pelajar Islam.
Soalan aku. Bolehkah mereka terima bantuan tersebut kerana telah nyata ianya datang dari sumber yang haram?
Jika bertanya kepada ibubapa mereka tidak kisah. Duitkan? Siapa yang mahu menolak. Tidak perlu berfikir panjang. Setuju sahaja.
Nota kakitanganku : Perlu 'gugel'. tetapi kesibukan melanda. Aku perlu bertanya kepada yang betul-betul pakar.

42 kUs-kUs:

s@yangh@sni on September 8, 2009 at 3:14 PM said...

aku tak pakar tapi ini arr jawapan yang aku tlg dapatkan.

"Harus bahkan wajib atas orang itu mengeluarkan semua pendapatannya daripada loteri itu kepada kebajikan masyarakat begitulah hukumnya, hanya kalau orang kampung menderma serahan daripada orang yang kena loteri itu, menderma pula kepada orang yang kena loteri yang telah menyerahkan pendapatannya itu kerana kebajikan maka pada ketika itu barulah halal pendapatannya loteri itu kepada orang yang mendapatnya atas kadar seberapa banyak yang diberikan kepadanya oleh kampung itu."


Badan yang mengisu fatwa : Mufti Kerajaan Johor
Penulis/Ulama : Dato Said Alwie Bin Tahir Al-Hadad
Tarikh Diisu : 1936-1961

kalau ko tak faham ..
aku pun tak faham..
kena kaji balik nie..
hihihiiii..

sI tEDI on September 8, 2009 at 3:23 PM said...

TQ hasni.. berbelit ayat ni. balik kena fahamkan...

GiGGLe GaL on September 8, 2009 at 3:38 PM said...

hmm... aku nak bagi pendapat..tapi aku takut kene banned!

duit tu sumber nya haram. maka ia masih haram. itu je dapat aku simpulkan..

sori ye..aku sedikit narrowminded dlm hal duit ini kerana, duit itu adalah punca segalanya. ianya boleh menjadikan hati dan darah kita hitam sekelip mata! sebab itu lah sumberpencarian perlu datangnya dari jalan yg halal spaya apa yg kita makan dan guna itu adalah halal.

hanya allah shj yg mengerti.

Liliyuli on September 8, 2009 at 3:40 PM said...

wa tak pakar..
cuba anda tanya ustaz/ustazah kat masjid/surau..

[z@ck] on September 8, 2009 at 3:44 PM said...

dilemma ni..
klu org ssah..pikir dua kali gak nak trima tawaran tu..
tp..better jgn la..
duit bley dicari..jgn amik jalan mudah!

ber_uwang on September 8, 2009 at 3:45 PM said...

rasanya haram tetap haram walau apa jua alasannya...

dotblogspotdotkom on September 8, 2009 at 3:49 PM said...

ntah le..pakcik ada dengar juga ..bab sedekah...

berdosa menyedekahkan sumber yang terang jelas puncanye tidak baik...

matlamat tidak menghalalkan yang haram

ada yang mengatakan memakan babi itu harus jika dalam keadaan darurat tapi apa kah istilah darurat tu... bagaimana darurat itu....

tapi biasa la.. kalau yang menguntungkan... di katakan halal... walaupun ianye jelas haram... macam rasuah....

@--- Sueanne ----@ on September 8, 2009 at 3:50 PM said...

ape yg kite phm dari s@yangh@sni nye statement..

A : pemain loteri..
B : org kampung aka masyarakat

A ---> derma hasil loteri ---> B
B ---> terderma balik kat ---> A

so kirenya hasil tue baru dikatekan halal..

klu s@yangh@sni dpt lampirkan soalan kepada jwpan di atas mungkin senang utk difahami..

psst : berbelit2 jugak untuk difahami..teringt wktu blajar subjek agama dulu..

mmmg berbelit2 gitu..kena ada discusion baru leh phm..hehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 on September 8, 2009 at 3:55 PM said...

sumber haram tetap haram...
xboley dihalalkan yang haram...

ashie023 on September 8, 2009 at 4:16 PM said...

sama ngan azrina..sumber yg haram tetap haram..tak bley dihalalkan..tapi aku terbaca komen sayang hasni kat atas, cam buleh tuh..ooo..kene kaji balik nih, x paham dah...

Watierman on September 8, 2009 at 4:24 PM said...

Salam Tedi....akak bersependapat dengan Giggle Gal....kerana benar mengikut kata Azrina & Dak Ashie...yang haram tetap haram....nak jadi darah daging ooooo dari duit ringgit lah kita beli makanan...Nauzubillah Min za lik....

Wanita Itu on September 8, 2009 at 4:31 PM said...

tedi ~

asas nye pun dah haram..

maka ia tetap haram..

ntah la tedi..

nnt te cek ngn adik te yer..

^_^

F.Aminurrashidd on September 8, 2009 at 5:17 PM said...

erm.. aku pena bacer artikel soal jawab agama dlm paper dulu.. duwet haram tu.. kalo dapat macam kes camnie, ,macam boleh jer terima atas nama kebajikan.. tapi still tak leh guna beli wat makan minum,

cumer diboleh guna untuk bayar keperluan macam bil 2x gitu.. entah yerr ntah tak.. ingat2x luper.. haih.. takleh pakai2x.. tak terjamin pendapat aku ney.. elok pi tanya mufti.. =)

ASYIQ on September 8, 2009 at 5:36 PM said...

Kes ko ni duit dr syarikat haram nk derma terus pd org Islam kan?

Dlm satu kaedah usul fiqh.."Matlamat tidak menghalalkan cara"

Maksudnya walaupun atas niat membantu atau apa pun...duit itu tetap haram.

Perkara ini menjadi khilaf (perbezaan pendapat)

Maksudnya kita boleh berpegang kpd mana2 pendapat...

Pendapat di atas adalah yang terbaik dan paling selamat...

Papa meow on September 8, 2009 at 6:16 PM said...

Salam, masa belajar dulu ustaz cakap macamni... duit tu boleh didermakan, tapi untuk kegunaan masyarakat umum. Contoh nya buat jalan untuk laluan orang ramai dan sebagainya. Tapi orang yang menderma tu tak dapat pahala pun, ( cuma dari segi moral bagus lah )sebab duit haram. Sama lah dengan kes diatas, kalau untuk tujuan kebajikan masyarakat, tapi bukan untuk makan.

TE-ARE |DIAMOND|™ on September 8, 2009 at 6:19 PM said...

sekadar pendapat... sumber dah haram, walaupun ianya disalurkan untuk kebajikan, ttp haram juga...
penerima duit (Islam) perlu menolak jika tau dari mana sumbernya...
Stuju dgn Asyiq, "matlamat tidak menghalalkan cara"

chekdenoor on September 8, 2009 at 6:33 PM said...

Salam,
Itu teknik pemutihan wang ....kata mereka .....pandai-pandai jer ....ukhusssss....haram tetap haram

zaradgreat on September 8, 2009 at 6:35 PM said...

hurm
aku tak pakar
tapi

niat tuh tak menghalalkan caranya la...

tuh pendapat aku,,

miSs siv on September 8, 2009 at 6:50 PM said...

wah! aku tak tau..
takut tersalah..
hehe

tapi yg s@yangh!sni nye comment tuh, aku paham macam @--- Sueanne ----@ paham..
=)

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:46 PM said...

ye mrs giggle : duit ni sensitif sikit...

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:46 PM said...

liliyuli : InsyaAllah kalau aku berkesempatan

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:46 PM said...

zack : duit selalu mengaburi mata orang

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:47 PM said...

ber_uwang : terima kasih atas pandangan

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:47 PM said...

pakcik : betul.. kalau darurat lain kira.. aku juga ada terfikir macam tu.

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:48 PM said...

sueanne : terima kasih atas ringkasan. aku faham. tapi kalau dah B bagi balik kat A. B x dapatlah duit tu. adehhhh

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:49 PM said...

kakrina : betul secara generalnya...

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:49 PM said...

dak ashie : kadang2 benda yg rumit macam ni org ambil mudah.

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:50 PM said...

kakwatie : betul tu. dari kita bersyakwasangka baik x yah ambil.

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:50 PM said...

ok te : minta tolong tanya pendapat adik ya..

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:51 PM said...

F. Aminurrashidd : terima kasih atas pendapat. maksudnya tidak boleh untuk makan minum tetap benda2 lain kan?

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:51 PM said...

terima kasih cikgu ashiq.. maksdunya haram tetap haram!

sharamli on September 8, 2009 at 7:52 PM said...

xpakar jgk..tp selagi ad ikhtiar lain ..xperlu k0t amek wit tu..

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:52 PM said...

terima masih papa meow.. sama pendapat dgn F Aminurrashidd

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:52 PM said...

terima kasih te-are .. aku kena gugel lagi ni.

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:53 PM said...

chekde : kalau cina takde putih2 nye..

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:53 PM said...

ok zaradgreat. terima kasih. minta tolong tanya pada ayah yek? :)

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:54 PM said...

ekekekke miss siv.. paham ek? bagus.. :P

sI tEDI on September 8, 2009 at 7:54 PM said...

terima kasih sha atas pandangan..

ZARA 札拉 on September 8, 2009 at 8:53 PM said...

aduhai~~

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:25 PM said...

apo dak zara ;; mana pendapatnya..

ustazah dyLLa on September 9, 2009 at 7:24 AM said...

ok...jika duit 2 digunakan tuk membli pakaian/ keperluan persekolahan murid2 ni xjdi mslah...yg menjdi mslh bila duit 2 nti dpt ke tgn mak ayah mereka akan membelanjakan dlm bentuk makanan...ada 1 kisah pd zaman Rasulllah, dimana ada seorg sahabat yg bru sja masuk Islam. dia nk mendermakan sume harta hasil perniagaan haramnya dlu. Kemudian dia bertny kpd Rasulullah, bgaimana caranya. Rasulullah menyatakan hanya dbenarkan membina bgunan atau keperluan perkakasan sja. sbb saluran itu semua org dpt mggunakannya.& ia tdk menjdi darah dging...nti sy tnykan kpd yg lbih arif dlm hal ni...kes ni memerlukan hadis sokongan & ayat2 Al-quran...bru kta puas hati dgn keputusannya...

sI tEDI on September 9, 2009 at 12:34 PM said...

TQ dylla... macam2 pendapat yg ada...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting