Monday, September 14, 2009

KenaPa saYa suKa rUmaH Saya?.....Ep|sOd PertaMa....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 5:03 AM
Ingat atau tidak iklan ini. Yang di penghujung iklannya budak itu sendawa nampak macam semulajadi bukan buat-buat. Okey! Aku bukan mahu cerita pasal budak itu sendawa atau apa. Berbalik pada tajuk!

Kenapa aku suka rumah aku?
Sebabnya rumah ini ayah aku yang buat sendiri. Cuba teka berapa lama siap sepenuhnya? Okey! Aku beritahu terus. Nanti kamu marah sebab penat teka tapi tiada hadiah. Ha ha ha...
Satu tahun. Yup! Satu tahun hasil kerja ayah aku sendiri.

Tiada pekerja tetap. Hujung-hujung minggu pakcik aku membantu. Kadang-kadang sepupu datang menolong. Selebihnya kami anak beranak yang membantu. Sedikit demi sedikit. Tiada tenaga buruh Indon yang di upah!

Rumah lama ialah Rumah Tradisional Melaka. Yang mana tangganya amat cantik sekali. Sayangnya tidak dapat terus gah berdiri kerana semakin hari semakin reput di mamah anai-anai. Rumah pusaka arwah datuk yang berusia hampir seabad. Nampak tegap, ketuk sahaja kayu itu terasa kosong. Rupa-rupanya sudah penuh anai-anai. Jadinya di robohkan secara berperingkat-peringkat dari serambi membawa ke dapur dan terbinalah rumah baru ini bila sahaja ayah berpencen dan kami pulang menentap di kampung yang indah dan permai ini lebih kurang 20 tahun yang lalu. Memuji kampung sendiri!!

zaradgreat pasti setuju akan keindahan kampung kita ini dengan sungai yang mengalir seperti air milo panas. Jalan baharu yang di bina membuatkan kita boleh terus ke Mydin atau membelok ke kiri untuk ke JUSCO!! Ha ha ha ha...

Okey!! Jangan terlalu ghairah memuji muja.
Kenapa kamu suka rumah kamu? Mungkin juga ada yang menjawab kerana dibeli atas titik peluh sendiri. Itu lebih bermakna!! Mari kita kongsikan!

Nota kakitanganku : Hari ini mahu cerita pasal rumah sahaja. He he he....

32 kUs-kUs:

imHepPie on September 14, 2009 at 5:14 AM said...

knapa sy suka rumah sy????

sbb boley tdo semahu2nya...

ber_uwang on September 14, 2009 at 6:05 AM said...

rumah ku rumah sewa... he he

Nakamura Kazuki on September 14, 2009 at 7:04 AM said...

kenapa saya ske rumah saya???kerana di situ ambe membersar, mengenal erti kasih sayang, mengenal erti kehidupan dan memahami erti kepayahan, mengenal erti perjuangan,mengenal erti kejayaan, dan paling pilu menyimpa seduka memori yang pasti tak kan luput sehingga hayat dikandung badan

PROFkusut on September 14, 2009 at 7:14 AM said...

saya suka rumah saya...sebab ia besttttttttt...!

saya suka kucing saya.... saya syg kucing saya....

muehehehhee

Mawar_berduri on September 14, 2009 at 7:47 AM said...

Knape Saye suke rumah saya?...sebab kat umah saye ade ape yang saye nak... :)

mRs.jUkoGYu on September 14, 2009 at 8:22 AM said...

kenape saye suke rumah saye?
saye suke rumah saye kerane...itu adelah rumah saye bukan rumah jiran saye atau rumah kawan saye..jauh sekali rumah datok k..huhuhu

ashie023 on September 14, 2009 at 8:41 AM said...

ambe xde umah lagik..umah skrg yg diduduki ialah umah arwah...so selesa..walaupong lama ditinggalkan sebab ambe manyak merantau dolu..skrg baru balik kg..huhu

Softtouch [Hanim] on September 14, 2009 at 8:48 AM said...

kisah tedi mcm kisah asben sy..umah family asben kat kampung pun buat sndiri..sbb rumah dulu rumah atas n papan bila dirobohkan buat rumah bwh.

nape sy suka rumah sy?sbb umah sy skrg umah dibeli sndiri walaupun ia kecik tp sy tetap suka n bangga :)

en_me on September 14, 2009 at 8:53 AM said...

rumah saya takde tiang seribu.. uhuhu

Solehah on September 14, 2009 at 8:56 AM said...

owh sedihnya..saya tak punya rumah..rumah kat kampung tu mungkin kepunyaan orang lain yang baru hadir dalam keluarga aku..sedihkan..haha..

ZARA 札拉 on September 14, 2009 at 9:15 AM said...

aku suka rumah aku sebab aku tak payah bayar sewa~

hahaha~

Watierman on September 14, 2009 at 9:43 AM said...

Salam Tedi...akak suka rumah akak sebab hasil perkongsian hidup dengan hubby & anak2...walau kecil & tak seberapa...itulah syurga dunia kami...Alhamdulillah..Syukur kami masih punya rumah sendiri!

Alimaz-Kembara Terasing on September 14, 2009 at 9:45 AM said...

rumah ku syurga ku tempat tumpah darah ku...

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:38 PM said...

ha ha ha imheppie... kalu kat rumah org x boleh tdo ek?

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:39 PM said...

ny twin : janji ada rumah :)

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:39 PM said...

betul tu hencek nakamura.. aku sokong

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:39 PM said...

prokusut ni.. dak momok sayang kau tak> ekekekekek

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:40 PM said...

yup! mawar.. kat rumah org x de kan? ekekekekek

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:40 PM said...

mrs jugokyu.. ye ye.. betul tu...

@--- Sueanne ----@ on September 14, 2009 at 1:40 PM said...

saya suka rumah saya sbb senang tuk melingkar sesuka hati..atas usaha ayah saya sendiri smbil dibantu ngn pak2 mas dari indonesia..hihi

pastu yg bestnye ialah rumah saya dikelilingi hutan yg amat nyaman skali utk dipandang..xde pembangunan yg menyakitkan mata saya..:p

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:40 PM said...

dak ashie.. lagi seronok duduk rumah pusaka...

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:41 PM said...

betul tu hanim. selalu rumah2 lama ronoh buat yg baru.. :)

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:41 PM said...

en_me : asalkan tidak runtuh ok dah..!!

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:42 PM said...

solehah : kenapa apakah rumah itu menjai org yg baru hadir?

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:42 PM said...

ekekekekke dak zara... jimat!

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:42 PM said...

betul tu kakwatie.. dapat berlindunganak beranak :)

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:42 PM said...

ekekeke alimaz... mesti lahir kat rumah ni!

sI tEDI on September 14, 2009 at 1:43 PM said...

wah!!!! alasan yg kukuh tu sueanne..

p/s : dah emel alamat lom?

a.z.r.i.n.a.03.07 on September 14, 2009 at 2:25 PM said...

KRina suke rumah niy sebab dulu bersusah payah kumpul duit + epf bila nak beli takut harga tinggi... masa bertunang dah beli dan sanggup jual keta kesayangan lepas tu..huhuhuhu..

Sekarang hidup dah agak senang sikit..walaupun hutang masih ada tapi pasti akan menjadi hakmilik kita ...

sI tEDI on September 14, 2009 at 2:48 PM said...

wah!! berkorban betul kakrina.. Alhamdulillah.. selagi kita pandai urus wang... masalah hutang tidak akan rasa terbeban!

Faarihin on September 14, 2009 at 6:34 PM said...

saya suka rumah saya kerana di situlah tempat saya lahir.. (^__^)

sI tEDI on September 14, 2009 at 9:21 PM said...

faarihin lahir kat rumah ke?

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting