Tuesday, September 08, 2009

RuMusaN dar|paDa 'entry' har| |n|...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:58 PM
Wah!! Rumusan segala!! Hari ini mahu buat rumusan mengenai 'entry' hari ini.

Okey! MAri kita tengok sama-sama.

'Entry' Pertama : Eh! Eh! Anak Cikgu Patut Dapat 5A!

Aku minta maaf andainya ada cikgu-cikgu yang tidak selesa dengan 'entry' ini. Jangan salah faham. Aku memandang tinggi kerjaya seorang guru. Sebab itulah dalam fikiran aku anak cikgu mesti cemerlang dalam pelajaran.

Okey! Kenapa anak cikgu yang aku ceritakan itu mendapat 5E? Sebenarnya anak itu hanyalah anak angkat. Si Ibu itu sendiri yang cerita kepada aku. Cuma aku tidak suka bila dia selalu ulang-ulangkan kepada anak itu 'Kamu cuma anak angkat sebab itu pelajaran kamu lemah. Keturunan Mama semuanya pandai-pandai." Boleh cakap macam itu?

Anak angkat atau tidak terimalah seadanya dia. Tidak perlu melemahkan semangat beliau dengan asyik mengulang ayat yang sama bila tiapkali anak itu mendapat keputusan yang lemah. Beri kata-kata semangat dan peransang, InsyaAllah dia dapat berusaha dengan lebih gigih lagi.

'Entry Kedua : Menghalalkan Yang Haram Mengikut Situasi . Boleh atau tidak?

Syarikat perjudian DAMACAI memberi bantuan kewangan sebanyak RM 150.00 untuk 30 orang murid di sekolah aku. SJK C!! Ada dalam 5 orang murid Islam turut terima. Guru Besar bertanya kepada aku, samaada murid Islam boleh menerimanya. Aku secara spontan menjawab tidak. Haram!

Selepas itu aku rasa bersalah. Bukankah itu hanya derma. Aku sudah jadi keliru. Ibu bapa kepada pelajar-pelajar itu bersetuju untuk menerima wang itu. Arghh! Duit. Semua orang mahu. Sebab itulah aku buat 'entry' itu. Majlis serahan bantuan akan di buat secara besar-besaran melibatkan beberapa buah sekolah yang lain. Aku setuju dengan kata-kata sebahagian daripada kamu 'Matlamat tidak menghalalkan cara'.

Sepatutnya aku buat cadangan duit itu beri sahaja kepada murid berbangsa Cina. Tetapi tidak terfikir pun sedangkan nama-nama semua sudah di hantar dan ibubapa sudah di maklumkan dan mereka setuju untuk terima.

Nota kakitanganku : Terasa ingin membuat Kuiz kecil-kecilan esok. :)

35 kUs-kUs:

Ayu on September 8, 2009 at 8:34 PM said...

entry pertama : anak cikgu dpt 5E

ermm... setiap org lain caranya.. cekgu tu ada anak lain ke? kalu ada naper pi gatal amik budak tu jadik anak angkat?? kalu xder .. maka diala yg salah sbb x ajar anak dia tu betul2.. even anak angkat pun..

entry kedua : duit derma..
derma yg dtg dari syarikat tu mmg xleh wat makan.. tapi seeloknya duit tu guna la buat beli perkakasan sekolah.. yg x dimakan.. erm.. bisanya gitu la..

sekian terima kasih.. :p

fadly amzar on September 8, 2009 at 8:37 PM said...

haram tetap haram. tak de keberkatannya. wat utk menuntut ilmu pulak tu. isk.isk.isk.

p/s: ni la taktik golongan kapitalis nak tunjuk baekkkk

HUH~

sharamli on September 8, 2009 at 8:40 PM said...

ni dah wat rumusan..ad lagik x entry t0k ari ni pasni..?

heee

nj on September 8, 2009 at 8:45 PM said...

sitedi...
kak norma nak jawab kuiz...

ZARA 札拉 on September 8, 2009 at 8:52 PM said...

cepat buat kuiz Tedi!!

ber_uwang on September 8, 2009 at 8:54 PM said...

my twin....
wah makin canggih nampak.. siap ada rumusan...

tahniah kerana membangkitkan isu yang menarik

F.Aminurrashidd on September 8, 2009 at 8:56 PM said...

entry ank guru: anak guru tak semestinya bijak pandai.. dan anak guru paling culas mahu belajar dibawah tunjuk ajar ibu atau bapaknyer yang merupakan seorang guru.. (sangat-sangat kekok.)

1 lagi, aku setuju, seharusnya jangan dilemahkan semangat anak murid dan anak sendiri. setiap tindakan anak, walaupun sekecil zarah, harus diberi penghargaan atau peneguhan positif.. huhuhu~

sal entry Halal Haram tue: no komen.. tak reti la sayer.. tapi kalo aku macam duk part bebudak Islam tue, aku tak terime.. dan secara gear automatiknyer mak bapak ku pun xkan menerima.. hehehe~

syalizahanim on September 8, 2009 at 9:08 PM said...

Nak join kuiz tedi jgak!!

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:26 PM said...

ayus : cikgu tiada anak. ambil anak angkat adik beradik 2 org lelaki...

bantuan tu akupun takut nak komen lelebih

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:27 PM said...

fadly amzar : terima kasih atas pendapat. betuL haram tetap haram!

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:27 PM said...

x de sha.. entry seterusnye pukul 12.01 a.m okey? ekekekekek

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:28 PM said...

kakNJ : Jangan buat saya serba salah :(

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:28 PM said...

ekekekek dak zara :P

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:29 PM said...

terima kasih dak twin2 ber_uwang... bila terkena dengan diri sendiri.. otometik entry jd menarik :)

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:29 PM said...

F. AMinuraashid... : budak2 memnag perlukan kata2 semangat bukan kata2 yg melemahkan semangat

yuP! mak ayah derang dan nampak duit jek. halal haram tolak ketepi :(

sI tEDI on September 8, 2009 at 9:30 PM said...

ekekeke syalizahanim ... InsyaAllah...

azman shah on September 8, 2009 at 10:06 PM said...

lain mcm jer heheh

ASYIQ on September 8, 2009 at 10:20 PM said...

Akak tunggu kuiz tedi esok tau...

p/s kalu dulu2 mmg glamour anak cikgu budaknya terer tapi skrg tidak lagi...semua murid dh dpt peluang yg hampir sama. tuition merata alam....

Kalau dulu cikgu suka ajar anak dia jer kt rumah...hihi. Mana ada tuition ni...

areQue on September 8, 2009 at 10:20 PM said...

entry 1>>>

teruk jer cikgu tu?tak elok mngatakan prkara yg mlukakan hati kanak2 itu lbih2 lg die hny anak angkat...

mana tau dia anak angkat yatim ke hapeh ke kkan??

skurg2nya...die juga layak utk dhargai n dbri kata2 pujian bkn mrndah2kn smgt dia...

lbh2 lg...anak2 angkat ni emosi die cpt sensitif...

mgkin lynn yg die trima sblm ni mnjadi slh satu sbb knapa dia dapat 5 E..

p/s>> sdih sbb rq deal ngn anak2 yatim..bos suh amik satu wat anak angkat...huwaaaaaaaaaaaaaaaa sedih tgk depa



entry 2>>>

kna tny pkcik gugle kalo tk..kte tk blh bg hukum ssuka hati..tny juga pd ustaz2 @ ustazah...


p/s>>> kak tedi kna baca entry rq td bg habis...td pnjg kan...hahhahahha..

sng utk tgkis serangan org bukan islam..hehehehhe

leadleedeea on September 8, 2009 at 11:04 PM said...

waaaa ader summary..bagus~!! first time baca entry ader rumusan...hehehehehe~!!!

owh anak angkat yek? kot ye pon anak angkat, jgn laaaa kondem budak tu..kesian dia..aku tak setuju dia ckp mcm tu kat budak tu..hish~! terasa nak laser2 je mulut neh kan..heheh~!

ashie023 on September 8, 2009 at 11:23 PM said...

ambe dah agak dah..cikgu tu memang berlagak..tp anak nye tidaklah..ambe dah manyak kalilah jupe manusia camni, x mengaku kelemahan diri sendiri..dan bleh plak dier mempelekeh-lekehkan org len..

no 2..yelah Tedi,patut kensel je nama murid2 Islam tuh..cina xpelah , dier bangsa len..lantak dierlah..
Tp nampaknye mak bapak budak Islam nih pong lelebih juga nak duit tu ye...mmmm

sI tEDI on September 8, 2009 at 11:26 PM said...

apa yang lainnya tu en azman?

sI tEDI on September 8, 2009 at 11:27 PM said...

cikgu ashiq.. kira anak dapat tuition percuma dari mak ayah lah. ekekekekek

sI tEDI on September 8, 2009 at 11:28 PM said...

RQ : kau taip.. baru teringat x abesh baca lagi.. nanti free aku baca. ekekekekek

sI tEDI on September 8, 2009 at 11:29 PM said...

ekekkeke lead .... kira rumusan ni sbb x de idea lain lah.. ekekekekke....

sI tEDI on September 8, 2009 at 11:30 PM said...

dak ashie : budak yg dapat 5e tu.. memang adik beradik 2-2 jenis slow... ksian.. dapat lah mak angkat yg tau kondemkan aje..

no2 tu.. bukan kuasa aku lah dak ashie nak batalkan. HEM punya keje. aku dah jawab haram.. GB faham.. tapi mak ayah dah setuju

Nakamura Kazuki on September 8, 2009 at 11:33 PM said...

b4 menjawab nak tahu ada hadiah ke cik tedi..hehehe

sI tEDI on September 9, 2009 at 12:09 AM said...

ngado2 yo hencek nakamura ni...

a.z.r.i.n.a.03.07 on September 9, 2009 at 1:03 AM said...

Skarang niy pasal $$ mata dah kelabu...

tepuk dada tanya selera..

cahayachenta on September 9, 2009 at 6:18 AM said...

aku terlepas byk entri ko... aku nak amik bahagian gak dlm kuiz tu..aku bersedia dh ni!!!

Softtouch [Hanim] on September 9, 2009 at 9:02 AM said...

kesian anak angkatnya...mesti sentap anak angkat dia tu...

mgkin sbb kita tau sumbernya dari mana kan tu sbb kita tau ia haram...tp entahlah yer...duit kan sape xnak..haram tetap haram

sI tEDI on September 9, 2009 at 12:33 PM said...

betul kakrina.. kalau duit.. semua boleh

sI tEDI on September 9, 2009 at 12:33 PM said...

ekekekke cahayachenta... masuk jgn x masuk..

sI tEDI on September 9, 2009 at 12:33 PM said...

betul tu hanim.. duit. semua org nak.. sumer drmana.. tolak ke tepi..

Snowwhite Zone on September 9, 2009 at 6:04 PM said...

entry yg 1st tu.. x suka bila org duk beza2kan.. benci!!!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting