Saturday, September 12, 2009

|n| k|sah 2 OranG |bu DaLam 2 s|tuas| berbezA!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 4:20 AM
Kisah Pertama : Mariam Johari.

Aku cukup bengang dengan kenyataan seorang Menteri/Timbalan Menteri yang bercakap mengenai Jenazah Mariam Johari yang tidak dapat di bawa pulang hanya kerana beliau bukan lagi Wargenagara Malaysia. Aku betul-betul menyesal sebab tidak ambil kenyataan itu. Tidak silap aku datangnya dari seorang Menteri/Timbalan Menteri berbangsa India mewakili Wisma Putra. Puas aku cari kenyataan dia tapi tidak juga berjumpa.

Jawapan dia amat mudah dan senang sekali. Perkara itu sudah di luar bidang kuasa kementerian itu hanya kerana Mariam Johari sudah bukan wargenegara Malaysia!!

Sedangkan orang Indonesia pun boleh jadi 'warganegara' inikan pula Mariam Johari yang beragama Islam dan menjadi seperti tali yang di tarik ke sana dan ke mari. Malu sungguh aku dengan anak tirinya dan dermawan Korea yang sudah pasti bukan beragama Islam yang sudi membantu sedaya upaya.

Seperti kata anak sulung Mariam Johari.
"Saya tidak mendapat perkembangan dari Wisma Putra hanya petugas media yang ramai menghubungi saya kerana mereka lebih berminat membantu kami menyelesaikan perkara ini"
-Sumber Berita Harian 09.09.09-

Aku begitu teruja sekali untuk mengehtahui penghujung perjalanan Mariam Johari.

Kisah Kedua : Hanijah Mat Shah

'Datanglah ke sini. Emak rindu sangat hendak jumpa kamu semua walaupun sekejap'

WTH anak-anak sebegini. Setelah di hantar ke Pusat Jagaan Orang Tua-tua nasib ibu itu terus tidak di endah. Manusiakah itu? Kadang-kadang aku tidak terfikir ada anak-anak yang berperangai syaitan sebegitu.

Bahagiakah hidup mereka? Tenangkah? Berkatkah? Sepincing pun aku tidak hairan walaupun mereka adalah jutawan. Kerana tanpa seorang ibu kamu semua tidak kemana!!

Kamu boleh baca di sini.

Sumber Berita Harian 11.09.09

Nota kakitanganku : Semoga Allah S.W.T terus menetapkan iman dan hati aku agar dapat menjaga emak dan abah walau bagaimana pun keadaan aku kelak!! InsyaAllah!!
*** Tidak dapat tidur. Tiba-tiba mahu buat 'entry' ini!!***

30 kUs-kUs:

tengku_fir21 on September 12, 2009 at 4:56 AM said...

ouwwhh...
Al-Fatihah untuk mariam tk sangka kita tk blh bawa blk jenazah lgpun jenazahnya bukan ada ada di Mecca yg tidak wajib dibawa blk

kite kurang faham konsep rumah orang tua sebenarnya ia adalah "nurseri"di barat tatapi bila dtg malaysia...???

Ms.Lilies on September 12, 2009 at 5:16 AM said...

akhir zaman....
anak2 semua campak mak bapak je...
mintak dijauhkan perangai camni dr anak2 aku...

miSs siv on September 12, 2009 at 5:26 AM said...

mak ayah boleh jga 10 org anak..tp belum tntu 10 org anak snggup jaga mak ayah..

QieFLy si Dolce on September 12, 2009 at 5:39 AM said...

ya allah aku mohon kepada mu agar aku tidak akan derhaka terhadap ayah dan ibu ku.....

sesungguhnya aku pasti akan dapat balasan yang setimpal atas perbuatan ku jika menderhakai mereka....

- jinggo - on September 12, 2009 at 5:47 AM said...

kadang2 terfikir - juga dimana kita dihujungnya..

mengenai kes mariam.
saya ikuti perkembangan dia...kesian dia.hidupnya terlalu getir...

semuga rohnya dipermudahkanNya.

umi_e on September 12, 2009 at 5:58 AM said...

Ya Allah... n3 tEDi membuatkan hati begitu sebak dan tidak dapat menahan kesedihan mengenangkan nasib para ibu yang tidak dihiraukan oleh anak-anak yang telah dilahirkan...

* Semoga kita tidak menjadi seperti anak-anak begitu- anak2 derhaka... *

Wanita Itu on September 12, 2009 at 6:46 AM said...

kes 1 ~

itulah masalahnye bila 'orang besar' tak boleh tolong 'orang kecil'..

walhal..tak salah jika beri sedikit pengecualian terhadap kes2 luar biasa seperti ini..

pemergian arwah ke Korea bukan atas kehendak diri..tapi atas sebab 'dibawa lari'..

kepulangan ke mari bukan nya tidak dinanti, tapi pasti punya masalah sendiri yang orang di sini juga tidak ketahui..

tp kalu sudah meninggal pun, masih tiada hati yang mahu menolong, then apo laie nak dikato..

kes 2 ~

tentang Puan ini..mmg te tak tahu menahu..akan gugle sebentar lagi,,

tp yang pastinya..te cuba sedaya upaya untuk tidak tergolong dlm mereka2 yang lupa daratan nih..

tak mahu menjadi lagenda seperti si tanggang..

mintak simpang la halahai..

ber_uwang on September 12, 2009 at 7:37 AM said...

bagi anak yangtak menghargai emak ayah tu memang tak kemana pergi nya. nanti bila dia dah tua .. anak anak dia pula buat mcm tu.. kalau banyak harta pulak ..anak anak berebut sebelum dia mati lagi....

bagi aku ayah dan ibu adalah segalanya.... tak terbalas jasa mereka

Solehah on September 12, 2009 at 7:46 AM said...

Ya, Alhamdulillah cik Tedi masih punya peluang berbakti pada ibu..

mRs.jUkoGYu on September 12, 2009 at 8:12 AM said...

terkenangkan mak dan ayahku di kampung..sehat kah meraka?sob...sob...;(

a.z.r.i.n.a.03.07 on September 12, 2009 at 8:24 AM said...

Kes pertama:
boleh ker macam tu ? family arwah kat sini okei ker? nanti KRina gugel2.

Kes kedua:
alah sedihnya...
anak2 macam niy bila anak-anak sendiri buat kat dia; baru dia tau....

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:07 AM said...

tengku_fir : di Malaysia rumah orang2 tua di definasikan tempat anak-anak melepaskan tanggungjawab

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:07 AM said...

betul tu MS lilies.. janganlah kita dan anak2 kita nanti ada sifat macam tu

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:08 AM said...

betul miss siv.. ada yg sanggup saman menyaman lagi!

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:08 AM said...

Alhamdulillah qief kalau kita punya kesedaran macam tu

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:09 AM said...

ye jinggo.. betul tu... dia mangsa keadaan hingga membawa dia jauh nun di sana. kalau di beri pilihan. dia juga tidak mahu begini akhirnya hidup

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:09 AM said...

Kak_e !! InsyaAllah.. itu yg saya pohonkan selalu agar Allah tetapkan hati kita.

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:10 AM said...

te : betul tu. bukan arwah mariam suka2 nak ke sana. dia mangsa keadaan ketika itu.

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:11 AM said...

my twin! Aku setuju sangat. macam manalah hidup derang bila berjaya sisihkan mak ayah sebegitu. MasyaAllah!!

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:11 AM said...

Alhamdulillah Solehah. Allah masih beri peluanG!

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:11 AM said...

mrs Jugokyu.. sekali sekali kena juga berhubung!!

sI tEDI on September 12, 2009 at 10:18 AM said...

kakrina : kadang hal2 agama ni mmg sensitif tapi bila org bukan islam yg bercakap ianya jadi bertambah sensitif!

kes kedua : harap kita tak tergolong dalam golongan mcm tu!

Nakamura Kazuki on September 12, 2009 at 11:08 AM said...

tak dapat tido..confrim terlebih makan ni...hahaha

Softtouch [Hanim] on September 12, 2009 at 11:08 AM said...

tulahkan tedi..dunia akhir zama..ibu pun dibuat mcm org lain..sedih sgt..teringat kat mak sy...

itafukada on September 12, 2009 at 11:35 AM said...

syurga itu di bawah telapak kaki ibu..renung2kan..selamat beramal..

ustazah dyLLa on September 12, 2009 at 3:34 PM said...

Alfatihah buat arwah...manusia diakhir zaman...Moga2 kta dirahmati & dberkati Allah...kuatkan iman kta, tguhkan niat murni kta...

sI tEDI on September 12, 2009 at 8:59 PM said...

ekekekeke hencek nakamura... tak tau kenapa..

sI tEDI on September 12, 2009 at 8:59 PM said...

betul tu hanim. Semoga kita di jauhkan dari memiliki sifat sebegitu..

sI tEDI on September 12, 2009 at 8:59 PM said...

iatafukada... betul!!

sI tEDI on September 12, 2009 at 9:00 PM said...

ya dylla... harap2 kita bukan anak yg begitu!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting