Wednesday, September 30, 2009

Aku Hamp|r JaD| PembUnuh Har| In|...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:51 PM
'Kamu tidak perlu minta maaf. Saya yang bersalah. Saya minta maaf.'

Anak siapa ini sila angkat tangan. Amat berbudi bahasa dan skema sekali. Yup! Aku hampir menjadi pembunuh hari ini. Membunuh tanpa pisau atau parang. Tetapi Alhamdulillah. Semuanya tidak menjadi kenyataan. Yang membunuh dan terbunuh tiada. Sujud syukur kepada Yang Maha Esa. Terima kasih Allah Yang Maha Besar.

Keluar dari pagar sekolah dan membelok masuk ke kanan untuk pulang ke rumah habis sahaja waktu kerja pada pukul 5.00 petang tadi. Di kiri kanan adalah ramai orang kerana si tukang mesin rumput bekerja begitu juga dengan 2-3 orang mandornya.

Seorang kanak-kanak lelaki berbasikal tiba-tiba masuk ke tengah jalan. Aku sempat membunyikan hon dan mengelak. Nasib adalah amat baik sekali kerana tiada kenderaan yang berselisih di jalan bertentangan.

Budak lelaki itu dan basikalnya telah melanggar sisi kiri sebelah belakang kereta aku dan jatuh tergolek. Aku memberhentikan kereta dan bergegas mendapatkan beliau. Begitu juga dengan beberapa lelaki yang ada di sekitarnya.

Aku segera memohon maaf dan menerangkan akan kesilapannya menukar haluan basikal tanpa memandang kiri dan kanan. Lelaki-lelaki yang melihat juga sependapat dengan aku.

Tiba -tiba budak lelaki itu berkata 'Awak tidak perlu minta maaf. Saya yang bersalah. Saya minta maaf'. Aduhaiii!! Tersentuh hati nurani aku. Budak lelaki cina itu amat berbudi bahasa. Walau lututnya cedera berdarah beliau mampu menuturkan kata-kata dengan sopan.

'Awak sekolah sini ya? Darjah berapa?' Aku bertanya.
'Enam'. Beliau menjawab.
'Esok saya jumpa awak okey. Rumah awak dekat sini? Jalan elok-elok. Pandang kiri dan kanan.'
'Terima kasih. Saya minta maaf'. Baik betul budi bahasa budak cina itu.

Alhamdulillah. Beliau hanya cedera ringan. Esok aku akan jumpa guru kelas dia. Syukur kami tidak apa-apa dan kereta aku hanya calar sedikit sahaja.

Nota kakitanganku : Aku akui kalau budak melayu yang terlibat peratus aku untuk di maki hamun adalah tinggi.





58 kUs-kUs:

[z@ck] on September 30, 2009 at 8:24 PM said...

budi bahasa budaya kita..
=)

Ayu on September 30, 2009 at 8:41 PM said...

emsem x budak cina tu?? hehe.. leh wat antu..ehh silap la.. menantu..

cHeRyNa PiReS on September 30, 2009 at 8:44 PM said...

boleh terlalai plak pandang kat gelas mcd tuh:)

hmmm...budak tuh sekolah mana? sha nak pindah sekolah sane:)


aduiyaaiii...background music sangatlah sodeh...

NuR on September 30, 2009 at 8:50 PM said...

huhu....amat susah utk berjumpa kanak2 ribena yg bersopan santun..even org besar ribena pun amat payah utk berterima kasih di jalanraya.. angkat tgn pun susah.. hukhuk...

Ena Qalinsya on September 30, 2009 at 8:57 PM said...

aku tiap2 ari jd pembunuh, tak heran pun...
bunuh semut dan nyamuk ekekeke..
tapi mmg btol, budi pekerti org cina/india lg elok dr org mlayu kita... tunjuk berlagak jek lebih..

ashie023 on September 30, 2009 at 8:59 PM said...

budak cina tu ader tak cam lee min ho..laki aku..ahaha..

aku penah jadik camni skali...aku parkin, tetiba ader satu motor langgar kete aku, agaknye dier brek jalan licin, pahtu terkene skit kete aku..aku kuor ngan muke garang, dier muke pucat takut, hengat aku nak marah...pahtu aku trus tarik nafas dan melafazkan 'awak ok ke?'..
..dier ngan gabra 'ambe ok..akak , ambe mintok maap..jalan licin td..kete akak xde ape2 kan?'
'a'ah...xde paper, len kali bawak moto lelok'..pahtu dier angkat moto dier, senyum gabra..dan trus blah..ahah..seb bek aku nye mood ok ari tuh..calarlah jugak kete aku..tp biorlah, kete aku kan adventure 4x4..ahha

Solehah on September 30, 2009 at 9:06 PM said...

bagus la..spesis ada budi bahasa ni masih belum pupus..tambah2 kanak2..bagus budak nih..anak sapa la kan..

ween on September 30, 2009 at 9:09 PM said...

fuh,
nasib baik ta jd pape kan (-_-")

sharamli on September 30, 2009 at 9:24 PM said...

sy mintak maaf jgk..ekekeke

sharamli on September 30, 2009 at 9:24 PM said...

sy mintak maaf jgk..ekekeke

imHepPie on September 30, 2009 at 9:42 PM said...

bagus anak mak...

Watierman on September 30, 2009 at 9:55 PM said...

Could that be..Tan Hong Meng???...Bolehlah...hantar Ummi Qazreena akak kat sekolah tu...senior one year jer dari Reena..hahaha

bungacahaya on September 30, 2009 at 10:05 PM said...

Ye la Tan Hong Meng kot... ohhh aku ingat budak tu hanya dalam iklan jer...

Ye la weiii Tan Hong Meng la tu.

zaradgreat on September 30, 2009 at 10:07 PM said...

wah!
tedi!!
kem salam dia esok!!!

Naff said...

isk...isk....sungguh berbudi bahasa..syukur tak ada apa2... itu lah yang di katakan malang tak berbau.... saya pun kena hati2! tq atas peristiwa itu membuatkan saya mengingati langkah berhati2 tq..tq...sebab saya pun nyaris2..terbabas hari ini....salah saya sendiri....

mamai on September 30, 2009 at 10:56 PM said...

berbudi bahasa di jalan raya amalan kita

Ms.Lilies on September 30, 2009 at 11:03 PM said...

sib baik 12 thn kan...
kalo 21 tahun..?
ehehehe...
alhamdulillah dia pun x apa2

GiGGLe GaL on September 30, 2009 at 11:20 PM said...

ntah la ted, aku garu kepala ... tinggi budibahasa budak tu..yg penting..nasib baik ko dan budak tu tak apape..

bUaL kEnTaNg on September 30, 2009 at 11:34 PM said...

baguih budak tu.. anak sapa lah tuh..anak ah keong kaa?? ehee...
klu budak melayu yg jatuh moh nyer pegi panggil mmber setaman gi terjah itu olang adehh!!
syukur takde yg teruk bangat...
:)

umi_e on September 30, 2009 at 11:42 PM said...

nasib baik tidak berlaku kejadian yang tidak diingini ya... alhamdulillah...

-aTie- on September 30, 2009 at 11:45 PM said...

yerp..btui tu..kalo ngan melayu mesti dah kene marah2 pastu duk tunjuk bgus....xpun wat kite ni rase besalh sagt2

www.khaizarien.com

QieFLy si Dolce on October 1, 2009 at 12:32 AM said...

mmg i respect budak tu kak....

sebb dia faham apa itu 1 malaysia....

hurm...sian kat dia alhamdullilah dia takde pape...

aien~s corner on October 1, 2009 at 1:14 AM said...

mmg bangga tol r kalu dak melayu kata sebaik g2 .. hehe

Wanita Itu on October 1, 2009 at 5:50 AM said...

setuju..kalu orang kiter..ntah aper jadi kat ko ted|..

@rE-LonG on October 1, 2009 at 9:04 AM said...

Aduhai..
tersentuh hatiku dgn lemah lmbut bdk tu..
isk...isk..nk jd kakak aGkat dia la..hihihi..

bestY klo sume org bbudi bhse mCm tu..

yup..gakY klo ank mlyu sndri..maU dimaki blik kan..sedih la kdaan mcm ni.. =(

Fatt Chin Choy on October 1, 2009 at 9:58 AM said...

mcm dalam drama plak... hehe

sayang budak lg

Snowwhite Zone on October 1, 2009 at 9:59 AM said...

hahah ada satu kes, adik anis tlanggar org tua, adik anis mintaa maaf kat old man tu tp old man tu x ckp apa2 just terus blah.. bengong btl org tua tu....

Softtouch [Hanim] on October 1, 2009 at 11:10 AM said...

ok baru nak ckp mcm kat nota kakitangan tedi tu...
sejuk ati mendengarnya walaupun dia berlainan bangsa n agama...

Alimaz-Kembara Terasing on October 1, 2009 at 4:47 PM said...

alangkah hebatnya kalau dia adalah anak saya...ya allah kurniakanlah aku anak2 yang seperti dia...berbudi bahasa....amin....sila tadah tangan untuk amin doa tadi yer tedi....hehehehhe

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:56 PM said...

betul tu zack!

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:56 PM said...

ayu : muka budak baik!

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:57 PM said...

cheryna : budak cina sekolah cina. ekekekkeke

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:57 PM said...

betul tu nur : teruja tgk bahasa dia yg sopan

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:58 PM said...

ena qalinsya : betul tu. org kita jarang. ada. tapi sikit

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:59 PM said...

ekekekekek dak ashie : sebbaik... kalau td kena laserlah.

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:59 PM said...

betul solehah : melentur buluh biar dr rebung!

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:59 PM said...

alhamdulillah ween

sI tEDI on October 1, 2009 at 6:59 PM said...

sy juga sha. apek hel lak ni!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:00 PM said...

mimie dah ada anak? *spechless*

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:01 PM said...

ekekkekekeke kakwatie : comel lag tan hong meng!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:02 PM said...

ekekekeke bungacahaya..

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:02 PM said...

aku jawabkan zaradgreat. ws!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:02 PM said...

naff : pandu berhati2

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:03 PM said...

aku sokong mamai!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:03 PM said...

ms lilies : kalau 21 thn still x boleh buat boipren :(

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:03 PM said...

ya mrs giggle : itu yg penting!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:04 PM said...

bual kentang : kita bukan nak kondem bangsa kita. tp selalu macam tula..

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:04 PM said...

alhamdulillah kak e

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:04 PM said...

atie : silap2 dia pnggil geng die..

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:06 PM said...

betul qief .. 1 malaysia .. hehehhe

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:07 PM said...

aien : mungkin ada tapi jarang

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:07 PM said...

te : silap2 kete aku abesh di calarnya

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:08 PM said...

ekekeek arelong : nak buat dia jd adik angkat ke?

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:08 PM said...

FCC : dalam kehidupan pun ada drama :)

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:09 PM said...

ha ha ha ha anis.. dia bengang kot!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:09 PM said...

selalu macam tu kan hanim!!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:10 PM said...

amin alimaz..

ustazah dyLLa on October 2, 2009 at 1:20 AM said...

blh tahan jugak dak cina 2...leh jdikan adik angkat ni...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting