Thursday, September 24, 2009

B|ar s|mpaN DaLam Hat|. B|ar HujaN DaLam Hat|. B|ar seMua DaLam Hat|....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:30 PM
Tidak terdesak. Tidak mengapalah. Tidak perlu luah apa-apa. Biar simpan sahaja. Tidak perlu beritahu. Tidak perlu hebah.Tidak perlu risau. Tidak perlu juga kuatir.

Aku ada simpan sedikit ruang kekuatan di hati jika aku gagal berdiri. Ruang yang aku simpan jika aku rasa ingin mengalah dan jatuh. Ruang yang aku simpan jika aku rasa aku tidak mampu senyum dan ketawa. Tidak mengapa. Aku tahu. Aku sudah berjaga-jaga dan bersedia.

Kita tidak dapat jaga hati semua orang seperti mana orang tidak dapat jaga hati kita. Begitu juga aku. Aku hanya mampu menjaga hati sendiri. Benar! Aku tidak mampu menjaga hati selain hati aku yang punya. Aku sudah banyak menyimpan rasa. Segala rasa yang menjauh.

Hari ini kamu hanya tahu tentang kamu. Kamu tidak tahu tentang aku. Tentang apa yang aku simpan di dalam hati. Kamu tidak tahu! Kamu tidak mahu tahu! Sebabnya aku simpan semua dengan kemas dan rapi. Walau sesekali ingin terlerai aku tutupi semula dengan senyum dan tawa. Kamu tidak tahu itu.

Kamu tidak tahu tiap apa yang aku rasa. Kerana kamu hanya nampak yang indah-indah sahaja. Kamu hanya nampak aku ketawa dan senyum sahaja. Kamu tidak dapat rasa apa yang aku rasa. Kamu hanya mahu aku rasa apa yang kamu rasa.

Kita perlu ruang. Biar luas dan tidak sempit. Biar terbuka dan tidak tertutup. Bernafaslah masing-masing tanpa gangguan di ruang yang berlainan dan terasing. Kamu dengan ruang kamu. Dan aku dengan ruang sendiri. Berfikir tentang apa yang terjadi.

Kita ambil masa yang singkat ini untuk memikirkan perkara ini. Sejenak. Biar hanya sejenak tetapi kita temu jawapannya.

Biar aku sendiri merenung diri.

Nota kakitanganku : Hidup aku hanya senyum. Aku cuba. Hanya senyum. Berdoalah agar aku hanya senyum dan senyum sahaja.







26 kUs-kUs:

Unknown on September 24, 2009 at 11:38 PM said...

aku lebih ske happy dari menunjukkan kesedihan..sebab aku xnak org susah hati bile tgk aku sedih..so walaupong aku sedih, aku tetap nak rasa happy..tp camtulah kan,kalu simpan lama2 rasa cam nak meletup...hahahha..aigoo..

zhrhtoodem on September 25, 2009 at 12:00 AM said...

jiwa kacau ke tedi???

myQza on September 25, 2009 at 12:08 AM said...

betullah dak ashie. selagi termampu tunjukkan senyuman sahaja.. :)

myQza on September 25, 2009 at 12:08 AM said...

dak zaradgreat..

tolong tunggu aku kat simpang 4 depan umah ko sekarang!! Jiwa kacau dodollah!!

zhrhtoodem on September 25, 2009 at 12:32 AM said...

ok!
aku tunggu nih
jangan wat aku tunggu smpi subuh!
hohoho

myQza on September 25, 2009 at 12:55 AM said...

ha ha ha ha... zaradgreat. kita berkelah jelah dekat bus stop yg ada tu... jgn lupa bawak kuih raya!

dan duit raya juga!! ekekkekeke

Anonymous said...

salam perkenalan

jaga hati sendiri yg ptg kita hepi kan

myQza on September 25, 2009 at 1:42 AM said...

TQ FCC..

betul.. jaga hati sendiri.. sebab x semua org sanggup jaga hati org lain yg tiada kena mengena..

anaklaut on September 25, 2009 at 3:39 AM said...

salam...ukhwah..

nape ni..?

sedihnya saya baca...

si Tedi,

sebenarnya, amat sukar untuk menjaga hati.sedangkan hatilah tempat pandangan allah swt. ia merupakan wadah rebutan di antara malaikat dan syaitan. Masing-masing ingin mengisi. Malaikat dengan hidayah, syaitan dengan kekufuran.

susahnya menjaga hati. Bila dipuji, ia berbungga. terasa luar biasa, bila dicaci, aduh..skit sekali

begitulah hati manusia, namun selalunya, hanya kita saja yang mengerti hati kita, moga anda dirahmati allah swt selalu.

al

zai on September 25, 2009 at 6:17 AM said...

Salam Si Tedi...

Mcm berjauh hati jer nie..begitu mendalam sekali N3..apapun kak zai harap bersabarlah banyak2 yer..mmg hidup tak selalunya indah dan kita tak mampu memuaskan hati semua orang angkara sekeping hati yang sukar dimengerti..terimalah kekurangan insan lain dengan seadanya k..pasti ia dapat meredakan sedikit rasa berjauh hati itu..krn kita mmg tiada yg sempurna..

Alimaz-Kembara Terasing on September 25, 2009 at 7:01 AM said...

salam awat ni tedi pa yg tak kena....makan hati ka...sapa buat..alaaaaa...sabaq la no...dugaan tu..

teuku@ceh on September 25, 2009 at 7:42 AM said...

salam tedi...

bila tulisan itu lahir dari hati yang ikhlas pastinya akan berkesan dalam hati setiap org yg membacanya...

ape yang ko tulis tadi memang benar2 menusuk kalbu aku..aku dapat rasakan diri aku pon macam tu jugak..malas nak tunjuk jiwa kacau..bia sume orang anggap aku sentiasa hepi...hahaha...tgk la..aku sekarang tgh hepi..hahaha...gelak lagi...hahaha...hepi..hepi...

Ayu on September 25, 2009 at 8:41 AM said...

ahh.. malas nk komen..

mamai on September 25, 2009 at 8:51 AM said...

patikan yang kita adalah orang yang cukup kuat untuk simpan semuanya dalam hati

sueanne on September 25, 2009 at 9:56 AM said...

sabar ye ted.

mungkin ada hikmah yg berlaku di sebalik ni..alwiz think '+'..

selagi kite boleh elak dengan orang sebegitu, baik kite mengasingkan diri dari bertemu dia..

itu bukan bermaksud kite melarikan diri..tapi yg sebenarnya kite nak mengelakkan dari kebencian yg lebih besar dlm diri kite..
n d most important, hati kite takkan tercalar, tercalar n tercalar lagi..

biarkan masa menentukan segalanya n berdoalah semoga die akan berubah di masa akan datang..

juz take it easy dear ted..klu dah xtahan, luahkan je dlm blog ni n kami akan sentiasa membantu..:p

wanita mutalib on September 25, 2009 at 11:18 AM said...

betui2 twin ngn ber-uwang..

dia pun tgh sedih juga..

so bg soklan yang sama ngn twin ko ~ ni nape nih..?

myQza on September 25, 2009 at 11:39 AM said...

AnakLaut : terima kasih. aku setuju. memang susah sbb hatilah punca segala perbuatan!!

myQza on September 25, 2009 at 11:40 AM said...

kak zai : terima kasih. diri kita juga kekurangan. tetapi kenapa sukar sangat nak terima kekurangan orang lain juga?

myQza on September 25, 2009 at 11:40 AM said...

alimaz : terima kasih

myQza on September 25, 2009 at 11:41 AM said...

aceh : kalau nak tunjuk sedih bila2 pun boleh sbb hati sudah selalu sangat terasa. tetapi bila kita tunjuk gembira walau hati sedang duka. itu juga bg aku salah satu dr menjaga hati orang

myQza on September 25, 2009 at 11:42 AM said...

a'alah dak ayus... x yah komen.

myQza on September 25, 2009 at 11:42 AM said...

mamai : kadang2 aku ni berlagak saja kuat. tapi tak sebenarnya. sesekali kalah juga

myQza on September 25, 2009 at 11:44 AM said...

sueanne : terima kasih ...

aku juga serba kekurangan. mmg tidak layak juga ingin kesempurnaan dr org lain. tetapi kalau hati selalu juga terasa dan banyak beralah kadang2 hati juga jadi sakit.

myQza on September 25, 2009 at 11:44 AM said...

te : hidup ada pasang surutnya.
terima kasih!! :)

anaklaut on September 25, 2009 at 4:15 PM said...

salam..sI tEDI,


tq singgah anaklaut..:))

myQza on September 25, 2009 at 6:10 PM said...

terima kasih juga AL

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting