Sunday, September 06, 2009

KaL| kE Dua MenCuBa...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:53 PM
Photobucket

Bingka Roti Resepi Dari Kakwatierman. Kali ini aku guna cawan kertas. Sebabnya aku hanya buat 5 keping roti sahaja.

Photobucket

Masukkan ke dalam acuan dan bakar.

Photobucket

Bingka roti ini sedap di makan panas-panas. Aku suka yang berkerak jadi bakar sehingga kekuning-kuningan. Kalau kamu ingin membuat sedikit sahaja bahan-bahan boleh di guna setengah sukatan dari yang asal.

Kakwatie, izin salin resepi di sini ya...?


Bahan-bahan :

* 12 keping Roti Gardenia di potong kecil-kecil
* 4 biji telur
*1/2 cawan tepung gandum
*1/2 cawan gula pasir
*2 cawan susu segar/susu cair/ air
*1/4 cawan coklat chips/ kismis (ikut suka)

Cara-caranya :

*Panaskan oven pada suhu 180 darjah
( aku panas ikut suka sebab oven jarum suhu rosak)
* Kisar semua bahan kecuali roti dan coklat chips/kismis
*Tuang adunan ke dalam roti dan coklat chips /kismis . Kacau rata.
* Sapukan butter pada loyang dan tuangkan adunan tadi.
* Bakar selama 30-45 minit ikut suka kadar kerak yang di ingini.

Okey! Selamat mencuba.

Terima kasih kakwatie.

Nota kakitanganku : Suka buat sebab bahan ringkas, mudah dan cepat!!




26 kUs-kUs:

DramaQueen on September 6, 2009 at 8:30 PM said...

esok gak aku terai..ekeke...

gila aku tertinggal banyak kat blog ko nih.. baru smlm je aku cuti memblogging..

aku kejar...

nasib aku bukak entri ni lepas buka..klu tak aku warning kasi flag lg.. ekekek..

Ayu on September 6, 2009 at 9:07 PM said...

aku baru nk pegi beli gula.. tapi dah abih.. tunggu gaji khamis ni la plak.. heheh.. kalu bakar mcm kek pun boleh kan??? aku mmg teruja nk try nih..

myQza on September 6, 2009 at 9:45 PM said...

ekekekek mrs giggle : bukan salah aku. bab makan2 mmg waktu malam. ekekekeke
trylah ek.. wat dalam kol 6 ke.. dekat2 nak berbuka, makan pana2. :)

myQza on September 6, 2009 at 9:47 PM said...

a;a dah ayus. memang bakar macam kek. aku buat sikit jek. 4 keping roti. cari loyang kecik payah bebenor. macam paper cup je lah.. ekekeke

sharamli on September 6, 2009 at 9:53 PM said...

sedap x?

myQza on September 6, 2009 at 9:59 PM said...

sodaplah sha. Sebab tu buat sampai 2 kali. ekekekekeke

mamai on September 6, 2009 at 10:36 PM said...

tapi lagi panas hati kalu cuba buat berkali-kali tetap tak menjadi

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) on September 6, 2009 at 10:44 PM said...

wah sedapnyer..
nanti nur cuba..
erk..kat umah tak oven..
huh...

myQza on September 6, 2009 at 10:47 PM said...

ha ha ha.. mamai. x cuba x tahu :)

myQza on September 6, 2009 at 10:49 PM said...

ekekkekeke nur.. camne ek? boleh kukus ke? nanti rasa dah lain. ekekkekeke

ibu_umairah on September 6, 2009 at 11:33 PM said...

hooo....hoooo....hooo..nice mesti sedap ini!!nak try gak laa

myQza on September 6, 2009 at 11:35 PM said...

cuba jangan tak cuba ibu_umairah :)

farah on September 6, 2009 at 11:39 PM said...

waa, nampak sedap.

rajin sungguh cik ted ye

:)

myQza on September 6, 2009 at 11:48 PM said...

ekekekke farah : kalau tekak nak makan tu.. kenalah buat sendiri.. x jumpa kat kedai ni.. ekekeke

anak_singa on September 7, 2009 at 12:13 AM said...

xpnh jumpa lg..bleh cuba ni... he3...nyum3..

myQza on September 7, 2009 at 12:34 AM said...

anak_singa rajinkan diri tu membuatnya ye?

imHepPie on September 7, 2009 at 2:00 AM said...

bak ar sbijik...huhu

nj on September 7, 2009 at 3:13 AM said...

suka sungguh dengan puding roti sitedi ni...bila buat dalam cawan tu memang menarik ... innovatif!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on September 7, 2009 at 8:29 AM said...

huwaa~

best!!

myQza on September 7, 2009 at 11:39 AM said...

imhepie : meh lah.. amek ni...

myQza on September 7, 2009 at 11:39 AM said...

kak NJ... ekekekekke.. a'alah. macam muffin :)

tapi bila sejuk dia menurun..

myQza on September 7, 2009 at 11:39 AM said...

dak zara : sila try..

Karbon Kopie on September 7, 2009 at 2:49 PM said...

pandai ko memasak..aku kalo masak asik xjadi jer...haih!dengki ni...

Amal on September 7, 2009 at 4:18 PM said...

utk bufday aku ke?
=D

white rose on September 7, 2009 at 10:55 PM said...

nk suh akak wat...sy tau nk makan je

Watierman on September 8, 2009 at 9:02 AM said...

Wah dah beberapa hari tak buka blog...siap buat lagi bingka roti bercoklat chips ni yer...kalau Reena tengok mesti dia jelous ni!!!Good...sebab Tedi suka dgn resepi ni...Tq for trying & promosi...not bad!!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting