Friday, September 11, 2009

In| cEr|tanya ... Ep|sOd 2...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:00 PM
Photobucket

** Gambar ini meyakinkan aku yang Dak Itam adalah abang dan Dak Utih adiknya berdasarkan perbezaan saiz badan yang ketara. Gambar ini yang selalu buat aku menangis. Tidak tahu mengapa tersentuh sangat tengok gambar ini. Di ambil ketika mereka berusia mungkin dalam setahun sewaktu balik sahaja dari Klinik Haiwan dan kedua-duanya telah di beri suntikan. Dak Itam suntikan vaksin dan Dak Utih kerana selsema**

sambungan...

Oleh kerana dalam suasana hari raya budaya kunjung mengunjung itu paling utama. Mahu di jadikan cerita ibu kucing ini telah cedera parah dan meninggal dunia di langgar kereta tetamu yang datang ke rumah. Cubaan buat anaknya yang 2 ekor itu. Maka yatim piatulah mereka.

Tinggallah satu-satunya kucing yang berwarna hitam bersama kucing yang paling kotor yang mana asyik di buli oleh si hitam dengan ganasnya. Si putih yang memang agak-agak tenat menjadi nazak dengan perlakuan ganas tersebut. Maka di kurunglah salah seekornya di dalam reban ayam bagi menghalang perlakuan ganas berleluasa.

Cinonet 2 ekor itu hanya di beri minum air masak sesekali susu pekat dan makan kibbles yang di rendam sehingga kembang dan di lenyek. Nyummi!! Si Putih itu paling parah sekali dengan kakinya yang lunyai terbakar mata yang tidak boleh di buka kerana penuh tahi mata kurap di telinga badan yang tinggal kulit dan tahunya melepek sahaja.

Kata emak, letaklah di pasar kucing-kucing ini. Kata abah, biarlah sampai baik dahulu. Hari demi hari kucing ini sudah membesar bagai juara. Si Hitam dan Si Putih hanya nama sekejap sahaja konon-kononnya. Tetapi kekal sehingga hari ini dan di pendekkan menjadi Dak Itam dan Dak Utih. Kalau aku tahu aku akan terus membela mereka pasti aku akan beri nama yang paling glamour buat mereka.

Jika tidak masakan anak kepada sepupu aku menyindir dengan berkata 'Apalah MakLang. Nama kucing tak glamour langsung. Bagilah nama lain!'
Ada juga yang kata ' Tak hitam pun. Kenapa panggil hitam?' WTH budak-budak ini melukakan hati aku sewenang-wenangnya.

Okey!! Baik!! Aku tidak akan tukar nama mereka. Biarlah begitu sahaja.

Sekian sejarah kedatangan Inggeris eh kedatangan budak 2 ekor itu ke rumah aku. Lain kali aku ceritakan perihal yang lain pula. Ekekkekeke.. Ada ke orang mahu baca? :P

Nota kakitanganku : Bangga kerana mereka berdua menjadi sihat dan kuat bagai juara hari ini. :)

41 kUs-kUs:

Watierman on September 11, 2009 at 12:16 PM said...

lega boleh pi masak dah....takut miss episode...macam miss kuiz semalam...huhuhu...Tedi....yg baik hati...sila hantar alamat ke e-mail akak boleh?

ashie023 on September 11, 2009 at 1:31 PM said...

dak utih so cute..kene selsema pong tetap cute..ahaha...Hwaiting dak utih dan dak itam..

GiGGLe GaL on September 11, 2009 at 1:36 PM said...

ko ni bley bikin sinetron dah nih..ekekeke...

ted.. aku bz lately ni ted.. keje melambak..dgn kebun lagi.. balik umah da letih..

tk sempat aku nak tanya ..ape kah perkhabaran dak utih..indu beliaw.. ekeke..

ZARA 札拉 on September 11, 2009 at 1:39 PM said...

wah2~

rock lah beliau~

Solehah on September 11, 2009 at 1:49 PM said...

owh..bukan mudah jugak eh nak membesarkan mereka..huhu..

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on September 11, 2009 at 1:53 PM said...

kuat bagai juara----kasi minum susu anmum essential ker?

hahhahhahah atau makan biskut TIGER...
aaauuuuuuuummmmmmmmmmm

mamai on September 11, 2009 at 2:36 PM said...

OOOOo baru tahu

neezareef on September 11, 2009 at 2:47 PM said...

adeh ade jugak kesah disebalik pembesaran 'budak2' ni ya

NuR on September 11, 2009 at 2:54 PM said...

cumel je cara tidurnya..
huhu.. kamu begitu kuat dan berani berbanding saya yg takutkan mereka..
huhuhu...

Softtouch [Hanim] on September 11, 2009 at 3:09 PM said...

mcm tu kisahnya..haah lah tedi dak utih kecik sket bdnnya dr dak itam...
rupenya dak utih dulu mcm hodoh sket yer..skrg ni dah ensem n gebu...
syg sgt tedi ngan kucing yer..xpelah kucingkan haiwan kesayangan nabi muhammad (betulkan?sory kalu salah info)

iva saionji on September 11, 2009 at 3:51 PM said...

iva tgk gambar kat atas tuh pon macam tersentuh..mereka sangat chumeL...suami juga ader kucin kesayangan..namanya tOk teH..hehehe...hubby yg sambut masa dia lahir n satu2nya anak kucing yg hidup masa tuh..dibela hingga kini dan menjadi kesayangan famili...

leadleedeea on September 11, 2009 at 4:01 PM said...

penah dulu kutip anak kucing then bagi minum susu pekat...esok nye dia mati..susu pekat tak bleh ek? hehe~!

Tinie a.k.a Ibu Fatin on September 11, 2009 at 4:34 PM said...

tak sangka dak utih dah menjadi kucibb=ng yang chumel dan putih bersih and dak itam dah membesar bagai johan..kan???

tahniahhh

messyremo on September 11, 2009 at 4:42 PM said...

tedi,pasni ni ko propose kt tv3 utk buat drama kucen..
tak pun antr kt gua.com

drama online kucen pertama di dunia..
cayalah..haha

Wanita Itu on September 11, 2009 at 6:02 PM said...

tedi ~

baguslah ko ni..

seronok dapat jumpa orang yang betui2 prihatin ngn binatang comey nih..

cuma tedi, nak tanyer.. mahal tak kalu kiter bawak kucing ke klinik?

ada satu kucing kiter, telinga dia bekurap..so igt nak bawak pi klinik..

PROFkusut on September 11, 2009 at 6:33 PM said...

comeynyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...

miSs siv on September 11, 2009 at 7:08 PM said...

aku suke name diorg..err..mungkin lebih sesuai di sebut diekor...=p

cintaAnna on September 11, 2009 at 9:10 PM said...

alahai...dulu nama kucing aku yg puteh tu PUTEH je,...tarak glamer2...siksa batin je nak nyebut..

KO tau Coobee tu asalnya bobby..Tapi mak sedara aku yg cacat payah nak nyebut..dia sebut coobee..sampai mati kekal nama tu..

Kaseh dan Suci very simple name...Mana de org nak letak nama cenggitu..ahhahaha

farah on September 11, 2009 at 10:46 PM said...

kucing kau mmg rapat di antara satu sama lain ya?

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:16 PM said...

kakwatie.. saya dah hantar alamat ke emel. tolong jgn hantar kucing ya!

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:19 PM said...

ekekkeke dak ashie.. masa kecik2 mmg cute jek...

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:19 PM said...

mrs giggle ; semuanya sihat jek...

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:20 PM said...

ekkeke dak zara.. boleh kawan dgn amy serach ni...

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:20 PM said...

solehah : kucing2 liar jalanan mmg payah sekt

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:20 PM said...

yanie : makan beskot tuger aku takut die bertukar jd ghimau lak. ekekekke

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:21 PM said...

mamai : sbb tu aku kasi tau!!

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:21 PM said...

neeza : budak2 yg di pungut mmg banyak ceritanya...

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:21 PM said...

nur : bila kita dah suka.. kita kena kuatkan hati..

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:22 PM said...

hanim : dak utih masa kecik2 berpenyakit. macam2.. itu yg terbantut sikit. ekekkkee

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:22 PM said...

iva : terima kasih. Semoga tok teh tetap jd kesayangan :)

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:23 PM said...

lead : aku pun tak tau.. masa mula2 bela dulu aku x tahu langsung jaga.. main belsah jek..

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:24 PM said...

terima kasih tinie... berbakti pada kucing2 yatim piatu. mereka tak susahkan aku

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:24 PM said...

ekekekek messy.. nak jadi penaja ke??

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:24 PM said...

terima kasih te: aku sudah jawab soalan di shoutbox kamu ok?

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:25 PM said...

prokusut : terima kasih!

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:25 PM said...

miss siv : sila buka kamus dewan sekarang!!!

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:26 PM said...

anna : bobby macam nama pakcik yg jual ayam kat kampung aku.. ha ha ha ha...
yup! Kaseh suci!!

sI tEDI on September 11, 2009 at 11:26 PM said...

farah : hanya mereka berdua sahaja. tetapi ada yg garang juga...

mRs.jUkoGYu on September 12, 2009 at 8:16 AM said...

aku suke kucing ko..cumil

ustazah dyLLa on September 12, 2009 at 4:14 PM said...

wat drama ni best btul...wah,kaya...kaya...kaya...

Snowwhite Zone on September 13, 2009 at 3:12 PM said...

kucing ni buat rezeki kita murah. sygi la kucing anda..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting