Tuesday, October 27, 2009

AkU JamU KamU SeMua.. Ter|maLah DengaN PenUh Sabar D| DaDa...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:47 PM
Alhamdulillah. Aku ingatkan emak cuma bergurau bila mengatakan ingin buat Pulut Kuning. Rupanya betul-betul. Terima kasih emak. Kata emak, niatlah bersedekah. Emak begitu teruja bila aku katakan aku lulus PTK walaupun emak tidak berapa faham apa itu PTK. Aku terangkan serba ringkas. Aku katakan kepada emak, bila lulus boleh naik gaji, tidak banyak sedikit sahaja. Kata emak, tidak mengapa. Aku katakan kepada emak, ini rezeki sebab bukan semua orang boleh lulus dengan aras yang baik. Syukur. Malam ini ada ustaz yang mengajar di surau. Jadi emak jamu mereka dengan pulut kuning ini.

Mungkin pada kamu lulus PTK dengan aras IV adalah perkara yang remeh atau biasa. Tapi bagi aku besar maknanya lebih-lebih lagi daripada penerangan yang aku dapat, kami hanya ada 1 sahaja lagi peluang pada sesi Mac 2010 sebelum tidak di benarkan lagi menduduki PTK. Aku sendiri keliru tentang itu.

Okey ini pulut kuningnya dan sambal tumis emak.

Photobucket

Aku jamu kamu. Tetapi jamu mata sahaja. :)

Petang tadi ke Pasar Malam di Kesang Damai. Adik begitu teringin makan Laksam. Beli dalam kuantiti yang banyak iaitu 4 bungkus.

Tiada gambar sebab aku tidak makan Laksam. Aku cuma rasa sesudu kemudian menolak kerana tidak di terima oleh tekak.

Kamu pernah makan? Apa isi kuahnya? Macam kuah lemak sahaja. Berasal dari mana ya? Kelantan?

Mari kita kongsi bersama.

Nota kakitanganku : Kaki masih bengkak dan sakit. Dak Itam sudah aku kurung. 'I'm corry' Dak Itam!







63 kUs-kUs:

NoRuLLiSzA eL FaRiSi on October 27, 2009 at 8:16 PM said...

uwaa...
nak gak kak tedi..
bila nak balik ni.. dh terliur dh nak makan makanan malaysia :(

mier@merr on October 27, 2009 at 8:29 PM said...

laksam?? sedap2.... lebey kurang laksa jek... cuma kuahnye cam lemak sket....
isinye pn cm lembik sket...

capri on October 27, 2009 at 9:00 PM said...

nyummmm..
hikhikk

Watierman on October 27, 2009 at 9:10 PM said...

Syukur...kasih sayang Emak..tiada batasannya Dik....bersyukur Mak...tak tergambar...senyuman Mak...tersembunyi dalam perlakuannya...pulut kuning...dan sambal tumis...tanda bersyukurnya Mak..kerana segala DOA nya untuk kamu telah didengari...Percayalah Dik...EMAK sangat menyayangi Anak2nya...Akak syukur...kamu tidak lupa untuk menjamu kami diluar sini!!!Alhamdulillah...kenyang dengan rezeki yg terhidang!

Aiydalela on October 27, 2009 at 9:15 PM said...

Congrts Tedi..

Bukan senang nk dpt Aras IV tau..hahahhahaa.. me maseh FOBIA nak amek PTK..

Urmm.. amek yg versi baru ajelah nanti.. :)

cHeRyNa PiReS on October 27, 2009 at 9:39 PM said...

aku tau betapa besarnya makna ptk utk ko. mak aku dulu pon aku raikan kerana amik periksa ptk terus lulus. dek dia selalu stress, kena kutuk...bila dia lulus, aku pastikan dia puas hati atas kejayaan tuh.

mmg bagus...pulut kuning nieh kena dengan acara:)

sharamli on October 27, 2009 at 9:41 PM said...

laksam?
xsuka jgk...laksa suka..hu3

MuMMy 2 Haqq on October 27, 2009 at 9:43 PM said...

dah lama tak makan pulut kuning..mana nak cari ek..nak buat tak reti!

MuMMy 2 Haqq on October 27, 2009 at 9:44 PM said...

dah lama tak makan pulut kuning..mana nak cari ek..nak buat tak reti!

imHepPie on October 27, 2009 at 9:53 PM said...

beshnya dok umah bley mkn mcm2 huu..jeles aku..

laksam??aku mkn sket je

umi_e on October 27, 2009 at 9:54 PM said...

Tahniah! Semoga terus dilimpahi rezeki oleh Allah SWT...

* laksam... kak e pun tak berapa suka - makanan dari Kelantan TAPI pernah buat laksam sendiri - ermmmm lecehnya... baiklah beli :p

ASYIQ on October 27, 2009 at 9:54 PM said...

Amat bertuah memiliki seorang ibu yg amat memahami kehidupan anaknya....bersyukurlah, tak semua orang mendapat nikmat sebegitu.

Tahniah tEDI, akak cuma dpt aras III dlm DG44. Entahlah...soalannya susah sgt, tak terjangkau dek akal! Mcm tak nak bagi org dpt IV je...huhu. Sedih tp bersyukur krn ramai yg dpt II.

Akak penah makan Laksam tapi kureng suka. Samalah...tekak tak boleh terima seadanya. Tak daya.

p/s hari ni hari sedih....rasa nak meraung!

ain fathihah on October 27, 2009 at 10:12 PM said...

tahniah lulus ptk dgn baik.

urghhh pulut kuning dan sambal tumis tu sgt menggoda jiwa.

huhu nak gak!

al-lavendari on October 27, 2009 at 10:16 PM said...
This comment has been removed by the author.
al-lavendari on October 27, 2009 at 10:17 PM said...

saya sangat suka laksam. tapi laksam yang sedaplah !

Faarihin on October 27, 2009 at 10:25 PM said...

salam.. wah.. tahniah2.. leh blanje sy pas ni.. hehehe.. (^__^)

laksam? pernah tengok.. tak pernah rasa

Nakamura Kazuki on October 27, 2009 at 10:25 PM said...

sedapnay sambal tu arrrrrrrghhh nak banyakkk tedi...huhuhu..ambe pun takde selera nak makan tapi nampak pulut tu berselera plak..

teringat masa ambe umur 1o tahun mak buat pulut kuning sebab naik Al-Quran, pastu masa umur 12 tahun sebab Qatam Al-quran..tapi juga masa umur 8 tahun ..namun peristiwa sadisssssssss sebab kena potong..hahaha berkhatan...

Ayu on October 27, 2009 at 10:44 PM said...

aku dapat B lagik.. huhu.. sedih..

laksam aku suka .. my peberet..

zino on October 27, 2009 at 10:58 PM said...

tahniah.... lepas ni memang dah tak boleh ambik PTK sebab dah tukar PPK hehe

mamai on October 27, 2009 at 11:21 PM said...

Ooo kau tak jemput aku pun yer...kalau ada kari ayam pun sodap makan ngan pulut kuning tukan

eyena on October 27, 2009 at 11:25 PM said...

gulp..! sedapnyeee.. hadooiiiii jelesnyee!! nak jugak mak masakkan pulut kuning.. uwaaaa

Papa meow on October 27, 2009 at 11:33 PM said...

Sedapnye pulut kuning sambal tumis...

faberet!...

green on October 27, 2009 at 11:43 PM said...

rasenye laksam makanan org utara..
ku org selatan..
laksa johor je yg slalu jumpe..

ape2pun..tahniah ye..
teruskan usaha dan move on!

Fatt Chin Choy on October 28, 2009 at 1:02 AM said...

teringin nak makan pulut
feveret aku tu

shi3la on October 28, 2009 at 1:13 AM said...

laksammm...??i loikeeeeee...!!

Samaira on October 28, 2009 at 6:45 AM said...

pulut tu nampak besh sgt hehe
laksam dr kelantan
kuah dia cam laksa tp tambah santan
hehe
isi dia plak dorang wat sendiri ngeh3

@reLoG on October 28, 2009 at 8:22 AM said...

wah..sedapY pLut kuniG tu?
aik?ajak ayam je ker tEDI?hihi..

hmm..laksam?xpnah mkn rseY..xminat sb dgr kata ada sntan..

mesti pelik raseY kn..huhu

asilahmuhajer on October 28, 2009 at 8:35 AM said...

tahniah ye tedi. ekspress sungguh penghasilan pulut kuning tu. saya punya nasi beriyani hari ni.

saya bukan orang kelantan. tak pernah buat laksam. tapi pernah tengok orang wat laksam kat tv. rancangan resepi istana.

laksam tu santan yang dicampur dengan isi ikan yang dah di blend. laksa tu macam laksa biasa.cuma bentuk je lain. asalnye macam lempeng nipis. digulung pastu di gunting.

kalau salah, sori ye. saya bukan orang kelantan.hehehe.

Softtouch [Hanim] on October 28, 2009 at 9:03 AM said...

sedapnya tedi makan pulut kuning ngan sambal tumis...mmg masyuk lah...kalu mkan ngan kari ayam atau rendang lagi terangkat....

Alimaz-Kembara Terasing on October 28, 2009 at 9:11 AM said...

tahniah tedi....sejuk perut ibu mengandung....bak sikit pulut kuning tu...

arque on October 28, 2009 at 9:37 AM said...

PTK itu apekah?huhu

nj on October 28, 2009 at 9:53 PM said...

sitedi...
TAHNIAH!!! bukan senang tau nak dpt Aras IV tu...kak norma pun pernah duduki PTK, alhamdulillah cemerlang mcm sitedi.

Apasal x suka laksam...first time kak norma makan dulu terus tangkap cintun, tambah2 yg mak mertua buat...tetiap hari makan pun x kisah. Tapi kalau kena yang kurang pekat dan tak cukup bahan mmg tak sedap. Kuahnya isi ikan dan santan. ada lada hitam, asam keping....emmm akak terliurlah pulak...

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:35 PM said...

norul : sabau/// InsyaAllah.. nanti merasalah tu

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:35 PM said...

miera : aku mmg x boleh makan

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:35 PM said...

capri " hik hik hk

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:36 PM said...

kakwatie : terima kasih. ALhamdulillah.. :)

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:36 PM said...

aiydalela : takut jug aversi baru tu apa ceritanya nanti

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:37 PM said...

sha : betul.. org yg tahu je rasa kepuasannya

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:37 PM said...

sharamli : samalah. laksa ttp jd pilihan

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:37 PM said...

mummy 2 haqq : itu tandanya kena buat sendiri juga

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:38 PM said...

mimie : alhamdulillah.. makanlah byk!

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:38 PM said...

kak e : terima kasih.

laksam lain benar dgn laksa

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:39 PM said...

cikgu asyiq : alhamdulillah...

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:41 PM said...

ain : terima kasih. jemputlah

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:41 PM said...

al-lavendari : betul tu.. ada ygbuat x sama dgn yg biasa

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:41 PM said...

faarihin : terima kasih

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:42 PM said...

hencek nakamura : pulut kuning macam makanan keramat kan.. acara besar2 je dia ada ;)

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:42 PM said...

ayus : cuba lagi.. :)

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:42 PM said...

zino : ye lah... lain pulak nanti

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:43 PM said...

mamai : ayam x sempat nak tangkap ;p

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:43 PM said...

aina : sila tepon emak sekarang

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:43 PM said...

papa meow : jamulah. jamu mata :)

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:44 PM said...

green : terima kasih..

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:44 PM said...

FCC : ekekekke.. teringin ke ngidam?

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:44 PM said...

shi3la : ekekkekekeke... org pantai timur ke?

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:49 PM said...

samaira : aku mmg x mkn

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:49 PM said...

arelong : ajak jamu mata jek..

ekekekek.. lakam tu lain dr laksa kan

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:51 PM said...

asilah : dah makan nasi beriani. ekekekeke.. laksam ni kuah die putih macam santan kan?

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:51 PM said...

hanim : x sempat nak menggulai. ekekekek

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:51 PM said...

alimaz : terima kasih!

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:52 PM said...

arwue : penilaian tahap kecekapan :)

sI tEDI on October 28, 2009 at 11:53 PM said...

kak NJ teriam kasih. ALhamdulillah..

mungkin laksam yg saya beli ni x sesedap mak mertua akak buat agaknya :)

ustazah dyLLa on October 29, 2009 at 10:22 PM said...

xsuke laksam...ore klate buat...haha

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting