Saturday, October 03, 2009

PerJaLanaN Yang NyamaN Dan SejUk serTa MenyeGarkaN.....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 9:35 PM
** Amaran!!Entry ini panjang dan banyak gambar'

Pada asalnya sebelum ke Port Dickson merancang ingin ke Tampin untuk menghadiri satu majlis perkahwinan. Namun sepanjang perjalanan melalui Durian Tunggal hujan turun dengan begitu lebatnya. Niat di batalkan dan terus meneruskan perjalanan ke Port Dickson atau lebih tepat lagi Bagan Pinang iaitu di mana semasa aku kanak-kanak berhingus kami tinggal di sini. Jadi kunjungi kali ini kunjungan ziarah jiran tetangga.

Kami bertolak dengan 2 buah kereta. Kereta aku dan abah. Penumpang kereta abah adalah emak, adik perempuan dan anak saudara Wani.

Kereta aku pula hanya membawa Along dan Adik Ija. Ekekekekke.. Sedikit sahaja penumpang kami.

Photobucket

Cantik gila bunga kaktus di tengah bulatan di Seri Pengkalan. Ada 3 kumpulan kaktus yang besar.

Photobucket

Akademi Laut Malaysia.

Perjalanan melalui jalan Kuala Sungai Baru.

Photobucket

Sungai Linggi.

Photobucket

Kita makan dulu. Berhenti di Teluk Kemang untuk menjamu selera memandangkan jam sudah pukul 12.30 tengah hari. Janganlah terlalu berharap tuan rumah yang akan kita kunjungi nanti menyediakan makanan tengah hari. Sediakan payung sebelum hujan. Ekekekeke..

Photobucket

Masuk sahaja kawasan Teluk Kemang sudah meriah dengan Perang Poster. Hari ini merupakan hari penamaan calon. Jadi meriahnya lain macam sahaja.

Photobucket

Poster di kiri dan kanan jalan.

Photobucket

Simpang masuk ke rumah yang ingin di tuju begitu sesak sekali. Di hadapan itu jika kamu dapat lihat bangunan kuning keorenan itu adalah Balai Raya Bagan Pinang di mana tempat aku bersekolah tadika semasa berumur 5 tahun.

Photobucket

Masjid Bagan Pinang di sebelah kanan. Penuh sesak juga dengan penyokong kedua-dua belah pihak.

Photobucket

Sampai ke destinasi. Budak berdua ini menyepah-nyepahkan barang-barang orang. He he he..

Photobucket

Pokok bunga yang berjuntai warna merah itu sejak aku kanak-kanak lagi sudah ada. Makcik tuan rumah ini rajin menanamnya keliling rumah dan aku akan datang mencabutnya. He he he..

Destinasi hanya satu rumah sahaja. Duduk dalam 3 jam lebih kami beransur pulang. Rumah ini memang tempat persinggahan kami jika ke Port Dickson. Orang kata, boleh tidur baringlah sudah macam saudara sendiri.

Seperti selalu walaupun datang tidak di beritahu, walaupun kami sudah mengatakan yang kami sudah kenyang kerana telah berhenti makan tadi, makcik tuan rumah tetap gigih memasak. Sebelum balik dalam pukul 3.00 petang itu kami makan lagi. Ekekekeke..

Photobucket

Singgah di Pantai Teluk Kemang dalam perjalanan balik.

Photobucket

Ramai juga orang.

Photobucket

Pantai Teluk Kemang yang 'bersih' dan 'indah'!!!

Photobucket

Budak ini sedang membuat kajian terhadap air laut yang hitam berkarat!!!!

Photobucket

Wani begitu teruja melihat air laut. Nampak budak lelaki yang sedang memegang bola?

Photobucket

Dia asyik datang dekat mengajak Wani bermain bola. Tapi tidak di layan. Mungkin kerana Wani melihat beliau asyik menjilat-jilat hingus dan terus menelannya. Erk!!

Okey! Mari kita meneruskan perjalanan balik.

Photobucket

Nampak tanda yang aku bulatkan? Itu adalah pondok kecil di Kem Port Dickson. Abah seorang bekas tentera berpangkat Sarjan. Tiap kali melalui jalan ini Abah mesti cakap ' Pondok tu dulu abah yang buat'. Sampai kami semua sudah hafal ayat ini.

Satu lagi ayat jika lalu di selekoh sebelum Tanah Perkuburan di Teluk Kemang ada sebuah kedai motor SUZUKI. Abah akan cakap ' Motor BBF tu dulu beli kat sinilah'. Motosikal plat BBF itu sudah lebih 2 dekad Abah membelinya di mana dulu hanyalah kedai papan kini sudah menjadi bangunan kedai 2 tingkat. He he he he.. Kedua-dua ayat ini akan di ulang bila tiap kali kami melaluinya sampai kami sudah hafal betul!!

Photobucket

Opss!! Bukan pakcik yang menunggang motosikal itu fokusnya. Tetapi pagar tembok itu. Di dalamnya adalah Sekolah Kebangsaan Teluk Kemang. Di mana aku bersekolah dari darjah 1 sehingga penghujung darjah 3.

Sepanjang perjalanan hujan. Jadi perut yang tadi berisi kini kelaparan. Jadi setiba sahaja di Sungai Udang dalam pukul 6.45 petang kami singgah makan di D'Sawit. Restoran yang terletak di dalam kawasan pokok kelapa sawit.

Photobucket

Restoran D'Sawit.

Photobucket

Yang bertirai itu adalah surau.

Gambar-gambar makanan tidak sempat di ambil kerana sudah makan dengan begitu rakusnya.

Sampai di rumah dalam pukul 8.00 malam. Terasa penat memandu jauh. Tetapi begitu teruja untuk mengemaskini blog sepantas yang boleh.

Ada sesuatu yang amat menarik aku jumpa di dalam perjalanan kali ini. InsyaAllah esok aku akan ceritakannya.

Nota kakitanganku : Alhamdulillah. Pertama kali memandu untuk perjalanan yang jauh.









33 kUs-kUs:

miSs siv on October 3, 2009 at 9:57 PM said...

tak ajak aku!
=(

miSs siv on October 3, 2009 at 9:58 PM said...

1st!!
=D

GiGGLe GaL on October 3, 2009 at 10:23 PM said...

PD? aku nak tengok laut la..ekeke.. ooo... panjang giler entri bergambar story telling ko nih..ekekeke...

Nakamura Kazuki on October 3, 2009 at 10:35 PM said...

wah seronok juga pegi ziarah jiran2 lama yang baik hati...tedi mung susah zzzzzzzzzzz ke???

PROFkusut on October 3, 2009 at 11:10 PM said...

wah.. perjalanan yg menarikkkkk :)

sI tEDI on October 3, 2009 at 11:12 PM said...

ekekekekke miss siv.. ko kan sibuk... :P

ko 1st.. hadiah xde ek? maceh!

sI tEDI on October 3, 2009 at 11:12 PM said...

ekekkekeke Mrs giggle : entry sampai pagi esok ni. ha ha ha

sI tEDI on October 3, 2009 at 11:13 PM said...

hencek nakamura. bekas2 jiran mmg baik hati


yelah . aku susah nak ZZzzzzz.. ekekekekke

sI tEDI on October 3, 2009 at 11:13 PM said...

Alhamdulillah proffy.. menarik tertarik

sharamli on October 3, 2009 at 11:15 PM said...

sgt c0mel bdk maen pasir tu...

imHepPie on October 3, 2009 at 11:19 PM said...

chumelnya budok2 itu..mcm mau dipicit saja pipi...

mamai on October 3, 2009 at 11:28 PM said...

lama dah aku tak ikut jalan dalam perhi ker PDmesti beatkan tengok pemandangan kampung

sI tEDI on October 3, 2009 at 11:32 PM said...

sharamli : x nampak muke pun kata comel :P

sI tEDI on October 3, 2009 at 11:32 PM said...

mimie... ye.. budak2 cumel.. macam makcik die. cuuuumeeel!

sI tEDI on October 3, 2009 at 11:33 PM said...

mamai : yup!! dapat2 dr kuala sg baru lalu sungai linggi.. rasa nak berhenti je kat sg linggi.. tp ujan lak.. :)

Ayu on October 3, 2009 at 11:34 PM said...

jauh ke PD ngan melaka?? rasanya dekat je dari umah kakngah aku melaka ke PD..x sampai dua jam rasanya.

ehh.. sapa yg drive ni?? sempat snap gamba plak..

Koyuki on October 3, 2009 at 11:43 PM said...

banyak betul gmbrnye..

tak sempat nak kire..

hehe~

ber_uwang on October 3, 2009 at 11:59 PM said...

uh uh dah terror my twin memandu kete.. bila nak datang nilai...

sI tEDI on October 4, 2009 at 12:00 AM said...

dak ayus.. dalam 1 jam setengah kot..

aku snap.. ekekekkekeke.. org negori bawak kete macam kura-kura.. atau org PD aje? ekekekkeke

sI tEDI on October 4, 2009 at 12:00 AM said...

ekekeke koyuki.. ini sebahagian sahaja..

sI tEDI on October 4, 2009 at 12:01 AM said...

ber_uwang.. nilai lom pernah drive.. ekekekekke

a.z.r.i.n.a.03.07 on October 4, 2009 at 12:28 AM said...

mesti sronok dpt pergi tempat yg byk kenangan kan ...


seri pengkalan tu kat Alor Gajah ker ?
kalau betul...dua tiga umah kebelakang tuh..yg ada bengkel spray dkat ngan kubur tuh..umah adik mak KRina...


KRina paling jauh drive dari KL ke Mlaka (masa bujang) ngan KL-KLipis...

Jauh perjalanan luas permandangan cekap pemanduan...hehehe...

green on October 4, 2009 at 1:16 AM said...

jauh jln..luas pemandangan..

ni jln2, ingat balik citer lama la ni..

anaklaut on October 4, 2009 at 1:45 AM said...

salam..

perjalanan yg sangat menarik tu..
ingatkan nak pi berkempen..:)

Naff said...

Tedi ni rajin lah tangkap pic....best2 sangat... jauh berjalan luas pemandangan kan kan...hek hek betol ker? he he eh he he buat2 betoi jak ahhh

Fatt Chin Choy on October 4, 2009 at 7:31 PM said...

hahaha

1. adik ko tu dah ada peminat ek...
2. abah ko nak bg tau dia sumbangkan sikit kat tempat tu. nanti selalu ko lalu mesti ko akan terkenang... heheh
3. tahan lama motor abah ko mesti berkat tu..

sI tEDI on October 4, 2009 at 8:59 PM said...

kakrina ; saya pun x arif sangat jalan kat pengkalan tu.. kebetulan nak g tampin. tp x jadi :)

sI tEDI on October 4, 2009 at 8:59 PM said...

alahh green. masa tu aku lom baligh lg pun. ekekeekke

sI tEDI on October 4, 2009 at 8:59 PM said...

Al : 2 dalam 1 lah.. juin gak. meriah!!

sI tEDI on October 4, 2009 at 9:00 PM said...

ekekekek naff : betul tu!!

sI tEDI on October 4, 2009 at 9:00 PM said...

FCC : itu anak buah aku lah

Softtouch [Hanim] on October 5, 2009 at 9:53 AM said...

bestnya jalan2 smpai ke PD jalan nya tedi...jauh perjalanan yer..sy paling kauh pun dari gombak ke sg besar jer...itu pun masa bujang..:)

biasalah org tuakan harus semua dia bg tau..he he he he

Alimaz-Kembara Terasing on October 5, 2009 at 10:57 AM said...

bestnyer mandi laute.....PD tak penah sampai lagi....

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting