Thursday, October 01, 2009

KaDangKaLa h|dup |n|, T|Dak saMa seperT| aPa yanG K|Ta mahUkaN....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:30 AM
Photobucket

Kamu jagalah pekerti kamu elok-elok. Jangan datangkan kemarahan orang. Jangan buat orang hilang sabar dengan kamu. Jangan buat orang benci dengan kamu.

Jangan sesekali juga buat orang terasa ingin menyumpah seranah kamu. Jangan sesekali mengurangkan pahala orang dengan adanya kamu.

Pandai-pandailah membawa diri. Kita hanya menumpang.
Aku tidak dapat membantu kamu andainya kamu juga menerima nasib yang sama seperti kawan-kawan kamu yang lain. Oleh itu, ikutilah nasihat aku ini.

Dak Itam. Aku tidak risaukan kamu. Aku tahu kamu boleh. Selama ini pun kamu selalu menjaga pekerti kamu. Kamu pandai membawa diri dan mengambil hati.

Cuma Dak Utih. Setakat ini kamu memang selalu gagal menjaga tingkah laku. Ingat lagi rak pinggan mangkuk yang kamu jatuhkan beserta hampir 10 jenis barangan kaca yang berderai? Yang aku kutip sambil menangis teresak-esak sebab di marah emak?

Ingat lagi kamu tolak tudung saji dengan kepala kamu kerana kamu terbau ikan di dalamnya sehingga tudung saji jatuh dan segala pinggan turut pecah? Siapa yang mengutipnya?

Ingat lagi kamu kencing di atas kain alas seterika baju sehingga kamu di kejar dengan penyapu? Aku harap kamu ingat. Jadikan pengajaran. Jangan mengundang kemarahan orang. Ubah sikap dan perangai jika kamu ingin terus menetap di sini.


Nota kakitanganku : .......................




47 kUs-kUs:

ZARA 札拉 on October 1, 2009 at 11:49 AM said...

aduhai~

moga yang baik2 aja buat mereka sayang~

Ms.Lilies on October 1, 2009 at 11:51 AM said...

apabila ibu kucing mengomel hehe

Watierman on October 1, 2009 at 12:04 PM said...

Salam Tedi...moga dilembutkan hati Bonda...kerna mereka hanya binatang..yang serba kekurangan dari akal & fikiran...Moga Dak berdua itu di buka...pintu hatinya Oleh Yg Maha Esa agar lebih tertib & bersopan....AMIN!!!

Tinie a.k.a Ibu Fatin on October 1, 2009 at 12:08 PM said...

ko hantar jer dak utih kat rumah aku, bg Fatin yang jaga.

asilahmuhajer on October 1, 2009 at 12:29 PM said...

kalaula kucing tu ada akal, sure dia touching giler membaca entri ini. huwaa..

imHepPie on October 1, 2009 at 12:33 PM said...

dak utih baru nk blajo kot...sabo eh...

@--- Sueanne ----@ on October 1, 2009 at 12:36 PM said...

alahaii dak utihhh..
janganlah buat cmtue..
sian kat tuan kamu..
sob sob sob..

Wanita Itu on October 1, 2009 at 12:40 PM said...

baiknya ted| nih..

Purpleheart on October 1, 2009 at 1:17 PM said...

touchingnya ayat.. tengah bayangkan kalau mak kucing bagi nasihat pada anaknya sambil mengelap air mata.. anak kucingnya plak duduk tundukkan palenya..

GiGGLe GaL on October 1, 2009 at 1:44 PM said...

ala..ted.. klu aku, aku jentik telinga smbil bebel kat beliaw..

erm..tapi cenggini la.. ko btaw dak utih tu.. pilih 1 diantara 2..nak duk klang ke... nak duk melaka..ekekeke...

erm..sabar la ted.. kucing sebenarnya ada emosi sendiri.. so, ko kene denda sikit.. meh aku tolong jentikkan tinga beliaw..geram aku la.. nakal rupanya dak utih ni..

ashie023 on October 1, 2009 at 1:52 PM said...

jap..aku x paham..dak utih nak g mane???ke aku silap baca entri nih...

sabo ye tedi..

cahayachenta on October 1, 2009 at 2:44 PM said...

jangan la marahkan dak utih tu... kesian dia,...sedangkan manusia pun buat silap inikan pula haiwan,,

Ayu on October 1, 2009 at 3:58 PM said...

kalau la kucen itu paham.. aduhh.. sesungguhnya NaNa ku sknag dah pandai membawa diri nan lara....

dotblogspotdotkom on October 1, 2009 at 4:09 PM said...

biasa le.... kucing.. nak buat macmaana.. manusia pun ada yg buang ayor merata2...huhuhu

sabo je a ye....

Alimaz-Kembara Terasing on October 1, 2009 at 4:38 PM said...

alahai...terharunya....

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:48 PM said...

InsyaAllah dak zara

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:49 PM said...

ms lilies.. ibu ke? kakaklah.. tua sangat

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:50 PM said...

terima kasih kakwatie. InysaAllah. harap2 begitu. dak utih juga telah tunjukkan perkembangan yg positif

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:50 PM said...

tinie : dak utih??? erk.. x mungkin ..

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:50 PM said...

aku harap dia faham asilah.. :)

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:50 PM said...

mimie : dak utih mmg x makansaman.

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:51 PM said...

sueanne :dak utih dah semakin positif

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:51 PM said...

erk! terima kasih te

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:51 PM said...

aduhai purpleheart...

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:53 PM said...

yup mrs giggle : aku memang jentik telinga dia kalau dia buat salah. sekarang dia dah positif sket

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:53 PM said...

dak ashie.. dak utih x kemana2. hanya peringatan untuk dia..

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:54 PM said...

CC : kdg2 haiwan juga perlu di ajar tentang tertib

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:56 PM said...

CC : kdg2 haiwan juga perlu di ajar tentang tertib

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:56 PM said...

ayus.. kucing pun kdg2 faham apa yg kita cakap.

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:56 PM said...

yup pakcik.. betul tu!!

sI tEDI on October 1, 2009 at 7:56 PM said...

TQ alimaz!

NuR on October 1, 2009 at 8:26 PM said...

huhu..cik tedi
sabar tau..jgn sedey2..
nanti elok la dak utih tu ye?
insyaAllah dia blajar la tu nanti..

Solehah on October 1, 2009 at 8:37 PM said...

bagus la awak tedi..hmm..terharu aku..

sI tEDI on October 1, 2009 at 9:03 PM said...

InyaAllah nur.sekarang pun dia mmg sudah positif sedikit. terima kasih

sI tEDI on October 1, 2009 at 9:03 PM said...

terima kasih solehah!

PROFkusut on October 1, 2009 at 9:27 PM said...

sobbs... saye nampak kucing kaler cam dak utih di kantin maktab... :)
teringat TEDI.. hehehe

sI tEDI on October 1, 2009 at 9:58 PM said...

ehehehehhe proffy.. kem salam kat kucen tu. jgn lupa campak2 makanan kat dia..:)

zai on October 2, 2009 at 12:29 AM said...

Salam siTedi..

Umah kak zai skang dah meriah dengan kunjungan kucing2 misteri yg sgt comel, manja dan sangat beradab..bertambah lagilah anak2 kak zai kat umah nie..inilah rumahku syurgaku...kalau masuk dah tak nak kuar dah hehehe..

ustazah dyLLa on October 2, 2009 at 1:15 AM said...

makhluk TUHAN mmg mendengar & memahami apa yg kita smpaikan...

Softtouch [Hanim] on October 2, 2009 at 10:03 AM said...

mcm nak anta dak itam ke luar ker?janganlah tedi..skrg kat umah tedi ade bape ekor?mak tedi bg bape yg yg duk kat umah?dak utih tu manja tu mcm xbape pndai jg diri...sian tedi..mcm tedi sedih jer buat n3 nie...jgnlah sedih, ni nasib baik kat opis tau , kalu sy sorang2 ni mesti nangis jgk

Fatt Chin Choy on October 2, 2009 at 10:28 AM said...

warning letter ni

eyena on October 2, 2009 at 11:54 AM said...

ahai mencabar jugak nak jaga dak utih tu yer.. ahaii

sI tEDI on October 2, 2009 at 10:53 PM said...

Alhamdulillah kakzai. tak semua org sukakan si comel!!

sI tEDI on October 2, 2009 at 10:53 PM said...

InsyaAllah dylla

sI tEDI on October 2, 2009 at 10:54 PM said...

hanim. InsyaAllah tak... budak 3 ekor tu.. dak itam dak utih dak kimo mmg duduk sini. emak izinkan dak oyen juga. jd semua 4 ekor. :) ALhamdulillah..

sI tEDI on October 2, 2009 at 10:54 PM said...

FCC : YUP :(

sI tEDI on October 2, 2009 at 10:55 PM said...

eyena : yup! Dia ikut perangai arwah emak dia. Arwah ?? erk

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting