Wednesday, October 14, 2009

HaT| akU BerDaraH MeL|Hatnya....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:30 PM
Sila abaikan tajuk. Tajuk orang keciwa memang agak pelik sedikit. Aku mahu ringkaskan sahaja apa yang aku ingin katakan. Okey!

Pertama : Tidak jadi tengok Papadom! Sebab kakak aku datang rumah, tinggalkan si kakak untuk di jaga sementara dia mahu ke kedai membeli basikal baru. Ingin pergi waktu malam, tidak jadi juga sebab mahu teman emak membeli barang-barang untuk jamuan abah Sabtu ini. Okey!

Kedua : Balik sahaja tengah hari tadi sungguh kecewa melihat keadaan Dak Utih. :( Dia bergaduh lagi. Kali ini lebih terus. Kulit-kulit muka, kening badan terguris seperti di cakar. Hidung Dak Itam juga ter'kopak'. Bergaduh sesama sendirikah? Atau Dak Itam ingin mempertahankan adiknya? Jika betul-betul bergaduh kenapa tiada siapa yang sudi meleraikan? Masih sanggup lena tidur sedangkan kucing-kucing ini bertarung nyawa bercakaran? Aku memang tidak dengar pergaduhan. Kalau aku dengar, walau pukul berapa sekalipun, walau ceruk hutan mana sekalipun. AKu akan cari. Aku memang penakut. Tetapi apabila kucing bergaduh, automatiknya aku akan jadi berani. Tidak kiralah kucing siapapun.

Photobucket

Muka dan kening.

Photobucket

Kaki.

Photobucket

Kuku kaki tercabut!

Photobucket

Kesan darah di cadar dan sarung bantal. Semua ini boleh di basuh. Tetapi luka di hati aku?

Tolonglah! Kamu semua juga. Jika ada pergaduhan antara kucing, tolonglah leraikan. AKu merayu. Kalau kamu tengok kesan selepas pergaduhan. Ianya amat teruk. Mereka bergaduh berhempas-hempas badan. Menggigit betul-betul sehingga berlubang dan macam-macam.

Tolonglah leraikan mereka dengan menyimbah air. Tolong jangan baling dengan kayu seperti jiran di sebelah rumah aku yang membaling kerusi. WTF!! Tolong jangan membaling batu. Tolong juga jangan pegang dengan tangan. Gunakan air sahaja.

Tolong prihatin. Terima kasih!!

Nota kakitanganku : Aku tidak boleh mengurung dak utih. Tidak boleh menghalang dia keluar kerana dia 'membuang' di luar. Mungkin selepas ini aku akan lebih memantau pergerakkannya.






64 kUs-kUs:

fndrocka on October 14, 2009 at 8:02 PM said...

kesian tol kucing itu...!

teruk...terukk...kucing manala belasah dia sampai begitu..kau hntarlah dia gi belajar seni mempertahankan diri sebagai seekor kucing..

Watierman on October 14, 2009 at 8:13 PM said...

Salam Tedi...banyak kan bersabar...kerana tidak semua hati manusia...sama....hanya yang memahami yang merasai...Akak selalu sediakan sebotol air dengan sprayer...kalau ada kucing bergaduh hubby akak akan spray kucing 2 tu...

Letak minyak gamat...mudah2an Dak Itam dan dak Utih dilindunginya...Amin!

cHeRyNa PiReS on October 14, 2009 at 8:25 PM said...

tedi..sabarlah...aku tau ko sedih. walaupon gomok bukan kucing aku, tp masa kakinya dipotong dek orang, aku tersedu jugak. waktu kucing disimbah cuka getah, nak meraung jugak.

ada org tak peduli tau. dia hanya tau pentingkan diri. keseronokan diri biarkan anak kucing tepi jalan ataupon langgar dengan kereta sbb lambat jumpa awek. inikan pulak nak jaga dr tido dan simbah air...

ko kena carik kerja kucing mana...baru ko bolh cari penyelesaian...

Ayu on October 14, 2009 at 8:27 PM said...

anak jantan biasalah gaduh2 ni..

sharamli on October 14, 2009 at 8:33 PM said...

kesian..nak tgk p0n xsanggup

F a N T a S Y on October 14, 2009 at 8:33 PM said...

ya Allah
kesian nye kucing tu
nisa paling suka kucing..

ee..jangan la wat cmtu kn..
jahat

ustazah dyLLa on October 14, 2009 at 8:45 PM said...

akak...keciannye...siap2 buh minyak gamat tau...sy nye kucing mati sbb 2 laa...dia gduh2., pastu balik luka2 n berdarah2...sy lap, sy buh ubat...soknye gaduh lgik...menghilang smpai 3 hari..blik2 luka 2 dh jdi makin teruk...nk bwk g klinik, abah kata jgn nti dorng cucuk lgik truk...pastu abah kata biar je dia mati sndri...alahai sedey...

capri on October 14, 2009 at 8:46 PM said...

lorhhh..
pity dak utih n dak itam..
luke kat kaki tu terok sangat la..
huhhuhu..
dakni tgk tak cam kucen same kucen je..
rase cam ade samone yg wat..
takan kerap sangat kan gado..
then luke tu..
pai kuku tercabut..
aritu kan yg sampai loceng dak utih kemek tu kan..
gado ngan kucen pai jd camtu??
tak masok akal la..
samting tak kene la dear..
but tu yg dakni rase..
juz hoping yg tade lg mende jd kat dak utih n dak itam..
berckp sebagai insan yg penyayang nih..
kekekekke..
samesame bela kucen kan..

leadleedeea on October 14, 2009 at 8:50 PM said...

yup betul...simbah ngan air~! kesian laaa kat utih..tercabut kuku kaki tuuu...letak mnyak tau..pastu gosok2 skit kat tmpat sakit tuh yek..

sedih tau tgk utih camtuuu...huhu~!!

miera a.k.a merr on October 14, 2009 at 9:04 PM said...

uuuuuuuu....cedey...cian dak utih...
caket tu... sapu minyak gamat yek..kasik cepat kering luka tu...

ber_uwang on October 14, 2009 at 9:10 PM said...

belakang rumah aku bukan kucing tapi anjing yang bergaduh... adeh tension nya tak dapat tido

ween on October 14, 2009 at 9:22 PM said...

ala, sian nye Tedi. dr hari tu na tgk papadom xdpt2. ween dah tgk pun kelmarin. heh. sabar ye tedi.

herm. xsampai hati tgk dak utih mcm tu.

ashie023 on October 14, 2009 at 9:25 PM said...

arrr....dak utih ..baru je nak baik..dah luka balik..aigoo..x bleh tahan tgk dak utih luka2 camni..aku merayu jugak pada yg kat luar sana..janganlah aniaya kucing malah binatang yang len pong, walau anjing sekali pong..semua itu makhluk Allah..

Nakamura Kazuki on October 14, 2009 at 9:28 PM said...

la luka teruk juga tu tedi.....dah kasi ubat ke..takut nanti kena jangkitan kuman

GiGGLe GaL on October 14, 2009 at 9:32 PM said...

ted, aku simpati dengan keadaan utih dan itam..

nasihat aku, ko segera pegi carik spray antiseptik tu. klu tak..teruk luka budak2 ni.. tolong la..aku merayu ni.. ko pegi ke petfamily yg berdekatan..mintak antisepticspray utk kucing.. ko bersihkan luka budak2 ni..dan spray..biarkan..aku harap tak de apape yg seriyewss..

PROFkusut on October 14, 2009 at 9:37 PM said...

warghhhhhhhhhhh!!
dak utih cedera.. sobbbbbbss

Liliyuli on October 14, 2009 at 9:45 PM said...

dak utih dah besar la tu..nak tunjuk kejantanan dia..berebut betina..hehe

bersabar ye tedi..dak utih tu nnt sihat la semula..

Raihan on October 14, 2009 at 9:50 PM said...

aduiii.. aku tgk pun sakit la... kesian sih...

apa kes jiran ko baling kerusi nk leraikan kucing.. meroyan ke apa... hati apa tah org camtu... kucing tu pun makhluk bernyawa per... kalo aku selalunya pun simbah ngan air je...

Ms.Lilies on October 14, 2009 at 10:00 PM said...

kesiannya...
tp mmg ada org kalo dgr kucing gaduh dia lerai dgn benda2 keras...

ZARA 札拉 on October 14, 2009 at 10:29 PM said...

alahai~
ciannya~

daku pun selalu simbah air kalau kucing bercakaran~
paling sengal, daku pun jerit2 sama dengan kucing~

sue_pinky on October 14, 2009 at 10:35 PM said...

ala kesiannye...
kite yg tgk ni rse cm sakit..

[biru][pink] on October 14, 2009 at 10:47 PM said...

haah.simbah air je.sian dia.get well soon!!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:48 PM said...

fndrocka : aku tunggu ko buka kelas tu!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:48 PM said...

terima kasih kakwatie : menangis2 cuci luka dia tadi..

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:48 PM said...

ayus : ini tidak biasa. kucing boleh mati sbb bergaduh

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:50 PM said...

cheryna pires : aku x taulah apa perasaan org yg sanggup tutup telinga bila kucing bergaduh!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:50 PM said...

sharamli : betul.

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:51 PM said...

fantasy : terima kasih.

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:51 PM said...

dylla : betul! gaduh boleh buat kucing mati. badan mereka terhempas2.

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:52 PM said...

capri : terima kasih atas pandangan. hargai sangat!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:52 PM said...

Tq lead ....

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:52 PM said...

ok miera! TQ

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:53 PM said...

my twin : anjing lagi kuat.

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:54 PM said...

ween : InsyaAllah adalah rezeki nanti tgk!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:54 PM said...

betul tu dak ashie.. kalau kat bandae. aniaya binatang ni lagi banyak

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:54 PM said...

hencek nakamura : aku dah boh minyak gamat!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:55 PM said...

mrs giggle : sorry. aku memang lupa. InsyaAllah nanti aku carik.

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:55 PM said...

proffy : TQ atas simpati kamu

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:56 PM said...

liliyuli : aku pun kekeliruan!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:56 PM said...

CC : Isteri dia mmg bengoong sket!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:56 PM said...

ms lilies : yuP! selalu batu lah!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:57 PM said...

samalah dak zara : kena ada suara baru mereka takut!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:57 PM said...

betul tu sue!!

sI tEDI on October 14, 2009 at 10:57 PM said...

TQ baldi biru pink!

maiyah on October 14, 2009 at 11:09 PM said...

kat umah sy slalu kucing jiran dok gaduh kat tepi umah, bila pagi kan sunyi dgr plak kucing2 tu gaduh, tau jer lah bunyinya camna, adik sy pasti bangun dan halau kucing2 tu, wah dok repeat lagik hehe :D

sI tEDI on October 14, 2009 at 11:24 PM said...

maiyah : itu yg sepatutnya.. kita tidak boleh diamkan.. :) terima kasih!

a.z.r.i.n.a.03.07 on October 14, 2009 at 11:29 PM said...

kesiannya dia... tak tau nak kata apa.. memang kesiann..


sabar ye ted..

sI tEDI on October 14, 2009 at 11:35 PM said...

kakrina : terima kasih. :)

mamai on October 14, 2009 at 11:54 PM said...

weh teruknya kena bawa ke klinik tu...jgn bagi dia keluar malam kat situ ada kucing lain ker rasanya kena kurung dak utih nie

sI tEDI on October 14, 2009 at 11:55 PM said...

mamai : dak utih jenis membuang di luar. aku kena pantau dia . setakat ni dia masih dalam rumah :)
TQ mamai!

Koyuki on October 15, 2009 at 12:13 AM said...

huhu..siannya..

bawak die ke klinik pliss..

sI tEDI on October 15, 2009 at 12:19 AM said...

koyuki : InsyaALlah. Terima kasih!

lupie on October 15, 2009 at 12:19 AM said...

Sis, aduh.... looks painful!!
I hope dak utih recovers soon ...

We are the same .. Kalau I nampak kucing bergaduh, I use water!
Sometimes I macam mad lady follows the cats to a few houses away just to break the fight.

{{hugs}} to dak utih ... keep him indoor for a couple of days ... maybe ada gangster kucing kat luar tu...

sI tEDI on October 15, 2009 at 12:35 AM said...

TQ sis lupie.. mmg tgh x bg dia keluar sekarang!!

Solehah on October 15, 2009 at 9:35 AM said...

sedihnya tengok gambat tu..tak sanggup rasa,..sbb dpt rasakan pedih, sakit..

sI tEDI on October 15, 2009 at 10:26 AM said...

solehah : yup!! aku nak lap pun x smapai ati!

Tinie a.k.a Ibu Fatin on October 15, 2009 at 10:40 AM said...

ish ish teruk juga ya luka2 kat badan dak utih
kalau aku jd ko, aku turut menangis seperti aku yang luka

Softtouch [Hanim] on October 15, 2009 at 11:49 AM said...

adoyai dak utih teruknya dia tedi..teringgal keretapi sungguh sy nie...

mmg kalu sy dgr kucing gaduh, sy akan leraikan dgn cakp shuh shuh...mcm halulah..xde lah sy biarkan dia..atau baling sumthing kat tepi2 dia ker..tp sy xtaulah lepas diorang gaduh, diorang smbung tmpat lain plak kan...

QieFLy si Dolce on October 15, 2009 at 12:45 PM said...

hurm.....kesian kat kak tedi sabar ye kak tedi....Qief klu nampk kucing gaduh Qief akan simbah dgn air huhuhuh....tu je cara yang selamat nak pegang kang kena cakar hehehhehe.....

Alimaz-Kembara Terasing on October 15, 2009 at 12:52 PM said...

sian dia....gaduh dgn anjing kot sampai cenggitu....ish..mintak simpang ler....

niesz on October 15, 2009 at 1:02 PM said...

ciann yer die..ni mcm ganas je yg gaduh ngan dak utih..snggup die wat dak utih sampai mcm tu..
cik tedi jgn bg dak utih kuar g mane2 lg tau..
xsnggup da tgk dak utih sakit lg..

niesz on October 15, 2009 at 1:03 PM said...

ciann yer die..ni mcm ganas je yg gaduh ngan dak utih..snggup die wat dak utih sampai mcm tu..
cik tedi jgn bg dak utih kuar g mane2 lg tau..
xsnggup da tgk dak utih sakit lg..

capri on October 15, 2009 at 7:11 PM said...

welkem..
heheheh..
propp,,
jage dak momok ea..
momok dakni pon taley nk halang la die kua..
but ip tgh2 malam ke,,
kul 3,4 pg dgr kucen gado,,
mmg teros cr momok..
huhuhu..

Juz Call Me Sharz on October 19, 2009 at 3:27 AM said...

isk gler la...
xpenah ag kucing2 kat umah gaduh cm2 skali...
klu dorunk bergaduh pon mmg kene la sape yg crik psl 2...semestinyer yg pling tua kene..hahahha!!!
stakat nih kuceng paling senior pon kuceng sndiri...bolehla marah2 dier lg...klu okuceng liar takkoooottt....hahhaha
tp ngeri2..
xsggup kot tgk..
mest dier menjerit kesakitan...
cian dak utih...
:(
wuuuu....

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting