Thursday, October 01, 2009

R|ngkasaN har| |n|...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 9:03 PM
1. Bangun pukul 7.50 pagi. Bukan Subuh gajah lagi... Malam tadi tidak dapat tidur. Aku lelap pun ketika mendengar suara abah bertarhim di Surau Subuh tadi. Sedar-sedar 7.50 pagi bila emak ketuk pintu bilik.

2. Pergi pejabat dengan mata bengkak. Cermin mata jadi bahan pelindung.

3. Balik 12.30 tengah hari. Cakap dengan emak, 'Nak hantar kucing'. Terus angkat sangkar masuk dalam kereta.

4. Sampai pintu pagar SPCA Azan Zohor berkumandang di iringi hujan gerimis. Syahdu, sebak dan sayu hati. Airmata menitik walau suara anjing saling bersahutan.

5. Balik rumah salin baju terus makan. Abah tidak bertanya apa-apa. Emak pasti sudah beritahu kemana aku sebentar tadi. Tahu aku tengah layan perasaan sedih.

6. Emak diam. Mungkin tahu aku menangis. Emak buat-buat tanya pasal kereta aku yang bercalar. Aku tahu emak ingin menghiburkan hati aku dan ingin buat aku bercakap dengannya. Terima kasih emak.

7. Pergi pejabat. Tiada seorang pun di pejabat. Okey! Bagus! Aman!

Fakta :

Photobucket

Yang aku hantar ke SPCA bukan Dak Oyen! Tetapi emak dia yang gambar atas ini. Emak dia aku panggil Putih Besar atau gelaran Ibu Si Oyen.

Photobucket

Ini baru Dak Oyen. Kiri kanan tu adik dia nombor 2 dan 3. Jiran sekampung aku sudah ambil. Sekarang aku ada hanya 4 ekor kucing sahaja. Dak Kimo, Dak Itam Dak Utih dan Dak Oyen. Keempat-empatnya jantan.

Okey? Terang!!

Nota kakitanganku : Kadangkala dalam hidup ini pengorbanan itu perlu. Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi meluangkan masa memberi komen dalam setiap 'entry' hari ini.





39 kUs-kUs:

PROFkusut on October 1, 2009 at 9:21 PM said...

wahhh jantan sume dowang tak gaduh ke??

ONE ZABA on October 1, 2009 at 9:23 PM said...

bela ikan laga pulak la...

sI tEDI on October 1, 2009 at 9:48 PM said...

proffy : Gaduh! Dak kimo paling tua. dengan 3-3 ekor dia x ngam. Paling dia tak ngam Dak Itam dgn Dak Utih. :)

dgn dak oyen dia boleh bawa berbincang lg. hik hik hik..

sI tEDI on October 1, 2009 at 9:48 PM said...

erk.. onezaba : aku x minat bela ikan.. takut mati semua. hehehehehe

wh0se on October 1, 2009 at 9:51 PM said...

mesti si tedi seorang yang sangat penyayang....bagus2...teruskan...

sI tEDI on October 1, 2009 at 9:57 PM said...

terima kasih whose :)

ASYIQ on October 1, 2009 at 10:33 PM said...

TeDi,

Sedih baca entry ko, ttg budak2 bertuah tu...

Akak amat memahami sbb akak juga pernah mengalami situasi yang sama...bukan aku tak sayang...huhu.

SPCA...tempat yg paling selamat utk keluarga itu...jgn bimbang!

sI tEDI on October 1, 2009 at 10:37 PM said...

cikgu ashiq terima kasih kerana memahami.

terpaksa. moga itu jalan terbaik!

ustazah dyLLa on October 2, 2009 at 1:11 AM said...

alahai...sedeynye...

LuVidA^^ on October 2, 2009 at 1:22 AM said...

ala...blog ni byk kucen...kite takot kucen la...huhuu ^_^

-- [ 4nkEl r4p ] -- on October 2, 2009 at 2:08 AM said...

salam..
erk halusnya jiwa kamu.. honestly, ankel xpenah jumpa org yg begitu sensitif macam kamu..prihatin ttg kehidupan..apa pun sabarlah..namo nanes lagik..

imam on October 2, 2009 at 2:34 AM said...

hahaha..yang sebelah dak oyen tu pandai posing..siap tongkat dagu lgi ..hahaha

Anya on October 2, 2009 at 3:15 AM said...

Cute pictures :)
So peaceful !!

cHeRyNa PiReS on October 2, 2009 at 7:18 AM said...

hmmm...mak dia kuat beranak ye. sha pon ade putih kat umah nieh. kuat beranak...tp sume mati. nak buang, mmg dah terbuang. cuma kucing liar yg suka dtg umah. kompem ke spca leh jaga elok2?

ibu_umairah on October 2, 2009 at 7:26 AM said...

sabr ye...sedih juga baca entry ini

farah on October 2, 2009 at 7:32 AM said...

jangan sedih2 ya.

kenapa tak pelihara kucing betina gak?

Watierman on October 2, 2009 at 8:01 AM said...

Salam Tedi....bela ikan laga pun ok jugak..cantik la ..akak ada 3 ekor dah...senang bela...susah mati pun!!..besides that akak ada bela ikan guppy..dah siap beranak pinak....and of coz...ada juga ikan emas....kucing akak suka kongsi air minum...dari balang ikan tu!!!pelik tapi betul...!!..Galad everything went fine...Bonda ...buat gitu sebab dia rasa itu yang terbaik buat Tedi...the bright side of it...Tedi dah ringan tanggungan untuk kucing2 tu kan?..You take care dear!

@--- Sueanne ----@ on October 2, 2009 at 9:36 AM said...

kentalkan semangat kamu ted..
jangan sedih2 tauu..

alwiz Think '+'..
kite hanya merancang..
biarkan keadaan menetukan segalanya..

Softtouch [Hanim] on October 2, 2009 at 10:09 AM said...

sory tedi n3 sebelum ni sy ade tanya bape ekor..sory kau sy tersalah pndang n xbaca betul2...empat ekor rupenya...sian tedi..mesti

sedih..sbb masa sy bujang dulu sy sgt suka kucing tau..igt dulu dpt emel pasal kucing diorang bakar sy nangis gler tau..sedih tgk kucing dr tegk bnda bb yang dibuat sup..itu dululah kan..so perasaan tedi sy fahamlah sket2...

GiGGLe GaL on October 2, 2009 at 10:31 AM said...

syukur Alhamdulillah ko punya kekuatan untuk menghantar. tak pe la ted. sabar ye..mungkin putih besar tu bahagia kat sana tu. atleast, dah terlepas dari sebarang ancaman bahaya.

aku doakan ko di beri mudah dlm kehidupan sbb hati ko baik ted. ko sayang kucing.

aku sedih, dan gembira sbb ko berjaya harungi semua itu. seperti aku pernah mengharungi sblum ni.berat tu..

Fatt Chin Choy on October 2, 2009 at 11:32 AM said...

jaga diri dak oyen

messyremo on October 2, 2009 at 10:43 PM said...

o0o...baru aku faham citer yg betul~~

sedey deh~~

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:00 PM said...

terima kasih dylla.. :) apa nak buat. aku ikut arahan!

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:00 PM said...

luvida : InsyaALlah. kucing2 aku tidak mencakar kamu. Terima kasih kerana singgah :)

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:01 PM said...

ankel rap : terima kasih banyak2. Mungkin ada tapi kamu tak jumpa :)

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:01 PM said...

imam : die eksyen jek tu. nak amek lari.

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:02 PM said...

TQ anya :)

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:03 PM said...

cheryna pires : kucing ni sebetulnya kena kembiri mengelakkan beranak jek.. tp itu lah.. silap aku juga

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:03 PM said...

terima kasih ibu_umairah

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:03 PM said...

farah : kucing betina perlu kembiri mengelakkan dia asyik beranak. kucing boleh beranak sampai 3 kali setahun kalau x silap aku.

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:04 PM said...

terima kasih kakwatie : sy tau emak ada sebab minta sy kurangkan jumlah kucing. dan saya akur.. :)

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:05 PM said...

terima kasih sueanne : InsyaAllah

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:05 PM said...

terima kasih sueanne : InsyaAllah

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:06 PM said...

its okey hanim. terima kasih.

blogger azuan oernah buat entry anak kucing di pijak dnegan aksut tumit tinggi!! So suck minah saleh tu..

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:06 PM said...

mrs giggle : terima kasih atas sokongan!!

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:07 PM said...

FCC : emak si oyen :)

sI tEDI on October 2, 2009 at 11:07 PM said...

terima kasih messy :)

aien~s corner on October 2, 2009 at 11:09 PM said...

spca tu pe?? hehe npe di anto kt sne?

Softtouch [Hanim] on October 3, 2009 at 10:27 AM said...

pernah jgk tgk kucing kene pijak kasut tumit tinngi,,,kalu sy jmpe sy bakar org tu tau...krg ajar

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting