Wednesday, October 07, 2009

MaKna WarNa DaLam Keh|DupaN....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:30 AM
Aku menyukai warna hijau kerana bagi aku warna hijau menyimpan banyak kenangan. Sepasang kurung hijau salah satunya, yang begitu sentimental bagi aku. Memakai pakaian sedondon di Hari Raya terakhir lebih sedekad yang lalu tanpa aku ketahui Hari Raya seterusnya beliau tidak akan ada lagi..... Selamanya...

Buku koleksi Sajak berkulit hijau. Menyimpan semua luahan rasa di dalamnya. Bila rasa sunyi, sepi, sedih yang terbuku aku selak satu persatu dari ratusan mukanya. Membaca berulang-ulang sehingga terlelap dan buku terdakap kemas di dada.

Di zaman remaja, jika sedang berduka nestapa aku suka mamandang lalang berwarna hijau. Duduk di sungai memerhatikan liuk lentuk lalang hijau penuh gemalai. Hati gundah jadi tenang. Terasa lalang hijau banyak membantu.

Hijau lambang kedamaian dan ketenangan hati. Sejuk mata memandang.

Apa makna warna dalam kehidupan kamu pula?

Nota kakitanganku : Kurung hijau juga sudah hilang dari pandangan mata.....






50 kUs-kUs:

zhrhtoodem on October 7, 2009 at 11:41 AM said...

alemak tedi,
jiwa kacau ke?

CITY® on October 7, 2009 at 11:47 AM said...

tedi cute...

biru pun suka hijau
selain sebab warna alam dan pokok2
biru pangkah hijau, huwhuahuhau..

warna biru bagi biru hanya kerana dia,
lalallaal

tq tedi dear

sueanne on October 7, 2009 at 11:50 AM said...

kite xkisah warna ape2 pun, cume kite suke 2 warna alam ni..

hijau : seakan2x rimbunan hutan yang menghijau

biru : seakan warna langit yang luas..

ececececece..hihih

azianierdawati on October 7, 2009 at 11:57 AM said...

i like pink color,,,, ala2 gurlie gitu

imHepPie on October 7, 2009 at 12:04 PM said...

aku suke wane wani..

erkk..xboley ek??satu je??

okla2 ijao..erkk..ikot ko??

mana de aku sejak azali minat ijao dowh...

kuina on October 7, 2009 at 12:07 PM said...

i'm LADY IN RED....

hehehe...

merah sangat la makngah...

d0tbl0gsp0td0tk0m on October 7, 2009 at 12:07 PM said...

pakcik suka kaler itam... sbb kulit pakcik itam... maklum le duduk kat africa nih.... panas.. kaler dah bertukao....huhuhuhuhu

sayu=pilu on October 7, 2009 at 12:10 PM said...

hehehe.. aku suka purle and hijau... nanti kawin nak buat baju sebelah purple sebelah hijau..hahaha mesti cantik kankankan.....hahahah

PuanPepel on October 7, 2009 at 12:12 PM said...

i am purplelicioussssss......~~

but..my blog green in color...
like tedi said......
"Hijau lambang kedamaian dan ketenangan hati. Sejuk mata memandang" :)

S@Y@NGH@SNI on October 7, 2009 at 12:17 PM said...

aku pun suka merah..
tapi tanpa aku sedari..
hijau tetap pilihanku..
tak caya..
jom datang rumah..

Anonymous said...

sy suke PUTIH..
PUTIH itu SUCI..

niesz on October 7, 2009 at 12:25 PM said...

warne favorite niesz jugak ijau tu..
dr dulu sampai skang..
love green so much!hihi..

Watierman on October 7, 2009 at 12:28 PM said...

Salam Tedi..akak suka hitam & putih...sebab putih itu bersih & suci...dan hitam pulak sebaliknya...jadi kalau baju hitam..nampakla akak kecik sikit...sebab warna kulit akak pun gelap gak.....ada kena mengena ka..kalau pakai baju hitam?????!!! Menggong lah...ku suka lihat kehijauan alam..walaupun tak suka warna hijau yer!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on October 7, 2009 at 12:29 PM said...

daku suka kaler biru~

rasa macho~

cheryna zamrinor on October 7, 2009 at 12:34 PM said...

purple...

dr kecik sehingga dewasa aku suka purple...

tak maskulin, tak feminin
tak seterang merah, tak selembut biru.

purple kaler kegemaran kedua ibu bapa aku...
dr kecik, diorg belikan segalanya purple - beg sekolah, baju raya, buku nota. semuanya purple.

bila masuk sek. men....nak tandakan barang supaya tak dicuri di hostel dengan menggunakan warna purple..sbb baldi aku pon purple, sabun...semuanya purple.

bila masuk universiti, ibu dan ayah serta kawan2 bagi hadiah buffday warna purple...gelang kristal warna purple yang dikatakan mewakili kebijaksanaan, perfume dewberry warna purple...dll.

bila jadi cikgu, anak murid hadiahkan barangan warna purple.

bila bekerja, meja kerja aku penuh warna purple.

blog aku sejak 5 tahun lepas berwarna purple:P

so, purple warnaku:P

Ms.Lilies on October 7, 2009 at 1:29 PM said...

aku tak tau aku suka kaler apa..boleh x?? hahaha...

check2 balik almari aku semua kaler ada hahaha...tp paling byk ijo ngan cekelat ngan itam...

OnieMia on October 7, 2009 at 1:41 PM said...

sama la kita pun suka warna hijau.. keta warna hijau
living room hijau
lap kaki hijau
bekas kuih hijau
baju jgn ckp la mostly hijau
bra je belum ada kaler hijau..huhuhu

a.z.r.i.n.a.03.07 on October 7, 2009 at 2:01 PM said...

tak suke ijau lar...


suka biru.

Precious on October 7, 2009 at 2:12 PM said...

Si baju hijau ... sedang bertugas ...
di perbatasan ... peluru tak bermata ...

Unknown on October 7, 2009 at 2:20 PM said...

aku skang berwarna kelabu asap kak...
konfius...

Unknown on October 7, 2009 at 2:31 PM said...

aku suke warna biru..
apa makner nyerrr???

myQza on October 7, 2009 at 2:41 PM said...

x de kacaunye.. aku tanya ko suka kaler apa jek zaradgreat!

myQza on October 7, 2009 at 2:42 PM said...

wah!!! biru .. macam lagu yasin pulak..
kerna dia
ekekekekeke...

myQza on October 7, 2009 at 2:42 PM said...

wah! bermdah2 pulak sueanne.. ekekekeke

myQza on October 7, 2009 at 2:43 PM said...

anis : kalau naily sesuailah gurlie tu.. mama dia gelilah.. ekekekekek

myQza on October 7, 2009 at 2:43 PM said...

mimie : warna pelangi.. kan satu kaler je tu. ekekekekke

myQza on October 7, 2009 at 2:43 PM said...

ekekekek kuina.. merah ek!

myQza on October 7, 2009 at 2:44 PM said...

pakcik : itam itu menawan.. ekekekekke

myQza on October 7, 2009 at 2:44 PM said...

sayu=pilu : ko x buat baju cenggitu.. siap ar!!

myQza on October 7, 2009 at 2:45 PM said...

miera : kira purple dgn hijau lah ek?

myQza on October 7, 2009 at 2:45 PM said...

bagi alamat hasni. ekekkekeke

myQza on October 7, 2009 at 2:46 PM said...

itafukada : putih susah nak jaga.. :)

myQza on October 7, 2009 at 2:46 PM said...

niesz : ok!! kita geng!!

myQza on October 7, 2009 at 2:47 PM said...

kakwatie : kira kontralah... hitam dan putih :)

myQza on October 7, 2009 at 2:47 PM said...

ye ke biru macho.. buka blue ke? ekekekekeke

myQza on October 7, 2009 at 2:48 PM said...

wahhh cheryna pires.. selalu budak2 di pakaikan pink.. ibu kamu suke purple ek..???

sampai ke besarlah mi tak berunah hati.. bagus.. setia pd yg stau. ekekekekeke

myQza on October 7, 2009 at 2:49 PM said...

mslilies : kira ko ni kategori suke semua kaler lah ek?

myQza on October 7, 2009 at 2:49 PM said...

ekekeke oniemia...

leh beli underware ijau pasni. ekekekekek

myQza on October 7, 2009 at 2:50 PM said...

ok kakrina.. ske biru ek..

myQza on October 7, 2009 at 2:51 PM said...

adakah lagu itu bermaksud kamu juga suka hijau precious. ekekekeke

myQza on October 7, 2009 at 2:51 PM said...

~0~ kenapalak kelabu asap.. kelabu taikhanjing lah. ekekekeke

myQza on October 7, 2009 at 2:52 PM said...

fir : bori macam macho gitu. aku tak kata org yg kata.. ekekekeke

Softtouch [Hanim] on October 7, 2009 at 3:27 PM said...

sy suka pink nmpak lembut jer...

Faarihin on October 7, 2009 at 4:51 PM said...

suke warna hijau gak.. leh dikatakan setiap tahun baju ghaye mest de warna ijau.. huhuhu..
hijau membawa ketenangan.. (^__^)

:: eyeNa :: on October 7, 2009 at 8:26 PM said...

hehe i suka warna warni..hak hak..

Amal on October 7, 2009 at 9:16 PM said...

kurung hijau tuh sgt bermakne ek..
=)

aku suke hitam, putih..
kawan aku ckp aku takde life..
wth..
suke ati aku lah kan?
=p

Anonymous said...

aku tak sesuai pakai hijau.. aku kulit gelap

white rose on October 8, 2009 at 5:39 AM said...

xkesah wane ape...asalkan sheshuai...pling suke biru + ungu...bila pakai nmpk anggun, bersemangat waja, cute, comei...hahaha

Alimaz-Kembara Terasing on October 8, 2009 at 10:05 AM said...

akak suka kaler biru...

Alimaz-Kembara Terasing on October 8, 2009 at 10:06 AM said...

akak suka kaler biru...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting